התחלה של (עוד) סיפור

snoofcin

New member
התחלה של (עוד) סיפור

היו חידות בכל מקום. מנעולים ערמומיים שמרו על הדלתות; כתובות סתרים נחרטו על גזעי עצים; אוצרות נטמנו בחצר; היו חידות בספרייה, בחדר האוכל, במעונות, באורוות. ומהיום הראשון הבנו שעלינו להיות דרוכים. קשובים. חושבים: אם לא פענחנו את האזהרה שהוטבעה על המלחייה, היינו עלולים לאכול מנה שתובלה בתמצית פרחי ליילן ולשקוע בשינה עד הבוקר. אם משכנו בחוט הלא נכון בשירותים, המים היו עולים בשאגה ומציפים את הרצפה. אם לא הצלחנו לפצח את הצופן של המנעול בחדר המפות, היינו עלולים אפילו להחמיץ את הפגישה החודשית עם אסיירו.
"לאסיירו לא יהיה זמן לפגוש אתכם היום," הבהיר לנו גריפא בשיחת הפתיחה, למורת רוחנו. "ובאופן כללי עליכם להבין שהוא אדם עסוק ביותר. כמובן, הוא יעזור בבחירת נושא מחקר, וילווה אתכם מרחוק במשך כל השנה – אבל אל תצפו להתראות אתו בתדירות גבוהה, ולכן עצתי לכם היא: נצלו היטב את הפגישות עם אסיירו."
ישבנו שלושתנו בחלקת אדמה רחבת ידיים מאחורי האורוות, ושמש צהריים של תחילת הקיץ הלמה בגבנו. מסע ארוך של רכיבה מייסרת ולינה בפונדקי דרכים זולים הותיר אותי תשוש ורצוץ כפי שלא חשתי מעולם. ובכל זאת, כשהבטתי באחוזה הענקית שהתנשאה מולנו נשטף כל גופי במרץ פראי.
"מהרגע שנכנסתם בשערי האקדמיה," אמר גריפא והצביע על שביל הכניסה המטופח שדרכו רכבתי באותו הבוקר. "אתם למשך השנה הקרובה, באופן רשמי – כפתורים." תהיתי כמה פעמים אמר את המשפט הזה בעבר. "ומי יכול לומר לי, מדוע אתם מכונים כפתורים?" הוא מחה טיפות זיעה מפדחתו ומצמץ אלינו.
הנער רחב הכתפיים שישב לפני כחכח בגרונו. "כי אנחנו צריכים ללבוש כל הזמן חולצות כפתורים אפורות."
"טעות." אמר גריפא. "צעירים בהכשרה אכן נהגו בעבר ללבוש חולצות כפתורים אפורות, אך דברים משתנים, וכבר מזמן לא אכפת לנו מי לובש מה. מהיכן אתה מגיע אלינו, גולבר?"
"ארלטון, אדוני."
"בית ספר מצוין," הנהן אליו גריפא. "והנה, גולבר, למדת את הלקח הראשון שלך פה באקדמיה: אל תיקח שום דבר כמובן מאליו. תחקור, תברר, תתעמת עם הנתונים. כך או כך," הוא הרים את מבטו. "הכינוי נותר בעינו. אתם כפתורים לכל דבר ועניין, ויש לכם זכויות וחובות כמו לכל כפתור שהיה ויהיה כאן. אתם תעזרו במטבח, ובספרייה, ובאורוות, וכמובן, כמיטב המסורת, תהיו אחראים גם לארגן את טקס תחילת הקיץ, שבו הכפתורים הקודמים מציגים את המחקר שעליו עמלו במשך השנה החולפת ומעבירים את התפקיד לכפתורים החדשים. הטקס ייערך בעוד חמישה ימים, כך שמצפה לכם עבודה רבה."
"ומה עם הזכויות?" שאלה הנערה שלידי בקול חזק.
"סליחה?"
"אמרת שיהיו לנו חובות וזכויות, אבל לפי מה שאני מבינה אנחנו הולכים להיות עבדים שלכם כל השנה." הסתכלתי עליה. גם כאשר ישבה יכולתי להבחין שהיא קטנה להפליא, כמעט גמדה. אפה הזעיר, הזרוע נמשים, התקלף מחמת השמש. גם היא הגיעה לכאן מרחוק, שיערתי.
"ג'יליאנה, נכון?" שאל גריפא.
"ג'ילי." ידה הימנית בטשה בקרקע, פוררה גושי אדמה חמים.
"נבחרתם בקפידה מתוך מאות צעירים שביקשו להתקבל לכאן, ג'ילי. בשנה הקרובה אתם עומדים לגלות דברים מופלאים, לצלול לעומקן של חידות עתיקות יומין, לחקור את מסתורי החיים, לשאול שאלות, לתור אחר תשובות..." גריפא אט-אט התכופף, עד שכרע מולנו על ברך אחת – שהשמיעה קול פקיעה קטן – והביט בנו בעיניים יוקדות. "אתם הולכים ללמוד את המקצוע המעניין ביותר בעולם, מקצוע שרק מעטים זוכים לעסוק בו... תתחילו להפנים, רבותיי – " הוא קם על רגליו, שלף מכיסו צרור מפתחות, וזרק לכל אחד מאתנו מפתח גדול וחלוד. "מעתה ואילך, אתם מחפשים."
 

snoofcin

New member
המשך

הנאום הקטן של גריפא הותיר אותנו נרגשים ולהוטים להתחיל לחקור את מסתורי החיים, אך מיד לאחר שיחת הפתיחה הופקדנו בידי דוץ', אדם זעוף בעל שרירי זרועות אימתניים, שברגע שראה את שלושתנו פלט נביחת צחוק. "כוח העבודה שלי מורכב משלוש תולעי משי, בחיי. מישהו וודאי לועג לי", אמר ושלח אותנו לסחוב כסאות.
המפתחות שקיבלנו מגריפא, כך הסתבר לאכזבתנו, לא טמנו בחובם חידה עתיקת יומין, אלא רק פתחו את חדרי המגורים שבחצר. כל אחד מאתנו קיבל בקתת עץ קטנה ומאובקת, עם מיטה צרה, שולחן וכיסא, וחלון שפנה אל מטעי האגוז. על הכרית מצאתי מפה מפורטת של האחוזה והסביבה. "אנו מעודדים אתכם לסייר בזמנכם הפנוי, להכיר את הצוות, לחקור את האזור." אמר גריפא, ואני גמרתי אומר לעשות זאת כבר באותו הלילה. התלבטתי אם להזמין את גולבר וג'ילי, אבל הם, מיוזעים ומותשים, בקושי צלחו את ארוחת הערב. כשאחד הכפתורים הבוגרים התיישב לידנו והחל להסביר על המחקר שלו, שעסק בשפת פיות נכחדת, עיניה של ג'ילי נעצמו והמזלג שלה נשמט על הצלחת בחבטה מקרקשת. מיד בתום הארוחה – לא לפני שנאלצנו לשטוף את כל הכלים ולנקות את השולחנות – פרשו שניהם לחדרים, מדדים בעיניים טרוטות לאורך המדשאה.
הלילה היה בהיר. הירח זרח כמעט במלואו, ומבעד לחלונות האחוזה עוד בקעו אורות מרצדים. באוויר החמים התערבלו ריחות שלא הכרתי. פרשתי את המפה על מפתן העץ שבכניסה לחדרי ועיניי נחו בפליאה על האיורים, על המילים הזעירות: חדר המחקר, שביל ההרהורים, מצפה הכוכבים, ההר של אודרה, העץ הסגול... פתאום הרעידה אותי ההבנה, שלזה חיכיתי כל חיי. שנים של למידה בלתי פוסקת, של שינון נוסחאות ותיאוריות, של התעטפות בדממת ספרים וכיתות לימוד, הובילו אותי למקום הזה.
רוח קלילה החלה לנשוב. התהלכתי בשבילים הצרים שסבבו את האחוזה, שוטטתי בגנים, ספגתי לתוכי את הלילה, את הסודות הקטנים. בבריכת הדגים שליד המעונות ראיתי דג לימוני שזהר מתוך המים החשוכים. ובאחד הגנים, בליבו של סבך קוצים גבוה, מצאתי באר עתיקה, שלתוכה הטלתי שלוש אבנים וחילזון אחד, מנסה לשווא לשמוע את קול פגיעתם בתחתית. לא הרחק משם, במרכזו של מבוך שיחים, גיליתי שלט עץ שעליו נחרטו סדרה של רונות עלומות, ובדיוק מולו ניצב ספסל אבן, כאילו אומר – עכשיו שב פה, ותחשוב.
בדרכי חזרה למגורים האחוזה כבר הייתה חשוכה, מלבד חלון אחד שעוד נצנץ באחת הקומות העליונות. עטלפים חלפו בין העצים בטיסה נמוכה. כשעברתי ליד האורוות אור להבה לכד את עיניי. באחת ממרפסות הקרקע שגבלו עם המדשאה ראיתי צללית נעה.
"חשבתי שאתה אסיירו." דיבר קול גברי כשהתקרבתי. הוא ישב על כיסא ועישן ממקטרת קצרה וישרה. על מעקה העץ שלידו דלקה עששית. "אתה מהכפתורים החדשים?"
"הגענו היום," עניתי.
"לעזאזל, כל שנה אתם נראים לי יותר ויותר קטנים. בן כמה אתה, שתיים-עשרה?" הוא רכן קדימה בכיסאו. שפתיו השמיעו קולות מצמוץ. "מה אתה עושה פה?"
הצבעתי על המפה המגולגלת שהייתה טחובה בחגורתי. "מסייר."
חיוכו זרח אליי בחושך. הוא שלח זרוע ארוכה, אחז בכיסא שלידו והפנה אותו אליי. "אתה מעשן?"
"לא." התיישבתי על הכיסא.
"כדאי לך, זה כיף." הוא שאף מהמקטרת. "אני פינטר, אגב." זיפים בהירים הבליטו את עצמות לחייו, ושיער שחור, שפסים כסופים הבהיקו בו לאור העששית, נפל על כתפיו ונאסף אל תוך ברדס בד מופשל. הוא נראה לי בן ארבעים, אולי קצת יותר.
"למה חשבת שאני אסיירו?" שאלתי.
"מי עוד יכול ללכת בחוץ בשעות האלה? לפעמים אני יושב פה בלילה, מעשן, רואה אותו מסתובב, מחליף כל מיני חידות. כבר ביקרת בשירותים?" הוא צחק. "עד היום אני לא מסוגל להשתין בנחת."
מוזר, חשבתי. גריפא אמר שלאסיירו לא יהיה זמן להיפגש אתנו, אבל במקום לישון הוא עסוק בלהטמין חידות.
"מה אתה עושה פה?" שאלתי.
"אני אוהב לשבת כאן – "
"התכוונתי, מה התפקיד שלך פה באקדמיה."
"אה," אמר פינטר. "אני לא בדיוק חלק מהצוות. התחלתי בתור כפתור, כמוך, ואחרי שסיימתי את ההכשרה אסיירו הציע לי עבודה. אני מחפש בשבילו דברים מעניינים. רוב השנה אני לא פה, אתה יודע, נודד... " הוא החווה עם המקטרת תנועה גלית ארוכה, שכנראה נועדה להמחיש את הנדודים. "אבל לטקס תחילת הקיץ אני משתדל בדרך כלל להגיע. דוץ' כבר התחיל להעביד אתכם?"
אחרי יום של עבודה פיזית משמימה, נהניתי לשבת במרפסת עם פינטר. הוא סיפר לי על המסע האחרון שלו, ממנו חזר רק הבוקר, והצליח לדבר עליו בלא שמץ של התרברבות. "שמעת על צוקי החמאה?" אמר. "אתה יודע, כל הזמן אני שומע שאומרים שגילו כל מה שאפשר לגלות על צוקי החמאה, וכל כמה שנים מוצאים שם אוצרות חדשים. זה לא נגמר אף פעם. בכל אופן – הייתי שם בתחילת האביב, ומצאתי מערה חצובה בסלע. דמיין לעצמך – " הוא רכן והחליק את אצבעו על לוחות העץ של הרצפה, משרטט באבק את מתווה המערה. "מבוך משונה של מסדרונות צרים מדי וחללים עקומים, כאילו חצב אותה איזה שיכור. והייתה שם הרגשה חזקה של קסם עתיק, אתה מבין?" הוא הניח כף יד על החזה. "זה משהו שמרגישים במקומות האלה. אז במשך עשרה ימים חקרתי את המקום. בדקתי כל גומה וכל זיז, וכלום. כבר כמעט נגמר לי האוכל. אמרתי לעצמי, עוד יום אחד אני מוכן להקדיש למקום הארור הזה, וזהו. יום אחד." פינטר חייך אליי, ועיניו נצצו בחושך. "ומה גיליתי?"
"מה?"
"תגיד לי אתה," הוא הסתכל למטה, על השרטוט המאולתר שלו. "מה גיליתי?"
"רונה." אמרתי.
"רונה!" פינטר דקר אותי עם קצה המקטרת. "המערה בנויה בצורת רונה מחורבנת. יפה. יפה מאד. אתה מכיר את הרונה הזאת?"
"לא."
"טוב, השרטוט לא מדויק כל כך, וגם חשוך, אבל זאת רונה יחסית פשוטה שמורכבת משני סמלים. הסמל הזה – " הוא הדגיש באבק כמה קווים מעוקלים. "שמשמעותו כוכב, או ירח. ושני הקווים האלה – דמיין לעצמך שני מסדרונות מקבילים – שהמשמעות שלהם היא, כמובן – "
"לא, או אין," אמרתי.
"בדיוק. אתה מתחיל להבין לאן כל זה הולך?"
"היית צריך לחכות ללילה בלי ירח."
פינטר הקיש באצבע צרדה. "מעולה. ועם המזל שלי, זה קרה בדיוק..." הוא הסתכל עליי בציפייה, ואני אמרתי, "אני לא יודע אם יש לך מזל טוב או לא."
"יומיים," אמר פינטר. "פספסתי את המועד ביומיים. אז חזרתי לשם אחרי חודש כמעט, אבל הפעם ידעתי בדיוק מה לעשות. הבנתי שאני חייב לחפש בלילה אפל – בלי ירח, בלי נרות. בעלטה מוחלטת. ואז, באמצע הלילה – " הוא שלף מכיס פנימי חפץ מתכתי בצורת כוכב. "מצאתי את זה."
זאת הייתה הפעם הראשונה שראיתי חידה אמתית. עקבתי מוקסם אחר תנועותיו של פינטר, שסחרר את הכוכב בין אצבעותיו. היו לו שבעה חודים, מעוגלים מעט בקצוות, ובמבט ראשון הוא נראה לי שטוח. רק כשפינטר הפך אותו בכף ידו הבנתי שיש לו נפח.
"זה סוג של תיבה," הסביר פינטר. "נתקלתי כבר בדברים כאלה. אני כבר יותר מחודשיים מנסה לפתוח את זה."
"אכפת לך אם אנסה?"
"לא, בטח – " הוא הושיט לי את הכוכב. "אם יש לך רעיון אני אשמח לשמוע. זה מה שמתסכל כל כך בלחפש לבד, אין עם מי להתייעץ אף פעם, אתה יודע. רק תחזיר לי אותו עד מחר בצהריים, כי יש לי פגישה עם אסיירו." הוא קם ולקח את העששית, שהנר בתוכה כבר כמעט כבה. לפני שנכנס לאחוזה הסתובב אליי ושאל, "איך קוראים לך בכלל?"
"טאן."
"טאן," הוא בחן אותי כמה רגעים. "אני חושב שאתה יכול להיות מחפש מצוין. רק תעשה לי טובה," הוסיף לאחר מחשבה. "תישן קצת, אתה נראה זוועה."
 
תגובה

הקטע הזה מבלבל. זה מתחיל מההתחלה, שלא ברור כל כך לאילו חידות בדיוק מתכוונים, ומה עושה בנאדם שמצליח לפתור את החידה? וזה נמשך עד הסוף. עד הסוף לא הבנתי מה בתכלס הם עושים באקדמיה הזאת? אני פשוט מנסה לשייך את זה לאיזה משהו שהוא מוכר מהעולם שלנו. נשמע לי כמו ארכיאולוגיה, אבל אני לא בטוחה כי זה עולם אחר. הייתי שמחה אם הייתה הגדרה ברורה כבר על ההתחלה מה בדיוק הם מחפשים ומה קורה למי שמוצא משהו. מה מיוחד באקדמיה הזאת דווקא?
בקיצור, אני חושבת שחסרה לך הפתיחה הסטנדרטית של מה היה עם הגיבור לפני הרגע שבו הסיפור שלך מתחיל, לפני שהם מגיעים לאקדמיה. אני מבינה שזה סיפור קצר אז הפתיחה לא צריכה להיות ארוכה, סתם משהו שיספר באופן כללי על הגיבור ואולי גם קצת על העולם שלו.
אהבתי את האופן שבו מוצגת ה"מיוחדות" של הגיבור. וגם הדמויות המשניות חזקות.

"לעזאזל, כל שנה אתם נראים לי יותר ויותר קטנים. בן כמה אתה, שתיים-עשרה?" - זה לא באמת משפט שלך... ובנוסף, הופעתי שזה הגיל שלהם. בילבלה אותי המילה אקדמיה. הנחתי שהם סטודנטים. בקריאה שניה ההתנהגות שלהם דווקא כן מתאימה לילדים.

בכללי נשמע כמו רעיון מעניין.
 

snoofcin

New member
וולדי

תודה רבה על התגובה.
תוכלי להרחיב על הבלבול?

אני אגיד לך מה רציתי שתביני, ואת תגידי לי אם הבנת:
1. זה מעין בית ספר להכשרת "מחפשים", שהם אנשים שתפקידם לפצח חידות עתיקות יומין (ויש גם מחפשים שנודדים, כמו פינטר, ומחפשים חידות אבודות).
2. אסיירו, המנהל של האקדמיה, הטמין חידות קטנות שלו בכל מקום באקדמיה, ובכך בעצם מכריח את כולם לחשוב ולהתאמן בפיתרון חידות כל הזמן.
לא חשבתי על ההקבלה לארכיאולוגיה, אבל היא מאד מתאימה.

וגם -
מה הבנת על המיוחדות של הגיבור?


"לעזאזל, כל שנה אתם נראים לי יותר ויותר קטנים. בן כמה אתה, שתיים-עשרה?" - את כנראה צודקת. שמתי לב שאין כל כך סלנג שמתאים לסוג כזה של עולם, ונאלצתי להשתמש ב"לעזאזל". אני אשקול מה לעשות עם זה.
לגבי הגיל שלהם - הם לא בני 12. פינטר כאילו צחק על הגיבור, שהוא נראה בן 12 (זה כנראה לא מובן מהמשפט ואני אשנה את זה). למעשה הם יותר גדולים (17).

 
כן

הבנתי את שני הסעיפים שהעילית. מה שלא הבנתי זה למה. מה יוצא לי מלהיות מחפשת? זה מקצוע מבוקש בשוק? יוצא לי כסף? זה מקצוע סתמי אבל תמיד רציתי להיות מחפשת? ההורים דחפו אותי לזה? האקדמיה הזאת לא גורמת לי להגיד "ואו, איזה כיף להם שמה... גמאני רוצה להיות מחפשת". (כמו ההרגשה שיש בהארי פוטר. בכל זאת, בכל ביקורת חייב להיות רפרנס לה"פ, אחרת זאת לא ביקורת שלמה...
)

בוא נלך על השורות הראשונות של הסיפור. "היו חידות בכל מקום. מנעולים ערמומיים שמרו על הדלתות; כתובות סתרים נחרטו על גזעי עצים; אוצרות נטמנו בחצר; היו חידות בספרייה, בחדר האוכל, במעונות, באורוות." - האם השורות האלה מרמזות על העולם שבו הם נמצאים? (האם החידות רלוונטיות רק לאקדמיה שלהם או לעולם כולו שבו מתרחש הסיפור?) אין לי ממש מושג איזה מין מקום זה. מה זאת אומרת "מנעול ערמומי"? אוצרות נטמנו בחצר, בספרייה, במעונות, באורוות. אורוות? אני מקבלת תחושה של בלגאן. יש שם גם ספרייה, שזה אומר לי מקום תרבותי כלשהו, וגם אורוות, שזה עושה לי אסוציאציה של קיבוץ או של ימי בינתיים או של סרט כלשהו עם אורווה. מבין? אני לא מצליחה לגבש דעה מוצקה או תמונה ברורה לגבי המקום הזה. ובנוסף, שורה שלמה ואין שום אזכור לגיבור, לא ברור האם זה מספר בגוף ראשון, או שלישי, גיבור או גיבורה, אין אפילו שם של הגיבור שעליו יסופר אולי עוד שתי פסאות. אולי יותר.
הלאה לשורות הבאות. כשאתה אומר "אנחנו" אתה מתכוון, אני הגיבור ו - מי עוד? חבר שלי? חברה שלי? קבוצה של שלושים איש? מאתיים? ובנוסף, בגלל שאין את הפתיחה שדיברתי עליה לפני כן, הכשלונות בפתרון החידות לא ריגשו אותי.

אולי כדי שהגיל שלהם יהיה ברור יותר, אחרי שפינטר צוחק עליו שהוא בן 12, שהגיבור יגיד את הגיל האמיתי שלו? זה מה שציפיתי שיקרה, בכל מקרה.

המיוחדות של הגיבור. אם הבנתי נכון אז הוא אשף בפתרון חידות. צדקתי?
 

snoofcin

New member
תודה

הארת את עיני.
לגבי השורות הראשונות - כל הדברים שאמרת ברורים לי (שהמספר לא מוזכר, שלא ברור עדיין מי אלה - "אנחנו", שעדיין לא ברור מה זה המקום הזה). השאלה היא - בשורה התחתונה - לא אהבת את פסקת הפתיחה? האם זה יותר מפריע או יותר יוצר סקרנות? האם אחרי כמה שורות או פסקאות את כן מקבלת תמונה יותר ברורה של המקום, או שעדיין לא? מה חסר לך כדי לקבל תמונה ברורה?

לגבי מה יוצא להם מזה - לא חשבתי שנחוץ להסביר את ההיבט הזה. (בגדול, כן, אפשר להגיד שזה מקצוע מבוקש). כמה זה קריטי?
לגבי - ה"אקדמיה הזאת לא גורמת לי להגיד "ואו, איזה כיף להם שמה... גמאני רוצה להיות מחפשת"" - לא ממש תכננתי שזה מה שיגידו. מעניין למה זה הפריע לך. זה נראה לך חשוב?

תודה וולדי!
 
אבל לא אמרת לי אם צדקתי בקשר למיוחדות של הגיבור!

אני חושבת על השאלה שלך לגבי פסקת הפתיחה. תראה, זה לא שלא אהבתי אותה. אני פשוט אוהבת סיפורים (שכוללים בתוכם שורות פתיחה בין היתר) שמתמקדים באנשים ולא במקומות. גם המקומות הכי מגניבים בעולם לא שווים אם אין בהם אנשים מגניבים...
הדבר היחיד שעבר לי בראש כשקראתי את זה היה "איפה הגיבור?"
חסר לי הפתיח של "מה היה עם הגיבור יום/שבוע/חודש לפני שהוא הגיע לאקדמיה. וסליחה שאני חופרת על זה כל כך הרבה אבל אני מתפלאה. אחד כמוך שתמיד מטיף לגבי מבנים נכונים של סיפורים, הרי זה מה שחסר לך...
ואני מחזקת את טענתי אחרי שקראתי את התגובה של ויימס שאמרה "הייתי שמחה לראות בנייה טובה יותר של מסתורין וחידות בסיפור" אם הבנתי אותה נכון, אני משערת שזה קורה בגלל שלא הצגת כל כך את העולם שלהם לפני שזרקת את הקורא לתוך סצינה שמתארת המון חידות. זה לא מאוד קריטי כי שומדבר לא מאוד קריטי אבל הייתי שמחה יותר אם הייתי יודעת למה הוא הלך דווקא למקצוע הזה. לדוגמה, יש אנשים שהלכו לבצפר צבאי במקום להמשיך לתיכון רגיל וזה תמיד מסקרן לשמוע למה. זה מרמז על האופי שלהם. אז ככה גם פה.
וכן, זה מאוד חשוב לי שאני אגיד "ואו" על המקום כי זה אומר שבאמת אהבתי אותו. כל הספרים והסרטים שהיו בהם מקומות מיוחדים והם היו יצירות טובות באמת תמיד גרמו לי להגיד "ואו, אני תוהה אם זה מקום אמיתי." וגם "ואו, איך שהייתי רוצה להיות שם..."
אבל לאקדמיה שלך כן יש כזה פוטנציאל! לחלוטין יש. אתה פשוט לא התאמצת מספיק, לדעתי.
 

snoofcin

New member
צדקת חלקית :)

הוא אכן טוב במיוחד בפתרון חידות, אבל אמורות להיות לו עוד תכונות מעניינות(ואני צריך להציג אותן טוב יותר בפתיחה).

בקשר לפסקה הראשונה - אולי היא לא פתיחה סטנדרטית. אני בדרך כלל אוהב לפתוח סיפורים ישר בקונפליקט ובגיבור, ופה הפסקה אכן מתמקדת במקום ובאווירה. את קוראת אותה ולא מבינה ממנה המון. אפשר להגיד שזה "סיכון" שאני לוקח. אבל אני אוהב מאד את פסקת הפתיחה כמו שהיא עכשיו. אני חושב שיש לה אפקט מיוחד.

חסר לי הפתיח של "מה היה עם הגיבור יום/שבוע/חודש לפני שהוא הגיע לאקדמיה. וסליחה שאני חופרת על זה כל כך הרבה אבל אני מתפלאה. אחד כמוך שתמיד מטיף לגבי מבנים נכונים של סיפורים, הרי זה מה שחסר לך... - לא הבנתי. איך פתיח של "מה היה עם הגיבור לפני שהוא הגיע" קשור למבנה נכון? אם כבר, אז להיפך - למה להציג דברים שלא קשורים לסיפור? (אגב, יש איזה שתי שורות שמדברות על מה קרה לו לפני שהוא הגיע).
אם מדברים על מבנה "נכון" של סיפור זה צריך להיראות בערך ככה:
1. אקספוזיציה, שכוללת את הצגת הגיבור והעולם, ויצירת הזדהות עם הגיבור.
2. מאורע מחולל.
3. יציאה למסע.
4. וכו'.

שימי לב שהקטע שאני העלתי הוא בערך ההתחלה של האקספוזיציה. הסיפור מתחיל כשהגיבור מגיע. העובדה שהוא לאקדמיה אחרי מסע פיזי, לא אומרת שדילגתי על שני השלבים הראשונים.
בקיצור, לא ממש הבנתי למה התכוונת. תוכלי להבהיר?

"אני מחזקת את טענתי אחרי שקראתי את התגובה של ויימס שאמרה "הייתי שמחה לראות בנייה טובה יותר של מסתורין וחידות בסיפור" אם הבנתי אותה נכון, אני משערת שזה קורה בגלל שלא הצגת כל כך את העולם שלהם לפני שזרקת את הקורא לתוך סצינה שמתארת המון חידות" - תוכלי לפרט? לאיזה סצנה זרקתי את הקורא?
 
הבנתי אותך.

מהן שתי השורות שמספרות עליו לפני שהוא הגיע? אתה מדבר על הפונדקים שבהם הוא ישן בדרכים...?

אני מבינה מה שאתה אומר אבל אצלי בראש זה הולך אחרת. אצלי כשהגיבור מגיע לעולם חדש או למקום חדש או מכיר מישהו חדש או מה שלא יהיה חדש - זה היציאה למסע. אז אם אתה קורא לזה אקספוזיציה, יכול להיות שזה נכון, אבל תוכל לשלוח לי רפרנס לאיפה שקראת את זה? אחרת יהיה לי מאוד קשה לקבל את זה...
 

snoofcin

New member
כן

השורה על המסע שהוא עבר בדרכים, והשורה על כל ההשקעה שלו בלימודים לפני שהוא הגיע.

אני מבינה מה שאתה אומר אבל אצלי בראש זה הולך אחרת. אצלי כשהגיבור מגיע לעולם חדש או למקום חדש או מכיר מישהו חדש או מה שלא יהיה חדש - זה היציאה למסע. אז אם אתה קורא לזה אקספוזיציה, יכול להיות שזה נכון, אבל תוכל לשלוח לי רפרנס לאיפה שקראת את זה? אחרת יהיה לי מאוד קשה לקבל את זה... -
מן הסתם זה תלוי באיך הסיפור בנוי. זה לא שאני תמיד מתייחס להגעה למקום חדש כ"אקספוזיציה". ברור שהרבה פעמים הגעה למקום חדש תבוא אחרי המאורע המחולל (ותהווה את "היציאה למסע"). בהארי פוטר המאורע המחולל היה הרגע שהארי הבין שהוא קוסם ושהוא הולך לבית ספר לקוסמים. במשחק של אנדר - המאורע המחולל היה רגע שבו שאלו את אנדר אם הוא רוצה לנסוע לבית ספר בחלל.

אבל בסיפורים אחרים זה לא חייב להיות בנוי ככה. בנוסע השמיני, למשל, הם מתעוררים בחלל כבר בסצנה הראשונה, והאקספוזיציה מראה את החיים שלהם בספינה.
אם אני ארצה לכתוב סיפור על מישהו שמתחיל לעבוד במשרד עורכי דין מגלה שחיתות - אני לא חייב לכתוב על החיים שלו לפני שהוא התקבל לעבודה. ברור שהמאורע המחולל יהיה גילוי השחיתות, ולא ההתחלה שלו בעבודה.
בקיצור, זה תלוי.
 
מה זה? איפה אלכס?


אני חושבת שזאת הפעם הראשונה בהיסטוריה שאני עומדת לתת לך ביקורת שהיא לא אוי-סנופקין-אתה-כזה-מהמם-ומושלם-תעשה-לי-חתלתול.
כאילו, אתה עדיין טוב במה שאתה עושה, למשל:
1. הדמויות שלך מאוד...אמיתיות, אתה פשוט כותב עליהן כמה משפטים והן כאילו קופצות עלי מהמסך כמו ממדפסת תלת-מימד. ג'ילי. פינטר. עזוב את זה שאתה מצליח לאפיין כל אחד מהם בבערך פסקה ובלי לספר-ולא-להראות אחד, אני גם ממש מחבבת אותם. בקטע כזה קצר זה הישג לא רע.
2. הקונספט של מחפשים. הוא מגניב אותי. לפחות המעט שאני יודעת לגביו עד כה (וההרבה שאני מדמיינת/מנחשת).
אבל הנה מה שלא אהבתי:
1. מה שאמרתי שהדמויות שלך מאופיינות היטב וקלות לחיבוב - טוב, זה לא נכון לגבי הגיבור. אני לא באמת מקבלת ממנו איזושהי תחושה של אישיות ואופי. אז הוא הגיע לאקדמיה הסופר-מיוחדת ומתרגש מזה נורא, מה שנכון בערך לכל אחד שמתקבל לאקדמיה סופר-מיוחדת. מה עוד הוא עושה? מסתובב בשטח האקדמיה וחוקר את סביבתו החדשה. גם זה ייחודי בערך כמו "הולך להשתין אחרי שהוא שתה יותר מדי קולה". גם המחשבות שלו לא ייחודיות. למעשה הוא הדמות היחידה בסיפור שלא מעוררת בי דבר מלבד אדישות (אפילו את גריפא אני קצת-מתעבת. שזה רגש. זה עדיף מכלום).
2. אה, סנופקין, אני לא מאמינה שאני, מכל החתולים, עומדת להגיד את זה לך, מכל הסנופקינים, אבל - אתה מבין שהסיפור הזה מבוסס בביצת הקלישאיות קצת יותר מהראוי לו, נכון? אל תטעה, אני מתה על סיפורי אקדמיות נבחרות ומיוחדות ומגניבות, וגיבורנו היקר שאיכשהו מצליח להתקבל אליהן למרות שהוא לא סנוב עשיר ומקומבן שהתכונן למבחני הקבלה כל חייו כמו כל השאר שם, אבל בסוף מתברר שהוא סופר-מוכשר ויותר טוב מכולם והוא מציל את העולם ומזיין את הנסיכה בתחת (ככה לפחות זה היה בקינגסמן. תראה את הסרט הזה, הוא כיפי). אני גם חושבת שאפשר לכתוב קלישאות מדהימות באיכותן (הארי פוטר הוא דוגמה קלאסית) - אבל הרעיון הוא להביא משהו משלך, איזה טוויסט בנוסחה. למשל - שהגיבור יהיה אחד הסנובים העשירים והמקומבנים, לשם שינוי. או שהוא יגלה שהוא ממש לא יותר טוב מכולם בכל דבר (שזה הרבה יותר הגיוני, בתכל'ס. הם באו מוכנים, הוא לא. כשאני מנסה לגשת ככה למבחנים, הסיכויים אף פעם לא לטובתי). הרעיון עצמו של החידות והמחפשים כן מקורי ומעניין, אבל זה לא מרגיש לי מספיק.
אה, והנאום של גריפא. הוא קרטוני ונוראי. אני מניחה שהוא כזה בכוונה, כדי להראות שגריפא הוא קרטוני ונוראי וקשקשן מעצבן, אבל עדיין...זה מרגיש כאילו העתקת אותו מילה במילה מספר אחר.
אולי היה אפשר לסלוח על כל זה אם לא היה מדובר בפתיחה של הסיפור. אבל פתיחה צריכה להיות חזקה ומושלמת ולתפוס את הקורא באחיזת חנק כמו נחש עצבני. זאת פתיחה פושרת, של "אה, נו, עוד סיפור מהסוג ההוא". פושר זה לא טוב. תכניס למיקרו ותחמם שוב.
3. כפתורים? באמת? יש לי שתי בעיות עם זה:
א. זה כינוי מביך במטופשותו
ב. זה אולי היה בסדר אם זה היה כינוי מביך במטופשותו לא רשמי (תלמידים באקדמיות כאלה כל הזמן ממציאים לעצמם כינויים כאלה), אבל כינוי רשמי כזה הוא פשוט דבר מוזר.
ג. למה לעזאזל גריפא רואה לנכון להזכיר את הכינוי הזה בנאום הפתיחה שלו? למה זה מעניין למישהו את הביצה? שלא לדבר על כל העניין של "קוראים לכם ככה כי החולצות שלכם מכופתרות." עזוב שזאת סיבה מטומטמת - למה זה פאקינג רלוונטי למשהו בכלל?
4. איך זה שפינטר נותן למישהו שהוא הרגע פגש חידה שהוא עבד חודש בשביל להשיג? (טוב, חיכה חודש, אבל זה יכול להיות יותר גרוע מכל עבודה. זוכר איך זה היה לחכות לציון הפסיכומטרי שלך?
) מדובר משהו חשוב. והוא לא אמור להיות טיפש, בהתחשב בזה שאסיירו המסתורי לקח אותו לעבוד בשבילו. אז מה פתאום הוא בוטח בילד חדש שהוא אפילו לא יודע את השם שלו עד שתי שורות לפני הסוף?

אני חושבת שזהו. אני עייפה וקצת איטית אז אולי פספסתי עוד נקודות קטנות יותר שאפשר לרמוס. אבל בגדול, באמת, you can do better! (אם כי זה לא אומר שהפסקתי לסגוד לך. להפך, זה שאתה לא מושלם מוכיח שאתה אנושי
וידוע שחתולים סוגדים קצת לבני אדם, כי הם מביאים להם אוכל (זו האמת. אנחנו רק משחקים אותה קשים להשגה)).
לילה!
 

snoofcin

New member
חתולון

זאת הייתה תגובה משובחת. תודה רבה!

הסכמתי איתך ברוב הדברים. אני אפרט:
- לגבי האופי של הגיבור - אני מסכים שהאופי שלו לא עובר מספיק בפתיחה. יש לו אופי מאד ברור אצלי בראש, ואני חושב שאם הייתי מעלה את ההמשך של הסיפור היית קולטת אותו, אבל אני בהחלט מסכים שזה לא מספיק.
- קלישאות - תוכלי לחדד מה לטעמך קלישאה? העובדה שהגיבור מגיע לאקדמיה "מגניבה"? העובדה שהוא חכם?
כי אני לא דיברתי בכלל על זה שהגיבור "איכשהו מצליח להתקבל אליהן למרות שהוא לא סנוב עשיר ומקומבן שהתכונן למבחני הקבלה כל חייו כמו כל השאר שם". זה לגמרי בראש שלך. כל הנושא של הקבלה לאקדמיה הוא מאד שולי, ואין שום עניין עם מעמדות, וזה אפילו לא ממש בית ספר (אין שיעורים, אין כיתות, אין מורים). מהבחינה הזאת, אני מבטיח לך שלא מדובר בקלישאות שעליהן חשבת. בכל מקרה, נראה לי שאני יודע מה בלבל אותך, ואני אתקן את זה.
- הנאום של גריפא - הוא אכן קלישאתי בכוונה. אבל זה לא טוב, אני אשנה את זה.
- הכינוי כפתורים - דווקא חיבבתי את זה. אבל את כנראה צודקת (בכלל, נראה לי שיש לך הרבה נסיון בקריאה של "סיפורי בית ספר" כאלה, ואת יכולה להיות יותר רגישה לקלישאות מהסוג הזה. אני מודה שלא קראתי הרבה כאלה).
- הקטע שפינטר נותן לו את החידה בסוף - צודקת. זה נובע נטו מעצלות שלי (רציתי לסיים את הקטע, להעלות אותו לכאן וללכת).

ובאופן כללי, הסיפור, והקטע שהעליתי בפרט, לא ממש מגובשים. לא כתבתי משהו כזה הרבה מאד זמן, וזה היה יותר נסיון למצוא את ה"קול" והקצב של הסיפור, וגם להסיר חלודה. נראה לי שעדיין לא הגעתי בדיוק למה שרציתי. אם הייתי חושב שהפתיחה מושלמת לא הייתי מעלה אותה, ולכן הקטילה שלך מתקבלת בברכה.
אני אנסה לשכתב ולהעלות לכאן שוב.
 
בסדר, אז אולי תבהיר לנו את זה ישר?

שלא מדובר בעוד סיפור שנכתב לפי הנוסחה הרגילה של סיפורי בצפר, אני מתכוונת? כי ההנחה שלי שכן מדובר בסיפור כזה היתה די מתבקשת בסך-הכל (כן, אני מודעת לזה שלא ציינת שומדבר ממה שהנחתי במפורש. אבל היה שם ילד מבית טוב (גולבר) ילדה נחמדה (ג'ילי (אה, תגדירי נחמדה, חתול)) אקדמיה נחשבת (האקדמיה)...אז אמרתי, אם זה נראה כמו חתול ועושה מיאו...
) אולי באמת לא קראת מספיק סיפורי בצפר, כי אלה דברים שדי חוזרים על עצמם ברובם. (קינגסמן! הסרט הזה לא הפסיק לקפוץ לי באונת האסוציאציות לכל אורך הסיפור שלך. אם תראה אותו תבין לגמרי למה התכוונתי).
מה שכן, סיפורי בצפר הם קרקע פורה לתככים, מזימות, יריבויות, חברויות והזדמנויות להציל את העולם מכוחות האופל (שגם הם תמיד מסתובבים סביב בתי-ספר, איכשהו. צירוף מקרים מצער? I don't think so!) ככה שיש לסיפור כזה המון פוטנציאל בסך-הכל.
אין שום בעיה עם זה שהגיבור חכם (להפך, זה דבר טוב. אם כי הוא לא עשה עד כה רושם של חכם-מעל-הממוצע, מה שיקשה עליו סופר-להצליח מעל כולם בהמשך, אם זה מה שאתה מתכנן לו. הקטע של בנאדם ממוצע שאיכשהו סופר-מצליח - *זאת* קלישאה. כלומר יכול להיות עדיף אפילו שהוא יהיה חכם-עד-מחונן. בלי שום קשר לסיפור, יש הרבה דברים מעניינים שאפשר לעשות עם אישיות של ילדים מחוננים. כמו נניח בספר "זאת עם הכתם השחור". שבטח לא קראת
. איזה מן ספרים אתה קורא, אני סקרנית לדעת?)
אין גם שום בעיה עם זה שמדובר באקדמיה מגניבה (מגניבות היא אף פעם לא בעיה) שכולם רוצים להתקבל אליה אבל אין להם מספיק פסיכומטרי. רק שלא צריך לעשות את הקטע הזה כזה מוקצן. תקביל את זה למשהו בעולם שלנו - נניח אנשים שלומדים רפואה. כן, הם צריכים פסיכו רציני, כן, יש אנשים שרואים סטודנט לרפואה ואומרים "שיואו הוא בטח כזה חכם" אבל זה לא שהם העם הנבחר או משהו. זה לא שמישהו אומר להם בטקס חלוק לבן שהם הולכים לתור אחר דברים מופלאים ולצלול לעומקיו של הפורמלין או מה שזה לא יהיה. ומהיכרותי איתם - רובם אנשים די ממוצעים, גרועים להחריד במתמטיקה ובעלי זכרון בינוני (כן, זה אכן מדאיג. תשתדל לא להיות חולה, סנופקין).
אתה יודע מה? אני חושבת שעיקר הבעיה נובעת מהנאום של גריפא. ואני מאמינה שרובה תעלם אם תעשה איתו משהו.
ואתה יכול להשאיר את הכפתורים בתור כינוי שהתלמידים נתנו לעצמם. זה משהו שתלמידים עושים, לתת כינויים. כמו נניח במחפשים את אלסקה (אני לא שונאת את כל הספרים של ג'ון גרין
) שהם קוראים למנהל שלהם "הנשר"? זה נשמע סביר. מצד שני, אם הנשר היה אומר להם בשיחת הפתיחה, "אני מכונה הנשר. מישהו יכול לומר לי למה?" זה היה מעט תמוה.
ועוד הערה בעקבות הביקורת של וולדי: אני דוקא קלטתי ישר שהם בני 17 (טוב, האמת שחשבתי 16. אותו דבר). והיה ברור לי שפינטר אומר "12" בקטע של לרדת על צעירים. מבחינתי לפחות לא היתה בעיה כאן.
 

snoofcin

New member
הבנתי

נראה לי שאת צודקת. אני אוריד את הנאום של גריפא (שלמען האמת היה דיי מאולתר), ואני אנסה להבהיר שלא מדובר ב"סיפור בית ספר".
גם שכנעת אותי לראות קינגסמן!
אני משתדל לקרוא ספרים מכל מיני סוגים - החל מפנטזיה ומד"ב וכלה בדרמות, ספרי מתח, ספרים ישראליים פה ושם, וגם קלאסיקות ישנות כאלה. אני גם מאד אוהב ספרי נוער, אבל לא יצא לי לקרוא כאלה כבר הרבה זמן (אם כי ראיתי את הסרט הרץ במבוך, שהיה לא רע בכלל, אבל עם סוף נוראי).

ועוד שאלה, ברשותך - האם גם את, כמו וולדמורט, התבלבלת מהפתיחה?

תודה!
(תגובות ארוכות זה תמיד מבורך, ושלך בפרט).
 
איזה חלק של הפתיחה?

אתה מתכוון לפסקה הראשונה, "היו חידות בכל מקום" וכו'? כי לא, היא מושלמת, שלא תעז לגעת בה!
היא מספיק ברורה כדי שאני אחשוב, "זה נשמע כמו מקום שהייתי רוצה לקרוא עליו!" ומספיק לא-ברורה כדי שאני אחשוב, "אבל מה המקום הזה? חדר המועדון של רייבנקלו? בית של זקנת-חתולים משוגעת? אחוזת קבר מקוללת*? אני חייבת להמשיך לקרוא כדי לדעת!" זה בדיוק הנחש שצריך לחנוק את הקורא לתוך הסיפור עליו דיברתי (אסור אף פעם, לדעתי, לתת פתיחה שבה הכל יהיה מובן. אחרת, גם אם מדובר במשהו שישמע מעניין לקורא, אם לא יהיו פערי מידע קטנים שהוא ירצה למלא ומיד, יצא לך נחש יותר חלש
).
גם את כל השאר אני חושבת שהבנתי: בעולם שלך מפוזרות חידות (לא ברור מי שם אותן שם ולמה הן חשובות - אבל זה עוד פער מידע שרק ימשוך אותנו להמשיך לקרוא) והמחפשים הם אנשים שהוכשרו לחפש ולפתור אותן. ההכשרה שלהם מתבצעת באקדמיה הזאת. הייתי צריכה להבין עוד משהו?
קינגסמן! זה מן סרט מרגלים בריטים שצוחק על עצמו. אם ראית אלכס ריידר במקרה (הו, זה היה הסרט של הילדות שלי
) - אז כזה. יהיה לך כיף ^^
הבעיה בספרי נוער היא שהם כוללים המון ספרים שנכתבו על-ידי אנשים שחושבים שהעובדה שרובו של קהל היעד עדיין לא יכול להוציא רשיון נהיגה היא סיבה לזלזל באינטיליגנציה שלו. ובגלל שקשה לברור את הבמבה מאוכל-הארנבים הרבה אנשים נוטים לוותר עליהם/להכליל ולחשוב שכולם גרועים. אבל האמת היא שרשימת הספרים הכי-הכי שלי מכילה יותר ספרי נוער מספרי מבוגרים

אני מבורכת! יאי ^^

*במחשבה שניה, זאת לא יכולה להיות אחוזת קבר מקוללת, כי באחוזות קבר אין שירותים.
 
אני גם הבנתי שפינטר יורד עליו. המילה "אקדמיה" בילבלה אותי

כי בעולם שלי כשאומרים שמישהו לומד באקדמיה אני חושבת שהוא בן 22-28? ואם לא צוין משהו אחר אז אין סיבה שאחשוב אחרת. העובדה שהוא צחק עליו לא סיפרה לי בן כמה הוא באמת...
 
אה, אוקיי

חשבתי שחשבת שהוא באמת בן 12.
כן, אני מניחה שגם 22 היה הגיוני, אבל בתור גבול עליון. יש בהם משהו שזועק טינאייג'רס, את לא חושבת?
 
בקריאה שניה - כן. אבל אין בהם משהו מאוד מובהק

שיכול להגיד לי "זה טינאייג'ר". בואי נגיד, אם היו לה חצ'קונים על האף במקום נמשים הייתי אולי חושבת בכיוון כי חצ'קונים זה סממן של גיל התבגרות. או שמישהו משחק בסמארטפון (נגיד שיש שם כאלה בעולם הזה) בזמן שהוא לועס מסטיק בהפגנתיות או אומר "אבל מה עשיתי? לא רוצה לצאת..." אחרי שמעירים לו. אני יודעת שכל הנ"ל הגיוני גם לסטודנטים אבל אני צריכה משהו שבוודאות ירמז לי על הגיל שלהם. זה לא מאווווודדד קריטי ואקרא את הסיפור גם בלי זה אבל אם מתעלמים מכל שטות לא קריטית בסוף יוצא בולשיט.
 


וואו, אם סנופקין היה מכניס את הקטע עם הסמארטפון והמסטיק והלא-רוצה הייתי נותנת לו פרס הוגו במקום. וגם את השני, אבולה-משהו (הפרס, לא הוירוס).
 
למעלה