אנסה לענות
תראה, אני לא יודע אם זה באמת ככה או שזה רק נדמה ככה. באופן אישי אני מקבל מדי חודש הרבה מיילים על פרסומים חדשים במגוון כתבי-עת מקצועיים בפסיכולוגיה, פסיכיאטריה וחקר המוח ויש לא מעט מאמרים על פתולוגיה ועל טיפולים. אבל צריך גם לקחת בחשבון שיש את נושא הנראות של הדברים בתקשורת. באופן טבעי, התקשורת מתעניינת יותר בדיווח על מחקרים "סקסיים", כאלו שאפשר להוציא מהם כותרת (שלרוב חוטאת למה שכתוב במאמר). מחקרים על יעילות טיפולים הם, מה לעשות, לא ממש כאלו.
עכשיו לעניין הנתק. במשך יותר מדי שנים, הפסיכותרפיה הפסיכודינאמית (שנולדה מתוך הפסיכואנליזה) לא לקחה חלק ב"משחק המחקר" ולא העמידה את עצמה למחקר. יש לזה כל מיני סיבות כמו למשל אמירות בסגנון "אי אפשר לרדד את הנפש למדדים כמותיים" או "אפשר לחקור דברים מאוד מסוימים בטיפול אבל שום מחקר לא יכול להבין את כל הדבר הזה שנקרא טיפול". עכשיו, חלק מהטענות האלו זה משהו שאני יכול להבין, אבל אני גם ממש לא מסכים איתן במובן הזה שזה לא תירוץ לא לערוך מחקר. אבל מה לעשות שהמון שנים הפסיכותרפיסטים הדינאמיים פשוט דחו את נושא המחקר. ואז בשנות ה-70, נדמה לי, החלה להתפתח הגישה הקוגנטיבית ואז גם ההתנהגותית, ושתי אלו מאפשרות הרבה יותר מקום למחקר וגם מזמינות אותו ואז נוצר הפער ביניהן. היום, לשמחתי, זה כבר כמה שנים טובות שיש שינוי בהתייחסות של הפסיכודינאמיים לדבר הזה שנקרא מחקר ויש עיסוק בפסיכופתולוגיה וטיפולים, גם דינאמיים, גם קוג-התנהגותיים וגם אינטגרטיביים בתוך מחקר והגיע הזמן שזה יקרה.
מצד שני, יש את הנתק המשונה הזה שתיארתי. אני חושב שיש רוח חזקה מאוד באקדמיה הישראלית לטובת CBT ונגד פסיכואנליזה, וזה משתקף ברוח הדברים שמורן מתארת. הרוח הזו מבקשת לדכא בצורה משמעותית את הלמידה של כל מה שמריח קצת פסיכואנליטי, ובכך עושה עוול (לדעתי) להרבה טיפולים שעובדים ועובדים יפה ויש עליהם מחקרים. יש פה הרבה פוליטיקה כמובן, אני פשוט חשוף לזה מתוקף העבודה שלי והמעורבות שלי. זה יוצר מעין דיכוטומיה דבילית לדעתי שבה האקדמיה חושבת שהשטח מיושן והשטח חושב שהאקדמיה לא מבינה מהחיים שלה. כמו ילדים להורים שלא מסוגלים לדבר ביניהם ורק רבים כל הזמן, מי שמפסיד פה זה המטופלים והמטפלים.