כן, זה נחמד מאוד.
קצת קשה להתיחס לציטוטים לא בהקשר מחומר שאני לא קראתי (אולי מ-"אין מידה לאדם"?). בקשר לאסקימואים אני נוטה להסכים דווקא לפרשנות של גולד. זו בבירור נראית כמו התנהגות תלוית תרבות. איני יודע מה בדיוק כתב וילסון בענין ומהי עמדתו. וזה קצת מסוכן להסתמך עליך מצטט את גולד מתיחס לוילסון. הגמישות של המוח זה נחמד. וזה אגב נכון. הגנים בונים את המוח להיות גמיש במידה מסויימת, לא רק אצל בני אדם, אלא גם אצל בע"ח "עליונים" אחרים. אבל שוב, הגנים הם שמעצבים את המוח, וסוג המוח ככל הידוע לי אינו אחיד לכל בני האדם. יש אומנם אלמנט של סתגלנות, כך שהענין אינו גנטי טהור, אבל גם כאן, מוחות שונים מגיבים שונה למצבים שונים, וזה לא שאין הבדל. ככל הידוע לי בוסס עתה במידה רבה שיש אלמנט גנטי להתנהגות תוקפנית, פייסנית וכו' (וכמובן גם לאינטלגנציה למורת רוחו של גולד). יש מחקרים בנושא. יש הזורקים מספרים שונים בסביבות 50% להשפעה גנטית, יש פחות ויש יותר. ויש את האמירה המפורסמת ש-"ההתנהגות היא 100% גנטית ו-100% סביבתית". נראה לי שגולד מנסה פה לבלבל באמצעות פשטנות יתר (איש קש קלאסי). הטענה הסוציוביולוגית לא אומרת בפשטות שיש גן אחד שהוא, נניח, "רוע" מבחינת ההתנהגות, וגן אחר שהוא "טוב", אלא שהגנים שיש לאדם יכולים להשפיע באופן סטטיסטי על האסטרטגיה שלו בהתמודדות עם העולם (או במילים פשוטות, על ההתנהגות). תהיה השפעה גנטית על התגובות השונות למצבים שונים, והשפעה זו תהיה בד"כ סטטיסטית ולא מוחלטת בדיוק בגלל הסיבה שהזכרת; המוח הוא איבר שעוצב להסתגל לעולם שבתוכו הוא מוצא את עצמו. מדובר ממש באיש קש, וילסון (ובוודאי דוקינס שנחשפתי להרבה יותר מכתיבתו) אינו דטרמיניסט כפי שגולד מציג אותו בפסקה זו. הפסקה השלישית היא הצהרה ולא טיעון בעל משקל כלשהו. גולד יודע במה יאשימו אותו (אם הייתי מרושע הייתי מוסיף כאן משהו), וטוען שלא כך הוא. אבל זה שהוא אומר שזה לא נכון לא ממש אומר כלום, חוץ מזה שהוא מספיק חכם לדעת מה יגידו. ואת זה שהוא חכם כבר ידענו קודם. הפסיכולוגיה האבולוציונית עוסקת בדיוק בזה. הם אומרים שהולך להם דווקא לא רע. אבל את זה אני אשאיר לקוסם שמבין בזה הרבה יותר ממני (ואני רואה שבינתיים הוא גם הגיב). בכל מקרה גולד היה נחוש למדי שבכלל לא יבדקו. הוא יצא בשצף-קצף נגד הסוציוביולוגיה ביחד עם הכנופיה הפוסט-מודרניסטית שלו כדי להרוג אותה כשהיא עוד קטנה. אותו הדבר הוא ניסה לעשות אח"כ לפסיכולוגיה האבולוציונית. הוא פעל עם כלים וכוחות שאין ממש קשר בינם לבין דיון מדעי, ועשו את זה מתוך אידאולוגיה (זה אחד המקרים האלה שהימין הדתי והשמאל הרדיקלי משלבים ידיים. כל אחד מסיבותיו). אם זו לא פוליטיקה, אני לא יודע מה כן.