והיום נדון על

גוססי2

New member
דבריך לא מבוססים

"ויש הרבה מאוד חוקים במדינה שאינך מקיים" באמת? נא ציין כמה מהם. "והרבה אחרים שאתה מתנגד להם" לא הרבה. יש חוקים שאני מתנגד להם, אבל איני נמצא בעמדה המאפשרת לי לעבור עליהם. אילו הייתי בעמדה כזו סביר להניח שהייתי מציית להם. "אז אל תהיה צדקן ותאמר לי מה שאיני מחשיב מה שאתה בעצמך לא מחשיב" לא אני אומר זאת. דובריכם מפגינים את התנגדותם לחקיקה החילונית גם בדיבור וגם במעשה בכל הזדמנות אפשרית.
 

Providence

New member
ומה אעשה? יובל199 חדר לפורומנו

בסערה כמטאוריט, בסברו שיש לו הוכחה מנצחת לקיום "בורא". תחילה נסה כחו בהוכחות מעניני-טבע כביכול, ומשהובס, פנה, כמו כל קודמיו, אל עניני מוסר, בנסיון מעורר חמלה להראות שארח חייו טוב משלנו, וגם כאן הובס. כמו כל המטאוריטים שקדמו לו, עומד אף הוא להשרף בשלמות באטמוספירה של פורומנו. איך אומר הפתגם? בא לחפש קרניים, ויצא קטוף אזנים...
 
תודה על הסכמתך לדברי...

יש בכך עידוד רב עבורי שאנשים שכמוך, מסכימים להוראות המוסריות של התורה בכל הנושאים שהזכרתי.
 

Providence

New member
סליחה! הראה לי היכן הסכמתי שאמות

מוסר נובעות מן התורה. ציינתי רק שיובל199, כמו כל קודמיו, פרץ לפורומנו בסערה עם "הוכחות" מעניני טבע, וכשהובס, נסוג לעניני מוסר, וגם שם הובס...
 

00000000000

New member
למה אתה מתכוון?

האם ההלכה ש: "גוי שנפל לבור במקרה, לא מעלים אותו" הינה מוסרית?
 

גוססי2

New member
למה לא?

"האם ההלכה ש: "גוי שנפל לבור במקרה, לא מעלים אותו" הינה מוסרית?" בודאי שהיא מוסרית. ככל שיש בעולמנו יותר יהודים ופחות גויים כך ייטב, לכן פעולות שבכוחן לגרום לשינוי מצב עגום זה יכולות להחשב למוסריות.
 

00000000000

New member
../images/Emo13.gif

"ככל שיש בעולמנו יותר יהודים ופחות גויים כך ייטב" אולי "כן ייטב" ליהודים, אבל ברור שלא "כן ייטב" לגויים. קבלת טובת הנאה מועטת על חשבון חיים של מישהו אחר, נחשב לדבר שעומד מחוץ לקני המידה המוסרי של רוב האנושות. (כמובן שמוסריות זה דבר גמיש, וכל חברה קובעת את זה לעצמה. אבל יש גם את המוסריות הכלל אנושית הגלובלית שמקובלת כמוסכמה. והיהדות במקרה זה מוציאה את עצמה משם).
 

גוססי2

New member
נכון, ולכן השאלה...

אם מעשה מסויים הוא מוסרי אינה שלמה כל עוד אין הסכמה על המסגרת המוסרית בתוכה אנו פועלים, דבר שהיה חסר בשאלתך.
 

00000000000

New member
אינני חושב כך,

לעניות דעתי, בועז מצגר טען שחוקי התורה מוסריים על פי המסגרת המוסרית שלנו. זאת היתה הנחת היסוד שלי.
 

גוססי2

New member
ובכן, הרה"ג מצגר צודק חלקית בלבד

יש במוסר היהודי כמה וכמה רעיונות שנחשבים מוסריים גם ע"פ קני המידה שלנו, אולם התשתית האידיאולוגית של המוסר היהודי לעולם לא תהיה מקובלת עלינו משום שהיא רואה באדם כלי להשגת מטרה (קיום המצוות). ברור שע"פ תפיסה זו ערכו של הגוי זניח למדי, משום שתרומתו להשגת המטרה היא אפסית.
 

00000000000

New member
שים לב למה שאיגרא כתב...

למעשה גם לטאליבן יש תשתית אידיאולוגית מסוג כלשהו. אבל אינני חושב שאפשר לקרוא להם "מוסריים" על פי קנה המידה שלנו. ברור שמצגר צודק לגבי הציווי "לא תרצח". אבל הוא טועה לחלוטין בטענתו שהתורה "מוסרית" לפי תפיסת המוסריות שלנו... כי היא מוסרית רק על פי קנה המידה שלה עצמה.
 

גוססי2

New member
דוגמה טובה

היהודי הדתי יתייחס לאידיאולוגיה של הטליבאן כאל בלתי מוסרית בעליל, ובצדק - זו אידיאולוגיה הקוראת לאלימות, לשנאת זרים, לשוביניזם כלפי נשים ולחוסר סובלנות דתית. למרבית הפלא, היהדות המקדמת ערכים דומים (לא באותה עוצמה ולא באותן שיטות, כמובן) תיחשב ע"י אותו יהודי עצמו להתגלמות המוסר האבסולוטי. ברור מכך שהמוסר היהודי הוא שבטי ולא אוניברסאלי, ולכן אי אפשר לומר שהוא מוחלט.
 
למעלה