התחלה של סיפור - חלק 1

snoofcin

New member
התחלה של סיפור - חלק 1

-1-
כל הלילה הוא יושב במיטה וצופה בסרטונים ברשת. סיני אחד מדגים את השבב החדש שלו ומפוצץ שורה של פחיות קולה ממרחק. בסוף הסרטון המצלמה מתרחקת ומגלה שהוא מרחף עשרה סנטימטרים באוויר. אלכס מזיע בתוך הפיג'מה. השעון הקטן בפינת המסך מראה שלוש, ומחר יש בית-ספר. אמא תהרוג אותו אם תדע ששוב הלך לישון בשעה כזאת.
אבל הוא לא הולך לישון. יש כל-כך הרבה דברים לעשות. הוא חיבר למחשב את השבב הישן של אבא וכעת מנסה לעקוף את החסימה שלו. מג'יקון מגבילה את השבבים שלהם כך שלא תוכל לנצל את האנרגיה המרבית של הקסתות, שלא תוכל לבצע את הקסמים הטובים באמת, אבל אם אלכס יצליח לפצח את החסימה שלהם אולי יוכל אפילו לרחף כמו הסיני בסרטון, אולי באמצע שיעור חשבון, כשכולם משתעממים, פשוט לעוף דרך החלון ולברוח... כל הילדים יקנאו. ובחופש הגדול הוא יעבוד בחברה של דוד שלו, בעבודות תכנות קטנות, לא אכפת לו לעבוד גם ביום וגם בלילה, ובסוף הקיץ יהיה לו מספיק כסף לקנות שתיים או שלוש קסתות, שיספיקו לו – לפי מה שאומרים ברשת – לחמישים קסמים קטנים, או לעשרים גדולים, ואם רק יצליח לעקוף את החסימה של מג'יקון יוכל לבצע קסמים גדולים ממש... ובחמש וחצי בבוקר, כשאור עדין מתחיל להזדחל פנימה מבעד לחלון, הוא סוף-סוף מוצא רמז בפורום נידח, והמילים ארוכות ומסובכות, והעיניים צורבות, וליבו הולם, הוא לא חושב שאיי פעם יצליח להירדם –

"אדוני?" המוכרת מביטה בו בעיניים בוהקות. נעימת פסנתר חרישית מתנגנת ברקע. "זה הדגם האחרון שלנו," היא מניחה על הדלפק קופסה ריבועית קטנטנה. "המחיר שלו קצת יותר גבוה משל הסוויפט, אבל הוא נותן לך חוויה אחרת לגמרי."
"לגמרי?" אלכס יכול לדקלם לה את המפרט הטכני של כל שבב בחנות.
"בוודאי. קודם כל מבחינה טכנולוגית, סיספל שדרגו את התוכנה עצמה, מה שמאפשר לך לבצע דברים שבשבבים אחרים פשוט לא ניתן לבצע. אם תרצה אני אשמח להראות לך כמה סרטוני הדגמה."
"יש אפשרות לנסות בעצמי?"
היא מחייכת אליו כמו אל ילד שביקש קינוח נוסף. "לצערי זה בלתי אפשרי. אבל הסרטונים מדגימים מאד יפה את היכולות של השבב. אני גם בטוחה שיעניין אותך לדעת שבדגם הזה סיספל שינו לגמרי את כל הממשק עם הקסתות, ולהחליף כאן קסת זאת פעולה פשוטה ביותר. את זה אני דווקא יכולה להדגים לך – " היא פושטת את זרועה השמאלית קדימה ומפשילה מעט את שרוול החליפה שלה. "נורא נורא פשוט. אצבע אחת כאן, אצבע אחת כאן, לחיצה, והקסת פשוט מחליקה החוצה. ולהכניס זה אותו דבר, מניחים כאן, ומזיזים אותה עד ששומעים את הצפצוף. הנה, שמעת את הצפצוף הקטן הזה? ולא צריך לאתחל שום דבר, ולא צריך לחכות, ואת כל המנגנון הזה אתה מקבל ביחד עם השבב, ואנחנו מצרפים עם זה גם קסת מתנה."
"ומה המחיר?"
"תראה, זה לא זול," לרגע קל שבקלים עיניה סורקות אותו, את מעיל העור המרופט, את הזיפים הארוכים, משקפי הראייה. הלקוחות הרגילים שמגיעים לכאן הם מן הסתם אנשים מסוג אחר לחלוטין, והחנות כולה מנסה להשרות אווירת יוקרה מוגזמת – רצפת השיש הזהובה, נברשת הבדולח, וילונות המשי התכולים שחושפים קו אופק מנצנץ של מגדלים. "המחיר כרגע הוא שלוש מאות תשעים אלף, ואת ההשתלה אפשר לבצע ממש כאן, ללא תוספת תשלום כמובן."
הוא מגרד את זיפיו. חשבון הבנק שלו מגרד את התחתית מלמטה.
"אני אקח אותו."
חיוכה קופא. צווארה נמתח קדימה. "סליחה, אדוני?"
"אני אקח את הלוטוס. שלוש מאות תשעים אמרנו?"
"אהה... כן. בחירה נהדרת, אתה מאד תהנה ממנו."
הוא מתחיל לחטט בכיס המעיל. אוזניו בוערות.
"אה, רק עוד עניין קטן לפני שאנחנו מבצעים את הרכישה, אדוני."
אנחה נפלטת מפיו. "מה?"
"אנחנו פשוט מחויבים על פי חוק לבדוק שאין עליך חסימה לפני שאנחנו מוכרים לך שבב או קסת. זה לא משהו אישי, חס וחלילה, רק הליך סטנדרטי. אם רק תוכל לזוז טיפה ימינה, ולהסתכל על הסורק..."
"אה, בטח, בטח – "
"ואת המשקפיים אם אפשר רק להוריד, אדוני – הופל'ה – "
המשקפיים נופלים מידיו, מחליקים לרוחב הדלפק הממורק ונופלים מעברו השני.
"לא קרה כלום, לא קרה כלום," המוכרת מתכופפת להרים אותם. אלכס מישיר מבט לסורק.
"הכל בסדר, שום דבר לא נשבר. זה מההתרגשות. " היא מגישה לו את המשקפיים בחיוך.
"את יודעת מה," אלכס פוסע צעד אחורה. "נראה לי שאני בכל זאת מעדיף לחשוב על זה עוד קצת. אני אתייעץ עם כמה אנשים אולי, כי אני פשוט עדיין לא..."
המוכרת מהנהנת. "בהחלט. אם תרצה אני אשמח להראות לך גם דגמים זולים יותר, למרות שאני בטוחה שלא תתחרט על הלוטוס."
הוא מחייך. "אני אגיע מחר, או שבוע הבא. עד פתוחים עד עשר, נכון?"
אלכס מפריח עוד כמה התנצלויות ויוצא מהחנות במהירות. ביציאה מהבניין הוא משליך את המשקפיים לפח.
 

snoofcin

New member
חלק 2

-2-
אלכס נרשם לסדנת הכתיבה לפני ארבעה שבועות. אפילו לו היה קשה לשבת ולתכנת כל היום. הוא הרגיש שהוא זקוק לעיסוק נוסף, והמפגשים – שבאופן מפתיע לא היו וירטואליים, אלא התקיימו ממש פנים מול פנים – היו קרובים לדירה שלו, והמחיר לא היה גבוה, משום שסובסד על ידי המדינה.
בכל שבוע הם התכנסו סביב שולחן עגול, ושלושה אנשים הקריאו את תרגיל הבית שלהם, ולאחר מכן היו דנים בכובד ראש בכל פסקה ובכל משפט ובכל מילה, מפרקים את הקטע לגורמים כמו שמפרקים מחשב ישן, עד שהמנחה, שהיה סופר אלמוני למדי, אם כי זכה לפני כמה שנים בפרס כלשהו, הביע את דעתו על הסיפור, בדרך כלל תוך התייחסות ערטילאית ל"מרקם של הטקסט".
לעומת האוקיינוס המדויק והמוקפד של הטכנולוגיה, שבו יכול היה להרכיב וליצור כמעט כל מה שעלה על רוחו, ובו כל ביט סר למרותו, גילה אלכס שכתיבה כנראה לא נועדה עבורו. בדמיונו כתיבה הייתה פעולה כמעט קסומה, פרץ של השראה שמתפוצץ על הדף בסערת רגשות, אבל כבר בתרגיל הראשון ("תארו חלום שחלמתם באופן מפורט ככל האפשר") נוכח שכתיבה היא מאבק מתיש במילים וברעיונות, שגם המחשבה הבהירה ביותר בראשו קורסת במעבר אל הדף, שם אפילו הפסיקים, הנקודות והמקפים לא צייתו לו. ייתכן שהיה פורש כבר אחרי שני שיעורים, אילולא הייתה נכנסת לחדר אסיה קלימנסקי.
היא נכנסת למפגש השני באיחור של רבע שעה, בדיוק כשהמנחה מתחיל לדבר על עקרונות היסוד של הסיפור הקלאסי. "מצטערת על האיחור," ממלמלת בטון של מי שאינו מצטער כלל, ועקביה נוקשים באדישות כשהיא פוסעת בצעדים ארוכים למקומה – בדיוק מול אלכס.
הוא מבחין מיד שיש בה משהו משונה. העיניים הסגולות מדי, עורה הבוהק מעבר לסביר, העובדה שמלבדו היא האדם היחיד בחדר שמשתמש בעט ונייר אמתיים. אך החריגות שלה גולשת גם מעבר להופעתה החיצונית. שנים של ניסיון לימדו אותו לזהות את המוזרות העמוקה, התהומית, ששימוש ממושך בקסם מטביע בך.
והיא משתמשת בקסם.
המנחה מדבר על גיבור ששואף לממש את מושא התשוקה שלו, אבל אלכס כבר לא מקשיב. הוא מדליק את המחשב שלו ומוחו דהר: אם היא משתמשת בקסם באופן תדיר היא כנראה עשירה מאד או עובדת בכירה באחת מחברות האנרגיה הגדולות. או שניהם. היא נראית צעירה להפליא, על אף שבימינו אי אפשר לדעת באמת, ואצבעותיה העכבישיות חפות מטבעת נישואין – כנראה אשת קריירה – והבושם שלה, שעושה את דרכו לאפו כל הדרך מן העבר השני של השולחן ומתנשא על כל ריח אחר בחדר, הוא לא בושם תעשייתי רגיל, אלא ניחוח בהזמנה אישית.
נדרשות לו חמש דקות להריץ עליה חיפוש. ברקע מישהי מתחילה להקריא את תרגיל הבית שלה. הוא מבליע חיוך בזמן שהמידע על אסיה רץ לנגד עיניו.
אסיה קלימנסקי. אחיינית של ויקטור קלימנסקי, מי שנאמר עליו שהוא מחזיק חצי ממשלה בביצים, טייקון התקשורת והאנרגיה, וכמובן – מבעלי השליטה בסיספל. אסיה סיימה רק לפני שנתיים את לימודי ההנדסה, וכעת – כמה מפתיע – היא ראש מחלקת המחקר בסיספל. בעוונותיה היא גם מנהלת יומן רשת זניח שעוסק בעיקר בנושאים טכנולוגיים, אך כולל גם כמה אנקדוטות משמימות מחייה האישיים, מה שמסביר את המשיכה שלה לכתיבה.
אלכס מרים את ראשו וסוקר את הנוכחים. כולם עוד שקועים בתיאור חלום של מישהי. אסיה אומרת שהיא מרגישה ש"יש בקטע איזו תחושת דחיסות שדווקא מדגישה מאד יפה את הדחיסות של החדר בחלום". אין לו מושג על מה הם מדברים. הוא חוזר למחשב, פורץ את הרשת המקומית ומווסת את מיזוג האוויר בבניין לשלושים מעלות. הוא ממתין בסבלנות וחש את החום המתגבר אט-אט, את האוויר בחדר הופך יותר ויותר כבד, דחוס. אנשים מתחילים לזוע במושבם, לגרד בשיער, לפשוט שכבה אחר שכבה של בגדי חורף, להפשיל שרוולים, לחשוף קעקועים, להיאנח בלי משים –
"תגידו, רק לי ממש חם?" שואל לפתע המנחה ומרים את ראשו כדי לבחון את פתחי המיזוג שבתקרה. מלמולי הסכמה. מישהו קם לחפש איך מורידים את החום. אלכס מתבונן באסיה. סומק עולה בלחייה, ציפורניה מגרדות את ציפוי העץ של השולחן, היא נשענת קדימה על השולחן, ושוב שוקעת בכיסאה, ומעבירה אצבע דקה לאורך הגבה, ונחיריה מתרחבים, עד שלבסוף, כמו פרפר שבוקע מגולם, היא משילה מעליה את הסוודר הסגול וחושפת את השבב שעל אמתה השמאלית, מעל שורש כף היד.
"טוב, מספיק עם השטויות האלה," היא ממלמלת, ספק לעצמה, ספק אליהם.
אלכס חש מה עומד לקרות רגע לפני שפרץ קור ניתז מידה המושטת של אסיה ומתפשט במהירות ברחבי החדר. זה נמשך שניות ארוכות, גופה של אסיה רוטט ועשרה זוגות עיניים מביטות בה בהשתאות בשעה שהטמפרטורה בחדר צונחת לעשרים מעלות.
"וואו," המנחה מחייך לאסיה. "תודה לך. זה בהחלט היה... טוויסט מעניין בעלילה." כולם מגחכים. גם אסיה. אלכס מביט בה כחיה מורעבת, וגבו מעקצץ מחום.
 

ויימס

New member
אוקי דוקי.

עקביה נוקשים באדישות- הממ. לא. אם אתה חושב שהליכה בעקבים בעודך מאחר היא פעולה שמקרינה אדישות- אין צורך להגיד 'באדישות'. אם אתה לא חושב שזו פעולה שמביעה אדישות, אז להגיד 'אדישות' לא יעזור. חוץ מזה, אמרת שהיא מצטערת בטון של מי שאיננו מצטער, זה כבר מעביר אדישות טוב יותר.

אסיה אומרת שהיא מרגישה ש"יש בקטע איזו תחושת דחיסות שדווקא מדגישה מאד יפה את הדחיסות של החדר בחלום". אין לו מושג על מה הם מדברים.
שועשעתי.

הוא מגביר את החימום כדי לראות עם יש לה שבב על היד? אוקיי. אני מניחה שזה דבר שאפשר לעשות.
 

snoofcin

New member
חלק 3

-3-
"מגיל חמש ידעתי שאני הולכת להיות סופרת או רקדנית."
"באמת? אז איך הפכת להיות מהנדסת?"
"אתה יודע איך זה. לאונרדו דה וינצ'י אמר שכל ילד הוא אמן, והבעיה היא להישאר אמן גם כשאתה גדל."
"אני חושב שזה היה פיקאסו."
"יכול להיות שזה היה פיקאסו. אתה תמיד כזה קטנוני, אלכס? בכל אופן, לפעמים החיים סוחפים אותנו למקומות שלא התכוונו להגיע אליהם, ואז אנחנו פשוט שוכחים לחזור אחורה. היין הזה נהדר."
הוא הזמין אותה לצאת אחרי השיעור השלישי. הסתבר לו שהרבה יותר קל להרשים בחורה כאשר אתה יודע עליה הכול. ואלכס יודע כל מה שאפשר לדעת על אסיה קלימנסקי. הוא יודע שהיא גרה לבדה בדירת יוקרה בלב העיר, ויודע שהיא עובדת 12 שעות ביום, ומשוגעת על חתולים, ושוחה שלוש פעמים בשבוע חמישים בריכות (העשר האחרונות חתירה), ומכורה לשוקולד מריר, ובסופי שבוע מפסידה בשחמט לסבא שלה, ושהקסמים שהיא מטילה הם קטנים, וחסרי מעוף, ושכרגע היא הסיכוי הכי טוב שלו להשיג שבב, גם אם הוא עדיין לא יודע בדיוק כיצד יעשה זאת.
אסיה רוכנת לעברו מצדו השני של השולחן ולוטשת בו עיניים סגולות, גדולות. הריח שלה אופף את השולחן. "פעם העיניים היו הראי לנשמה," היא אומרת. "אבל היום... חצי עולם עם השתלות. אתה מסתכל על בן אדם וכלום. אי אפשר לדעת כלום." אצבעותיה מחליקות בלי משים על דפנות כוס היין שלה, מזכירות לאלכס זוג נחשים מזדחלים. גם אחרי שתי כוסות עדיין לא הזכירה את דוד שלה. "אבל העיניים שלך אמתיות, נכון?"
"אני מעדיף להימנע מהשתלות כל עוד אני יכול."
"אלכסנדר," אסיה לוגמת לגימה קצרה מהיין ושפתיה נוצצות. "אנחנו יושבים פה כבר שעה. בוא... בוא נפסיק עם ההצגה הזאת."
אלכס בוהה בה. "למה את מתכוונת?"
"אני יודעת מי אתה."
"את יודעת מי אני?"
"בוודאי. השתחררת לפני חודש מהכלא. בילית שם כמעט שנתיים אחרי שביצעת כמה עבירות קסם חמורות. היית אמור כנראה לקבל עונש יותר חמור, ויש שמועות שכישפת את השופט. כמובן שאף אחד לא יכול להוכיח את זה. להמשיך?"
אלכס מהנהן.
"לפני הכלא הקדשת את החיים שלך לקסם. צברת מעל מאה קסתות בדרכי מרמה. מן הסתם יש עליך חסימה עכשיו, מה שאומר שלעולם לא תוכל להשתמש שוב בקסם, לפחות לא מבחינה חוקית. זה לא מפריע לך לבלות כל לילה בניסיונות לחדור למאגרים הממשלתיים ולמחוק אותך מהרשימות שלהם. במשך כל הערב אתה עסוק בלבהות בשבב שלי. אני מניחה שאתה מנסה לפענח איזה דגם זה, אבל לא מצליח כי זה דגם שעוד לא יצא לשוק. אתה גר בדירה הישנה של ההורים שלך ועובד מהבית כמתכנת עצמאי בכל מיני פרויקטים קטנים. אתה שומע ג'ז, וישן חמש שעות בלילה, ושותה קפה עם שלוש סוכר, ויש לך בארון ארבע חולצות בדיוק. אני יכולה גם להיכנס לפרטים ספציפיים יותר אבל זה יהיה כבר מביך." אסיה מחייכת אליו. "אפשר לחלוק בקינוח אם בא לך. יש להם פה עוגת פירות יער ולימון מופלאה, אתה תאהב אותה."
אלכס כופה על עצמו חיוך. סיספל כנראה עקבו אחריו מהרגע שהשתחרר, התחקו אחרי כל צעד שלו. פתאום הוא קולט עד כמה חושיו קהו, עד כמה כישוריו התעמעמו בכלא. אך יותר מתחושת ההשפלה, הוא מלא סקרנות.
"מה את רוצה ממני?"
עיניה של אסיה נראות לו פתאום ממוקדות באופן מטריד. "אני רוצה להציע לך הצעה. אתה בטח יודע שאני ראש מחלקת המחקר בסיספל. אתה יודע מה אנחנו עושים שם במחלקת המחקר?"
"אתם חוקרים קסם."
"אנחנו חוקרים התנהגות של קסם, אנחנו מנסים לתחום את הקסם למסגרות, לנוסחאות, לחוקים ברורים. זה תחום מרתק ומאד מאד מאתגר. והתחום העיקרי שאנחנו מתמקדים בו הוא איתור מרבצי קסם. ותן לי לגלות לך סוד מקצועי על איתור מרבצי קסם," היא עוצרת, מביטה אל האופק, פולטת אנחה קטנה ועצובה וחוזרת לנעוץ בו מבט. "לאף אחד אין באמת מושג איך זה עובד. כשזה מגיע לאיתור קסם אני לפעמים מרגישה שאנחנו חבורת שימפנזים שמנסים לכתוב שייקספיר. הפעם האחרונה שגילינו מצבור בארץ הייתה לפני שנה וחצי, וזה היה מצבור קטן. כמובן, אנחנו עובדים על זה, מנסים לשפר את האלגוריתמים שלנו, עורכים ניסויים, משקיעים הון בציוד ובכוח אדם, ועדיין, שנה וחצי זה הרבה יותר מדי זמן. אנחנו יכולים להמשיך לשפר את השבבים שלנו עד אין קץ, אבל אם אין לנו קסתות למכור..."
המלצרובוט מגיע עם העוגה ושתי כפיות ארוכות, ובמשך כמה דקות הם אוכלים בשתיקה. אלכס אוהב שתיקות.
"כפיות. חשבת עליהן פעם?" שואלת אסיה, תוך שהיא בוחנת את דמותה בגב הכפית. "העולם כולו משתנה, אבל כפיות תמיד יהיו כפיות. אני מניחה שלכל דבר בעולם הזה יש גבול שממנו כבר אי אפשר להתקדם הלאה. וכפיות הגיעו לגבול הזה מזמן. זה מה שהופך אותן למושלמות כל כך. סבתא שלי הייתה אוספת כפיות מכל העולם. אישה מעוררת השראה." היא תוחבת את הכפית הארוכה לפה, משלבת את אצבעותיה זו בזו ומתבוננת בו, כשקצה הכפית משתרבב מפיה. אלכס חושב שהיא נראית כמו סוג של דג. היא שולפת את הכפית מהפה בקול יניקה ואומרת, "אתה אוהב חידות, נכון, אלכס? אתה חייב לאהוב חידות, מפני שכל מי שטכנולוגיה זורמת בדמו אוהב חידות. חידות הן המהות של כל מה שאנחנו עושים, הדבר שמניע אותנו להמשיך. בכל לילה בחודש האחרון כשאתה מנסה לפרוץ למאגרים של המשטרה אתה בעצם מנסה לפתור חידה. כמה זמן ייקח לך לפצח אותה? חצי שנה? שנה? אתה הרי עובד לבד, אין לך אמצעים, שלא לדבר על הסיכון שאתה נוטל על עצמך. אם תיתפס תמצא את עצמך שוב בכלא. כנראה שהפעם לכל החיים. סיספל יכולים לעזור לך עם זה. בתמורה, הייתי רוצה שתפתור עבורי חידה."
אסיה חובטת בכף יד פתוחה על השולחן ומרעידה את הצלוחית הריקה. "או! עכשיו אני רואה שלכדתי אותך ברשת הסקרנות! אתה אדם מיוחד, אלכסנדר. על כל פנים..." היא מחווה בשתי ידיה תנועת קוסם שמציג את התעלול הבא. "אני רוצה שתמצא עבורי מאגר קסם."
"לא הבנתי," אומר אלכס. "את מציעה לי עבודה בסיספל?"
"לא, לא, אל תהיה מצחיק," היא מצחקקת ונוגעת בזרועו. "אנחנו כמובן לא רשאים להעסיק אותך לפי החוק, ואני גם לא בטוחה שהיינו רוצים להעסיק אותך לפי החוק, מאחר וכולנו יודעים למה אתה מסוגל. אבל אני יכולה להציע לך הצעה אחרת. כבר כמה שבועות רוחשת השמועה שקיים באזור מאגר קסם גדול למדי. הממצאים שלנו לא היו חד משמעיים, אבל במחלקת המחקר הולכת ומתחזקת ההנחה שהוא קרוב, שהוא ממש מתחת לאף שלנו, איפשהו כאן בעיר. אתה וודאי יכול לדמיין שאנחנו לא היחידים שלהוטים למצוא אותו. בוא נאמר שמתנהלת מלחמה רצינית בין חברות האנרגיה על המאגר הזה, ואין לי ברירה אלא לחשוב מחוץ לקופסה. אני חייבת לגלות אותו קודם, אלכס. אתה מבין מה שאני אומרת?"
"ההסכם שלנו יהיה פשוט. אני אצייד אותך בשבב חוקי. אני אתן לך שתי קסתות לשבוע. לא מעניין אותי מה אתה עושה עם זה, מצידי תפוצץ את הדירה שלך, אבל אני רוצה שתקדיש את הזמן שלך לאיתור המאגר. לא אכפת לי איך תעשה את זה. אתה אמנם לא איש אקדמיה, אבל יש לך כישורים אחרים – אם אתה יורד לסוף דעתי – ואני מקווה שתדע איך להשתמש בהם. בכל יום רביעי אחרי סדנת הכתיבה אנחנו ניפגש ואתה תספר לי על ההתקדמות שלך. אם תהיה התקדמות, אתה תקבל עוד שתי קסתות לשבוע הבא. אם לא, אנחנו נפסיק את ההסכם בינינו. זה מקובל עליך?"
"אם אני לוקח את העבודה הזו אני אצטרך לפחות חמש קסתות לשבוע."
"אתה לא תקבל יותר משתיים, יקירי."
"אני מקבל כסף?"
"אל תהיה חצוף, אתה מקבל שבב חוקי."
"ומה אני מקבל אם אני מוצא את המאגר?"
אסיה פוערת את עיניה ומבליעה גיחוך פתאומי, כאילו לרגע נחנקה מדובדבן, וכעבור רגע פורצת מפיה צווחה חדה, שהופכת מיד לשטף של צחוק פראי, משתולל, עולה ויורד, ואלכס מביט בה בפנים חתומות, כמעט משוכנע שלא היה שום דבר מצחיק במה שאמר. אסיה שואפת אוויר בחדות ומוחה עם הזרת דמעות דמיוניות מעיניה. אז פולטת "הו" קטן, טופחת עם הכפית על מצחו של אלכס ואומרת, "בחיי, אתה משהו, אלכסנדר. אתה באמת משהו."
 

ויימס

New member
חלק 3

ההתחלה היא פשוט הפנטסיה הרגילה להצליח להרשים מישהו בכך שהשגת עליה אינפורמציה במרמה, רק שהפעם הוא מנסה להשיג שבב ולא סקס. so... בסדר.

כן, באמת כל הילדים רוצים להיות אמנים וכו' וכו'. אסיה צודקת.

בשביל אדם שאובססיבי בנוגע לצורך להשיג קסם, חסר לי מאוד החלק שבו הוא מביע התלהבות ותשוקה כלשהי כלפי הקסם עצמו. למה הוא בכלל רוצה אותו? כרגע זה כאילו הוא החליט לאסוף קסם במקום בולים באופן שרירותי לחלוטין.

זה נחמד שהיא עקבה אחריו בזמן שהוא עקב אחריה. זה הזכיר לי את duplicity, זה סרט על ריגול תעשייתי עם ג'וליה רוברטס. הוא נחמד. קיצור, לא חשוב.

אני אוהבת את זה שהכפיות מעוררות בה הערצה. XD "אישה מעוררת השראה." זה לא נשמע טוב.

אסיה חובטת בכף יד פתוחה על השולחן ומרעידה את הצלוחית הריקה. "או! עכשיו אני רואה שלכדתי אותך ברשת הסקרנות!" זה אחלה. אני לחלוטין יכולה לדמיין מישהי עושה ואומרת את זה.

""אתה לא תקבל יותר משתיים, יקירי." אני לא קונה את ה'יקירי' הזה. מותק, אתה לא תקבל יותר... חומד, אתה לא תקבל יותר, אפילו כפרה!!! אתה לא תקבל יותר... לא יקירי. אפילו שתיים אתה לא תקבל, יקירי. אני מבינה שהיא דמות כזו שאוהבת לשחק אותה, אבל... לא יקירי.

זה סבבה שהיא פורצת בצחוק בסוף. היי, היא מתגלה כדמות הרבה יותר מעניינת מכפי שציפיתי. אבל... היא לא הייתה הדמות הזו כשפגשנו אותה. תחזור אחורה ותשנה פליז.
וזה מגניב שהם הולכים להעסיק פושע באופן בלתי חוקי כדי למצוא את המאגר הזה.
 

snoofcin

New member
חלק 4

-4-
אבא מניח על השולחן כוס זכוכית מלאה במים. "איך אתה מרגיש, הודיני?"
"אני לא מרגיש כלום. רק קצת חם..." אלכס מחליק אצבע לאורך זרועו. הוא משתוקק כבר להטיל קסמים, לעוף עד הגג של הבניין ולצפות על כל השכונה מלמעלה. הוא מכווץ את אגרופו, ופותח אותו בבת אחת. כלום לא קורה.
"זה לא משהו בגוף," אבא מניח יד על כתפו. "זה בראש. השבב משתמש באנרגיה שאצורה בקסת, ופולט אותה מהיד החוצה. היד רק עוזרת לך להתמקד, אבל הכל קורה בתוך הראש שלך. אתה רק צריך להתרכז ולבחור איזו צורה תלבש האנרגיה. אתה יודע מה זה אנרגיה, נכון?"
"אני יודע מה זה אנרגיה." ברור שהוא יודע. הם למדו על זה בשיעור מדעים – על אנרגיית חום, ואנרגיית חשמל, ואנרגיה כימית וגם על האנרגיה החדשה, שהמדענים עוד לא ממש איך היא עובדת, ובגלל זה קוראים לה אנרגיית קסם.
"אני אתן לך תרגיל למתחילים," אומר אבא. "שים את הידיים על הכוס."
אלכס עוטף את הכוס באצבעותיו. הזכוכית קרירה.
"אתה חושב שאתה מסוגל להרתיח את המים? להכין לאמא תה?"
אלכס עוצם עיניים ומנסה להתרכז בעקצוץ העדין שמתחת לעורו. הוא מדמיין זרם אנרגיה אדום שנפלט מכפות ידיו. העקצוץ גובר ואלכס פוקח את עיניו.
אבא טובל אצבע במים ומניד בראשו. "לוקח זמן ללמוד את זה. אני אפעיל את הקומקום."
אבא מתרחק ואלכס נשאר לשבת לבדו מול הכוס. הכל קורה בתוך הראש, הסביר אבא. אלכס שוב מניח את ידו על הכוס. הוא אולי לא יודע להסביר את זה, אבל יש לו הרגשה שהכל קורה במקום אחר לגמרי.
בחמש בבוקר הוא נכנס לחדר השינה של הוריו, ובעיניים טרוטות מעיר את אמו ומגיש לה תה רותח עם המון סוכר.

"בוקר טוב, אדוני. אני שמחה לראות שחזרת אלינו." המוכרת קורנת אליו. "מה שלומך? יצא לך לחשוב על מה שדיברנו?"
"כן. אני אשמח לקנות את הלוטוס."
"מעולה. יופי. אני בטוחה שתהיה מאד מרוצה. אני יודעת שהלקוחות שלנו מאד מרוצים מהדגם הזה. אז בוא רק תתקדם לכאן בבקשה... אין משקפיים היום?" אלכס עומד מול הסורק. אור מרצד על האישון. ביפ.
"יופי, אלכסנדר, אני רואה שאין שום בעיה. אז כמו שאמרנו, המחיר הוא שלוש מאות ותשעים – אה, אני רואה שהסכום כבר שולם מראש. מצוין. תרצה לבצע את ההשתלה עכשיו?"
אלכס מהנהן ומשפשף את זרועו השמאלית.
"אז תיגש בבקשה לחדר השני, ותומס יעזור לך משם, בסדר? אין צורך להיות לחוץ, אדוני." היא מוסיפה בטון אימהי.
"אני לא לחוץ," אלכס לא מבין, ואז מבחין שידו רועדת, שכל גופו רועד.

הוא יוצא כעבור פחות משעה. שרוול חולצתו מופשל, חושף קסת חדשה, לוחית דקיקה שמתמזגת בשלמות עם עורו החיוור. הוא נוגע בעדינות בקסת והמספר 100 מופיע באותיות זוהרות. הקסת גדושה באנרגיה.
המוכרת יוצאת מאחורי הדלפק. "מגיע לך מזל טוב, אדוני. איך ההרגשה?"
כמו לחזור הביתה. אלכס מתבונן סביבו וחש את החום העמום, המוכר, פועם תחת עורו במקום בו השבב מתממשק עם קצות עצביו. הקסם ממתין לפרוץ החוצה.
"מומלץ לחכות חצי שעה מרגע ההשתלה, ואז תוכל להתחיל לנסות להטיל קסמים. יש לנו גם חדר אימונים בקומה מעלינו."
הוא מרים את ידו השמאלית והווילונות הכחולים סוטים הצידה בחדות. אור עכור מציף את הדלפק.
"הו! אני רואה שאתה לא צריך הדרכה," המוכרת מחייכת. "יש לך כבר ניסיון עם השבבים שלנו?"
אלכס מוריד את זרועו. בקול פיצוח עדין זגוגיות החלון מתבקעות לאינספור קוביות זכוכית קטנות, סימטריות, וקורסות על הרצפה בערימה מצלצלת. חיוכה של המוכרת נמחק. היא מתחילה לומר משהו, אבל אלכס רץ שלושה צעדים קדימה, אל עבר החלון, ומזנק החוצה, ראשו קדימה, מהקומה השבעים אל האוויר המפויח של העיר.
 

ויימס

New member
חלק 4

"איך אתה מרגיש, הודיני?" זה מאוד... לא עובד.

אז, לעוף ולחמם/ לקרר דברים? זה מה שאנחנו עושים עם קסם? I hoped for more...

אני לא לחוץ," אלכס לא מבין, ואז מבחין שידו רועדת, שכל גופו רועד.
goot.

אלכס מוריד את זרועו. בקול פיצוח עדין זגוגיות החלון מתבקעות לאינספור קוביות זכוכית קטנות
הוא עושה את זה בטעות? כי זה רעיון ממש מטומטם למשוך לעצמו תשומת לב בהתחשב במצב.
 

snoofcin

New member
זמן הווה

אז באמת התלבטתי רבות לגבי בחירת הזמן. יש תחושה שזמן הווה הוא באופנה עכשיו (אני חושב שזה קשור לפריחת הבלוגים/פייסבוק וכו', ששם אנשים כותבים תמיד מה קרה להם בזמן הווה), ואין ספק שהוא יכול לעורר אנטגוניזם (אני בעצמי לא מחבב אותו ממש). בכל זאת איכשהו נגררתי אליו, כי הרגשתי שאת הפסקה הראשונה בסיפור אני מאד רוצה לכתוב בזמן הווה, ואחר כך חזרתי לזמן עבר, ואז שוב נגררתי להווה. וככה יצא שחלק מהסיפור שלי נכתב בזמן הווה וחלק בעבר, ושלשום, לפני שהעלתי את הסיפור, רציתי לאחד את הזמנים, אז בהחלטה של הרגע העברתי את החלקים שהיו כתובים בזמן עבר להווה, ומכאן אולי התחושה שיש משהו לא טבעי בקטעים האלה (החלק השני והשלישי), וגם טעות עריכה קטנה שהתפלקה בעקבות זה... בכל מקרה, אין ספק שהם לא צריכים להיות כתובים בזמן הווה.

ואולי זה המקום לפתוח דיון - מה היתרונות של זמן הווה בכלל?

ובלי קשר לזמן הווה, מה חשבת על פתיחת הסיפור?
 

אלודאה

New member
To do list

קודם כל, הסיפור מגניב מאד, והמבנה מעניין. הקפיצות קדימה ואחורה בזמן בהחלט עובדות, לפחות כרגע.
אז אייטם ראשון ב"לעשות" - לא לגעת במבנה.
&nbsp
דבר שני - אין שום סיבה לא להעביר הכל לעבר. העברתי את זה בראש שלי תוך כדי קריאה (כן, אני יכולה להגיד "העברתי הכל לעבר במחשבתי בזמן שעלעלתי בסיפורך, אבל אז איזה חוכמולוג יעיר לי על המשלב). זה עובד. זמן הווה הוא מאד בעייתי בעברית, ומומלץ לשמור אותו לדברים ספציפים. למשל, אם המספר שלך עומד למות בסוף הסיפור והסיפור בגוף ראשון. אחרת קל לקורא לקרוא בעבר.
אייטם שני ב"לעשות" - להעביר לזמן עבר.
&nbsp
דבר שלישי - יש לך המון בלגן מסביב לסיפור הבסיסי שלך. בערך שליש ממה שכתוב לא צריך להיות שם. החלק של סדנת הכתיבה למשל מאד מעניין כי כל הזמן קורים בו דברים. אלכס עושה משהו, אסיה מגיבה, הקהל מגיב, יש אינטראקציה ויש עניין. בחלק של השיחה אתה רק מעביר מידע מנקודה א' לנקודה ב'. זה לא מעניין. לא רק זה, אין שום סיבה שזה ייקח כל כך הרבה זמן.
יש קטע ספציפי באחד מהג'יימס בונדים, בו בונד מגיע לבר, מתיישב ליד בחורה, ומזמין לה את המשקה שהיא אוהבת. בתגובה היא מזמינה לו מרטיני שייקן נוט סטירד. זה מספיק בשביל שהקהל ידע שהם יודעים המון אחד על השני.
זה מה שאתה צריך בחלק של השיחה - כמה משפטים שמבהירים שאסיה עשתה בדיוק את אותו התחקיר על אלכס כמו שהוא עשה עליה. את כל הרקע של הכלא, העובדה שאסור לו להשתמש בקסתות, אפילו החלק של מרבצי הקסם אפשר "לזרות" במהלך העלילה. למשל, כשבסדנת הכתיבה מבקשים מהם לכתוב על החוויה המעצבת של חייהם, ואלכס רוצה לכתוב על הכלא ועל איך ששללו ממנו את היכולת להטיל קסמים, אבל זו סדנת כתיבה ולכן הוא כותב על היום שבו הכלב שלו מת, אפילו שמעולם לא היה לו כלב (ואני מתכוונת למשהו בסדר הגודל הזה מבחינת כמות משפטים - שניים - שלושה משפטים. לא צריך מעבר לזה כדי ליצור עומק לדמות).
אז אייטם מס' 3 ב"לעשות" - לקצץ כאילו אתה מכין שקשוקה במאסטר שף. פחות זה יותר במקרה זה.
&nbsp
שכתוב ולהעלות שוב, בבקשה.
אם אתה צריך הבהרות לגבי מה שאמרתי - אשמח לעזור.
&nbsp
נ.ב.
בקריאה שניה מסתבר שמה שלא כתבתי הוא שזה אחלה סיפור, עולם שנשמע מעניין, דמויות מעניינות, ואני ממש רוצה לגלות מה קורה הלאה.
אייטם מס ארבע ב"לעשות" - לרצות את המנהלות. צ'ק.
&nbsp
&nbsp
 

snoofcin

New member
תודות + הערות + שאלות

קודם כל, תודה רבה על התגובה המושקעת והמועילה!

אני אעביר את הסיפור לזמן עבר. כמו שאמרתי, אני באמת לא רואה הרבה יתרונות לזמן הווה.
כתבת - "יש לך המון בלגן מסביב לסיפור הבסיסי שלך. בערך שליש ממה שכתוב לא צריך להיות שם."
נתת את הדוגמה של השיחה עם אסיה, שבה את צודקת שיש חלקים חלקים שאפשר להוריד. אבל את חושבת שיש עוד קטעים? כי שליש ממה שהעליתי נראה לי קצת מוגזם. או שהתכוונת לשליש מהחלק של השיחה?

השיחה עם אסיה, עכשיו כשאני קורא אותה שוב, באמת מרגישה קצת "הרצאתית". אבל באופן אישי לא חושב שזה בגלל שמועבר שם יותר מדי מידע. אפשר ורצוי בהחלט לקצץ קצת בכמות המידע (המידע על אלכס, כמו שציינת, אולי קצת מהחפירות של אסיה), אבל נראה לי שזה יותר הצורה שבה זה כתוב (כמעט רק אסיה מדברת, במשפטים ארוכים). אני אנסה לחשוב איך לשפר את זה. אני גם מסתייג מהאמירה שהחלק השלישי הוא רק העברת מידע מנקודה א', ל - ב'. בחלק הזה מוצגת הדמות של אסיה ומוצגת המטרה של אלכס.

ואני עדיין מתלבט מה לעשות עם הסיפור הזה. כתבתי אותו לפני שנתיים ויש בו כמה בעיות מהותיות וזו הסיבה שהפסקתי לעבוד עליו. אני תוהה אם בא לי לשבור על זה את הראש או לעבוד על סיפור אחר.

ושוב תודה!!
 

אלודאה

New member
אה, יש חלק קל ויש חלק קשה.

החלק הקל הוא התשובה לשאלה "האם לשכתב?" התשובה היא "כן". רואה? קל.
&nbsp
החלק הקשה הוא להבין מה מיותר ומה חשוב. אחת הדרכים היא לעבור שורה-שורה ולשאול את עצמך "האם השורה הזו חיונית לסיפור? מה היא תורמת?" בדיאלוגים זה עוד יותר משמעותי - כל משפט בדיאלוג חייב להיות בעל משמעות ולהעביר מידע על הדמות לקורא. לא על ההיסטוריה שלה! דיאלוג הוא ההזדמנות שלך לפתח את טווח הרגשות של הדמויות שלך, להראות איך הן מתמודדות עם מצבים לא מוכרים ולהדגים את האינטראקציה עם אנשים אחרים.
היסטוריה של דמויות ורקע לעולם לא זקוקים לדיאלוג כדי לעבור. אבל כל הנ"ל בפירוש כן.
&nbsp
שליש זו הערכה גסה שלי. כמעט על כל שלושה משפטים שאתה כותב יש אחד שיכול להמחק והסיפור לא יפסיד ממנו. מצד שני, אני קצצנית נוראית. בכל מקום שבו אפשר למחוק דברים - אני מעיפה אותם. אתה לא חייב לקבל את כל ההערות שלי! אבל כן תנסה לשאול את עצמך על כל משפט האם הוא חיוני לעלילה, האם הוא מקדם את הסיפור, והאם יש דרך קצרה יותר להעביר את אותו הרעיון.
 

snoofcin

New member
היסטוריה של דמויות ורקע לעולם לא זקוקים לדיאלוג כדי לעבור

יש לי בעיה עם המשפט הזה. בכלל, קשה לי עם אמירות גורפות בקשר לכתיבה. כמובן שכל דבר שאפשר להעביר בדיאלוג אפשר להעביר גם לא בדיאלוג. אבל אם תיקחי לדוגמה סרטים וסדרות, תגלי שהמון מידע שם עובר דרך דיאלוגים, כולל היסטוריה ורקע לעולם. השאלה היא אם עושים את זה טוב. כלומר, אני לא חושב שיש בעיה מהותית בלהעביר רקע והיסטוריה דרך דיאלוגים, כל עוד עושים את זה היטב.

"שליש זו הערכה גסה שלי. כמעט על כל שלושה משפטים שאתה כותב יש אחד שיכול להמחק והסיפור לא יפסיד ממנו." - אז רגע, שליש זה מעין כלל אצבע? (סטיבן קינג ממליץ על שליש ככלל אצבע, אם אני זוכר נכון), או שזה ספציפית למה שאני העליתי? כי אני מחשיב את הכתיבה שלי לכן מהודקת. כלומר, אני מראש מסנן את רוב הדברים שעולים (שזה לפעמים גם יכול לפעול לרעתי). בגלל זה שאלתי אם מלבד השיחה עם אסיה (שאכן יש שם מה לקצץ), יש לך עוד דוגמאות ספציפיות שאת חושבת שאפשר להוריד (אני לא מצאתי משהו משמעותי. אולי בהסבר של המוכרת על הקסתות).

תודה!
 
"אם תיקחי לדוגמה סרטים וסדרות"

אתה לא כותב סרט או סדרה, אתה כותב סיפור. ההבדל בין השניים ענקי.
למשל:
בסרט (בדרך כלל) אי אפשר לשמוע את המחשבות של הדמויות אלא אם הן אומרות אותן בקול
בסרט (בדרך כלל*) הדמות הראשית תיראה כמו השחקן שמשחק אותה ולא כמו שהקורא יכול לדמיין
וכו' וכו'
לכן, בספר תמיד יהיה מידע שלא מועבר בדיאלוגים. לכן העברה של ספרים לסרטים בדרך כלל נראית חסרה. הדוגמה הכי טובה בעיני להעברה של ספר לסדרה היא "משחקי הכס", ואת הבעיה של להעביר-לצופה-את-כל-המידע-שפשוט-נמצא-בספר הם פתרו בעיקר בשיחות עם זונות, וגם הפתרון הזה היה די חלקי.

*אלא אם כן השחקן הנ"ל הוא אנדי סירקיס
 

snoofcin

New member
אתה לגמרי צודק

נתתי את הדוגמה של סרטים וסדרות כי -
אלדואה אמרה שדיאלוגים לא צריכים להעביר מידע. אז אמרתי בתגובה שלדעתי אין בעיה שדיאלוגים יעבירו מידע, וכדוגמה נתתי סרטים וסדרות. אם בדיאלוגים בסרטים וסדרות זה יכול לפעול, אין סיבה שזה לא יפעל גם בסיפורים (כל עוד עושים את זה טוב). באותה מידה הייתי יכול גם לתת דוגמאות לספרים שמעבירים מידע בדיאלוגים ועושים את זה טוב, אבל חשבתי שסרטים וסדרות יהיו דוגמא יותר טובה.
 

snoofcin

New member
סליחה, את בחורה


 

kenny66

New member
פעמים רבות זה לא עובד גם בסדרות וסרטים

אני למשל חובב את SCI, ואחד הקטעים שמשעשעים אותי שוב ושוב שם הוא כאשר הדמויות מספרות זו לזו דברים שהן אמורות לדעת, למען הצופה. נסה בפעם הבאה שאתה רואה סדרה או סרט לשים לב לדיאלוגים כאלה.

דיאלוגים יכולים למסור מידע, אבל זה צריך להיות מידע שאין לדמות שאליו המידע נמסר ושהיא זקוקה לו. כאשר א' מספר ל-ב' שהוא נחטף ע"י חייזר בלילה - לגיטימי; כאשר א' מספר ל-ב' על החייזר שחטף את *שניהם* בלילה - אין לזה מקום. בכתיבה יש לך כלים אחרים שאתה יכול להשתמש בהם להעביר מידע בלי לאלץ את הדמויות שלך להרצות לקורא.
 

אלודאה

New member
מה שקני אמר.

שליש הוא לא כלל אצבע. הוא הערכה על פי הקטע שהעלית. אם תעלה אותו בוורד אשתדל להראות למה מה מיותר.
&nbsp
לגבי העברת מידע בדיאלוגים - בסיפור יש לך יתרון עצום על פני תסריט והוא שאתה לא מוגבל לדיאלוגים. בסרטים אתה חייב להעביר דברים בדיאלוג כי אין לך אופציה אחרת (כלומר יש, וויס אובר וכו', אבל נשים את זה בצד לרגע).
בסיפור אתה יכול לכתוב מחשבות, אתה יכול לכתוב פירושים שגויים להתנהגות, אתה יכול לכתוב את הסיבות להתנהגות של הדמות. אתה יכול להכניס זכרון שפתאום נכנס לסיפור ועוד טכניקות אחרות של העברת מידע.
כשאני אומרת שההיסטוריה של הדמות לעולם לא זקוקה לדיאלוג לזה בדיוק אני מתכוונת. בניגוד ליחסים בין דמויות שזקוקים לדיאלוג (או אפס דיאלוג, שגם זו דרך מאד טובה להעביר יחסים), העולם וההיסטוריה לא צריכים דיאלוג, ולרוב הסיפור רק מרוויח מזה שהם לא נכנסים לדיאלוג.
תחשוב לרגע, כמה *אתה* יושב עם חברים ומדבר על דברים שברורים לשניכם?
 

snoofcin

New member
מסכים


בדרך כלל דיאלוגים כאלה יהיו בפרקים ראשונים של סדרה. לא נראה לי שראיתי איי פעם CSI. זה עם השוטר הג'ינג'י הזה?
 
למעלה