היהדות היא דת ואינה מיתולוגיה
קיימים בה תכנים מיתולוגיים כמו בכל דת (מיתוסים), שהם תולדת פולקלור (ויש אומרים אפילו מכוננת פולקלור, ואינני נכנס להגדרות המורחבות של סורל וברגסון). לייבוביץ אינו מדבר על אלוהים כשלעצמו כי לא קיימת ברייה אנושית היכולה לדבר על אלוהים כשלעצמו. אשר לתוקף האמונה, כפי שהיא מגולמת במצוות, ודאי שיש לה תוקף "אלוהי" והיא אינה קשורה בעולם, או בבני האדם הכלולים בעולם זה, שכן קי"ל: "אתה הוא משנברא העולם ואתה הוא לאחר שנברא העולם" - זוהי מהות האמונה, והיא הכרעתו הפנימית של האדם, אשר מכריע מתוך אמונה (וכאן מגיעות המילים המשמעותיות): שהעולם על כל המכלול שבו (הקוסמולוגי והקוסמוגוני) ובני האדם המצויים בעולם על צרכיהם ותודעתם הקוגנטיבית והאפיסיטמולוגית, אינו אלוהים, אלא מעבר לכך! אם אדם מסוגל לחשוב על טרנסצנדטיות כזו (והוא מסוגל) גם מבלי לדעת דבר אודותיה, ולטרנסצנדנטיות הזו הוא נותן שם - אלוהים, הרי שהוא אדם המאמין באלוהים. והמהר"יל מבחינה זו, הביא את האמונה הזו לצורתה המזוקקת ביותר.
השימוש שלך בביטויים מסוימים שלא בהקשרם הנכון, מעורר אצלי חוסר הבנה, ולא לצרכי פולמוס גרידא. אני מאוד מקווה שאתה מבין את זה.. אני לא "נוקדני" בניסוח נכון של מילים, להיפך, אני שוגה בהם לא אחת, אבל כשאני רואה ששימוש במילה מסויימת אינה שגרת לשון, או שגרת נוסח, אלא באמת היא ביטוי לחשיבתו והבנתו של האדם, הרי שהיא יוצרת אצלי קושי בהבנת הדברים.