העבודה שלי בספרות

הודעת מערכת ../images/Emo13.gif

תחת הודעה זו אני אמשיך לפרסם את המשך העבודה, שמתמקת בתשובות לשאלות הבאות: 1. מהו הרגש המרכזי שעולה מהשירים כאשר מדובר על אירועים שקרו בעבר, כאשר סיד עדיין היה חבר בלהקה, וכיצד הוא מבוטא? 2. מהם הדימויים המתייחסים לחייו של סיד בשירים אלו? 3. כיצד השפיעה הכרותם המוקדמת של חברי הלהקה על שיריהם? 4. מהם ההבדלים בין השירים שכתבו חברים שונים בלהקה? המשך קריאה מהנה.
 
תשובה לשאלה 1

מהו הרגש המרכזי שעולה מהשירים כאשר מדובר על אירועים שקרו בעבר, כאשר סיד עדיין היה חבר בלהקה, וכיצד הוא מבוטא? הרגשות המרכזיים העולים מן השירים הם צער וחרטה בדיעבד. רגשות אלו מבוטאים בצורות שונות, כגון: א. Comfortably Numb: בשיר זה מבוטאת בעיקר חרטה, על כך שהדובר לא התנגד לניצולו של ברט בידי הלהקה. חרטה זו מבוטאת בכך שהוא מציג מצב מחיי הלהקה בזמן של לפני זריקתו של ברט. מצב זה קרה זמן מועט לפני הופעה, זמן קצר לאחר שברט לקח את סמיו השונים. המשורר בחר במצב זה דווקא כדי להמחיש את הזמנים ואת הקשיים שבהם הייתה נתונה הלהקה כאשר ברט היה מסומם. הוא בחר דווקא בסיטואציה זו כדי להדגים את הטיפול המזלזל בבעייתו של סיד ואת חוסר ההקשבה של חבריו למצוקותיו, את כך שלא ניסו לפתור את שורש הבעיה אלא רק העבירו עוד הופעה ועוד הופעה, מרחו זמן וניסו להפיק ממנו את המיטב לפי שעה, לפני שזרקו אותו מפני שלא יכלו עוד להשתמש בו. ב. Wish You Were Here: המוקד הרגשי בשיר זה הוא הצער. הצער מתבטא בכאבו של הדובר על אובדן חברו הטוב, ובתיאור ניסיונו של ברט להסתיר את מצבו מעיני חבריו, מה שגרם לכך שהם היו חייבים לסלקו. ג. Hey You: גם בשיר זה הרגש העיקרי הוא הצער. זהו בעיקר צער על כך שברט לא הצליח להיגמל מהסמים, והוא מבוטא בחלק השני. כמו כן יש בשיר גם חרטה בדיעבד, והיא שהוא לא נענה לזעקותיו ותחינותיו של ברט לעזרה לאחר שסולק מן הלהקה, כפי שמבוטא בעיקר בחלק השלישי וגם ברביעי. ד. Shine On You Crazy Diamond: בשיר זה ניתן לזהות את הצער במובנים רבים. זהו צער על אובדן המשמעות בחייו של חבר והתמכרותו לסמים, זהו צער על תהילה שעומדת בפני סיום, זהו צער על כך שכשרונותיו והצלחותיו של אדם בעצם הביאו עליו כישלון. הצער הזה מבוטא כאשר מדובר על ברט, ומוזכר זמנו בלהקה. עם זאת, שיר זה הוא יוצא דופן במקצת, משום שהוא נכתב מתוך תקווה, תקווה להתגברות על כל המכשולים המתוארים לעיל, ושהאדם שהם הפריעו לו יעלה ויזרח, כמו בקריאה החוזרת על עצמה כל כך הרבה פעמים בשיר, כולל בשמו. ה. If: בשיר זה, יותר מבכולם, מבוטא רגש החרטה בצורה הבולטת ביותר, עד כדי כך שהוא מגיע לעיתים לגבול עם התיעוב העצמי ואף עובר אותו. רגש זה מבוטא בשתי דרכים בשיר: בדרך ישירה, ובדרך עקיפה. הדרך הישירה היא המשפטים שבהם הוא אומר שלא היה אדם טוב, שהיה רוצה לשנות את התנהגותו, אך הוא לא יכול. רגש החרטה מבוטא בעקיפין באמצעות הדימויים הרבים שמבהירים שהיה רוצה שינוי, קרי, שהוא מתחרט על מעשים שונים שלו, הקשורים בברט ובהתמכרותו לסמים, במרוצת חייו, ושהיה רוצה לשנותם.
 
תשובה לשאלה 2

מהם הדימויים המתייחסים לחייו של סיד בשירים אלו? בשירים שבהם אנו עוסקים מובאים דימויים רבים המתייחסים לחייו של ברט, והם: א. Comfortably Numb: ראשית, בשיר זה מדומה מוחו של ברט לבית סגור, כאשר המפתח שנעל אותו הם כמובן הסמים. עוד דימוי של מה שקרה לו בהשפעת הסמים הוא של ספינה נשרפת, אבל באמצע האוקיינוס, כך שחבריו, הנמצאים על היבשה, לא יכולים לעזור לו. ב. Wish You Were Here: חלקו הראשון של שיר זה בעצם מורכב רובו ככולו מדימויים, המסמלים את השוני הגדול בין חייו לפני עידן הסמים וחייו לאחר שהתמכר. הקבוצה הראשונה של הדימויים, המתייחסת לחייו של סיד טרום התוודעותו לסמים, מתארת אותו כאדם טוב, רגוע וחייכן. היא מייחסת לו שמיים כחולים צלולים ומרחבי ירק עצומים. לעומת זאת, לאחר שהתחיל להשתמש בסמים, מתואר ברט כאדם שמקרין סבל וכאב, ובעצם דוהה באיטיות מן העולם אל גיהינום פרטי משלו. ג. Hey You: הדימוי המרכזי בשיר זה הוא דימויים של הסמים לחומה, אשר ברט מנסה לפרצה, אך ללא הצלחה, לצער כולם. כמו כן מדומים הסמים לתולעים שמאכלות את מוחו של סיד. ד. Shine On You Crazy Diamond: שיר זה עוסק רבות בחייו של ברט, והם מוצגים בעזרת שלל דימויים המציבים תמונות מחייו של סיד. עוד בכותרת השיר ניצב דימוי של ברט ליהלום, אך אחד משוגע, לא יציב, כאילו כדי לבטא את הניגוד הרב, האירוני אפילו, שבין כשרונו העצום לבין מר גורלו. בתחילת השיר, הוא מדומה לאחד שזרח כאילו באור השמש בעבר. בשורה החמישית בבית, מופיע הדימוי "רוח הפלדה", המתאר את הצלחתו הגדולה, ואת העובדה שכתוצאה ממנה נמחץ. ברט מדומה לאגדה, בשל עברו המפואר עם הלהקה, ולאחר מכן לקדוש מעונה בשל כל הקורבנות שהקריב למען הלהקה, ושהתבטאו בסופו של דבר בהידרדרותו לסמים. בבית השני מופיע שוב הדימוי "רוח הפלדה", שעליה הוא כאילו רכב אל תוך אובדנו. סיד מדומה לאסיר של הצלחותיו. כמו כן הוא מדומה ל"אדון החזיונות", דימוי שיותר מביע תקווה מאשר משקף את המציאות, בקריאתו לסיד לרסן את החזיונות שגורם לו הסם האהוב עליו, אל אס די, כלומר לשלוט בצורך לסמים. סיד מדומה כאן לאדם אשר התחבא בשאריות נצחון יום האתמול, ופחד להישיר מבט אל הסכנות של היום. ברט מתואר כאדם שהחל את חייו כמנצח, אך הידרדר, והפך למפסידן. המשפט האחרון בשיר מתאר את הניגוד שבין סיד לפני ואחרי הסמים, באמצעות דימויו כאחד שנהג לחפש אחר האמת בחיים, אך לאחר מפגשו עם הסם התמכר ועכשיו הוא רק רוצה עוד מנה ועוד מנה, מחפש אחר האשליות והבריחה. ה. If: הדימוי היחיד בשיר זה המתייחס לחייו של סיד מופיע בסוף הבית הראשון כאשר סיד מתואר כאדם כבול אשר שאיפותיו מסורסות בגלל הסמים.
 
תשובה לשאלה 3

כיצד השפיעה הכרותם המוקדמת של חברי הלהקה על שיריהם? עובדת היותם של סיד, רוג'ר ודיוויד חברים עוד לפני הקמת הלהקה, השפיעה רבות על תוכן השירים הבאים: א. Comfortably Numb בשיר זה מתבטאת הידידות והאחווה בין גילמור לברט במשפטים: the child has grown, when I was a child, מכיוון שגילמור וברט היו חברי ילדות. המשפטים מתייחסים לעובדה שברט התבגר ונזרק מן עולם התום הילדותי לנבכי גלגלי התעשייה המשומנים, דבר שגרם לו להתמכר לסמים, ולעובדה שגילמור היה חבר של ברט בילדותו, מכיוון שהם גרו באותו עיר אנגלית: קיימברידג'. כל השיר נכתב בהשפעת עברם המשותף של ברט וגילמור, משום שהיו חברי ילדות, וכעת גילמור חש צער עמוק על שעמד מנגד ולא עשה דבר כדי לעזור לחברו הותיק, צער המוצא ביטוי בשיר. ב. Shine On You Crazy Diamond כבר בשורה הראשונה בשיר זה, remember when you were young, מתאר ווטרס את הכרותו המוקדמת עם ברט, את הימים בהם הוא זהר ותמיד צחק. השיר נכתב כולו על הקונפליקט בו נקרע ברט, בין הילדות השמחה לאור הזרקורים. לשם כך נעזר המשורר בהכרותו המוקדמת עם ברט, כשרצה לתאר את הניגוד בין התקופות השונות בחייו של סיד, את ההבדל בין צעירותם אז היה העולם מקום של חברות ואושר, לעומת העולם המנוכר והאכזר שהוא מנת חלקם של המפורסמים. ג. If שיר זה, כמו שירו של גילמור "comfortably numb", נכתב מתוך צער על כך שלא מנע את סילוקו של ברט. אך בניגוד לגילמור, אשר צערו הוא על הפסיביות שלו בזמן המאורעות, צערו של ווטרס הוא גם על חלקו הפעיל בזריקתו של סיד, מה שמוביל גם לתיעוב עצמי. זאת אנו יכולים להבין בגלל מילותיו, על כך שהוא לא מבין טוב את היחסים שבין חברים וכיצד הם אמורים להתנהל, מה שהופך אותו לאדם רע. ד. Hey You בשיר זה, השורה האחרונה היא היחידה המתייחסת להכרותם המוקדמת של חברי הלהקה. שורה זו אומרת שבעבר, כאשר היו ביחד, עמדו איתן נגד כל אכזריות העולם. עתה, חברותם מתחילה להיפרם והם להיפרד, ולכן ינחלו מפלה. ה. Wish You Were Here בשיר זה מתבטאת עובדת היותם של ווטרס, המחבר, וברט, מושא כתיבת השיר, חברי ילדות, בכך שכל השיר בעצם עוסק בנסיונו של סיד להסתיר את מצבו האמיתי, ע"י התחזות למצבו הקודם. אך ווטרס, בגלל היכרותו המוקדמת עם סיד, מבחין בקלות בשינוי המתרחש בחברו.
 
תשובה לשאלה 4

מהם ההבדלים בין השירים שכתבו חברים שונים בלהקה? השירים של להקת פינק פלויד המדברים על הצער על זריקתו של סיד ברט מהלהקה מתחלקים לשני סוגים: שירים שכתב רוג'ר ווטרס ושירים שכתב דיוויד גילמור. ווטרס כתב את השירים Shine On You Crazy Diamond, If, Wish You Were Here ו- Hey You. גילמור כתב את השיר Comfortably Numb. ההבדלים בין שני סוגי השירים מתבטאים בקריטריונים הבאים: א. דימויים רוג'ר ווטרס, משורר מחונן, השתמש רבות בדימויים שונים (בהם נעסוק בשאלת החקר העוסקת בדימויים) על-מנת להעביר את רגשותיו בנושא העזיבה. הדימויים לעיתים קרובות אינם מציאותיים אלא מנסים להעביר באופן מופשט את חייו ומצבו של ברט. דיוויד גילמור, לעומת זאת, אינו משתמש רבות בדימויים אלא מתאר מצב מציאותי שאכן קרה, כמו השלכתו של ברט לבמה אף-על-פי שהיה מסומם. ב. פן אישי ווטרס כותב את שיריו על עצמו, על שלא הגיש עזרה לברט כשהוא היה צריך חברים, ואפילו יותר מזה, על כך שהוא היה בין מובילי מהלך ההחלפה. שנים לאחר מכן ווטרס כמעט הדרדר למצב בו היה שרוי ברט, ולכן הורגש מאוד הפן האישי בשיר Hey You, שנכתב בתקופה בה ווטרס היה שרוי במאבק עם מצפונו הפנימי, שהתבטא בשאלה האם הוא היה צריך לעזור לברט או שמא הוא היה צריך לנהוג כפי שנהג. ווטרס איפוא כתב את שיריו בצער עמוק על עצמו,וגם בכעס על הסובב אותו. גילמור כתב את Comfortably Numb מזווית כמעט מנותקת, משום שלו עצמו לא היה כמעט חלק במאורעות: הוא כתב עובדות יבשות בלבד, וכמעט לא הכניס את הרגש שלו למילות השירים. במקום, הוא נתן הרגשה כללית של עצב בשירו, בלי להגיד זאת מפורשות. גילמור התאבל על ברט ועל מה שייצג, ופחות על עצמו, משום שהוא, בניגוד לווטרס, לא חש כה אשם על הבאתו של סיד למצבו הנוכחי.
 
מסקנות

מסקנות מניתוח כל השירים, ומענייה על כל שלות החקר, הגענו לכמה מסקנות, והן: א. למרות כל הנסיונות החוזרים ונשנים שלהם לעזור לסיד, ולמרות שאם לא היו נפטרים ממנו הלקה הייתה מתפוררת ולא הייתה מגיעה לעולם להישגים שאליה הגיעה, עדיין הרגישו חברי פינק פלויד כאב עמוק ותחושת אשם כבדה לנוכח הידרדרותו של סיד, והדרך שבה סיים את שהותו בלהקה, כמו את חייו השפויים. ב. מתחושות קשות אלה לעולם לא נפטרו הפלוידים, גם שנים רבות לאחר המקרה, מה שמתבטא בחזרתם למקרה בזמנים שונים ובמגוון רחב של שירים. ג. בשירים העוסקים במקרה ברט, משלבים הפלוידים דימויים רבים המתייחסים לחייו של ברט. מטרתם של דימויים אלו ברוב המקרים היא להראות את מצבו של ברט לפני שפגש בסמים ולאחר שהתמכר אליהם, ולהדגיש את השוני במצבו. השיר wish you were here הוא דוגמא מובהקת לשימוש בדימויים באופן הנ"ל. ד. עובדת היותם של חברי פינק פלויד מכרים עוד לפני הקמת הלהקה, תרמה רבות לנושאים השונים שמוצגים בשירים. לדוגמא, בשירshine on you crazy diamond מתאר המשורר ווטרס את תכונותיו של ברט, לפני ואחרי ההתמכרות לסמים, על ידי היכרותו שלו עם ברט. ה. ישנם הבדלים בין השיר שכתב גילמור לבין השירים שכתב ווטרס בנושא, למרות שהם אמורים להימצא תחת אותה קורת גג. השוני העיקרי בשירים נובע מהעובדה שצערו של גילמור הוא צער טהור על ברט, בצירוף העובדה שאין לו נקיפות מצפון קשות על חלק ישיר בהידרדרות של סיד, אלא רק הרגשה של פיספוס על כך שלא התייצב לצד ברט כשעוד היה סיכוי שיינצל. לעומתו, ווטרס מרגיש אשם ישיר להידרדרות של ברט, למרות כל נסיונותיו לעזור לו, ובצירוף העובדה שהוא היה מיוזמי סילוקו של סיד, בשיריו יש גם צער רב על אנשי הלהקה הנותרים, והוא בראשם, עד כדי שניתן לראות בחלק משיריו מוטיבים של תיעוב עצמי. ו. גם המוסיקה של להקת פינק פלויד משקפת את אותו הלך הרוח של השירים המביעים צער על ברט. השיר shine on you crazy diamond משתמש ביכולת המוסיקלית והווקאלית של החברים בלהקה על מנת להמחיש את הכאב העמוק על סיד, על ידי שימוש בסגנונות מוסיקה שונים, כמו הרוק הפסיכדלי והרוק הפרוגרסיבי.
 
וכל העבודה ב ZIP

הנה כל העבודה. בונוסים מצורף - תמונות שונות של חברי הלהקה. יש לשנות את סיומת הקובץ ל ZIP.
 
../images/Emo45.gif

עבודה מרשימה ביותר - ועוד בכיתה ח' !!
אני מסכימה עם הרבה דברים שכתבת, ועוד אתייחס לכל אחד מהשירים באופן נפרד. אגב: את הטקסט ל-Comfortably Numb כתב ווטרס, לא גילמור. גילמור כתב את המוסיקה בלבד. ועוד אגב: בארט לא היה מכור לסמים מעולם. הסמים שהוא לקח אינם ממכרים. הוא פשוט לקח כמויות עצומות, ובלאו הכי מדובר בסמים מסוכנים. התדרדרותו נבעה ממחלת הנפש שהתפתחה אצלו, לא מהסמים. ממילא בתקופה שנכתבו Wish You Were Here ו-Comfortably Numb הוא כבר לא לקח סמים. ואגב אחרון: If נכתב בשנת 1969, זמן קצר אחרי שגילמור ו-ווטרס הפיקו את אלבום הסולו הראשון של בארט. היינו, לא מדובר בשיר שנכתב שנים רבות לאחר שניתק הקשר ביניהם, אלא שיר שנכתב כשהם עוד היו בקשר. (לכן גם מעניין מאוד להשוות את זה ל-Shine On, נניח, שבאמת נכתב שנים אחר כך.)
 
אהם... מה? אבל איך?!?

קראתי שגילמור כתב את הקטע לאלבום הסולו שלו. את רוצה לומר שהוא לקח מילים של ווטרס וחיבר מנגינה? לעודד עוד קצת את האגו הנפוח ממילא של ווטרס? לא נשמע לי הגיוני...
 
לא בדיוק..

כתיבת שירים לא עובדת בדיוק ככה, והלהקה עבדה בצורה אחרת ממילא. במשך רוב שנות השבעים, כל אחד מהם כתב רעיונות באופן נפרד, ואח"כ הביאו את הרעיונות שלהם לאולפן ושם עבדו ביחד על השירים. בשנים המאוחרות יותר, ווטרס הכתיב את הכתיבה של רוב השירים. את המוסיקה ל-Comfortably Numb (וגם את הבסיס ל-Shine On) גילמור כתב בבית, והביא את זה ללהקה כאשר עבדו על האלבומים. אלו לא היו שירים גמורים, כי גילמור אינו כותב טקסטים (אלא אם מכריחים אותו
כפי שקרה למשל עם Fat Old Sun, שלא לדבר על כל האלבומים פוסט-ווטרס). ווטרס התאים מילים למוסיקה שגילמור הביא, לשני השירים. ווטרס מודה בכך, לפחות בכל מה שקשור ל-Shine On. לעומת זאת, הוא טען בכמה הזדמנויות שהוא זה שכתב את כל CN - אבל אף אחד לא האמין לו.
 
יופי של עבודה....

גםאני עשיתי אחת באנגלית בכתה ח'(לא לומדים שום דבר חשוב בכתה ח' חחח) והכל הכל הכל הורדתי מהאינטרנט רק שמתי כותרות והגשתי ואח"כ עשיתי הרצאה על העבודה...קיבלתי 100
 
CN = Comfortably Numb

הקרדיטים הרשמיים על השיר הם כדלקמן: מילים: רוג'ר ווטרס. מוסיקה: ווטרס, גילמור. ועל כך גילמור אמר, בשנות התשעים: "[באותה תקופה] ווטרס לקח יותר ויותר מהקרדיטים. בספר התווים לאלבום כתוב, לגבי Comfortably Numb, שהמוסיקה נכתבה ע"י "גילמור ו-ווטרס". זה לא צריך להיות כתוב כך. הוא כתב את המילים. אני כתבתי את המוסיקה. מצאתי עוד מאות דברים קטנים כאלו. אסור לקטר, אבל [אני] מרגיש שהתייחסו אלי לא בפייריות." האגדה מספרת שווטרס רצה לשנות את הצליל והקצב של המוסיקה שגילמור כתב. גילמור לא הסכים. השניים כמעט הלכו מכות, עד שבוב אזרין (המפיק) הפריד ביניהם. לגבי ניתוח השיר, אכתוב את זה אח"כ במקום הרלבנטי.
 

OzzzzzY

New member
או לפינת המאמרים הריקה כמעט....

אבל לכל זה צריך מנהל...מה שאין לנו בנתיים...
 
למעלה