הנוסע הצפוני
Active member
הדוגמה של חיפה - תל אביב ניתנה כדי להראות שיש המון אנשים שעושים נסיעות יוממות של 40 ק''מ ויותר לעבודה ואין להם הסעות.חיפה תל אביב נוסעים ברכבת ולכן זה לא קשור לכאן
כרמיאל לחיפה, זה אכן מקרה קצת יוצא דופן בו נוסעים 44 ק"מ, ומלמד ששיטת התעריפים הקיימת היא חסרת היגיון כלכלי.
הטיעון של המרצה הוא שאין טעם לסבסד שירות שהוא לא יעיל, וזה הגיוני שאין טעם לזרוק כסף על שירות שאנשים לא משתמשים בו, וזה עוד יותר הגיוני אם לוקחים בחשבון שהסבסוד הזה גורם לכל תגבור שירות להפוך למורכב בהרבה.
והנוסע לא צריך לקבל את זה בהבנה, כמו שהוא לא צריך לקבל בהבנה את זה שלא מסבסדים לו את הלחם במכולת.
ויש וודאות שעליית המחיר תתורגם לתוספת שירות, כי הכסף שנכנס מגיע למשרד התחבורה ולא לאוצר, כך שהוא בוודאי ישמש לפיתוח מערך התח"צ.
מסכים שאכן יש בעיה קשה ביקור הרוחבי שנעשה כי בערים הקטנות זה גורם למשתמשים מזדמנים להעדיף רכב על פני נסיעה בתח"צ, אבל לשיטת האוצר זה לא נזק משמעותי, כי לדעתם אין נסיעה של נוסעים בערים קטנות לא חשובה לפיתוח הכלכלי, ולדעתם תחבורה ציבורית אמורה להיות כלי לפיתוח כלכלי (כך לפחות נאמר לי מגורם במשרד התחבורה).
אני לא בטוח שכרמיאל - חיפה זה כל כך יוצא דופן. אפשר לבדוק עוד זוגות ערים כאלה. אבל זה מוכיח את הנקודה, בעבר הרחוק מחיר הנסיעה בקו עמד על 24 ש''ח (אם אני לא טועה) לכיוון וללא הסדר תקופתי. ברור שאם זה היה המצב היום לא הרבה אנשים היו בוחרים לעבוד בחיפה (אלה אם כן משלמים להם נסיעות מלא) או היו נוסעים ברכב כי גם הפקקים לכיוון חיפה ירדו משמעותית ואז כבר הנוחות של הרכב עדיפה.
המקרה של כרמיאל מראה דבר אחר, מחיר סביר עם הסדרים תקופתיים בשילוב עם תדירות לא רעה של מספר קווים ורכבת מאפשרת לנוסעים להשתמש בתח''צ.
לפני שמפסיקים לסבסד שירות לא יעיל צריך לבדוק למה הוא כזה. ויש עוד דרכים להביא כסף לפני שמעלים מחירים. יש הרבה קווים שאין בהם כלל נוסעים, אפשר לבטל אותם ולחסוך הרבה. יש הרבה קווים שיש להם חלופות טובות יותר שגם בהם אפשר לחסוך.
קח רק דוגמה אחת (נתונים ממר קו)
262 - כרמיאל חיפה: מספר נוסעים בשבוע 3,223 , עלות תפעולית לנוסע 32 ש''ח
981 - צפת רמת גן: מספר נוסעים בשבוע 660, עלות תפעולית לנוסע 112 ש''ח!
יש סיבה מיוחדת שתושב צפת לא יכול להגיע לרכבת בכרמיאל ואז לרדת בתל אביב מרכז ולהמשיך לרמת גן? ואם יש אז למה לא לבטל את הקווים המזינים מצפת לרכבת?