בעיינים ליבוביציאניות
אינני מסוגל להבין את הגבב " קיומו של האל בגדר עובדה ". על איזה קיום מדובר ?
הצרוף " האדם אינו יודע על המצווה ומחליט להישמע לו " סתום בעיני מכל כוון אפשרי, וכבר מבחינה תחבירית לא יתכן להישמע "לו" אם ה"לו" אינו ידוע. ליבוביץ היה רגיש להבדל שבין Believe ל - Faith וזה הרי המשחק הרטורי שלו בשני מובנים אלה למשל באומרו באותה סדרת שיחות עם פרופ' רביצקי את הדברים הבאים :
" ... העמדה הדתית, ז.א. שאני מכיר את חובתי כלפי אלוהים, איננה נובעת מתוך זה שאני יודע שהוא ברא את העולם. משום שאם הוא ברא את העולם הרי זה אירלוונטי בשבילי. ואפילו אם תאמר שהוא מנהיג את העולם, מה פירוש הדבר הזה? שאני יודע או שאני חושב שאני יודע - ולמעשה מבחינה סובייקטיבית אין הבדל בכך אם אדם יודע או חושב שהוא יודע - שיושב זקן בשמים ומושך בחוטי העולם. זה מחייב אותי למשהו?!
ובכן, הכרת חובתי כלפי אלוהים נובעת משלוש המילים האחרונות של יום הכיפורים: "ה' הוא האלוהים". ולא ה' הוא מי שמהווה פונקציה מסוימת, שהוא הקונסטרוקטור של העולם, כלומר הדמיורגוס של אפלטון, ולא במובן זה שהוא מושך בחוטי העולם, אלא משום שהוא האלוהים. אם זה הכרעה ערכית, אם הוא האלוהים - אז בכלל המשמעות הערכית שיש בקיום האלוהים הוא לעמוד בפני אלוהים... "
אני חוזר ומדגיש בפניך שלאורך כל הדרך שם לו ליבוביץ למטרה ליישב בין המיתוס ללוגוס. לדעתי - ברוב דברי ההגות שלו בענייני רוח בכלל ודת בפרט לא יכול היה ליבוביץ לחיות עם האמונה הרווחת המגשימה את האל והבאה לידי בטוי בכל ( !! ) אופני הבטוי הפולחניים ביהדות מאז ומעולם. הייתי מקצין את הדברים ואומר שמה שלא יצא מפיו עבר דרך הפילטר התודעתי שלו המסנן כל מה שעלול לשמש נשק כנגד מאבקו בפולקלור האמוני-דתי הרווח. הדרך האינטואיטיבית להתפלמס עם העובדה שהבנת ההגשמה כפשוטה לא באה בחשבון היא השימוש הנדוש במאמר "דיברה תורה בלשון בני אדם". אבל ליבוביץ הרבה הרבה יותר מתוחכם ממאמר מנחם שכזה. הוא תוקף את האמונה הרווחת דרך השכל וההגיון ומגחיך אותה בלשונו החדה, הפתלתלה והלוליינית עד כדי השפלתה עד עפר. זקן שיושב בשמים ומושך בחוטי העולם - זה הרי ציורה של האמונה הרווחת מאז המקרא ועד רגע זה, ואת הציור הזה הוא פוסל מכל וכל, אבל מבקש בכל מאודו להשאיר בעיינו את המחוייבות שהאדם מקבל על עצמו כלפי .... נו, ואולי תוכל אתה להשלים ... כלפי מי אם לא כלפי אותו זקן שמיימי, הווה אומר - אם לא כלפי אותו זקן מיתולוגי הרי שהמחוייבות שהאדם מקבל על עצמו היא כלפי עצמו, מה שאני כיניתי בלשון פרובוקטיבית - עבודת אלילים.