הרצאה חשובה של הרב אמנון יצחק

דוד170

New member
לא יודע. רק בורא העולם יודע.

בכדי לדעת אם אדם עובד את השם בשמחה צריך לדעת את המחשבות שלו. כתוב בספרים הקדושים שמי שלא מוכיח את השני נתפש בעבירה שהוא עושה. האם אתה יודע אם הדתיים שהיו בשואה הוכיחו מספיק את המשכילים והכופרים והמתבוללים שהיו באותה תקופה? הרב אברהם יוסף אמר בדרשה שהשואה נגרמה בגלל שנאת חינם בגלל שהדתיים לא הוכיחו את המשכילים. ואני מנסה לכפר על העוון הזה.
 

G o v er n o r

New member
"הרב אברהם יוסף אמר בדרשה שהשואה

נגרמה בגלל שנאת חינם בגלל שהדתיים לא הוכיחו את המשכילים" הבנתי. אז הקרבנות הם האשמים באסונם. הם לא הוכיחו את המשכילים. מה אנו רוצים מן הנאצים בכלל ?
 

G o v er n o r

New member
היש לך במקרה את זה גם בגרסה

מודפסת על גבי ניר רך, או על גבי מגבונים לחים ?
 
רגע לפני שאתה חוזר בשאלה

ידידי היקר. הנני חושב שיש כאן בעיה בנקודת המוצא על כן הבאר כאן את השקפת עולמנו היהודית. א.ברמה הגבוהה ביותר שאנו מעונינים לקיים את המצוות איננו עובדים את ה´ על מנת לקבל פרס כמו שכתוב במסכת אבות (פרק א משנה ג´) "אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס אלא הוו כעבדים המשמשין את הרב שלא על מנת לקבל פרס ויהי מורא שמים עליכם" על כן אין לחזור בשאלה משום שרע לנו בעולם הזה או בעולם הבא. ב. מתן שכרם של צדיקים לעתיד לבא כמו שכתוב בספרים הקדושים וא"כ לשכר או לעונש בעולם הזה אין שום שייכות לגבי גורל הצדיק בעולם הזה. ג. יותר מכך הרי כתוב שאם באים על האדם יסורים יפשפש במעשיו ואם לא מצא יתלה בלימוד תורה פישפש ולא מצא הרי הם ייסורים של אהבה כלומר שישנו דבר שגורמים לאדם צער בעולם הזה כדי שיהיה נקי בשלמות לעולם הבא ומיד יכנס לגן עדן ולעולם שכולו טוב. שלום ידידי היקר וסליחה על תשובתי הארוכה במקצת, יוסי תוכל לפגוש אותי להמשך הדיון בבית המדרש ברח´ הרמן כהן 9 בת"א
 
תשובה לדימוי סדום לשואה.

מנין לך ידיד היקר שדברים אלו דומים. א. והרי נאמר שה´ מדקדק עם צדיקים כחוט השערה ושאלתי שאלת תם ואיך יכול כביכול הקב"ה שופט כל הארץ כביכול לעשות דין שונה לצדיק או לרשע והרי אם חטא נעשה אז יש לדון לחובה ואם מצוה נעשתה יש לדון לזכות. והתשובה ברורה היא אנו בעולם הזה יש לנו מימדים שונים ממה יש לקב"ה לנו יש את מימד הזמן והכמות. אך אצלו יתברך יש את ממיד האיכות ואולי היא הקובעת לגבי הצדיקים כלומר שאם יש יותר אנשים חוטאים מכוח הגלובליזציה אולי צריך יותר צדיקים. ב. והרי מדובר שם לפני מעמד הר סיני שכמו שהקנה ליהודים זכויות כך הקנה להם גם חובות ואם כן אולי דורשים מהם יותר. על כן אל לך לזלזל במידותיו של אדון הכל לפני שאינך מעיין כראוי בנעשה. כדי להקל עליך ללמוד את כל הנקודות הינך מוזמן לבית מדרשנו שיקבל אותך בשמחה ברח´ הרמן כהן 9 בת"א בימים א´ - ה´ בין השעות 13:00 - 9:00 19:45 - 15:00
 

vizini

New member
מניין שדברים דומים? נו, זה ברור.

לשם מה באה כל הפרשה ההיא? האם היא מביאה איזה מצווה או איזה ציווי שלשמו נכתבה? לא. מכאן שהיא באה כדי ללמד איזשהו לקח. האם יש לקח אחר שניתן ללמוד ממנה? הנה מה שכתוב: "וַיהוָה, אָמָר: הַמְכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם, אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה. יח וְאַבְרָהָם--הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל, וְעָצוּם; וְנִבְרְכוּ-בוֹ--כֹּל, גּוֹיֵי הָאָרֶץ. יט כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט--לְמַעַן, הָבִיא יְהוָה עַל-אַבְרָהָם, אֵת אֲשֶׁר-דִּבֶּר, עָלָיו." וזו גם התשובה ל"לפני או אחרי הר סיני". יותר אנשים - יותר צדיקים? והלא זו שטות גמורה. מספר האנשים בסדום אינו מוזכר כלל! אך מספר הצדיקים מוזכר אף מוזכר, והוא עשרה! לכן שאלתו של אברהם בעינה עומדת:"הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק עִם-רָשָׁע"? והבטחתו של אלוהים : "וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית, בַּעֲבוּר הָעֲשָׂרָה" לא קוימה. את המסקנות תסיק לבד. המסקנה שלי היא אחת: או שאלוהי אברהם אינו קיים, או שאינו מקיים הבטחות, ולא ראיתי ביסוס לשום מסקנה אחרת.
 
נהנתי לראות שאתה תופס את התנ"ך כמנח

אך האם אתה חושב שכל אחד יוכל לפרש את התורה כראות ענייו ולהוציא ממנו את כל הפירושים שרוצה בעוד הוא עצמו מסתכל על התנ"ך מרחוק ולא בצורה שמנחה אותו לקיים את כל דברו. הנני חושב שכשם שנשתנתה השפה ועוד הרבה דברים איננו יכולים לתרגם את התנ"ך ע"י קריאה בו כאילו שהוא כתוב בשפה העיברית שקיימת היום. וכן עוד תשובה חשבתי להשיב ברשותך על שאלתך. והרי אברהם ביקש מה´ רחמים ודומה לאדם המבקש חנינה מנשיא המדינה לבל יבצעו בו את פסק השופטים ששפטוהו. וכי נחשוב שאם הנשיא חוננו הוא תקדים לכל חטא או עבירה שיעשה אדם כאשר יעבור על החוק ויתפטר מעונשו? בודאי שלא. על כן אפשר לומר שה´ מתאוה לתפילתם של צדיקים ולפעמים פוטר מעונש בזכותם אך לא תמיד. ויש עוד כלל "שאין חבוש יכול להתיר עצמו מבית האסורים" כלומר שיכול להיות מאד שאם היו עשרה צדיקים גמורים בסדום והם ורק הם היו מתפללים על עצמם לא היו נגאלים כי גם עליהם חל הקיטרוג ולכן צדיקי השואה לא תמיד ניצלו. שמת לב בודאי שכאשר אני מנסה להוכיח משהו הנני אומר את המילה אולי מכיוון שאני לא הייתי בשמים ולכן מבחינת היושר ותמימות הלב ההני חושב שגם אתה לא יכול להכריח דברים שיש עליהם תשובה סתם כך באהב ובחיבה, יוסי.
 

vizini

New member
אתה מתעלם מהדברים הברורים הכתובים

בפרשה. ראשית, כפי שציינתי, אין בפרשה כל ציווי. לכן, ברור כי באה ללמד לקח כלשהו (והרי אתם טוענים כל הזמן כי אין דברים מיותרים בפרשה). והלא אם הדברים היו רלוונטים רק לאנשי סדום, מה טעם ראתה התורה להביא אותם? נמשיך הלאה. הנה הדברים הבאים: וְאַבְרָהָם--הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל, וְעָצוּם; וְנִבְרְכוּ-בוֹ--כֹּל, גּוֹיֵי הָאָרֶץ. יט כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט--לְמַעַן, הָבִיא יְהוָה עַל-אַבְרָהָם, אֵת אֲשֶׁר-דִּבֶּר, עָלָיו. לא ברור מכך שהדברים רלוונטים לכל עם ישראל לדורי דורות? הלאה - אברהם מבקש: וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם, וַיֹּאמַר: הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק עִם-רָשָׁע. כד אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם, בְּתוֹךְ הָעִיר; הַאַף תִּסְפֶּה וְלֹא-תִשָּׂא לַמָּקוֹם, לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ. כה חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה, לְהָמִית צַדִּיק עִם-רָשָׁע, וְהָיָה כַצַּדִּיק, כָּרָשָׁע; חָלִלָה לָּךְ--הֲשֹׁפֵט כָּל-הָאָרֶץ, לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט דברים ברורים שאינם צריכים פירוש. הלאה - אלוהים מתרצה ומבטיח: וַיֹּאמֶר יְהוָה, אִם-אֶמְצָא בִסְדֹם חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר--וְנָשָׂאתִי לְכָל-הַמָּקוֹם, בַּעֲבוּרָם. אברהם לא מסתפק בכך, ו"מוריד את המחיר" לעשרה צדיקים, וגם כאן מבטיח אלוהים: וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית, בַּעֲבוּר הָעֲשָׂרָה. ומה אפשר ללמוד מכך? שאם את סדום ועמורה היו מצילים עשרה צדיקים, על אחת כמה וכמה שאת עם ישראל. ושים עוד לב שמי שמבקש הוא אברהם אבינו, אבי האומה ולא איזה פושע הזקוק לחנינה. וזכותו של אברהם צריכה לעמוד לנו לעולם. הלאה - אלוהים פונה למלאכת ההשמדה, אבל יש צדיק אחד בסדום, והוא לוט. האם הוא מושמד יחד עם כל יושבי המקום? לא: וַיְהִי, בְּשַׁחֵת אֱלֹהִים אֶת-עָרֵי הַכִּכָּר, וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים, אֶת-אַבְרָהָם; וַיְשַׁלַּח אֶת-לוֹט, מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה, בַּהֲפֹךְ אֶת-הֶעָרִים, אֲשֶׁר-יָשַׁב בָּהֵן לוֹט כלומר, למרות שזכותו של לוט לא עמדה לו להציל את סדום, עמדה לו להציל את עצמו ואת בני ביתו. אלה הדברים הכתובים, וזה רוחם. כל פירוש אחר הוא בדיעבד, כדי להצדיק את הזוועות שקרו ואת אי קיום הדברים.
 

דוד170

New member
vizini סליחה שאני מתערב. אבל לוט

לא ניצל בזכות עצמו. הוא ניצל בזכות אברהם. כך כתוב: וַיְהִי, בְּשַׁחֵת ה´ אֶת-עָרֵי הַכִּכָּר, וַיִּזְכֹּר אלוקים אֶת-אַבְרָהָם; כלומר שבזכות אברהם לוט ניצל.
 

vizini

New member
זה נכון, אבל למה דווקא לוט?

מפני שהוא היה צדיק. וזכותו של אברהם צריכה לעמוד לכל עם ישראל, ובפרט לצדיקים. ובזמן השואה זה לא קרה, והמסקנה היחידה היא שאלוהים לא קיים את הבטחתו לאברהם.
 

דוד170

New member
לוט לא הלשין על אברהם אבינו שהוא

אמר על אישתו שהיא אחותו. לכן בורא העולם הציל אותו. זכותו של אבהרם אבינו צריכה לעמוד.. אבל אתה צריך להתפלל על כך. אתה מתפלל? כתוב בתורה שבגלל חטא העגל בכל דור יש עונש על כך. כך כתוב בספר שמות פרק לב´ פסוק לד´ וביום פוקדי, ופקדתי עליהם חטאתם. http://www.mechon-mamre.org/i/t/k/k0232.htm קרא בקישור הזה פירוש רש"י על הפסוק לד. http://members.fortunecity.com/pil01/Judaic-Net/MefarsheyTanach002-32.htm
 

vizini

New member
שטויות. לוט לא התפלל. ובכל זאת

עמדה לו זכותו של אברהם. על אחת כמה וכמה שהיתה צריכה לעמוד לנו, שאנחנו מזרעו בניגוד ללוט. איך שלא תסתכל על זה, אלוהים לא עמד בהבטחתו. וגם אם כתוב בתורה במקום אחר משהו אחר, זה לא פוטר את אלוהים מלעמוד בהבטחות. לכל היותר זה מצביע על עוד סתירה בתורה.
 

דוד170

New member
יש הרבה אירועים בתורה שנראים

סותרים, וזה הנסיון שאנו צריכים לעמוד בו. לדוגמא: ה´ אמר לאברהם הרבה הבטחות על עושר ועל כבוד ובנים אם הוא יעזוב את ארצו, ובמקום זה היה רעב בארץ והוא הוצרך לרדת מצרימה ושם לקחו לו את אשתו. עוד סתירה: ה´ אמר לאברהם אבינו ביצחק יקרא לך זרע ולאחר מכן הוא אמר לו שיעלה אותו לעולה. בכל המקרים הללו אברהם לא הרהר אחרי מידותיו של הקדוש ברוך הוא ועל כך הוא זכה לברכותיו של בורא העולם. http://www.breslov.com/international/kuntress_hebrew/Kun232.html http://www.arachim.co.il/ArticlePrivet.asp?tid=41&page=9
 

vizini

New member
אם כך, אתה מודה שאלוהים לא מקיים

הבטחות. אם כך, למה לקיים מצוות? אולי ההבטחות על שכר למצוות הם שוא? אולי ההבטחות על קיום עולם הבא הם שוא?
 

דוד170

New member
לא הבנת. בורא העולם מנסה את האדם

ומי שעיניו בראשו מבחין ומבין שזה נסיון ובוחר להאמין בו למרות שהוא סותר את עצמו כביכול ומי שהולך אחרי יצר הרע טועה ובוחר לא להאמין בו.
 

giingiit

New member
אתה יכול למצוא תשובה לשאלתך

בפרשנות של אור החיים הקדוש על הפסוק הבא: הדגש|"כי תצא אש ומצאה קצים ונאכל גדיש או הקמה או השדה שלם ישלם המבער את הבערה" [שמות בפרשת משפטים, ה´] כה אומר האור החיים הקדוש: "כי תצא אש וגו ´ ... ובדרך רמז תרמז התורה את אשר יסובבו הרשעים ברשעם כדי שיתעורר האדם מתרדמת שנת שכלו בהביטו הפלגת הרעות אשר יביאו לעולם כי לא להם לבדם ידעו אלא יסובבו רע לכל העולם, והוא אומרו כי תצא אש הלא ידעת צרת העם תתכנה בשם אש. וצא ולמד משליח גבריאל (יומא ע"ז) אשר שאל אש מבין הבדים (הכרובים) והוא בחינת תגבורת הדינים, ואמר ומצאה קוצים הם הרשעים שאינם אלא קוצים מכאיבים, ואומרו לשון מצאה על דרך אומרו (דברים ל"א כ"א) והיה כי תמצאן אותו וגו´, והטעם משום שהרשע אין לו בעלים כי האדון ברוך הוא הנה פקר בו והסיר אדנותו מעליו וה´ הסתיר פניו ממנו ומעתה הרי הוא כמציאה וכל הפוגע בו יעשה בו רצונו , והודיע הכתוב עוד כי אחר שניתן רשות לאש הדינים להבעיר לא לקוצים לבד הם מבעירים אלא ונאכל גדיש כאן רמז לתינוקות של בית רבן שעדין אין להם קומה אלא גדושים שבלת עם חברתה כי בעונות הם הנתפסים בצרת העולם. גם אמרו ז"ל (שהש"ר פסוק משכני) בפסוק (תהלים ח´) מפי עוללים ויונקים יסדת עז כי היו ערבים בשעת קבלת התורה וכשירשיעו בני אדם הנה הרשות נתונה לאש לבער בהם, ואומרו או הקמה כאן מודיע כי לפעמים חרב עד צואר הגיעה מופתי הדור יסודי עולם נלקחים בעונם כדי להציל על כללות הדור כאומרו (שה"ש א´) אשכל הכפר וגו´, ולהם יקרא קמה על דרך אומרו (שם ה´) זאת קומתך דמתה לתמר שהם צדיקים הנמשלים לתמר כאומרו (תהלים צ"ב) צדיק כתמר וגו´, ולפעמים יגדל החטא ולא יצילו הצדיקים לבד וחמה שפוכה על כל שונאי ישראל, והוא אומרו או השדה שזה ירמוז את כללות ישראל ולא יספיקו לא תינוקות ולא צדיקים להציל. והודיע הכתוב כי יש יום לאל איום לבוא במשפט עם הסובבים את הדבר למיתת הצדיקים וגאוני עול להשתלם מהם, והוא אומרו שלם ישלם המבעיר הם הרשעים הקוצים את כל אשר הרגו, ואמרו ז"ל (סנהדרין ק´) כי ה´ יתן כח ברשעים לסבל שיעור המגיע להם בחטאם אוי לרשע רק לשמים ולבריות כמה יסבול בעד קלקולו, ותמצא (ב"ר פס"ג) שהצדיקים כשהיו בניהם מגיעים לכלל שנים שאינם נלכדים בעון אביהם היו שמחים ואומרים ברוך המקום שפטרם מענש זה, הרי כי יעניש הק לגורם ענש בשבילו לזולת, ובאמת כי יחרד אנוש ויכבה שלהבת יצרו המחטיא אותו באש המשפט בהעלותו על לבבו נהרות הענשים אשר יגיעוהו על כמה נפשות קטנים וגדולים אין קת שכלם הוא הרצחן הגדול להם באמצאות תאותו הסרוחה, והנה אמרו ז"ל (קדושין מ´) לעולם יראה אדם כאילו כל העולם כלו חציו זכאי וכו עשה עברה אחת אוי לו שהכריע את כל העולם לחובה ודם כל העולם ודם זרעיותיהם על צווארו ועל נפשו עמוסים ויסבול מר המות בעד כל נפש אחת מהם ובכל צרתם לו צר כאשר עשה, והוא אומרו שלם ישלם וגו´..."
 

vizini

New member
לא ראיתי תשובה לשאלה בדברים שהבאת.

יש פה התפלפלות על דברים שכלל לא קשורים לנושא, לעומת דברים ישירים שבאו מפיו של אלוהים בכבודו ובעצמו. גם אם הדברים נכונים, הרי הם בסתירה להבטחה מפורשת של אלוהים. אם כך המסקנה שאלוהים לא עומד בהבטחתו, בעינה עומדת, ורק הסיבה עוד לא ברורה (אם זה מפני שאינו קיים או מסיבה אחרת).
 
על איזה הבטחה ידידי מדבר?

א. ההבטחה ניתנה לאברהם לגבי דבר מסויים שהיא פרשת סדום ולא על כל מקום ודבר. ב. שם מדובר על הפיכת עיר ובהפיכת עיר יכולים אולי לומר שזוהי הנהגתו יתברך שאם יש עשרה צדיקים אינו הופכם אך מה הקשר לשאר יסוריים הבאים על האדם ובכללם השואה. בהצלחה ידידי בחקר האמת. יוסי, המרכז לחשיבה יהודית רח´ הרמן כהן 9 ת"א
 
אולי המרכז לחשיבה יהודית

יואיל בטובו להסביר לי האתאיסט הכופר את השאלה הבאה: אם הבטחתו של אלוהים לאברהם בעניין סדום היא אך ורק למקום ולזמן ההוא. אז אולי המצוות שהוא נתן תקפות היו אך ורק למקום ולזמן ההוא, ואינן מחייבות אותנו כיום ?
 
תשובה לידידי היקר גיאורג היינס

שאלה טובה שאלת ידידי היקר והנה תשובה לשאלתך. א. הינך צודק לגבי אותם דברים ומצוות שנאמרו לפני מתן תורה שהם נאמרו רק לאנשים בודדים חוץ משבעה מצוות בני נח שהם נאמרו לכלל אנשי העולם בציווי מפורש ע"י הקב"ה לנח כאשר יצא מן התיבה. ב. אך לאחר מתן תורה בה ציווה ה´ את עם ישראל חובה על כל יהודי באשר הוא שם לקיים את דברי התורה. כמו כן גם מצוות שנכתבו אמנם בתורה קודם כגון מצוות פרו ורבו וכן ברית מילה ציווה אותם הקב"ה שוב פעם במעמד הר סיני. מקווה שעניתי לך על שאלך בכבוד רב ובהערכה גלויה יוסי
 
למעלה