ויברטו
ראיתי שהצטבר לו שרשור למטה בנוגע לשאלה האם לשיר עם ויברטו, כמה למה ומה. אני לא זמר וההבנה שלי בטכניקת שירה מצטמטצת להבנה בסיסית ביותר, אבל נושא הביצוע עם/בלי ויברטו וכל השאלות הנלוות לו מעסיקות אותי מזה זמן-מה, דבר שהצטבר בשבועות האחרונים בעקבות חומר ספרותי שקראתי וסדרה של מפגשים מרתקים עם המנצח סר רוג'ר נורינגטון, מחסידי הביצוע נטול הויברטו. קצרה היריעה מלהתעסק בכל העניינים הקשורים לויברטו (ולסוגיו השונים והרבים), אבל בקצרה אפשר לומר באופן די גורף שבכל תחומי הביצוע (וגם בשירה, אם כי בצורה שונה) הויברטו המתמשך (כך מקובל לקרוא לויברטו המודרני, שברמת העיקרון קיים באופן תמידי כברירת מחדל על כל צליל כמעט), לא היה חלק מטכניקת הביצוע עד לעשורים הראשונים של המאה העשרים. הויברטו בגדול נחלק לויברטו של מנעד (גובה צליל) וויברטו של דינמיקה. הראשון מבין שאלה היה די מוקצה, פרט לטרילים (שסוג מסוים של טריל גם היה נקרא ויברטו בהקשרים מסוימים, והיה קיים גם בכלי קשת ואף מומלץ יותר), ואילו השני היה הויברטו היותר מקובל ומומלץ לשימוש, בעיקר בשירה. זה ההבדל המרכזי בין הויברטו שמקובל בשירה היום מאשר זה שהיה נהוג יותר בעבר. מרבית הכותבים עד סוף המאה ה19 שהתייחסו לויברטו בשירה (הן כמתודיסטים, מורים, מלחינים ומבקרי מוסיקה) סבלו וגינו במילים מאוד צבעוניות (המילה "בחילה" חוזרת לעיתים קרובות) את הנטיה של זמרים להשתמש בויברטו בצורה מוגזמת (וזה בלי שהיה מקובל להשתמש בויברטו מתמשך) ובכמות גדולה מדי. באופן מפתיע דווקא המוסיקאים המשפיעים והמרכזיים של המאה ה19 התנגדו וסלדו מויברטו מוגזם, בשירה ובנגינה, יותר מאשר בשנות ה60 וה70 של המאה ה18, שאז היה מקובל לנגן לעתים בכמות כזאת של ויברטו שקרובה יותר לויברטו המתמשך של ימינו, וגם אז בעיקר היה מקובל ויברטו של דינמיקה ולא של מנעד. אני אחזיק את עצמי עכשיו כדי להמנע מלכתוב מאמר באורך מלא ואסכם - מלחינים מהבארוק ועד מאהלר, ורדי, ואגנר, אלגר ואחרים (בייחוד המדינות הגרמניות) לא הכירו את הויברטו המתמשך ואף יותר מזה - ויברטו בנגינת תזמורת ושירת מקהלה היה מחוץ לתחום בקרב כל המלחינים האלה. ויברטו בנגינה סולו (לא כל כך מוסיקה קאמרית) היה יותר מקובל, וכמובן שגם בשירת סולו אבל בשימוש די מצומצם בעיקר כסוג של קישוט ועיטור, כפי שהיה מקובל עוד מימי הבארוק ואחורה. אני לא מבין בטכניקה של פתוח קול, אבל לאור העובדות שלמדתי ושציינתי למעלה אני מאמין שהויברטו שמקובל היום הוא בהחלט ויברטו שאפשר לרסן בלי לפגוע בקול.
ראיתי שהצטבר לו שרשור למטה בנוגע לשאלה האם לשיר עם ויברטו, כמה למה ומה. אני לא זמר וההבנה שלי בטכניקת שירה מצטמטצת להבנה בסיסית ביותר, אבל נושא הביצוע עם/בלי ויברטו וכל השאלות הנלוות לו מעסיקות אותי מזה זמן-מה, דבר שהצטבר בשבועות האחרונים בעקבות חומר ספרותי שקראתי וסדרה של מפגשים מרתקים עם המנצח סר רוג'ר נורינגטון, מחסידי הביצוע נטול הויברטו. קצרה היריעה מלהתעסק בכל העניינים הקשורים לויברטו (ולסוגיו השונים והרבים), אבל בקצרה אפשר לומר באופן די גורף שבכל תחומי הביצוע (וגם בשירה, אם כי בצורה שונה) הויברטו המתמשך (כך מקובל לקרוא לויברטו המודרני, שברמת העיקרון קיים באופן תמידי כברירת מחדל על כל צליל כמעט), לא היה חלק מטכניקת הביצוע עד לעשורים הראשונים של המאה העשרים. הויברטו בגדול נחלק לויברטו של מנעד (גובה צליל) וויברטו של דינמיקה. הראשון מבין שאלה היה די מוקצה, פרט לטרילים (שסוג מסוים של טריל גם היה נקרא ויברטו בהקשרים מסוימים, והיה קיים גם בכלי קשת ואף מומלץ יותר), ואילו השני היה הויברטו היותר מקובל ומומלץ לשימוש, בעיקר בשירה. זה ההבדל המרכזי בין הויברטו שמקובל בשירה היום מאשר זה שהיה נהוג יותר בעבר. מרבית הכותבים עד סוף המאה ה19 שהתייחסו לויברטו בשירה (הן כמתודיסטים, מורים, מלחינים ומבקרי מוסיקה) סבלו וגינו במילים מאוד צבעוניות (המילה "בחילה" חוזרת לעיתים קרובות) את הנטיה של זמרים להשתמש בויברטו בצורה מוגזמת (וזה בלי שהיה מקובל להשתמש בויברטו מתמשך) ובכמות גדולה מדי. באופן מפתיע דווקא המוסיקאים המשפיעים והמרכזיים של המאה ה19 התנגדו וסלדו מויברטו מוגזם, בשירה ובנגינה, יותר מאשר בשנות ה60 וה70 של המאה ה18, שאז היה מקובל לנגן לעתים בכמות כזאת של ויברטו שקרובה יותר לויברטו המתמשך של ימינו, וגם אז בעיקר היה מקובל ויברטו של דינמיקה ולא של מנעד. אני אחזיק את עצמי עכשיו כדי להמנע מלכתוב מאמר באורך מלא ואסכם - מלחינים מהבארוק ועד מאהלר, ורדי, ואגנר, אלגר ואחרים (בייחוד המדינות הגרמניות) לא הכירו את הויברטו המתמשך ואף יותר מזה - ויברטו בנגינת תזמורת ושירת מקהלה היה מחוץ לתחום בקרב כל המלחינים האלה. ויברטו בנגינה סולו (לא כל כך מוסיקה קאמרית) היה יותר מקובל, וכמובן שגם בשירת סולו אבל בשימוש די מצומצם בעיקר כסוג של קישוט ועיטור, כפי שהיה מקובל עוד מימי הבארוק ואחורה. אני לא מבין בטכניקה של פתוח קול, אבל לאור העובדות שלמדתי ושציינתי למעלה אני מאמין שהויברטו שמקובל היום הוא בהחלט ויברטו שאפשר לרסן בלי לפגוע בקול.