הערכים והאמונה ע"פ הגותו של ליבוביץ'

Myrath1

New member
הערכים והאמונה ע"פ הגותו של ליבוביץ'

(1) "...דעת אלוהים אינה באה למלא חלל שבהכרה המדעית, אלא היא הכרעה אמונית גדולה של האדם, שאינה תלויה בהכרת העולם בכלל או בהכרת החיים בפרט..."

האמונה, ע"פ ליבוביץ', נעדרת כל הנמקה רציונאלית ואינה מוסקת לטענתו מן המציאות. הנחתי היא שתיאר ליבוביץ' מציאות עובדתית בקביעה זו, שכן כל אדם יכול להחליף את ערכיו עקב חוויה שעבר ומכאן שמובן שיש קשר בין המציאות והעובדות שהאדם יודע ובין מערכת האמונות שלו: אדם שליבו היה מלא שנאה על קבוצת אנשים מסוימת, אפשר שכאשר יכיר אותה מקרוב יעבור יחדל מכך ויעבור לדגול בערך אחר. החוויה הזו, על אף שביסודה היא רגשית - מבוססת על עובדות חדשות שאותו אדם בא במגע איתן.
אם כן, לא ברורה לי הקביעה שלפיה האמונה בבורא עולם וקבלת עול מצוות נטולת קשר למציאות העובדתית: והרי קבלת עול מצוות מחייבת הכרה בכך שאלוהים ברא את העולם והוא אכן דרש את שדרש - ואמונה זו לא יכול שתתקיים על בסיס אמונה שלא מוסקת [גם אם באופן "לא רציונאלי"] מהעובדות במציאות. הרי ממש כמו שליבוביץ' אומר על המדע [שאדם לא יכול להעמיד פנים שהוא לא יודע את אשר הוא יודע] כך אף אדם לא יכול להגיע להחלטה לעבוד את האלוהים אם הוא לא בטוח שאכן ישנו אלוהים ושהוא ברא את העולם ואינו יכול להעמיד פנים וכו'..
ההכרעה לקבל עול מצוות היא אמנם הכרעה ערכית, אך היא חייבת להיות מבוססת על עובדות באופן רציונאלי -האם קיים אלוהים והאם הוא אכן דרש את קיום המצוות...

ליבוביץ' מתרץ זאת בין השאר בכך שאלוהים הוא כלל לא "פונקציונר של העולם" [שהרי אין לו גוף ודמות הגוף וכו'] - אבל מאותה סיבה בדיוק איני רואה איך ניתן לעבוד את ה' ללא הידיעה כי הוא אכן קיים - בכל ממד שהוא ובכל "צורת קיום" שהיא.

(2) שאלה כללית ביהדות [שאינה קשורה רק לליבוביץ']. היות ואני הדיוט בתחום לא הבנתי כיצד ניתן לבחור הלכה/פסוק/פירוש מסוימים ולבסס עליהם את ההשקפה הדתית. ההנחה שלי היא שההשקפה הדתית היא משנה סדורה של פרשנויות והלכות ושהאמרה 70 פנים לתורה אינה באמת באה לומר שניתן לבחור באיזו דרך שרוצים [שהרי אז גם עבודת אלילים אפשר שתחשב כעבודת ה'...]. בנוסף, ישנן אמרות סותרות לקביעה זו - אין שמחה כהתרת הספקות וכו'... על בסיס מה החליט, לדוגמה, ליבוביץ' כאשר קבע שאין נביא מתנבא אלא על מה שראוי להיות, בעוד שאחרים מסתמכים על מראה-מקום אחר ועליו מבססים קביעה שונה?

תודה לכולם :)
 

iricky

New member
תשובות

1. האמונה, עפ"י ליבוביץ, אכן נשענת על העובדות שאלוהים קיים ושהוא בורא עולם. העובדה שאלוהים קיים מוכחת מן התורה. התורה היא היא התגלות האל. והמשמעות של "בורא עולם" אליבא דליבוביץ איננה אותה המשמעות שאתה מיחס למונח זה, אלא המשמעות היא שהעולם וכל אשר בו אינם אלוהים ושאלוהים איננו בעולם. במובן זה אכן מותנה האמונה הדתית בהכרת אלוהים כבורא עולם.
2. אכן אפשר למצוא בתורה ובמקרא בכלל ואפילו בספרות חז"ל ביסוס לכל דעה והשקפה, ואפילו לעבודת אלילים, אלא שתלוי למה אתה קורא עבודת אלילים. לא ניתן למצוא במקרא ביסוס לעבודה זרה במובן שהמקרא משתמש במונח זה, היינו עבודת אלוהים אחרים.
בהיגד "אין נביא מתנבא אלא על מה שראוי להיות" מצטט ליבוביץ את דברי התוספות. לפי האמור לעיל, ניתן למצוא ציטוטים אחרים המצביעים אל תפיסה שונה. הבחירה בין האסמכתאות השונות נתונה לרצונו של האדם, וגם ליבוביץ בחר בדברי התוספות דווקא מרצונו. ז"א, ללא סיבה נראית לעין.
 

u r i el

New member
ראיות.

אנא הבא ראיות מכתביו או דבריו של ליבוביץ ש״ ... האמונה, עפ"י ליבוביץ, אכן נ ש ע נ ת על העובדות שאלוהים קיים ושהוא בורא עולם.״
 

Myrath1

New member
אבל זה לא מה שטענתי..

להיפך, אני הבנתי ממנו שהוא טוען שאין כל קשר בין האמונה באלוהים כעובדה [ואפילו כעובדה "לא גשמית"] לבין החיוב שאדם מקבל על עצמו לעבוד את אלוהים. למרות שאני מנסה לאמץ חשיבה גמישה ככל הניתן ולקחת בחשבון את הבעיה המטאפיזית וכל מה שכרוך בכך, עדיין איני מבין את זה.
 

u r i el

New member
יש לי הצעה עבורך.

אומנם אין לערער על העובדה שליבוביץ הוגה בשפתיו את המילה ׳ אלהים ׳ או ׳ ה׳ יתברך ׳ וכיוצ״ב , אולם הברות אלה אינן מתפקדות בתודעתו באותו האופן שבו הן מתפקדות בתודעת רוב רובם של אלה שמשתמשים באותן המילים. במובן זה קיימת התופעה הליבוביציאנית המוכרת של שימוש בשפה שמבחינת הבטוי הפונטי שלה היא אותה שפה מדוברת, אולם מבחינת המשמעות היא שפתו הפרטית. באופן זה יוצר ליבוביץ את השיח הממולכד שלו עם זולתו, אותו שיח חרשים שלגביו מתעוררות כל השאלות. שהרי רוב רובם של יושבי תבל מתייחסים למילים כגון 'אמונה׳ ׳אלהים׳ ׳ערך׳ ׳רצון׳ ׳מוסר׳ ׳יהדות׳ וכד׳ כדרכם של רוב יושבי תבל, אולם זו לא דרכו של ליבוביץ אשר כל מעייניו כהוגה וכאיש חושב מחשבה ראציונאלית, לגשר בין המיתוס היהודי דתי מסורתי ובין הלוגוס. את הגישור הזה לא ניתן לקיים אלא בתחמנות רטורית, תחום שבו ליבוביץ לוקח את כולם בהליכה.

עצתי לך, קח את ליבוביץ בזהירות. אל תחדל להעשיר את השכלתך מהגירויים האינטלקטואליים שהוא מספק בכשרון פנומנאלי. אל תחדל להתפעם ולהתבשם מחדות לשונו, מעומק דבריו וממוטת הכנפיים האינטלקטואליות שלו. אל תחדל מלקרוא את כתביו ולהאזין להרצאותיו - אינני מכיר איש שישווה לו בארכיטכטורה הלשונית שלו. אבל יחד עם זאת עליך לדעת, ליבוביץ היה מכונה משומנת היטב שכל חלקיה וחלקיקיה נועדו לשם מטרה בלתי אפשרית אחת היינו, לגשר בין המיתוס היהודי דתי מסורתי ללוגוס. המטרה הבלתי אפשרית הזו לא הושגה לא מצד הלוגוס ולא מצד המיתוס, אולם ליבוביץ הוא בעיקר איש של הליכה בדרך ופחות איש של השגת המטרה, וגם זה חלק של אותה מכונה משומנת דלעיל.
 

Myrath1

New member
קצת קשה לעיין בכתביו ככה

הקושי האינהרנטי שבהבנת המושגים שמדבר עליהם ליבוביץ', וזאת עוד בטרם בכלל שמנו לב לתוכן הפרטי שבו הוא טוען את אותם מושגים, הופך את הקריאה הרציפה של הספרים שלו לדי קשה. אם אני מוסיף לכך את העובדה שאני בחזקת "לא יודע על מה הוא מדבר" אז קשה לי להבין איך הצעתך אינה למעשה הצעה להימנע מקריאתו כלל? איני מעיין בדבריו בשל השימוש הציורי בשפה וגם לא בשל הרצון להתחקות אחר היכולות הלוגיות שלו - אני באמת מתעניין במה שהוא אומר...
 

u r i el

New member
לא מקובל עלי.

אם אתה " ב א מ ת מתעניין במה שהוא אומר ", כדבריך, בחר לך נושא - הפוך בו והפוך בו.
לימוד הוא עניין של תהליך, אבל יש להתחיל בו. הפורום הזה מאפשר לך לברר אי אילו מושגים ועניינים, וגם אם תמצא בו חילוקי דעות - ותמצא - אל תרים ידים. צא לדרך.
 

Myrath1

New member
זה כבר נשמע אחרת לגמרי :)

אני לא חושש לא להבין את ליבוביץ'. גם כי בחלק מהזמן אני כן מבין אותו וגם כי יש ערך בחשיבה מעמיקה על הסוגיות שהוא מעלה ללא קשר לשאלה האם אני מבין את דעתו באותה הסוגיה.

בכל אופן, אין סיכוי שאתייאש שכן אני מוצא בכל מה שקראתי עד עתה תוכן מרתק שלא יסולא בפז.
תודה רבה על העידוד והתמיכה!
 

u r i el

New member
אגב,

מנסיוני אוכל להעיד שאני "מתעסק בו" כבר עשור שלישי ועלי להודות בפניך שאינני רואה את סופה של התעניינות זו. במהלך שנים אלו פיתחתי כלפיו ביקורת, אולם - לא תאמין - כבר קרה שלאחר שנים רבות התברר לי תוך כדי לימוד שיש לדבריו ( בענייני דת ) אחיזה גם במסורת ישראל לדורותיה, אם כי לעתים באורח מינורי. זה מאלף.
 

iricky

New member
בוא נדייק

מה שליבוביץ אמר הוא שאין ההכרה בקיומו של אלוהים מובילה בהכרח לקבלת עול מצוותיו. הרעיון הזה מנוסח אצל חז"ל בלשון "מכיר את בוראו ומתכוון למרוד בו", וליבוביץ מקבל רעיון זה כרעיון המתאר מציאות בפועל.
אבל המשפט ההפוך אינו מציאותי. אין אדם שמקבל עליו את עבודת האלוהים שאין הוא מכיר בקיומו. כמובן ישנם רבים העוסקים במצוות כמי שחופר גומה בקרקע, אבל אלה אינם עובדי אלוהים.
 

Myrath1

New member
לזה אני מסכים

דבריך מובנים לחלוטין והם פועל יוצא של דעתו של ליבוביץ' בעניין "אמיתות" הערכים. אכן, שום עובדה לא מחייבת אדם בחיוב ערכי, והכל פרי הכרעתו הרצונית, אלא שבאחת התשובות ליבוביץ' מתייחס לעניין שהעלת בצורה כה נחרצת עד שבעיניי - הוא פשוט מצהיר שגם עצם קיומו חסר משמעות, ולא רק החקירה על אודותיו.
"אם מבחינה אמונית אדם[...] ז.א, מקבל עליו עול מלכות שמיים ועול תורה ומצוות, הוא מקבל את המקרא ככתבי-הקודש ללא תלות במה שידוע לו[...] על דרך התהוותם".

מתוך חוסר מזל איני מוצא את המקור שעליו הסתמכתי בפתיחת הפוסט הראשון, שהוא מקור שהוא בעיניי מובהק לכך שליבוביץ' "לא התעניין" בשאלת קיומו של אלוהים נאלצתי להסתפק בציטוט זה.
לצערי, במקרה הזה אפשר לפרש את הדברים גם אחרת. אני עדיין מחפש את הציטוט המקורי שמתוך עצלנות לא כללתי אותו כבר בתחילה.
 

iricky

New member
תן דעתך שבציטוט שהבאת

מדבר ליבוביץ על המקרא ודרך התהוותו ובכלל לא על אלוהים. זה נכון שליבוביץ "לא התעניין" בשאלת קיומו של אלוהים משום שבעולמו של ליבוביץ אין כאן בכלל שאלה. זה כמובן לא אומר שקיום זה חסר משמעות. להיפך. הוא לבדו המעניק משמעות לעולם ולאדם, באשר קיומם הוא לפני האלהים. העולם והאדם כשלעצמם הם הבל.
 

Myrath1

New member
זה נכון שליבוביץ "לא התעניין" בשאלת קיומו של

זה מאוד ייתכן בעיניי, אך עדיין מעט מוזר שכן כאשר הוא השיב לשאלות שנשלחו אליו הוא השתמש בלשון די פשוטה וישירה שאינה לאקונית כמו בספרים האחרים [בין אם שלו ובין אם שנכתבו על אודותיו].

לגבי הציטוט: זה היה הדבר הכי קרוב שמצאתי למקורי.
 

u r i el

New member
אל תמהר להסכים

בטרם תבדוק !
אחד הלקחים החשובים ביותר בלימוד ליבוביץ הוא האתגר לומר דברים שיש להם כסוי. זו גם הסיבה שהיה קשה מאד להכניע אותו בוויכוחים מאחר שליבוביץ ידע שאין לחלק צ'קים ללא כסוי ולפיכך למד את הנושאים בהם התבטא היטב היטב. כל זה איננו משנה את העובדה שגם ליבוביץ הגדול עלול לטעות, בין בשוגג ובין במזיד. במזיד - כלומר לטעון טענה המבוססת על פרשנות פרטית שלו ולאו דווקא על פרשנות מקובלת.

ובכן אם לדייק, ראוי היה שריקי ברוב ענווה יבטל לחלוטין את מה שכתב לך בהודעה קודמת ויחזור בו לחלוטין מדבריו, ואני מצטט :
" ... 1. האמונה, עפ"י ליבוביץ, אכן נשענת על העובדות שאלוהים קיים ושהוא בורא עולם... "
נוכח ניסוח כזה היה ליבוביץ מתרעם על ריקי, ובצדק - כי במשפט אומלל זה ( מבחינת ליבוביץ ) כמעט כל מילה שבו איננה באה בחשבון.
שנית כדי להביא דברים על דיוקם תמיד רצוי לפנות למקור בכתב, ואם ניתן יש להעדיף מקור כתוב שליבוביץ עצמו הגיה אותו.
בעיון באחד ממקורות אלה ( פרק 1 ב"וויכוחים על אמונה ופילוסופיה" בינו לבין פרופ' רביצקי ) אומר רביצקי לפרופ' ליבוביץ בין היתר :

" .... אם אני מקבל עלי את מושג המצוה אני אם כן מניח מראש שישנו מצוֵה. כיצד אפשר לצוות עלי להאמין במציאותו של המצוֵוה?

על כך משיב לו ליבוביץ - וההדגשות במקור :

ליבוביץ: כן, זו טענה חזקה מאוד, אלא שקיימת העובדה שאדם יכול לדעת על המצוֵה ואיננו נשמע לו, ז.א. זאת איננה סיבה מספקת. חז"ל, אינני יודע אם זה חז"ל, יש רש"י שאומר את הדבר הזה ואני שאלתי את המומחים לרש"י, שאלתי את אחותי נחמה שבקיאה בדבר הזה יותר ממני וגם היא אמרה שאיננה יודעת מקור לדבר הזה, בקשר לנמרוד שהאדם "יודע קונו ומתמרד".[2] ז.א. ידיעת המצוֵוה איננה מספיקה. אדם צריך לרצות לעשות את הדבר הזה - "יודע את קונו ומתמרד". ואנחנו, על כל פנים כך חשבתי, מתעסקים בנתון ההיסטורי שאנחנו קוראים לו יהדות, ז.א. מציאותם של עשרות דורות של בני אדם אשר בהמוניהם קיבלו עליהם את עבודת ה' עם כל חילוקי הדעות וההשקפות ביניהם ועם כל ההבדלים ברמות שבהם עבדו את ה' אבל קיבלו את הדבר הזה, ואני מעמיד את כל זה על הכרעה רצונית של האדם. אני מעמיד את האמונה על הכרעה רצונית של האדם."

מעיון בהפניה [2] עולה ראשית, שמקורו של המאמר אליו התכוון ריקי איננו בוודאות חז"ל כנראה, אלא מקורו המיידי בדברי הפרשן המלומד רש"י שחי כ-500 שנה אחריהם. וצ"ע.
שנית אין המאמר משתמש במילה "מכיר" אלא במילה "יודע". יש חשיבות לדיוק זה שנראה לכאורה קטנוני משום שהמילה "מכיר" חוזרת הרבה לאפיסטמולוגיה ( - תורת ההכרה ) מילה שליבוביץ משתמש בה ובהוראותיה לא מעט בהגותו הדתית אולם אין כל ספק בעיני, שחז"ל לא היו עושים במילה כזו שום שימוש במובן הפילוסופי/פסיכולוגי/אקדמי/ חילוני - אפיסטמולוגיה.

אולם מעבר לדיוקים אלה יש לדייק מאד בדבר המהותי ביותר שבקטע זה מבחינת אמונתו של ליבוביץ. לא רק שהמילה לרצות מודגשת במקור בקטע זה, אלא כדרכו של ליבוביץ במקרים בהם הוא מבקש להדגיש ולהטעים עניין חשוב בעיניו - הוא חוזר ואמר לנו פעמיים ( !! ) :
" ... ואני מעמיד את כל זה על הכרעה רצונית של האדם. אני מעמיד את האמונה על הכרעה רצונית של האדם."

ובכן לסיכום. כדי לדייק בניסוח אמונתו של ליבוביץ יש ראשית לבטל לחלוטין כל הישענות על עובדות - ואפ' זו לכאורה עובדת "קיומו" של אלהים !!
שנית יש להבין שליבוביץ לא לחינם אומר שוב ושוב, לא רק כאן שהוא " מעמיד את כל זה על הכרעה רצונית של האדם". זה חד משמעי אצלו בניגוד למסורת ישראל הרווחת הבאה לידי בטוי בין היתר גם במאמר חז"ל כפה עליהם הר כגיגית. שום כפייה אלוהית לא מביאה את ליבוביץ לקיום מצוות. ליבוביץ מקיים מצוות כי הוא רוצה. בא לו. אלהים לא רלוונטי לרצון זה כלל, או במילים אחרות - ליבוביץ עובד את עצמו, כלומר עובד אליל פר-אקסלנס, אומנם אליל משובח מאין כמוהו ... אולם עדיין אליל.
 

u r i el

New member
כן, אל תמהר להסכים

בטרם תבדוק.
בבדיקה חוזרת של המקורות התברר לי שהמאמר "יודע את קונו וכו'" אכן קיים כבר במקורות מדרשיים חז"ליים, והוא מנוסח במדרשים כגון 'ספרא', 'תנחומא', 'ילקוט שמעוני', 'בראשית רבתי' בצורתו : יודע (את) רבונו ומתכוון למרוד בו.
אם כך אני חייב ראשית התנצלות בפני ריקי ושנית בפניך, על כל פנים יאמר לזכותי שניסחתי את דברי בזהירות :

" ... מעיון בהפניה [2] עולה ראשית, שמקורו של המאמר אליו התכוון ריקי איננו בוודאות חז"ל כנראה, אלא מקורו המיידי בדברי הפרשן המלומד רש"י שחי כ-500 שנה אחריהם. וצ"ע."
 

iricky

New member
ובכן, אלו העובדות

1. לחינם אתה מטעים שליבוביץ מעמיד את האמונה על הכרעה רצונית של האדם שכן בדיוק לעמדה זו של ליבוביץ התיחס הכותב כשאמר שהוא מסכים לדברי. ז"א - לא חידשת לו כלום.
2. לפי עדותו של הרב יגאל זורבבלי, נמצא מקור הפסוק "שהוא יודע את ריבונו ומתכון למרוד בו " בספרא פרשת בחקותי. מקור זה אינו בידי ואיני יכול לאמת או להפריך עדות זו, אבל אין שום סיבה נראית לעין לפקפק בה. הספרא כידוע הוא מדרש תנאי על חומש ויקרא, ומאוד מאוד סביר להניח שרש"י נסמך על מקור זה, שהרי רש"י מרבה מאוד להשען בפירושו לתורה על מדרשי חז"ל (ספק בכלל אם יש לו פירוש מקורי משלו).
מעבר לזה, עדותו של ליבוביץ על מה שאמרה לו אחותו נחמה היא תמוהה ביותר ובלתי אמינה. בגליון לפרשת 'בחקותי', שיצא עוד בשנת תשכ"ד, הרבה לפני אותה שיחה עם רביצקי, מציינת נחמה במפורש שדברי רש"י הם על פי הספרא, מה שמתישב עם עדותו של הרב זורבבלי. אפשר שזה נובע סתם משכחה, אבל מכל מקום אין לסמוך על עדות זו של ליבוביץ.
3. מעניין באמת שבמקור מהספרא מופיע הפועל 'יודע', ואילו רש"י שינה בפירושו לפועל 'מכיר'. אז קודם כל, ליבוביץ לא דייק בהבאת הציטוט מרש"י, וכל הפרשנות שלך בדבר דקות האבחנה של ליבוביץ מוטלת בספק. שנית, לא ברור כלל מה טעמו של רש"י בשינוי שביצע, אבל על כל פנים ספק גדול אם זה בגלל ההשלכות הנובעות מתורת ההכרה המודרנית. ומכל מקום, הוא דווקא השתמש בפועל מכיר.
4. מסקנה - אל תמהר לחלוק בטרם תבדוק.
 

u r i el

New member
גם לי זה כבר קרה

שהגבתי על הודעה, ולאחר מעשה התברר לי שממש באותם רגעי הקלדה הוקלדה לאותה הודעה תגובה של גולש אחר מה שגרם בסופו של דבר לאותה סיטואציה משעשעת של שתי ההודעות הסמוכות שלנו. אני מניח שעכשיו, לאחר שעברו מספר שעות כבר נוכחת שהתנצלתי גם בפניך על דברים שכתבתי, אם כי שוב, נכתבו הדברים מצדי בניסוח זהיר.

במקרה דנן, זכרונו הפנומנאלי של ליבוביץ לא בגד בו, לפחות לגבי השימוש של רש"י במילה ' יודע ' - כך לפחות מתברר מעיון בחומשים שבידי שבהם רש"י כותב " יודע רבונו ומתכוין למרוד בו" והרמב"ן בפירושו לפסוק זה מתייחס - כהרגלו - גם לרש"י קודמו, וחוזר ומעיד שזה אכן הנוסח של רש"י : יודע רבונו, ולא מכיר ... בבדיקה מחודשת שערכתי לאור הודעתך מתברר לי שבכל המקורות המדרשיים אליהם הגעתי ( ספרא, ילקוט שמעוני, בראשית רבתי, מדרש אגדה [ מהדורת בובר ] ) בכולם קיים הנוסח של ' יודע ' ולא של ' מכיר ' , כך שהשאלה מופנית עכשיו לנחמה.
לפני שנים אחדות השתתפתי בקורס על פירושי רש"י שהשתרע ע"פ שנת לימוד שלמה ובו למדתי בין היתר על קיומן של גירסאות אחדות לרש"י לחלק מפרושיו המתבססות על כתבי יד שונים. אם תבדוק אצלך ממש, אפשר שתמצא לפסוק זה את גירסת "מכיר", על כל פנים שוב - אל תמהר לחלוק בטרם תבדוק.

אשמח אם תודיעינו כיצד כתוב אצלך.
 

iricky

New member
אין לי חומש ויקרא בדפוס

במאגר ספרות הקודש שבאתר סנונית מופיע 'מכיר'. יחד עם זאת כדאי לציין שבשני מקומות נוספים בתורה, בבראשית י' ובראשית יג, מצטט רש"י את אותו מאמר של חז"ל, ושם הנוסח הוא דווקא 'יודע'.
קשה להסיק מזה מסקנה מבוססת. המסקנה שלי היא שחילופין אלה בין מכיר ליודע הם חסרי חשיבות, בניגוד לפרשנות שלך.
 

u r i el

New member
לא חומש ויקרא.

רש"י מזכיר את הדברים בפירושו לבראשית י' פסוק 9.

החשיבות שאני מייחס לדברים נובעת מכך שרק באמונה הרווחת מתאפשרת ידיעה או הכרה של "משהו" תוך התעלמות ממנו הלכה למעשה. לעומת זאת הפרשנות של ליבוביץ ל"אמונה" איננה תואמת מבחינה דתית את הפרשנות הרווחת הזו, מבחינתו קיום המצוות היא היא האמונה. זה כמובן יפה מאד אולם זו איננה היהדות, והראיה היא השימוש בטרמינולוגיה " והיה אם לא תשמעו לי ... " שמשמעה : שהאדם יודע את "לי" אבל לא שם עליו.
 

iricky

New member
אבל הגליון של נחמה שבו מופיע 'מכיר' מתיחס

לחומש ויקרא, פרשת בחקותי. כבר כתבתי למעלה שרש"י מביא את דברי חז"ל שבנדון בשני מקומות נוספים, בבראשית י' ובראשית יג, ושם אמנם מופיע נוסח 'יודע'.

לא ייתכן שקיום המצוות הוא הוא האמונה, משום שאמונה היא עניין שבתודעה ואילו קיום מצוות הוא עניין שבמעשה. קיום המצוות הוא התגלמותה של האמונה בעולם המעשה. אפשר לומר שהאמונה היא הנכונות לקבל עול מצוות השם, היינו "קבלת עול מלכות שמים ועול תורה ומצוות". אבל קיום המצוות לכשעצמו אינו האמונה ואפילו אין הוא בהכרח מעיד על אמונה. אנשים מקיימים את ההלכה מכל מיני טעמים.
 
למעלה