ויברטו

  • פותח הנושא lvb
  • פורסם בתאריך

Noa L

New member
מסכימה איתך בהחלט:

"קונפליקט" של קולות גדולים מדי זה בדר"כ מה שמפריע לי באנסמבלים של מוסיקה ווקאלית מקהלתית (וגם הוויברטו, אבל זה עניין אחר). תמיד נראה לי שהיה יותר טוב אם היו לוקחים סולנים מתוך המקהלה (או מתוך קנטוס קלן...), למשל, ולא סולנים ידועי שם עם קול "ענק". ...מה שמזכיר לי: כשאבא שלי הלך לפני שנים די רבות לאודישן למקהלה אזורית אחת, המנצח מחא לו כפיים כבר באמצע השיר ואמר בתקיפות: "מצוין. נהדר", ובליווי אצבע מורה לכיוון הדלת: "לאופרה!"...
 

Noa L

New member
איך יצא לי "ווקאלית מקהלתית"?!

זה כנראה השפעת...
 

Noa L

New member
../images/Emo140.gif../images/Emo51.gif../images/Emo70.gif כבר מחלימה...

 
עיוותת את מה שאמרתי

לא אמרתי שקול גדול הוא עניין של תקופה. ברור (וגם כתבתי זו בהודעתי) שהיו כנראה בכל זמן אנשים עם קולות גדולים ועם קולות קטנים. וסביר להניח שגם אנשים עם קולות גדולים (בהנחה שהם היו יפים
) שרו בתקופת הבארוק, ולא "נודו". אבל - גם מישהו שיש לו קול גדול באופן טבעי, ישתמש בו באופן שונה כאשר הוא שר עם אנסמבל קטן לעומת כאשר הוא צריך למלא בית אופרה ענקי ו/או להתגבר על תזמורת גדולה. וזה בהחלט עניין של טכניקה. וחוץ מזה - אני מכירה מספר זמרים שלא קיבלו אותם לאנסמבלים בגלל "אי התאמה קולית", בין השאר בגלל קול "גדול מדי", או שאינו משתלב באופי האנסמבל. למזלם חלקם שרים היום על במות עם חומר שיותר מתאים לאופי הקול שלהם.
 

john1987

New member
ויי געוואלד

קול זה דבר שקשה להקטין, ואני בספק אם זה בריא, במקרה וזה אפשרי מבחינה טכנית. הרפרטואר שהכי מושך אותי הוא בארוק, ובעיקר יצירות דתיות, אבל גם קנטטות ואריות שונות.. אולי אמשך לרפרטואר אחר בעתיד, מי יודע. אני פשוט מפחד שהקול שלי לא מתאים לרפרטואר כזה.
 
שוב אתה קורא אותי לא נכון

אמרתי שזמר בעל קול גדול ישיר בצורה שונה - לא אמרתי שהוא "יקטין" את הקול. אני לא יודעת איך עושים את זה. ובנימה אישית - אני שרה גם בארוק וגם לא בארוק. הקול שלי לא ענק, אבל בהחלט לא קטן. וכן - אני שרה אחרת כשאני שרה בארוק, כשאני שרה מוצרט, כשאני שרה לידר וכשאני שרה אריות (מה שבינתיים אני משתדלת לעשות בזהירות, כי הקול שלי עוד לא לגמרי "שם" מהבחינה הזאת). מבחינתי יותר מכל זה עניין מוסיקלי. כרגע יותר מתאים לי, נוח לי ונעים לי לשיר בארוק, אבל זה בהחלט עשוי להשתנות.
 
כן אבל

לא לשכוח שבדרך כלל (בדרך כלל) קולות גדולים הם פחות קלילים ומהירים וקולות קטנים יותר בנויים לגודל ההרכב, התיזמור והקולרטורות והקישוטים של מוסיקת הבארוק. כמובן שאתה לא מצפה מדברה פולסקי למשל, לשיר לך איזו קנטטה קולרטורית של הנדל.
 

john1987

New member
אני בהחלט יודע...

הקול שלי גמיש בערך כמו אבן. אבל עם הזמן לומדים טכניקה שמאפשרת להגמיש אותו, להחליק אותו ולגרום לעשות מה שאת רוצה שהוא יעשה, דאמיט! לקולות גבריים קשה לעשות קולורטורות וקישוטים על כל מקרה, אבל קולות נשיים יכולים לעשות את זה עם הטכניקה הנכונה.
 
לגרום לו לעשות מה שאת רוצה

בגבולות היכולות הטבעיות של הקול בהחלט ישנן זמרות מעולות בעלות קולות גדולים כבדים ודרמטיים, שלא יכולות ולא צריכות לשיר קולרטורות. ואני חושבת שהיתה מודעות לכך גם אז! כשאני רואה את הכתיבה של התפקיד של קורניליה בצ'זרה, אני לא יכולה שלא לחשוב שהתפקיד נכתב לקול יותר גדול וכבד. וכן, פחות גמיש. אולי זה איזשהו רמז....
 

john1987

New member
אז זה למה נתנו לצ'צ'יליה ברטולי לשיר אותו? ;)

אולי זו נקודת מבט קצת ילדותית, אבל אני הייתי מעדיף עולם שבו זמרים היו שרים חומרים שהם מתחברים אליהם. אני מאוד אוהב את הסטאבאט מאטר של ויואלדי, אבל זה כתוב לאלטו, לא סופראן. מה עושים? מעלים את זה מפה מינור ללה מינור. אז הטסטיורה של זה עדיין קצת נמוכה, אבל האפקט מאוד יעיל.
 
וגם כאן

יש גבול למה שאתה יכול לעשות - הנורמות המקובלות לא מאפשרות לכל זמר לשיר כל חומר שהוא מתחבר אליו ללא קשר לפאך. לידר "מותר" להזיז. אריות מאופרות "אסור". ויש עניין שהצבע המקורי של היצירה, אני נורא מתחברת לקוויאה רספקסיט מהמגניפיקט של באך. אבל ברור לי שלא קיימת לי האופציה להוריד את זה בטרצה - אמנם יהיה לי נורא נוח לשיר את זה, אבל זו פשוט לא תהיה אותה יצירה.
 

john1987

New member
זה בר וויכוח

(או שאני מתחיל מדי בכדי להבין שזה לא באמת בר וויכוח, גם אפשרות) אם סופראן תשיר את ה-Quia respexit טרצה נמוך יותר, אז זו תהיה יצירה אחרת. אם מצו תשיר את זה טרצה נמוך יותר, האפקט המוזיקלי לדעתי יהיה די חופף - רק הצבע של הקול יהיה אחר. אני גם חושב שיש מקום ל"רפרטואר אמבטיה" - יצירות שאת שרה כי את אוהבת לשיר אותן, ולא כי את מתכננת לשיר אותן על הבמה. ברפרטואר הזה אני לא חושב שמשהו אסור. ומה הסטאטוס של יצירות גבוליות? המנעד של Laudamus te מתוך המיסה בסי מינור של באך הוא (אאז"נ) C4-E5, והטסיטורה של זה מאוד בינונית. זה כתוב לסופראן, אבל זה במנעד שמתאים הן לאלטיות, הן למצי והן לסופראניות, וזה בטסיטורה נמוכה יחסית לסופראן. האם יש מקום לתת למצו לשיר את זה, או לכבול את היצירה הזו רק לסופראניות, כי באך רשם "סופראן"?
 
יש ויש

קודם כל - "רפרטואר אמבטיה" - בכיף! אבל באמבטיה. אני באמבטיה שלי שרה גם את האריה הראשונה של מלכת הלילה בערך סקסטה יותר נמוך, וגם אריות של טנור ובריטון. אני בטח לא אבזבז על זה את הזמן של המורה/הפסנתרנית שלי... במקרה של קטעים שהם כמו שכתבת גבוליים (או לפחות לא מובהקים), באמת אין הכרעה וזה עניין של טעם. אין לי בעיה עם מצואית שתשיר אריה שכתוב עליה "סופרן" (מן הסתם אני גם עושה את זה בעצמי, כי מספר האריות הבארוקיות שנכתב עליהן "מצו" הוא די אפסי. זה תמיד או סופרן או קונטרה-אלט, לפי הספר), וזאת בתנאי ש... שאני נהנית לשמוע אותה.
 

john1987

New member
אלו חטאייך?

את רוב הדברים שאני שר באמבטיה אני מתבייש להגיד בקול רם, שלא לומר לכתוב באינטרנט שלא שוכח דבר. בין הדברים הפחות מביכים ניתן למצוא את האריה השניה של מלכת הלילה (בסולם המקורי, לפעמים טון או שתיים נמוך יותר אם אני עייף), כרמן, אריות הבריטון מתוך "כרמינה בוראנה", ארית הטנור בפלצט של "כרמינה בוראנה" ועוד מספר דברים שהעולם היה מקום יפה יותר אילו היה מותר לי לשיר על במה. וב"יפה יותר" אני מתכוון "מצחיק יותר עבור הקהל".
 
קטע הקולרטורה המפורסם של מלכת הלילה

כל ילד שר אותו,עם השנים נתקלתי באנשים שבילדותם היו מחקים את הקטע הזה במגוון גבהים. כולם זכרו את המבנה הזה,כולם ניסו לשיר אותו כמה שיותר גבוה וכולם ידעו שזה מוצרט והכירו את מוצרט דרך הקטע הזה. וכולם סיפרו לי שאת הקטע הזה הם שרו באמבטיה....מסתבר ששם הסאונד יותר טוב וההשראה רבה.
 

john1987

New member
אבל יש כסילים כמוני

שמעיזים לשיר את זה מחוץ לאמבטיה. הו, אילו רק המורה שלי היתה שומעת שמועה שאני אפילו מזמזם את זה... לא היו מוצאים את גופתי.
 

john1987

New member
Shhh, it can hear you!

מהאריה הראשונה אני יודע/יכול לשיר רק את הרצ'יטטיב והאריה, וכולנו יודעים שה-crowd pleaser האמיתי זה הקולורטורה..
 
למעלה