המלים "מצוה" או "בורא עולם" וכד' אינן מהותיות
אצל ליבוביץ.
מה שחשוב אצלו, זה לא המילה, אלא זה מה שמסתתר מאחוריה.
מצידו, אתה רשאי לכנות את "בורא עולם" בתור "השם", ואת ה"מִצְוָה" אתה רשאי לכנות בתור "עשיה דתית", "פרקסיס דתי", או "עבודת השם", וכדומה.
לכן, ניסיונך לברר למה ליבוביץ משתמש לעיתים בביטויים מסוג "מצוה" (כמו גם "בורא עולם" וכדומה), הוא למעשה ניסיון (תמוה לטעמי) להיטפל לזוטות, כמו ניסיונו (התמוה לטעמי) של אדם להיטפל לשאלה האם אומרים "בורא עולם" או שמא "בורא העולם" (כלומר האם בלי ה או שמא עם ה).
מבחינת ליבוביץ, הענין הוא פשוט: כאשר אתה עוסק בנענוע של ארבעת המינים בחג הסוכות, אז אתה עוסק בדת, אבל כאשר אתה עוסק בהירהור אודות המענה לשאלה "למה בחג סוכות אני מנענע את ארבעת המינים", אזי אינך עוסק בדת, אלא בפילוסופיה של הדת: בין אם תענה לעצמך (כפי שענו חז"ל): "אני מנענע כי כך ציוה עלי מי שברא את העולם בשישה ימים", ובין אם תענה לעצמך (כפי שענה ליבוביץ): "אני מנענע כי אני רוצה לעבוד את השם בדרך זו של נענוע אשר בה נהגו אבותיי ואבות אבותיי".
בקיצור, המילה "מצוה" אינה מהותית במשנתו של ליבוביץ, והיא כינוי מקובל גרידא, ממש כמו הכינוי "בורא עולם".