הנוסח האחיד לכל ספרי התורה כעוד ראי

התולעת 1

New member
הנוסח האחיד לכל ספרי התורה כעוד ראי

הנוסח האחיד לכל ספרי התורה כעוד ראיה לתורה משמים מאת: הגוף למען סובלנות בישראל הנוסח האחיד לכל ספרי התורה כעוד ראיה לתורה משמים: שיקר הפוקר שיש הרבה נוסחאות שונות לספרי התורה שהשתנו בכל דור, אם כן אי אפשר לסמוך על הכתוב... מענה: אחד מפלאי פלאות תורתנו הקדושה הוא בענין שמירת הגירסה המדוייקת של תורתנו מזה אלפי שנים כנתינתה מסיני! ואחר אלפי שנות פיזור גדול של העם בין האומות בכל העולם, עם כל מה שסבלו שם, כולל שריפת הספרים, ישנה זהות בין כל ספרי התורה של כל העדות, בכל 79,980 מילותיה מלבד באותיות בודדות שלא משנות המשמעות, דבר המלמדנו על מנגנון שמירת מסורת התורה בדקדוק נפלא מאז נתינתה! דבר שלא נמצא בשום ספר קדמון בעולם! [למשל: בספרי אריסטו אלפי גירסאות שהרבה מהן משנות לחלוטין את הכוונה!]. תשעה שינויי אותיות בין שתי הגירסאות המקובלות הם בשתי האותיות החסירות והיתירות [י' וו': שאפשר לכתוב למשל שתי מילים אלו האחרונות עם 4 אותיות פחות: ''החסרת והיתרת'', ושתי אותיות אלו משמשות כמו ניקוד, וא''א לדעת היאך לכתוב בתורה ללא המסורת! וספרי האשכנזים והספרדים שווים בכל אותיותיהם ממש, אלא שלתימנים יש בתשע מהמילים האלו שינוי זעיר של אות ו' או י' חסרה או יתרה, ופעם אחת חילוף ה' וא', בלי שום שינוי במשמעות המילה! הרי זה דבר שלא יאומן ולא יובן לולא הבטחתו המפורשת של מנהיג העולם בתורתו הקדושה: כי לא תישכח מפי זרעו! תופעה זו, ככל האחרות, מעידה על דקדוק בכל תג בהעברת כל המסורת הניסית והמדהימה של קורות עם ישראל ותורתו! ובמענות בהרחבה הראינו זיופי הפוקר הגסים ששיקר שיש ''מאות'' שינויים, וכתב: ''נוסחי התורה השתנו בכל דור ודור'', ואילו יוסף פלביוס שהיה עוד בזמן בית המקדש כותב בספרו ''נגד אפיון'' [אפיון היה שיקוץ יווני קדום, שהקדים את הפוקר בכמה עניינים נגד היהודים והתורה, אלא בפחות שנאה, כי היה בסך הכל גוי...] ספר א' סעיף 8 ''וברור הוא למעשה איך אנחנו מתייחסים לכתבים שלנו, שאף על פי שעברו דורות כל כך רבים מיום שנכתבו, לא העז מישהו לא להוסיף בהם דבר ולא לגרוע מהם ולא לשנות בהם דבר, כי לכל היהודים נטוע בלבם תכף מראשית יצירתם לחשב אותם כתורת אלקים ולהחזיק בהם, ואם צריך: גם למות עליהם בשמחה!'', דהיינו: לפני יותר מ1900 שנה מעיד היסטוריון יהודי שנחשב גם בעיני החוקרים החילוניים למומחה שאין כמותו בענייני היסטוריה יהודית, שעם ישראל שמר בדייקנות על מסורת התורה מאז נתינתה עד לאחר חורבן בית המקדש, והרי מאז מצב שמירת המסורת המדוייקת הלך והתחזק עוד יותר! שהרי ''בעלי המסורה'' ריכזו את כל דיוקי החסרות ויתרות ושאר כללי הכתיבה, כך שהמוני ספרי התורה נכתבו גם על ידי הסופרים הפחות מומחים יותר בדיוק, ועוד יותר יכלו לדייק עם פרסום ספר הרמ''ה עם כל המסורות המדוייקות, ויותר מאוחר: המנחת שי ''המאסף לכל המחנות''. [אגב, מן הענין להעתיק את המשך דברי פלביוס באותו הסעיף דלעיל ספרו ''נגד אפיון'' שכתב ביוונית לגויים על גבורת-נפש אחיו היהודים: ''וכבר ראו רבים בעיניהם לא פעם ולא שתים את השבויים היהודים המוצגים לראוה שעמדו בכל היסורים וקבלו עליהם כל מיתה משונה ולא הוציאו מפיהם דבר לחרף את התורה ואת הספרים אשר עמה יחד, ומי מהיוונים יחזיק כך בחוקיו ויסבול אפילו נגע קל בשבילם, אף אם יראה את כל ספרי היוונים אובדים...'': ראה את ההבדל בין הגאוה היהודית של אותו מצביא והיסטוריון מהולל, לבין הלעג הנחיתי של פוקר מתוסכל]. והלך הפוקר והמציא, למשל, שינויים בין ''נוסח לניגרד'' לבין ''כתר ארם צובה'' בזמן שבעל ''נוסח לניגרד'' כותב מפורש שהעתיק מ''כתר ארם צובה'' את כל נוסחתו, אלא שלא העתיק בדיוק הנצרך... והביא, למשל, ''ראיה'' ל''שינוי'' מסורת הכתוב מהברייתא במסכת קיד' ל' ע''א שיש 5888 פסוקי ס''ת, ובמציאות יש 5845, דהיינו: 43 פסוקים פחות. וזה כי לא מבין הפוקר בדברי חכמים וחידותם, והראינו נפלאות בביאור ברייתא תמוהה זו, שממשיכה הברייתא: ''יתר עליו תהילים 8, חסר ממנו דברי הימים 8'', וביארו הקדמונים שהכוונה למספר הפסוקים של התורה, בצרוף הפסוקים שחוזרים על עצמם בכתובים! שבתהילים ודה''י יש 43 פסוקים הלקוחים מהתורה [עי' רשימה מדוייקת ב''שמעתין'' 43], כגון: ''עזי וזמרת יה ויהי לי לישועה'' בשמות ט''ו ב' ובתהילים קי''ח י''ד. ובתהילים יש 8 פסוקים כאלה, וזו כוונת הגמ' שם: יתר עליו תהילים 8. ומש''כ חסר ממנו דה''י 8, הכוונה שחסר מ43 [שהוא ההפרש בין מספר פסוקי החומש למספר פסוקי החומש שבחומש ובתהילים ובדה''י] 8 ותקבל 35, זה מספר פסוקי התורה שתמצא בדה''י! א''כ מספר הפסוקים של התורה בחומש ובתהילים ובדה''י הוא: 5845+43=5888!!
 

Governor

New member
איזאק האוסטרי, שוטה אומלל, חבל על

הקשקוש/כשכוש שהעתקת משוטה אומלל אחר שגם שמו איזאק. אין שום קשר, letter for letter, בין נסחי המסורה שלאחר המאה ה-4 לפנה"ס, לבין הנסח שקדם למאה ה-4 לפנה"ס. קרא זאת, על כל הקשורים הפנימיים. אשר לנסחי מסורה: קרא על ההבדלים בין שבעה נסחי מסורה יוקרתיים שאין ספק ביחוסם, בינם לבין עצמם (43 הבדלים בספר בראשית לבדו) 2843925C
 

התולעת 1

New member
והלך governor והמציא

ראה את ההבדל בין הגאוה היהודית של אותו מצביא והיסטוריון מהולל, לבין הלעג הנחיתי של governor מתוסכל]. והלך governor והמציא, למשל, שינויים בין ''נוסח לניגרד'' לבין ''כתר ארם צובה'' בזמן שבעל ''נוסח לניגרד'' כותב מפורש שהעתיק מ''כתר ארם צובה'' את כל נוסחתו, אלא שלא העתיק בדיוק הנצרך... והביא, למשל, ''ראיה'' ל''שינוי'' מסורת הכתוב מהברייתא במסכת קיד' ל' ע''א שיש 5888 פסוקי ס''ת, ובמציאות יש 5845, דהיינו: 43 פסוקים פחות. וזה כי לא מבין Redeemer בדברי חכמים וחידותם, והראינו נפלאות בביאור ברייתא תמוהה זו, שממשיכה הברייתא: ''יתר עליו תהילים 8, חסר ממנו דברי הימים 8'', וביארו הקדמונים שהכוונה למספר הפסוקים של התורה, בצרוף הפסוקים שחוזרים על עצמם בכתובים! שבתהילים ודה''י יש 43 פסוקים הלקוחים מהתורה [עי' רשימה מדוייקת ב''שמעתין'' 43], כגון: ''עזי וזמרת יה ויהי לי לישועה'' בשמות ט''ו ב' ובתהילים קי''ח י''ד. ובתהילים יש 8 פסוקים כאלה, וזו כוונת הגמ' שם: יתר עליו תהילים 8. ומש''כ חסר ממנו דה''י 8, הכוונה שחסר מ43 [שהוא ההפרש בין מספר פסוקי החומש למספר פסוקי החומש שבחומש ובתהילים ובדה''י] 8 ותקבל 35, זה מספר פסוקי התורה שתמצא בדה''י! א''כ מספר הפסוקים של התורה בחומש ובתהילים ובדה''י הוא: 5845+43=5888!!
 
governer הוא ממציא ידוע

אצלו יש רמב"ם ותלמוד ותורה שאין לאף אחד. הוא קיבל אותם בהר שנאה (שממנו ירדה שנאתו לתורה ולקדושת עם ישראל). אשריך שאתה מוצא את עוותיו שאינם קלים למציאה כי הוא דואג להחביאם היטב בין ים המלל שהוא פולט. תודה לך בשם משתתפי הפורום שפיו המאוס והנחיתי של governer הלא הוא ידען הגאוותן והחצוף נמאס עליהם לגמרי. ד"א שמעתי שידען מקבל בקרוב פרס ישמעאל על ספרות בדיונית.
 

Governor

New member
ספר נא לנו מעט על

ג'יימס הרביעי, מלך סקוטלנד ועל נפלאות השפה העברית, אויל משריש שלי...
 

התולעת 1

New member
הרי קבלת הפרכה אידיות שלי.הלא כן?

ראה את ההבדל בין הגאוה היהודית של אותו מצביא והיסטוריון מהולל, לבין הלעג הנחיתי של governor מתוסכל]. והלך wanderer והמציא, למשל, שינויים בין ''נוסח לניגרד'' לבין ''כתר ארם צובה'' בזמן שבעל ''נוסח לניגרד'' כותב מפורש שהעתיק מ''כתר ארם צובה'' את כל נוסחתו, אלא שלא העתיק בדיוק הנצרך... והביא, למשל, ''ראיה'' ל''שינוי'' מסורת הכתוב מהברייתא במסכת קיד' ל' ע''א שיש 5888 פסוקי ס''ת, ובמציאות יש 5845, דהיינו: 43 פסוקים פחות. וזה כי לא מבין Redeemer בדברי חכמים וחידותם
 

Governor

New member
לא הבנת מלה, ולא בכדי. חזור וקרא את

הודעותי בפתיל זה, כולל דברי אלה שמגיבים ישירות לדברי, ונסה להבינם. אם לא הבנת - שאל חבר. אם אין לך חבר כשיר - פנה אלי. לא הבישן למד ולא הקפדן מלמד... אישית אני סבור שגם לאדיוטים יש תפקיד בעולמנו. דומה שהתכלית היחידה להיבראך היא כדי שתשמש אזהרה לכולנו...
 

התולעת 1

New member
אישית אני סבור שגם לאדיוטים יש תפקי

דברי אלה שמגיבים ישירות לדברי, ונסה להבינם. אם לא הבנת - שאל חבר. אם אין לך חבר כשיר - פנה אלי. לא הבישן למד ולא הקפדן מלמד... אישית אני סבור שגם לאדיוטים יש תפקיד בעולמנו. דומה שהתכלית היחידה להיבראך היא כדי שתשמש אזהרה לכולנו...
 

Governor

New member
כן, אני רואה שאהבת את דברי והפנמתם.

שנן אותם עוד כמה פעמים, ואבחן את בקיאותך מחר...
 

answers2

New member
שכחת לציין שההבדלים הינם

אך ורק לגבי חסרות ויתרות שהם כניקוד לכל דבר.
 

answers2

New member
אוופססס טלח!!!

את חטאתי אני מזכיר היום . התעצלתי ולא קראת את כל השרשור (קבל זאת כמחמאה , לעיתים קרובות אינני טורח לפתוח את ההודעות של חלק ניכר מבני שיחך , ביודעי את רמת הטיעונים בהם הם נוהגים להשתמש) , והנחתי שמדובר בדיון אינטלגנטי לגבי האותנטיות של הטקסט המקראי (דיון שכבר ערכנו בעבר, ודומה שהצלחנו להגיע להסכמות לא מעטות). לאחר עיון נוסף הבחנתי שהדיון עוסק בבדיחה הנלעגת והפאטתית המכונה "דילוגים" , אשר מטרתה אחת: להשפיל את כבוד התורה ולומדיה. לא ייתכן שהרואים ב"דילוגים" ביטוי כלשהוא של יהדות , מאמינים בשכר ועונש, שכן מה יענו ליום הדין על חילול השם שבידיהם? מכל מקום , טלח , והראיה שהבאת כנגד הדילוגים בעינה עומדת , אף כי אין בה צורך שכן גם אם היה מוכח מעל לכל ספק שתנך קורן הוא הוא הנסח שניתן בסיני אות באות , עדיין הדילוגים היו דבר אידיוטי .
 

Governor

New member
answers2 ידידי, טוב לשמעך.

אין מדובר רק ביתרות וחסרות (וכאמור, בספר בראשית לבדו 43 הבדלים בין שבעה נסחי מסורה יוקרתיים לבין עצמם), אשר נתגלגלו לטקסט בזמן העתקה, למרות המאמצים הכבירים לדייק. מדובר בהבדל נסח עקרוני יותר, בין הטקסט שהיה כתוב באלפבית פיניקי שהיה קונסוננטי (חסר תנועות כתובות), לפני המאה ה-4 לפנה"ס, לבין נסח המסורה של היום. טענתי היתה כי אפן הרחבת המלים מן האלפבית הפיניקי, לאלפבית הארמי המרובע (הקרוי בטעות "אשורי"), באמצעות הוספת תנועות (ד"כ חולם וחיריק, אולם לא רק אלה) נעשתה _ללא_ _מסורה_ ידועה של נקוד (ובמלה "נקוד" אני מתכוון ל- vocalization). זה אומר שהדלוגים מודגמים על נסח שאין לו קשר letter for letter עם הנסח שקדם למאה ה-4 לפנה"ס. די בכך לשמוט הקרקע מתחת לתאורית הדלוגים. ואגב, בנסותנו לאמוד את מידת ההצלחה של שמור נסח בהעתקה ידנית לארך השנים, בוודאי מוכרת לך קובלנת הרמב"ם, כאלף שנה בלבד אחרי גבוש ה- Masoretic Text. במשנה תורה, ספר אהבה, הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה בפרק ח´ שם, פסקאות ג´ עד ה´, מקונן הרמב"ם: ג': ספר תורה שאינו מוגה במלא וחסר, אפשר לתקנו ולהגיהו כמו שביארנו; אבל אם טעה בריוח הפרשייות וכתב פתוחה סתומה, או סתומה פתוחה, או שהפסיק בריוח והניח פנוי במקום שאין בו פרשה, או שכתב כדרכו ולא הפסיק בריוח במקום הפרשה, או ששינה צורת השירות--הרי זה פסול, ואין לו תקנה, אלא לסלק את כל הדף שטעה בו. ד': ולפי שראיתי שיבוש גדול בכל הספרים שראיתי בדברים אלו, וכן בעלי המסורות שכותבין ומחברין להודיע הסתומות והפתוחות, נחלקין בדברים אלו, במחלוקת הספרים שסומכין עליהן--ראיתי לכתוב הנה כל פרשייות התורה, הסתומות והפתוחות, וצורות השירות, כדי לתקן עליהן כל הספרים ולהגיה מהן. ה': וספר שסמכנו עליו בדברים אלו, הוא הספר הידוע במצריים, שהוא כולל ארבעה ועשרים ספרים, שהיה בירושלים מכמה שנים להגיה ממנו הספרים; ועליו, היו הכול סומכין, לפי שהגיהו בן אשר ודיקדק בו שנים הרבה, והגיהו פעמים רבות כמו שהעתיקו. ועליו, סמכתי בספר תורה שכתבתי כהלכתו. ----- סוף צטוט ----- הספר עליו מדבר כאן הרמב"ם הוא כתר ארם-צובא (Aleppo Codex) אשר נכתב ב- 930 והוגה, נוקד והוטעם ע"י משפחת בן-אשר הטברינית, נזוק בפרעות בסוריה ב- 1947 (ההמון המשתולל חדר ל"מערת אליהו" ושלח בה אש), ומצוי היום בירושלים. שים לב, רק כאלף שנה עברו וכבר "...ראיתי שיבוש גדול בכל הספרים שראיתי בדברים אלו". ושבוש מעין זה ניתן לזהוי ואתור בקלות רבה יותר מזהוי שגיאות העתקה טכסטואליות. המצב היה כל כך חמור, שהרמב"ם נאלץ להטיל את כל משקלו, לפסול את כל הספרים, ולשלוח להביא נסח שעליו החליט הוא עצמו שיהיה הנסח המחייב. מובן שפעל ברשות ובסמכות שכן "לא בשמים היא", ומובן שעל הכל היה לסור למרותו משום "ככל אשר יורוך", אולם ברור שזה שומט את הקרקע מתחת לדלוגים.
 

answers2

New member
גוברנר היקר

שמא תוכל להצביע על אחד מן השינויים בין הנסחים שאיננו אות אהוי? אודה לך מאוד על כך . לצורך העניין אקבל כל נוסח שמצוי בידינו, יהיה תיארוכו ומוצאו אשר יהיה (כולל חלקי טקסטים שנשתקעו בתלמוד) , ובלבד שיהיה זה טקסט שברור שהיה מקובל אי פעם \ אי שם על קהילה יהודית אורתודוקסית\פרושית\חברית. הטקסט שהבאת מהרמבם עוסק בפתוחות וסתומות , צורת השירות וכו' , אולם העובדה הפשוטה נשארת בעינה : אין בידינו שום נוסח יהודי אורתודוקסי שבו יש שינוי מבחינת המילים והאיות(כולל קורן...) מלבד באותיות ניקוד .
 

Governor

New member
ככל הידוע לי, הנסחים הקדומים ביותר

שהשתמרו הם נסחי מגילות ים המלח. חלקם עדיין כתובים אלפבית פיניקי. בקשתי מחבר עובד האוניב' בירושלים לנסות לשאול ספר(ים) המכיל(ים) צלומי אותן מגילות הכתובות אלפבית פיניקי, אותו אני יודע לקרוא, כדי להשוותם לנסח המסורה. ברור לי שאצליח בקלות להראות כי הכתיב במגילות אלה אינו כולל תנועות, והבנתי שאינך חולק על כך. אולם, גם אם אציג הבדלי נסח מעבר להבדלי תנועות - עדיין תוכל לומר כי מדובר בכת פורשים (runaway sect), שאחת הסבות לפרישתה היתה, אולי, מחלוקת ביחס לנסח. לחלופין תוכל גם לטעון כי מה שמצאנו הוא יריעה (scroll) שנפלה בה טעות ונקברה בגניזה (כלומר, "סובבתי את הלוח" ושחקתי מהלך אחד בשמך). לא אוכל במצב הידע העכשווי שלי, ולאור היותי לא-מומחה לענין, לסתור טענות מעין אלה. בכל זאת, הנה פרגמנט ממערות קומראן, אחד מרבים, ספר דברים, פרק ל"ב, סיום פסוק ח': הפרגמנט ממערה 4 בקומראן, אומר "...למספר בני אל". ממש כך אומרת גם גרסת הספטואגינט (המאה השלישית או השניה לפנה"ס). נסח המסורה בידינו היום אומר, לעומת זאת, "...למספר בני ישראל". סמונו של פרגמנט זה הוא 4QDeutj (לצרך חפוש במנועי חפוש). זאת אומרת: הפרגמנט ממערת קומראן עומד בהתאמה מצוינת לטקסט העברי ששמש את שבעים הזקנים שתרגמו ויצרו את תרגום השבעים כמאתים-שלש מאות שנה קודם לכן, אולם, _שונה_ מנסח המסורה בידינו. הבט. שאלת ועניתי, אולם מטרתי היחידה היא הריסת "תאורית" הדלוגים!!!
 

answers2

New member
אחזק את ידיך במטרתך זו

כמובן. אולם אין חולק על כך שמגילות ים המלח מקורן איננו מקור פרושי\אורתודוקסי , ולפיכך אינן רלוונטיות לבקשתי . אני ביקשתי מקור פרושי\חברי\אורתודוקסי , וכזה לא הבאת. העובדה שלכיתות פורשות ישנם נסחים שונים הינה ידועה , ולא היית צריך להרחיק עד לאיסיים. יכולת להביא טקסטים קראיים,שומרוניים, ואפילו רפורמיים. ראה. אינני מנסה להיות אפולוגטי . פשוט ישנם אתרים (חופש וכדו') המתייחסים לטענה שישנם שינויי נוסח מלבד ניקוד , כעובדה המובנת מאליה, ובכל זאת , בכל הדגמה שהם מביאים , שינויי הנוסח הינם רק באותיות אהוי. אם תוכל להפנות אותי למקור אחר אודה לך. אם גם אתה אינך מכיר מקור כזה , לא אכעס.... ולעצם העניין של דילוגים - מדובר בדבר כל כך דבילי וחסר יסוד , שלא ברור לי מדוע אתה מנסה באותות ובמופתים להפריכו . מי שמקבל את הדבר הזה ,חזקה עליו שיכולת החשיבה שלו מאותגרת ביותר , והסבריך לא יעלו ולא יורידן
 

Governor

New member
אולם, מה לדעתך ההסבר לכך שפרגמנט

4QDeutj מתאים לתרגום השבעים, אשר נעשה על פי טקסט עברי שהיה בשמוש 200-300 שנה קודם לכן? ככל שאני מבין, ברגע שגובש ה- Masoretic Text, ע"י השוואת נסחים, והחלטה על פי הרוב (majority rules) - הושמדו כל הנסחים האחרים באדיקות. זה קרה בסוף ימי בית שני, או סמוך לאחר החורבן. גרסת קומראן השתמרה, כיוון שהכת פרשה קודם הגבוש. זה אומר, לדעתי, שגרסת קומראן היתה אחת ממספר נסחים בשמוש, לפני שהועלתה הדרישה לנסח מודל מקודש יחיד. אין שום טקסט אחר כרגע. אם אתה פוסל את פרגמנטי קומראן, אזי נסחי המסורה הקדומים ביותר שבידינו הם: (1) כתר ארם-צובא, שנת 930. (2) כתב-יד לנינגרד, שנת 1009. (3) כתב-יד ששון, שנת 1058. ומובן שכולם נסחי מסורה, וברור שההבדלים ביניהם הם רק חסרות ויתרות.
 

answers2

New member
תורף הדברים

בסופו של יום אין כל נוסח של התורה השייך לקבוצות פרושיות\אורתודוקסיות השונה מנוסח אחר באותיות שאינן ניקוד. האם הושמדו האחרים באדיקות? ייתכן שכן וייתכן שלא , אולם זו איננה יותר מהנחה שרירותית (ודרך אגב , הנחה זו אינה סבירה , שכן עובדה פשוטה היא שלגבי הנ"ך נותרו בידינו גרסאות שונות . מדוע אלה לא הושמדו באדיקות דומה?) לא זו אף זו : הטיעון המרכזי שלי מנסה להפנות אצבע לעובדה המדהימה כשלעצמה (ללא כל השלכה מיסטית או תיאולוגית הכרחית) , שמנגנון ההעתקה של ההלכתי של התורה הינו לא פחות ממושלם , שכן כל הקבוצות שהכפיפו את עצמם לשיטה זו, ללא קשר למיקומם הגיאוגרפי , ומוצאם , הצליחו להעביר את אותו הנוסח (מלבד חסרות ויתרות) , בצורה *מושלמת* על פני אלפי שנים , כאשר המשותף בין *כל* הקבוצות הנ"ל היה דבר אחד בלבד- כפיפות לפרוצדורה הנ"ל. אין לכך אח ורע בשום טקסט נפוץ אחר . ובשולי הדברים הערה: נשגב מבינתי מדוע כפירה במתן תורה , ואפילו לאמונה באלוהים עצמה , מוכרחה להוביל לכפירה בעובדות פשוטות מהסוג המדובר . הרי עצם קבלת העובדה של זהות הנסחים איננה מובילה בהכרח לקבלת הדברים המופיעים בטקסט! ניתן בקלות לקבל את העובדות כשלעצמן ולא לייחס את אותם להתערבות אלוהית כלשהיא , אלא לחכמה עתיקה שנוצרה בידי אבותיך ועמך. יתר על כן, דווקא הנחת חוסר התערבות אלוהית בפרוצדורה , יכולה להוביל לגאווה גדולה יותר באבותיך ובעמך . זו לא בושה , הלא כן?
 
למעלה