מה נראה לך? שאני בא לסנגר על הנער הערבי? לא!
לכן, כל מה שכתבת בגנותו, אינו ממי העניין. אז הבה נתחיל מזה שגם אני מתעב אותו כמוך באותה המידה. לא זה העניין.
ובכלל, עד שאתה מספר לנו שאין לך חמלה על נער ערבי ששמח במותם של בני עמך, הייתי מצפה ממך שתשמור על איזון וגם תספר לנו שאין לך חמלה על שום יהודי - אשר שמח במותם העתידי של בני העם השני - ואשר שמחתו הנ"ל מביאה אותו ללכת ולרצוח מתוכם נער ערבי. במילים אחרות, זה שכתבת - שאין לך חמלה על נער ערבי ששמח במותם של בני עמך - אינו ממין העניין, שהרי כאן יש - במקרה הטוב - סימטריה (אם לא גרוע מכך) בין הקורבן הערבי לבין רוצחו יהודי.
גם מה שכתבת על השלום, אינו רלוונטי: וכי הדיון כאן מתקשר - אפילו רק בעקיפין - לשלום? איך אמר פעם ליבוביץ, "אינני פציפיסט". ובכן גם אני דומה לך ולו בענין זה, כך שלא היית אמור להזכיר זאת כלל.
אז הבה ניגע בשורש העניין: למה כתבתי שאני מעדיף שבדיעבד יתברר לנו שהקורבן היה יהודי? ובכן, אני עושה לעצמי שיקול קר כזה: הרי אני, ממש כמוך, "מגנה כל רצח, כי כל אדם נברא בצלם, לא כל שכן כשנוקמים במי שאינו צד בעניין". לסיכום, כמוך גם אני אינני מבחין בין קורבן יהודי לבין קורבן ערבי: מבחינתי רצח הוא רצח הוא רצח. יוצא אפוא, שהבחירה שלי כעת היא בין שתי אופציות (תיאורטיות) גרועות: בין זה שיתברר לנו בדיעבד שהקורבן היה ערבי, לבין זה שיתברר לנו בדיעבד שהקורבן היה יהודי. כעת הבה ננתח זאת אנאליטית באופן קר ויבש, תוך שאנו *מניחים* כי הרוצחים הנם יהודים (ואני כמובן מדגיש את המילה "מניחים" במ"ם רבתי) - אשר רצחו את קורבנם רק בגלל שחשבו הוא ערבי - ואשר לא היו רוצחים אותו אילו חשבו שהוא יהודי. אני מתחיל אפוא כעת באנליזה הקרה כקרח, ואנא החזק ראש, אוקי? ובכן, אם יתברר בדיעבד שנכונה אופציה א - דהיינו שהקורבן ערבי, אז יוצא שהיפסדנו פעמיים: פעם אחת היפסדנו בכך שנקטל לנו אדם "שנברא בצלם" כלשונך (והרי היסכמנו שזה מגונה בעיני שנינו), ופעם שנייה היפסדנו בכך שהרוצחים יחגגו כל הדרך אל הבנק לכל ימי חייהם; מאידך, אם יתברר בדיעבד שנכונה אופציה ב - דהיינו שהקורבן יהודי, אז יוצא - שהיפסדנו רק פעם אחת - בכך שנקטל לנו אדם שנברא בצלם, אבל גם יוצא - שהירווחנו בכך שכעת הרוצחים ירגישו את הגהנום בוערת תחת כפות רגליהם לכל ימי חייהם (כמובן הכל בכפוף להנחה שהם לא יחזרו בתשובה כפי שכבר ציינתי בפיסקה השניה של הודעתי הקודמת). לסיכום, שיקול קל כקרח מביא אותנו להעדיף את אופציה ב. לדעתי גם אתה אמור להסכים לשיקול הקר הזה.
ונא אל תבין אותי לא נכון: אינני מנסה חלילה לרמוז, שאילו שאלו אותי מלכתחילה - לפני הרצח - את מי הייתי מעדיף שהם ירצחו, האם שירצחו יהודי או שירצחו ערבי, אז הייתי מעדיף חלילה שהם ירצחו יהודי! ממש לא! אינני מעוניין, לא בקורבן יהודי, ולא בקורבן ערבי! רק מה, בדיעבד, אחרי שהמת כבר מוטל לפנינו - ואיננו עוסקים בהעדפות כלפי העתיד - אלא אך ורק בהעדפות כלפי מה שיתברר לנו על העבר, אז השיקול הקר מביא אותנו למסקנה שעדיף לנו שיתברר בדיעבד שהקורבן היה יהודי. שמא תשאל: איך יתכן - שמחד גיסא אני לא מוכן שההעדפה תחול על העתיד - ושמאידך גיסא - אני כן מוכן שההעדפה תחול על העבר? אז רק כדי לשבר את האוזן, אתן לך משל להניח את דעתך: ובכן הבה נניח כי, מחד גיסא - אני לא צמחוני, אך מאידך גיסא - אני לא מוכן (ערכית) ליטול חיים של שום בעל חיים. אז האם זה אומר שלא אסכים לאכול בשר שחוט? לא בהכרח! אמנם מלכתחילה - לא הייתי שוחט את הבשר - כי אני לא מוכן (ערכית) ליטול חיים של שום בעל חיים, אבל בדיעבד אחרי שמישהו אחר שחט את הבעל חיים - אז כבר לא איכפת לי לאכול את הבשר השחוט - כי סוף סוף אני לא צמחוני! אותו דבר בנדוננו: אילו מלכתחילה היו שואלים אותי האם אני מעדיף שהם ירצחו יהודי או ערבי, אז כמובן לא הייתי מעלה על הדעת להעדיף את זה על פני זה - שהרי מבחינתי כל רצח הוא מתועב - שכן כל אדם נברא בצלם; אבל בדיעבד - אחרי שהרצח כבר קרה - כך שאני רק נשאל מה הייתי מעדיף מבחינת מה שיתברר לי בדיעבד על העבר, אז אני אומר לך כעת שהייתי מעדיף שבדיעבד יתברר שהקורבן היה יהודי, וזאת בגלל השיקול הקר והיבש - שאותו ציינתי בפניך בפיסקה הקודמת - ושאליו גם אתה (לדעתי) אמור להסכים.