דווקא
הייתי רוצה להוסיף ברשותו של אדוני עוד מספר מילים. הואשמתי ע"י אדוני בשורה זו "ועכשיו אחרי שאכלת קצת קש, לשיעור קצר באתיקה פורומית. לפתוח טופיק על שם משתמש במטרה לנגח, זה לא מנומס". אותו אדוני כתב בתגובה מאוחרת יותר " אני מודע למדי לבורותי בתורת הקוונטים. בניגוד לאחרים שחושבים שהם קראו ספר וזה אומר שהם יודעים הכל על תורת הקוונטים, אני מבין שקריאת "קיצור תולדות הזמן" לא הופכת אותי למומחה. ואיני מהסס להצהיר על כך כאשר נושא תורת הקוונטים עולה. מכיוון שאני כאמור לא מומחה בתורת הקוונטים, ומכיוון שתורת הקוונטים ידועה בתור תורה שמבלבלת גם את המומחים, אני משתדל להסתמך על ברי הסמכא שאת דבריהם קראתי. רצה הגורל וסוג כזה של קשקשת פסוודו מדעית בעניין הקוונטים היא נפוצה עד מאוד, ובהתאם גם התגובות אליה מצד מומחים נפוצות למדי. את הטענות זיהיתי וסיכלתי, לא מפני שאני כזה גאון גדול בתורת הקוונטים, אלא מפני שאלה טענות שעולות כל הזמן, ואני כבר מכיר את התשובות עליהם." אני רוצה להתמקד בשאלה הפילוסופית המעניינת, האם אדוני שה תמים כפי שהוא מנסה להציג עצמו בשורות אלה או שמא הוא לפעמים חורג מגבולות הטעם הטוב,לא מתנהג בנימוס, ומנגח שלא בצדק. שבתי לאחור לתגובה שעוררה את תשומת ליבי בעלת הכותרת הבומבסטית " אל נא תישא את שם הקוונטים לשווא" כתב אפריים דברים נכונים, לא מלאים, אך נכונים : "הפיסיקה המדעית המדוייקת, לא מצליחה להסביר למשל, כיצד יתכן שגוף שחלקו חומר וחלקו אנרגיה (ואיזה גוף הוא לא כך?) ימצא בשני מקומות בו-זמנית. יתרה מכך כיצד יתכן שגוף חומר יעבור מנקודה א' לנקודה ב' מבלי לעבור בתווך?." ישב אדוני, חשב וכתב לו בתגובה: "תורת הקוונטים היא מדע. מדע חשוב ומועיל עם נוסחאות מדוייקות מאוד. מה שאתה מציג כאן הוא פופלאריזציה זוג ג' של תורת הקוונטים שלא ממש קשורה למדע עצמו, או לעניין המדובר. כנראה נראה לך שתורת הקוונטים אומרת משהו, אז אתה מקפיץ אותה לטובתך. אבל מה, מה שאתה חושב על תורת הקוונטים ומה שתורת הקוונטים אומרת הם שני דברים שונים בתכלית." לאחר נאום כה מרשים חזק ומשכנע בדבר השימוש הקלוקל והפופוליסטי בתורת הקוונטים מצד אפריים ציפיתי בקוצר רוח לרגע שבו יסביר אדוני לי ולחסרי הידע במה טעה אפריים שהיה ראוי לשצף קצף של מילים כאלו וסוף סוף הגיעה גולת הכותרת.....- "תורת הקוונטים היא בסך הכל מודל (שעוד זקוק לעבודה) בקשר להתנהגות החומר" אני רוצה לשבח את טיעוניו המדעיים, המבוססים והברורים של אדוני בדבר שגיאותיו הבלתי נסלחות של אפריים,אין ספק שאדוני מייצג נאמנה את המומחים שבשמם הוא כותב ושולף את כל התשובות הנכונות על כל השאלות המגוחכות של הדתיים המטומטמים ולעבור לקטע הבא. כתב אפריים ודי בצדק : "אינשטיין, על מנת שיוכל להסביר את התיאוריה שלו, חייב היה להכניס למשוואה משהו, שהוא כינה זאת "הקבוע הקוסמי". כיום המדענים חוזרים "לקבוע קוסמי" זה רק בשם אחר - "חומר שחור ואנרגיה שחורה" לא שחומר ואנרגיה אלה ניתנים לצפיה או מדידה, הסיבה היא אותה סיבה שאינשטיין חייב היה לאחוז "בקבוע הקוסמי" - בלי אלה המערכת כולה (היקום) לא יתכן שהוא קיים" בתגובה כתב לו אדוני המלומד : " הסיפור עם הקבוע הקוסמי מסובך. איינשטיין הכניס אותו, ואז הוציא אותו ואמר שזו הטעות הגדולה ביותר שלו, ואז התברר שבכל זאת צריך אותו. האנרגיה האפלה זה משהו אחר, משהו שמתגלה בתצפיות של אסטרופיסיקאים. זה משהו שבהחלט קיים, רק שעדיין לא יודעים מה זה בדיוק. בקיצור, עשית סלט. " כידוע בוודאי לאדוני המלומד( כי אני למדתי יחסות באוניברסיטה, אני במקרה סטודנט למדעים מדוייקים, ולא שנה א', אני במקרה שוחה בדיוק בביצה הזאת וקורא ספרים בנושא הזה, ומכיר אנשים שעוסקים בזה) איינשטיין הוסיף את הקבוע הקוסמי לתיאוריית היחסות הכללית תוך אמונה מוטעית שהיקום אינו מתרחב ואינו מתכווץ. הקבוע הקוסמי נמצא כבלתי נחוץ ברגע שהסתבר שהיקום מתפשט עם התגלית של האבל.לאחר מכן הוחזר הקבוע הקוסמי.למעשה,זהו ההסבר המקביל הפשוט ביותר להשפעתה של האנרגיה האפלה על היקום המתרחב.ככל הנראה, הקשר הרעיוני בינם הדוק. משהו שמתגלה בתצפיות ?(ברצינות ? ) לא יודעים מה זה ? (דווקא יש מושג די טוב מה זה) משהו שבהחלט קיים ? (הדעות על כך חלוקות) לאחר שאדוני הוכיח את עליונותו הבלתי מוטלת בספק ובקיאותו הרבה בנושאי הקבוע הקוסמולוגי,אנרגיה אפלה,ומכניקת הקוונטים הוא פנה למלאכת הטפת המוסר,הטחת האשמות,זלזול,התנשאות או כדבריו, "שיעור באתיקה פורומית" (ובצדק כמובן) " הלאה, ניכר שאתה לא ממש מבין במדע, וגם לא ממש מנסה להבין. אתה נראה כנתפס על הבנה אינטואיטיבית בלי שום השכלה ועניין במה הוא מדע. הבנה שנסמכת אולי על ספרי עידן חדש שונים ומשונים. בקיצור, איך להגיד את זה בעדינות, אין שום חלק בהודעה שלך שמרמז שאתה אולי יודע על מה אתה מדבר" בורות בנושא זה או אחר,אינה מפריעה לי.כל אדם רשאי לבחור במה למלא את זמנו,אם זה בקריאה, כתיבה, טלוויזיה,נגינה או כל דבר אחר. די מפריע שאדם מתיימר מטיף לאחרים על בורותם בנושא מסויים כאשר לו עצמו, אין מושג קלוש בו. מזכיר לי מקרה שישבתי לא מזמן בהרצאה של פיסיקאי חובש כיפה, תלמיד שנה א' צעק לעברו, "אתה פרימיטיב, איך פיסיקאי יכול להיות חובש כיפה". ידיעותיו של אותו בחור הסתכמו בערך במשפט "תורת הקוונטים היא בסך הכל מודל" , הוא לעולם לא ידע עשירית ממה שיודע אותו פיסיקאי, אך בכל זאת, הרשה לעצמו לזלזל בידע של חובש הכיפה רק בגלל אמונתו של זה. תמיכה בתאורייה מדעית ונאורה, לא הופכת אותך אוטומטית למשכיל,ולא נותנת לך זכות לזלזל בהשכלתם של אחרים שאולי לא פחותה ברמתה משלך, המסקנות אחרות וזה הכל.פגשתי הרבה אנשים "נאורים" שקידשו את הקליפה החיצונית יותר מאשר את המהות,הם לא ידעו הרבה על התאורייה שעליה הסתמכו בתחושת העליונות שלהם מלבד העובדה ש"הם פרימטיבים ובורים" ואנחנו "משכילים ונאורים". ישנם אנשים, אשר מחפשים בעיקר תשומת לב, ואפילו נהנים מכך, כמו דניאל, והבחור עם 6 האצבעות שסגנונו המילולי הברוטלי מכשיר את הקרקע לעויינות מנגד. אך ישם גם אנשים אחרים, שעושה רושם שרמת השכלתם לא נופלת מזו של אחרים,כל פשעם הוא באמונתם. אני לא מוצא שום צדק בהתנהגות מזלזלת כלפיהם. קח דוגמא מקליגולה, שאותו אני מוכרח לציין לטובה, נראה כי ידיעותיו בתחום עמוקות והוא משיב תמיד עניינית . לבקשתו של אדוני, סיימתי, יום טוב.