הסתובבתי במקום מגוריי וראיתי יותר סוכות מאשתקד ומשנים קודמות

SupermanZW

Well-known member
איש לא דיבר על "אמיתות דת". דיברנו על התקרבות לדת. כל אחד ואמונתו, אבל ההתקרבות בדרך כלל היא לגמרי בכיוון של אמונה באלוקים כמובן. מנגד, כאלה שממילא האמינו ומתקרבים לדת שהם סבורים שהיא הנכונה (עבור רוב היהודים הפלא ופלא, זאת היהדות).

יש קשר מחייב בין אלוקים לדת שכן בלי אלוקים אין דת, אלא אם אתה רואה בעניינים כמו מדע, כסף וכדו' דתות. אבל זה כבר דיון אחר לחלוטין.
יש דתות ללא אלוהים, כגון קונפוציוניזם, בודהיזם, טאואיזם, פאנג שוויי, וכו' דתות פילוסופיות לחלוטין, אשר אין בהן כל התייחסות לאלוהים.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
יש דתות ללא אלוהים, כגון קונפוציוניזם, בודהיזם, טאואיזם, פאנג שוויי, וכו' דתות פילוסופיות לחלוטין, אשר אין בהן כל התייחסות לאלוהים.
לא מכיר מספיק כדי לדבר עליהן. אבל בודהיזם לא נשמע לי כמו דת בלי אלוקים. הבודהה הוא הקל שם, גם אם לא מגדירים אותו ככזה. לגבי מה שאתה מגדיר "דתות פילוסופיות", אין לי מושג מה הופך את אלו לדתות. לטעמי כאמור, דת פר הגדרה זה משהו שמחייב הכרה בקל. אבל תכל'ס זה עניין של פרשנויות. בכל מקרה כאמור מעלה, דיון אחר לגמרי מזה שאנחנו עוסקים בו כאן.
 

ai27

Well-known member
לא מכיר מספיק כדי לדבר עליהן. אבל בודהיזם לא נשמע לי כמו דת בלי אלוקים. הבודהה הוא הקל שם, גם אם לא מגדירים אותו ככזה
רק בפרשנות ההינדית-מצמצמת (שקשורה יותר לשילובה בדת ההינדית)

בפרשנות הרווחת, בודהה הוא "המדריך" (משמע נביא), ובהחלט לא אל או בורא.
אבל הוא נביא מאוד חילוני: נסיך שהבין שהסבל האנושי נובע יותר מחוסר שקט נפשי, ופחות מחוסר חומרי,
ופיתח טכניקות (חילוניות, המתעלמות משאלת קיום האל) שמסייעות להקל על הסבל הנפשי הזה (איך להתמודד עם סטרס, אם תרצה)

לכן גם אדם דתי יכול לתרגל יוגה או מדיטציה, ללא חשש שבכך הוא עובד עבודה זרה.
לגבי מה שאתה מגדיר "דתות פילוסופיות", אין לי מושג מה הופך את אלו לדתות. לטעמי כאמור, דת פר הגדרה זה משהו שמחייב הכרה בקל. אבל תכל'ס זה עניין של פרשנויות.
גם קונפוציוניזם וטאואיזם, אלו דתות במובן היהודי העתיק של המילה: עקרונות רוחניים-מוסריים שמתורגמים לפעולות מסויימות.
כשיהודי-דתי מתרגל דיקור סיני, או מתרגל טאי-צ'י הוא פועל לפי "הלכה טאואיסטית".
קונפוציוס וממשיכיו תהו מיהו האדם המוסרי, ופיתחו עקרונות לפיהם בן אדם יכול להיות טוב יותר

כל אלו - התעלמו משאלת האל והשפעתו על החיים - בדומה לאופן בו היוונים הפרידו בין ה"מטא-פיזיקה" (העיסוק באלים ובמיתולוגיה) לבין המדעים (שכללו ספורט ומוזיקה) והפילוסופיה (איך אדם צריך לפעול כדי להיות "טוב"),
בכל מקרה כאמור מעלה, דיון אחר לגמרי מזה שאנחנו עוסקים בו כאן.
מן הסתם היהדות (שמתמקדת בשאלה איך בני עם מסויים צריכים לחיות) היא דת שונה מדתות אוניברסליסטיות
אבל הנוצרים כן זיהו את דתות המזרח בתור דתות ומתחרות של הנצרות,
וזה יצר בעיה קשה כשהכנסיה הגיעה לשם, כי קונפוציוסיאנים ראו אותם כאנשים מושחתים,
ובודהיסטים זיהו אצלם את הסבל האנושי שהם השתחררו ממנו.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
רק בפרשנות ההינדית-מצמצמת (שקשורה יותר לשילובה בדת ההינדית)

בפרשנות הרווחת, בודהה הוא "המדריך" (משמע נביא), ובהחלט לא אל או בורא.
אבל הוא נביא מאוד חילוני: נסיך שהבין שהסבל האנושי נובע יותר מחוסר שקט נפשי, ופחות מחוסר חומרי,
ופיתח טכניקות (חילוניות, המתעלמות משאלת קיום האל) שמסייעות להקל על הסבל הנפשי הזה (איך להתמודד עם סטרס, אם תרצה)

לכן גם אדם דתי יכול לתרגל יוגה או מדיטציה, ללא חשש שבכך הוא עובד עבודה זרה.

גם קונפוציוניזם וטאואיזם, אלו דתות במובן היהודי העתיק של המילה: עקרונות רוחניים-מוסריים שמתורגמים לפעולות מסויימות.
כשיהודי-דתי מתרגל דיקור סיני, או מתרגל טאי-צ'י הוא פועל לפי "הלכה טאואיסטית".
קונפוציוס וממשיכיו תהו מיהו האדם המוסרי, ופיתחו עקרונות לפיהם בן אדם יכול להיות טוב יותר

כל אלו - התעלמו משאלת האל והשפעתו על החיים - בדומה לאופן בו היוונים הפרידו בין ה"מטא-פיזיקה" (העיסוק באלים ובמיתולוגיה) לבין המדעים (שכללו ספורט ומוזיקה) והפילוסופיה (איך אדם צריך לפעול כדי להיות "טוב"),

מן הסתם היהדות (שמתמקדת בשאלה איך בני עם מסויים צריכים לחיות) היא דת שונה מדתות אוניברסליסטיות
אבל הנוצרים כן זיהו את דתות המזרח בתור דתות ומתחרות של הנצרות,
וזה יצר בעיה קשה כשהכנסיה הגיעה לשם, כי קונפוציוסיאנים ראו אותם כאנשים מושחתים,
ובודהיסטים זיהו אצלם את הסבל האנושי שהם השתחררו ממנו.
לא יודע לצערי להתייחס להרבה ממה שכתבת כאן, אבל היה מענין לקרוא.
רק לגבי מה שאתה מגדיר יהודי דתי שמקבל טיפול פי הלכה של X, המילה הלכה לא הופכת את זה לדת. גם המילה תורה לא. אלו הגדרות (אוניברסליות בתרגום שלהן) שאנחנו ביהדות מזהים אותן עם הדת, אבל ממש לא חייבות להיות כאלה. תיתכן קבוצה (למשל זו שדיברת עליה) שיש לה הלכה ויש לה תורה והיא פועלת על-פי מתווה מסוים שנקבע לפני שנות דור על-ידי ותיקיה, אבל בשביל להפוך אותה לדת זה לא בהכרח מספיק. זה מה שאמרתי למעלה, עניין של פרשנויות והגדרות. אחד יכנה זאת דת וזה בסדר גמור. אבל אני עדיין לא משוכנע שזאת המילה הנכונה אם אין אלוקים (כזה או אחר כביכול) בסיפור.
 
למעלה