קאריאן והמפלגה הנאצית.
נתחיל מזה שקאריאן אכן העריץ את כל הרעיון הנציונאל-סוציאליסטי שהיטלר התחיל להשליט בהדרגתיות החל מהגיעו לשלטון ב1933. קאריאן אפילו היה אחד ה"חלוצים" הייתי אומר בקרב האמנים האוסטרים שהצטרפו למפלגה. בשנת 33, המפלגה הייתה עדיין מחוץ לחוק באוסטריה, אבל זה לא הפריע לקאריאן להצטרף אליה בדרך מחתרתית. לפי הנתון הזה אפשר להבין שהוא אכן תמך באידיולוגיה. בשנת 38 (אם אני לא טועה בקשר לשנה המדוייקת) הוא הצטרף למפלגה בפעם השנייה - והפעם באופן רשמי. מפאת העובדה שהוא היה עדיין מנצח נורא צעיר (אך כבר כוכב עולה) הוא לא היה במרכז הרפורמה התרבותית שהיטלר התחיל לחולל. בתקופה ההיא עמדו בראש הרשימה אנשים כמו פורטוונגלר (ששנא את הנאצים בכל נפשו, אך סירב להגר מגרמניה כי הוא היה פטריוט הדוק של מולדתו), ריכארד שטרואס (שייצא מהמערך הנאצי דיי מהר בגלל שעבד עם ליבריטן יהודי) ועוד מספר מנצחים שהיו אז בעלי חשיבות גדולה בהרבה מקאריאן הצעיר. אם זאת, ידוע לנו, ואף יש תיעוד וידאו שקאיראן ניצח על קונצרט בפריס הכבושה. לאחר נפילת הנאצים, קאריאן אכן הואשם בהיותו חבר מפלגה ופעילות "למען" המפלגה. לא חקרתי את כל הפרטים, אבל ידוע לי שלא נגזרו עליו שום עונשים. תקופת הזוהר של קאריאן מתחילה בשנת 54 עם מותו של פורטוונגלר. המנהל הכללי של הפילהרמונית של ברלין הצהיר אחרי מותו של פורטוונגלר שהוא רוצה אך ורק את קאיראן או שהוא מפרק את התזמורת. קאריאן הפך למנהל המוזיקלי לכל החיים של הברלינאים בשנת 55. משנת 55 ועד מותו ב89, הוא הפך את התזמורת הזאת לתזמורת הטובה בעולם. וכך היא נשארת עד היום. הוא אמנם אף פעם לא הביע צער על העבר המפוקפק שלו, אך עם זאת הוא עזר, ובמידה מסויימת "הוציא לאור" אין ספור מוזיקאים יהודים, ולא נשמעו מפיו שום הצהרות אנטישמיות. קאריאן שינה והשפיע באופן דרסטי את פני המוזיקה באירופה ואפילו מעבר לה. או כמו שנתן דונביץ קורא לו בספרו "מאסטרו", "מנכ"ל המוזיקה של אירופה". כינוי שמאד הולם אותו לדעתי. אמן בחסד עליון, ואולי המנצח הגדול ביותר שאי פעם חיי.