הנחיות חדשות בארה"ב ממליצות - בצעו ברית מילה

יאיר5741

New member
לא עף מהכיסא...

  • זו רק "טיוטה של נייר עמדה", הכפופה לתקופה של 45 יום שבהם יוכל הציבור להגיב אליה.
  • גם אם תאושר הטיוטה, ניירות עמדה לכאן או לכאן מתפרסמים כל הזמן. אם מישהו רוצה לקרוא נייר עמדה רק כדי לאשש את עמדתו שאחז בה מראש, זו כמובן זכותו. בכל אופן מי שרוצה לטעון טענה בשם הרפואה ולעמוד מאחוריה ראוי לו שייכנס לעובי הקורה ויבחן את המתודות המחקריות.
  • בשורה התחתונה, אני מל כי זו מצווה. אני לא טורח לשכנע את מי שלא מקבל את נקודת המוצא הזו, ולכן לא הבאתי מיזמתי את הקישור לכתבה. מכיוון שאחרים עשו זאת, ראיתי לנכון להגיב.
 

MotheRonit

New member
הנה אני לא כותבת בשבת

זאת לא ההודעה הראשונה שאני קוראת שכתבת שגורמת לי מאוד להעריך אותך (ובכלל באתי לחפש את ההודעה הקודמת שכתבת מילים של טעם ורציתי לעיין בדברים שוב)
ולכן אני פונה אלייך:
כבוד הרב ערב טוב,
רציתי רק לומר לך שממש אפשר להרגיש את הקשר החזק שאתה מגלה לדת, שהיא לבדה מחזיקה איתנה מספיק על מנת לקיים מצווה ואינך זקוק למניעים (חיזוקים או צידוקים) זרים/נלווים מלבד האמונה.
&nbsp
 

true to you

New member
מכל המצוות שבדת היהודית

קשה לי להבין את המצווה הזו - אני יודעת שאומרים ״נסתרות דרכי...״ אבל מה הלוגיקה של לברוא בני אדם עם איבר בצורה כלשהי ואז לצוות לעשות בו שינוי?
מה הלוגיקה במצווה שההקרבה בה היא על חשבון מישהו אחר, בניגוד לשמירת שבת ואכילת אוכל כשר שהם הקרבה עצמית?
 

MotheRonit

New member
אל תשאלי אותי, אני בטח לא מבינה


והביקורת שלך בחלק השני מוצדקת בריבוע.
אני תמיד אומרת שלו בני ירצה לקיים מצוות הוא יוכל לעשות זאת - וברית מילה נכללת ברשימה הזאת.
&nbsp
ואגב מישהי אמרה לי שילדים צריכים להכיר את המצוות... אז אמרתי לה "אין בעיה... נעשה קידוש ונאכל כשר, אבל מה זה להכיר את המצווה הזו? לדגדג אותו עם הסכין?" כאילו בחיים שאנשים לא מבינים את האבסורד...
 

יאיר5741

New member
טעם מצוות המילה

יש כאן בעצם שתי שאלות:
(א) אם ה' היה רוצה אותנו מהולים מדוע לא יצר אותנו כך מראש? (הפכתי את כיוון השאלה שלך, מקווה שמקובל עלייך)
(ב) מה הטעם במצווה שמבצע אדם על גוף האחר, בניגוד לכל מצווה אחרת שאדם מקיים בגופו שלו?
אלה השיקופים שאני מציע לדברייך.
מכיוון שאני עיף מדיי ועסוק מדיי ברגע זה, אסתפק בהצהרת כוונות שאשתדל בימים הקרובים להביא נקודות התייחסות של חז"ל ואחרים.
בכל אופן רציתי לוודא שאני מבין את הקושיות שלך אל נכון.
 

יוסף 785

New member
למה אתה משמיץ?

יש יותר ממניע אחד אפשרי להתנהגות אנשים. המנהל אמר לך שהוא צריך זמן לתשובה שתהיה איכותית ברמה שהוא רוצה. לא יכול להיות שהוא צריך זמן לכך? אז למה אתה כותב שזאת התחמקות? הוא לא עובד אצלך ולא חייב לספק לך תשובה בזמן קצר.
 

RonspotNL

New member
מה יש פה לחשוב כל כך?

השאלות הן פשוטות והתשובות יכולות להיות פשוטות
ילד נברא שלם אז מה ההגיון להרוס ולפגוע בצורה בה נברא אותו הילד ?מה ההגיון להקריב את גופו מבלי שנתן את הסכמתו לכך ?הרי זה הגוף שלו לא? אז מה הקושי כאן במתן תשובה ?
 

יוסף 785

New member
אדם הצהיר שהוא רוצה להביא אסמכתאות מחז"ל

אולי הדבר מצריך עבודת הכנה כלשהי
 

יאיר5741

New member
טעם מצוות המילה

שלום לכולם.
מצטער על הזמן שלקח לי לענות, תקופה עמוסה.
בתוך הזמן הזה כן נכנסתי לפורום, והצטערתי מאוד לראות שנוצר פה שיח אישי, נוקשה, לא מכבד.
אני לא באתי להתפלמס עם אף אחד. אענה כמיטב יכולתי על פי מה שלמדתי, וכל אחד ישפוט כהבנתו.
אין צורך לציין את המובן מאליו, שכל מה שאכתוב להלן מקבל כנקודת הנחה את אמיתת התורה.
(א) מדוע ה' לא יצר אותנו מהולים, אם זה רצונו?
הוא לא רצה אותנו מהולים; הוא רצה שנכרות עמו ברית. כבר קישרתי פה מאמר שהביא את טענתו של טורנוסרופוס בפני ר' עקיבא "אם הוא חפץ במילה, למה אינו יוצא הוולד מהול ממעי אמו". תמצית אותו מאמר היא, שמול הטענה היוונית שמקדשת את הטבע כמו שהוא, מעמיד ר' עקיבא חשיבה הפוכה - העיקר הוא העשייה האנושית. ה' כורת ברית עם ישראל לא רק בעשייה מתמשכת כמו קיום מצוות - שבת, לימוד תורה וכו'... אלא בכיבוש הטבע.
(ב) מה העניין במצווה שמקיימים על גופו של האחר?
עוד מימי המקרא מכונה הערלה "חרפה". בחז"ל מופיע כמה פעמים שכאשר מלים אדם אין כאן רק פעולה חיובית אלא גם הוצאתו מקטגוריית "ערל", מכאן שאין זה ראוי להשאיר אדם במצבו זה. יש גם מקורות שמתייחסים לכך שיש מעלה מיוחדת בברית של תינוק עם בוראו דווקא מהמקום הלא מודע (לא מוצא כרגע).
***
כתבתי בקיצור, ממש בראשי פרקים, כי חשבתי שכדי לכתוב משהו מקיף ומפורט ומצטט יותר אצטרך יותר זמן פנוי, וכבר דחיתי מספיק ובינתיים נוצרה כאן אווירה עכורה. אני רוצה לסיים את דבריי בהדגשה בפעם המי יודע כמה, שאין לי כוונות להוכיח משהו ולשכנע אף אחד. את המצווה אני מקבל כמו שהיא, בלי לחפש הנמקות, בוודאי שלא מכיוון הרפואה. מה שהבאתי הוא סקירה ממעוף הציפור של המבט התיאולוגי. Take it or leave it - אני לא שופט אף אחד. תנסו גם אתם

חנוכה שמח!

יאיר
 

יאיר5741

New member
בדיוק כך

זה מה שהתכוונתי כשכתבתי על ברית מהמקום הלא מודע.
ומצאתי במאמר של הרב אברהם ריבלין מישיבת "כרם ביבנה" (המאמר כולו באינטרנט):
"נראה שהתורה רצתה לשלול את הבחירה החופשית של ברית יהדותו של הולד. גם במעמד הר סיני, למרות קבלת התורה ברצון, נאמר "כפה עליהם הר כגיגית" (שבת פח ע"א). לכן מאחלים בשעת הברית "כשם שנכנס לברית [בכפיה] כן ייכנס לתורה לחופה ולמעשים טובים" ולא יחזיק טובה לעצמו כי לא הוא בחר בקיום המצוה. ועוד: "כשם שלברית נכנס התינוק ללא גאוה ללא פניות וללא כוונות זרות כן ייכנס לתורה לחופה ולמעשים טובים" ועוד: "מן המצוה הזו אי אפשר להיפרד לעולם, וכך מברכים את התינוק שגם משאר מצוות לא יפרד לעולם".
 

יוסף 785

New member
למה מכל המצוות?

האם אלוהים לא יכול היה לברוא את האדם כך שהוא מאוד ירצה לקיים את כל המצוות? אז למה את לא שואלת מה ההגיון לברוא בני אדם שלא כולם רוצים לקיים את המצוות ואז לצוות עליהם לקיים את המצוות במקום לברוא בני אדם שממילא מתוכנתים לרצות לקייים מצוות? את זה קל לך להבין?
6952
למה את לא שואלת למה אלוהים ברא עולם שמצווים בו לשמור שבת? אם אלוהים הוא כל יכול הוא היה יכול לברוא עולם שבו יהודים לא חייבים לשמור שבת. את זה קל לך להבין?

למה בכלל אלוהים צריך לברוא בני אדם? ולברוא עולם? אם הוא לא היה בורא לא הייתה כל הבעיה של מצוות. את זה קל לך להבין?

לפי הגישה שאלוהים הוא זה שיצר את הלוגיקה למה את מנסה לכפוף את אלוהים ומצוותיו ללוגיקה? הלוגיקה שאת משתמשת בה היא בזכות אלוהים והוא לא כפוף אליה. אלמלא אלוהים לא היית יכולה לטעון על סמך הלוגיקה. הוא יכול לסדר את הדברים כך ששום דבר לא יהיה פסול בשל אי התאמה לוגית.
 

RonspotNL

New member
היא שאלה שאלה פשוטה

זו האמונה שלך שאומרת לשמור שבת אתה לא חייב לשמור שבת אם אתה לא רוצה ואכן הרבה אנשים לא שומרים שבת מה לעשות זו המציאות
זו <font>האמונה שלך</font> שאומרת שהאלוהים שלך ברא את העולם עד רגע כתיבת שורות אלה אין כל הוכחה וראייה לדברים האלה מה לעשות זו המציאות

איך אתה יכול לדבר על הגישה שלו אם אין כל הוכחה וראיה לקיומו ? כל מה שיש לך זו אמונה ואמונה בלבד
 

יוסף 785

New member
אתה שואל שאלה אחרת מהשאלה שהיא שאלה

למעשה היא שאלה שתי שאלות ולא אחת ואני מתייחס רק לאחת מהן.

קשה לי להבין את המצווה הזו - אני יודעת שאומרים ״נסתרות דרכי...״ אבל מה הלוגיקה של לברוא בני אדם עם איבר בצורה כלשהי ואז לצוות לעשות בו שינוי?

זאת שאלה אחרת מהשאלה שאתה שואל


איך אתה יכול לדבר על הגישה שלו אם אין כל הוכחה וראיה לקיומו ? כל מה שיש לך זו אמונה ואמונה בלבד

אלה שאלות שונות. היא שאלה בהנחה שאלוהים קיים, אז למה הוא לא ברא בני אדם נימולים אלא ברא בני אדם לא נימולים ואז ציווה למול.

אתה שואל למה מניחים שמישהו שאין הוכחה לקיומו מצווה מצוות?

אני השבתי לשאלה שלה ולא לשאלה שלך כי רציתי לענות למה שהיא שאלה ולא לשאלה שהיא לא שאלה.

לשאלה שלך: האמונה הדתית כוללת לא רק אמונה בקיום האל אלא גם שהוא ציווה מצוות. זו אכן לא הוכחה אלא זאת אמונה שהוא ציווה ויש לקיים את ציוויו.

כאשר מאמינים שמשהו הוא אמת, נכון ומוצדק אז הדבר יכול להספיק גם אם אין הוכחה. אם מאמינים שצריך לקיים מצוות, אז פועל יוצא מכך שמי שמאמין כך יעשה את מה שהוא חושב שנכון לעשות. לא?

עבור המאמין הוא חייב לשמור שבת. זו חובה דתית וכך כל היהודים. מעצם המושג "חובה" אז אי אפשר לומר שלא חייבים אם לא רוצים. חובה היא לא משהו אופציונאלי. חובה היא משהו שצריך לעשות גם אם לא רוצים. ברגע שאם לא רוצים אז לא חייבים, אז אין בכלל חובה, אלא רשות כלומר משהו אופציונאלי.

כאשר יש חובה אז אין אופציה מותרת לא לקיים את החובה. אי קיום החובה הוא בגדר איסור. עבור המאמין, אלה שחייבים ואינם מכירים בחובתם הם מפרים את חובתם. אילו מותר היה להם לא לקיים אז גם חובה לא הייתה.

הבדל בין עובדה אמפירית לבין חובות השייכות לעולם הנורמטיבי. עבור המאמינה מכך שרבים לא שומרים שבת לא נובע שהם לא חייבים. כפי שהעובדה שיש הרבה גנבים לא מנביעה שאין חובה לא לגנוב. אבל גם אם רבים הגונבים מכאן לא נובע שאין חובה לא לגנוב, אלא רק נתון עובדתי שרבים גונבים.
 

true to you

New member
אין טעם להמשיך בדיון

האנלוגיות אינן מדויקות ומתחמקות מתשובה אמיתית לפילוסופיה בגרוש.
 
למעלה