חג - שמח(?)

חג - שמח(?)

ובכן, Litha הגיע אלינו, ועימו היום הארוך בשנה, שיוצא השנה ממש היום. החג ידוע מאוד גם בשם Midsummer וכמובן שמות נוספים. אז מדוע סימן השאלה? אם נציץ בחודשים העבריים, נוכל לראות אנו נכנסים בסוף החודש הלועזי לתוך חודש תמוז - החודש בו נשות ישראל היו מבכות את התמוז, האל שמת ואח"כ חוזר לתחיה (אלים נוספים מאזורינו, בעל ואדון, גם עוברים את התהליך הזה בתקופה זו של השנה). הקיץ בישראל הוא התקופה שבה הצמחיה מתה בשל החום העז והמחסור במים, ואלי הצמחיה מתים אף הם, עד לחזרתם לחיים. לעומת זאת, בין ה-26 ל-27 לחודש יוני השנה, מאמיני ההלניסמוס (הקוממיות היוונית) יגגו את ראש השנה שלהם, תחילת חודש Hekatombaion, של השנה השניה באולימפיאדה ה-696.
 

לורליין

New member
חג שמח! והפתרון לבעיה הוא פשוט

לפחות מבחינתי. אני אימצתי כמה מסורות. זו אמנם לא סיבה שתתאים לכולם, אבל ככה זה היה בשבילי. אני מאמינה שהשורשים מהחלק היהודי בי מגיעים עד לכנענים ואני רואה בעצמי המשך מסוג כלשהו למסורות כנען. החלק האירי שבי אוהב ומאמין בשורשיו הקלטים. החלק הסלאבי שבי קשור גם הוא לשורשיו. החלק המונגולי שבי.. ובכן גאה בעצמו, אבל אני לא מחוברת אליו כ"כ.. כמו שאני סוגדת לאלים מפנתאונים שונים, מדוע שלא אקבל עלי מסורות שונות?
 
אין לי בעיה עם מסורות שונות

ואני שמח בשמחתם של אלו הבאים מרחוק, אבל הארץ עצמה מבקשת ממני משהו אחר. אם הייתי עכשיו באירלנד, לדוגמא, הייתי בשמחה חוגג עם הדרואידים והוויקנים שם (הם כל שנה עושים פסטיבל, לא רחוק מגבעת טרה המפורסמת). אבל אני פה בארץ, ובארץ קורה משהו אחר.
 
אני מסכים במאה אחוז!

כפגנים שחיים בארץ עלינו לחגוג את מה שקורה כאן! לי פחות רלוונטי מה עשו בתקופה הזאת הקלטים או הנורדים הקדומים, או מה חוגגים עכשיו וויקאנים בריטיים. אותי מעניין מה עשו אבותיי העברים, מה חגגו הכנענים שישבו פה ומה שקורה בפֹעל מסביב.
 

לורליין

New member
אז מה תגיד

לגבי אמונה באלים שונים? אם החגיגות קשורות רק למקום בו אתה גר, אז האלים באותן המסורות גם כן, אתה רוצה להגיד שאתה כנעני?
 
לאו דווקא

בתור פוליתאיסט קשה, אני מאמין כי כל האלים קיימים, כאינדיבידואלים, לא משנה מהיכן הם מגיעים. אני *בוחר* לעבוד את האלים האזוריים, אלים שעבדו אותם בעבר הרחוק באזור שלנו. זה כולל את האלים הכנענים, זה כולל את יהוה (שהוא לדידי אחד מהאלים הכנעניים), זה כולל את האלים היווניים ואת האלים הרומיים. אילו הייתי הולך לפי אבותיי (לפחות מענף אחד של המשפחה), הייתי עובד גם את אלי האאסיר והואניר. אך מה לעשות שהחגיגות הקשורות לטבע - קשורות לטבע? אי אפשר להתעלם ממה שקורה ממש כאן, כמו שלא הייתי יכול להתעלם ממה שקורה באירלנד, לו הייתי שם. מה לעשות שההשפעה הכי חזקה של הטבע היא של הטבע הקרוב ולא של הרחוק.
 

לורליין

New member
דווקא!

אני מסכימה לגבי האמונה בכל האלים ולגבי העבודה המקומית של האלים (נעזוב את נושא יהוה). את האלים היוונים והרומים כן, ומה עם אלי מצרים? הם יותר קרובים אל כנען מבחינת כל הקשרים.. חגיגות הטבע, אתה חוגג את הטבע שהיה לפני כמה אלפי שנים או את הטבע כמו שהוא היום? באלפי השנים היו שינויים באקלים (קטנים עד מאוד אבל בכל זאת) ועם השינויים שבני האדם גרמו - הטבע כן השתנה ונכון להיום אני רואה הרבה ירוק, גם מחוץ לעיר.. וליד הבית שלי זה שיא הפריחה עכשיו.. הטבע הקרוב הוא הטבע הישראלי של היום ולא של אלפי שנים אחורה.
 
הטבע שבחוץ

אני מתכוון לטבע שלא האדם נוגע בו. מחוץ לערים עדיין אלו לא אזורי בור. הרבה פעמים יש שדות שהאדם מטפל בהם, או גנים של ישובים שונים שמטפחים אותם. אבל אם תלכי למשל למקומות שעד לפני חודש פרחו שם, למשל, 500 זני פרחים, היום יפרחו רק 50 זני פרחים. בעוד חודש, גם אלו ימותו ויפנו את מקומות לעשביית הקיץ. תקפצי למשל אזור עמק בית שאן ודרומה ממנו - בפברואר את תראי ירוק שופע. בתחילת יולי, לרוב תראי הרבה צהוב מסביב. ד"א, לגבי עצים, ובייחוד האורן, הוא לא טבעי לארץ ונשתל ביוזמה של קק"ל. זה עץ ירוק עד שמעטר הרבה מקומות בארצנו - אז נותר הרושם שהכל עדיין ירוק. אבל אם תסתכלי בין העצים, על הצמחיה הטבעית, את תראי לרוב צמחיה מדוללת. קצת סבלנות, ואת תראי מה עושה עוצמתו של הקיץ. תעשי עוד שבוע-שבועיים טיול בגולן, ותנסי להשוות לתמונות מפברואר-מרץ... הטבע של ארץ ישראל, הטבע האמיתי, שקיים גם היום, כמעט כמו שהיה קיים לפני אלפי שנים, מתחיל למות... תסכימי איתי שבחורף, בסביבות נובמבר, הטבע בארץ הוא ההפך ממת, הן הטבעי והן המלאכותי (תלוי אם היה גשם בזמן כמובן), בניגוד לארצות אירופה הצפונית למשל, שחוגגות את סוף הקיץ ואת מות הטבע אז, כי הכפור מחסל את הכל...
 

ChildOfTheWoods

New member
אני אישית מסכים עם ראייה כזו...

אני ביול לא יכולתי לחגוג את המוות של האדמה כשהכל מסביב התחיל להיות ירוק חזק ופורח...
 
הערה לגבי ארנים -

אין מה לחפש ביניהם. במחטים של האֹרן יש חמרים שמרעילים את האדמה באפן כזה שיכולים לגדול בה מינים מעטים מאד וספציפיים מאד - בעיקר ארנים וארניות (פטריות המקיימות סימביוזה עם עצי הארן).
 

לורליין

New member
גם הטבע שהאדם נוגע בו,

הוא טבע. הוא חי ונושם וכמו שתקרא לטבע בשמו גם אחרי שחיה תשנה אותו באופן כלשהו, כך גם תקרא לטבע בשמו אחרי שהאדם ישנה אותו. נכון, עכשיו יש פחות פרחים ופחות ירוק ממה שהיה בחורף, אבל עדין יש והרבה. אני לא יכולה להתעלם מאותם פרחים סגולים שעדיין פזורים במדבר ובטח שלא מהדשא הפראי שעדיין נושם בצפון. כמובן שבחורף נראה הרבה צמחיה, אבל החורף - גם בישראל, יכול להיות קר מדי בשביל צמחים מסויימים והקיץ חם מדי... אז כשאתה חוגג את החורף אתה גם חוגג את מות הצמחים האלה וכשאתה חוגג את הקיץ אתה חוגג את מות הצמחים החורפיים. הפתרון המתבקש, לפחות באזור שלנו, הוא לחגוג את הקיץ והחורף ולא לבכות אותם. לחגוג את הולדת הצמחים החדשים (שמותאמים לאותה עונה).
 
מבחינתי לפחות

האמונה הפגנית היא לא רק חגיגות של שמחה. הטבע כטבע (וכרגע לא נכנס להאנשה שלו) לא שמח או עצוב . האדם כן. כמו שהאדם יכול לראות בעצמו את תקופות השמחה ואת תקופות העצב, כך יש לדעתי לראות אותם בטבע. מעגל השנה הפגני, לפחות בעיני, כולל גם את האספקטים של התחיה וגם את האספקטים של המוות. מחזוריות. כשם שיש חיים, יש גם מוות. בתור אדם עם רגשות, אני מרגיש שמחה לנוכח החיים, ועצב לנוכח המוות. גלגל השנה באמונה הפגנית המודרנית (כהעתקה של אמונות קדומות יותר) משקף גם את חיי האדם. אי אפשר להתעלם גם מהבחינה הקוסמית - לפחות בגבולות כדור הארץ שלנו - שהימים בהמיספרה שלנו הולכים ומתקצרים. מבחינת הטבע - עד כמה שידוע לנו, החיות לא משנות את הטבע בצורה מכוונת ומתוכננת, למעט אולי חריגות פה ושם. האדם כן מתכנן ומוסיף דברים חיצוניים לטבע כדי "לשפר" אותו. האם זה נשאר טבע? ברגע שהאדם מפסיק להשקיע בכך, בשימור המצב שהוא יוצר, אותו טבע מקומי משתנה לבלי היכר. ככל שאנחנו נכנסים עכשיו לחודשי הקיץ, את תראי שגם הפרחים הסגולים במדבר ייעלמו וגם הדשא הפראי בצפון ייעלם. אולי כבר השתמשתי בדוגמא הזו, אבל תשווי את רמת הגולן של החורף, לעומת רמת הגולן של אוגוסט. תבקרי את בקעת הירדן במרץ ולאחר מכן בתחילת ספטמבר. גם בתהליכים החקלאיים, אפשר לראות את המחזור של חיים ומוות. השדות שנבטו באביב, היום נקצרים. במיתוס הפגני המודרני מתייחסים לזה כקרבן האל לבני האדם.
 

Wing Chan

New member
יש בך חלק מונגולי?

איך ביררת?
מאוד מאוד מעניין.
 

לורליין

New member
לא כוזרים ולא נעליים

ולא היה יותר מדי מה לברר סבתא שלי מלוכסנת עיניים ואמא שלי גם (פחות מסבתא) וגם בתווי הפנים שלי רואים את הדם המונגולי... ואני מניחה שאנחנו משתייכים לאיזה שבט מצפון מונגוליה... אבל אני לא מכירה את הצד הזה של המשפחה כ"כ טוב...
 

Wing Chan

New member
אממ

זה שהם מלוכסנים זה לא אומר שהם מונגולים... להזכיר לך כמה עמים יש שהם מלוכסני עיניים? כול מזרח אסיה בערך.
 

לורליין

New member
זה כמו שישאלו אותך

אם אתה בטוח שאתה ישראלי, הרי יש הרבה מדינות במזרח התיכון. ובכן לכל עם עם עיניים מלוכסנות, יש את צורת העין המיוחדת לו. זה שאתה לא מבדיל ביניהם זה משהו אחר. ואני אומרת את הדבר היחיד שאני יודעת, שהשורשים מהצד הזה של המשפחה השתייכו לשבט צפוני במונגוליה (יש לנו בבית כמה פסלונים שנשארו במשפחה והדמויות לבושות בבגדים מונגולים מסורתיים).
 
למעלה