חוויות אשטנגה

חגינול

New member
חוויות אשטנגה ../images/Emo4.gif

אני כבר כמה חודשים מתרגלת יוגה בשיטת שיבננדה אי שם במרכז הארץ. לא מזמן הכרתי משהו שהציע לי לנסות את השיטה שהוא עושה - אשטנגה. הלכתי לשיעור נסיון אתמול ומה אומר לכם יש לי קצת הרגשה של "המלך הוא ערום". בשיטת שיבננדה התחלתי לעבוד לפני כשנה בעודי בהודו ומעולם (!!) לא נתפסו לי השרירים ומעולם לא חזרתי הבייתה עם כאבים כלשהם. לא כך היה אתמול בערב והבוקר. מה הרעיון שעומד אחרי פופוליסטיות של היוגה? מה הרעיון של להפוך את היוגה לשיעור עיצוב אגרסיבי? מה יש לאשטנגה בכלל נגד מנוחה מאסנה לאסנה? והכי גרוע בעיני מה יש לכל זה עם הקפיצות המאוד לא הרומניות וליוגה!?! כל כך הרבה התלהבות שמעתי על האשטנגה אבל ההרגשה שלי שכל קשר בינה לבין יוגה הוא רק השם. מעבר לזה, לא יכולתי שלא לשים לב לתרגילים שפוגעניים במפרקים ובעמוד השדרה. אשמח מאוד מאוד לשמוע את דעתכם חברי פורום. וסליחה עם דברי פגעו במשהו מהקוראים. חגינול
 

2356078

New member
אשטנגה

ואוו..כנראה שבאמת היתה לך חוויה קשה... אין לי מושג מי היה/היתה המורה ואיך הועבר השעור כמו שאת יודעת יש לזה חשיבות רבה! אם כל מה שקבלת מהשיעור זו חוויה אירובית אז אני מסכים איתך שזה היה שיעור לא טוב או שמסיבות כלשהן הוא לא מתאים לך ולא הצלחת להוציא ממנו את מה שהאשטנגה יוגה מעבירה. השיטה שפותחה ע"י סרי.ק. פאטבי ג'ויס (מייסור/הודו) בנוייה על עקרון הזרימה בין התנוחות. קרישנהמצ'ריה היה מורו של פאטבי ג'ויס ושל איינגר. איינגר כידוע לקח את התרגול לכיוון פחות דינמי ופאטבי גויס פיתח את השיטה שנקראת אשטנגה יוגה יש אנשים שרק בצורת תרגול בזרימה מסוגלים להגיע למצב מדיטבי או השקתת המחשבות בניגוד לשיטות "סטטיות" יותר ויש אנשים שעבורם ההפך הוא הנכון. עדיין יכולתו של המורה צריכה לבוא לביטויי בכך שהתרגול אינו פוגע ואינו מזיק. בהצלחה בשעור הבא...
 
תשובה לחוויה

אני אישית לא למדתי לעולם אשטנגה, אבל החוויה שאת מתארת מזכירה לי קצת את התחושה שלי לשיבננדה...אני מתרגלת כבר שנים והתחלתי די משיבננדה, לא נהניתי ולא התקדמתי, המורה לא תיקן אותי וכך עשיתי טעויות, אופי השיעור לא מביא להגעה לתנוחה,ורבות נתפשתי מהתאמצות רבה להגיע לגשר (לא ידעתי אז שעליי לעבוד הדרגתית, גם לא הונחתי).לאחר חוויה זו עזבתי את היוגה במחשבה שאני "לא מתחברת". במקרה נתקלתי באיינגר ואחר מכן בויניאסה ומאז אני חוגגת. אני לחלוטין לא שוללת שיבננדה, להיפך , אני חושבת שזאת שיטה מדהימה ורוחנית ואולי בכלל בסיסו של כל האתה יוגה, אבל יש לי כמה תהיות: 1. האם באמת קיימת הנחיה לא לתקן את התלמיד? התנסיתי כמה פעמים בשיעורים ולעולם לא תוקנתי כמו שצריך, דבר שלדעתי יכול להיות אפילו מסוכן, כשכבר ביקשתי תיקונים קיבלתי תשובה, שהשיפור הוא לאורך השנים. 2. האם חודש מספיק על מנת להיות מורה ליוגה?מה עם ידע אנטומי? נראה כי מורי שיבננדה לוקים בידע זה, אלא אם כן הם לומדים לבד. לסיום, אני חושבת שלמתקדמים התרגול הוא פשוט מדהים,החשש שלי הוא שלמתחילים היא יכולה אפילו להזיק.חס וחלילה אני לא באה לשפוט שיטה אחרת אך מכיוון שאני לומדת משהו שונה , הרי הכל בסופו של דבר אותו דבר, אבל זהו שיח שאני שומעת לאחרונה מלא מעט תלמידים, שעברו משיבננדה ,ולפתע התחילו לשאול שאלות. אז בכלל לא כתבתי בהקשר של ההתנסות עם האשטנגה, כנראה הייתי זקוקה לאיזו פלטפורמה לתהיות... אודה לתשובות 3.
 
ויניאסה

בשבילי זוהי שיטה די חדשה, אז אני מגששת ומנסה להבינה, אבל בעיקרון לפי הבנתי, זהו יוגה של זרימה.פחות נשארים בתנוחות ויותר שמים דגש על המעבר, כלומר על אורך הנשימה. למשל מעבר מחתול לכלב, שאיפה לחתול, נשיפה לכלב וחוזר חלילה,תוך שימת תשומת לב לאורך הנשימה, התנועה מותאמת לנשימה- כלומר עם הספירה שלך היא 8 ,המעבר יהיה 8. . השיטה לדעתי, מאוד מדיטטיבית והיא פשוט מלמדת מהו נשימה.מקווה שהייתי ברורה.
 

יוגי בר

New member
כמה הערות על מורים לימוד ובכלל

היי לכולם אז ככה: 1. לפתיחה הצעה/ המלצה לפתיחה, הייתי ממליץ/ מציע לכולם לקרוא שוב במדור מאמרים בפורום את המאמר " המורה הלימוד וההוראה" 2. ידע ומשמעותו והכוונה היא לכל ידע טהור. יוגה היא מדע- לעניות דעתי- מדע מושלם. למה הוא כזה? הוא כזה כי מהותו היא בפשטותו. פשטותו נובעת מעקרונות טבעיותו. פשטות וטבעיות זה מה שאפשר לו להשתמר ברובו כמות שהוא לאורך אלפי שנים.(למען הדיוק- נציין שלא כל הידע היוגי התשמר- וזה כבר עניין אחר) עכשיו, מה קורה בעצם כשידע טהור ומושלם- ואני שוב מזכיר שהכוונה היא לכל ידע- שמתחיל לעבור שינויים (כי כל מורה מרגיש שהוא מחדש הדור) כשזה קורה הידע הטהור מתחיל להתמסמס ולהעלם לחזור להיוליות שלו. זה קורה לכל ידע וזה, אגב מה שקרה לסמהדי השמיני והתשיעי. הם אבדו להודו והם אבדו לאנושות. וזה חבל. חבל מאוד. ושוב, אני כל הזמן שומע את הטענות העולת והחוזרות ונשנות בוורסיות שונות: א. המורים החדשים מתאימים את היוגה לתקופה החדשה (ושוב, נזכיר, אנו כרגע מתייחסים להאתה'א יוגה) ב. המורים החדשים מתאימים את היוגה לאנשים המודרניים ואם תרצו לעולם המערב ו/או לדרך החיים המערבית ועוד כאלה וכאלה טענות מטענות שונות ובאמת, טענות אלו רובן ככולן נחמדות בעצם הטענה ותו לו. אין להן ולא היה להן ולכן גם לא יכול להיות להן שום וכל קשר אמיתי לשמירתו שימורו והמשכיותו של ידע טהור. 3. פאטאנג'לי מהרישי הוא מוזכר פה לעיתים קרובות. בייחוד בקשר ליוגה סוטרות שלו ואיך אפשר להתייחס לדרשנה שלו. ורבים הם המומחים והפרשניים לחיבור המפורסם שלו. ובכן, גדולתו של פאטאנג'לי היא בזה: הוא לא התיימר להמציא את היוגה. וכן הוא לא המציא את היוגה. היא היתה קיימת משחר עידנים הרבה מאות לפניו. הוא לקח על עצמו משימה חשובה ומהי? לחבר לראשונה חיבור מקיף ותמציתי וקולח על המדע היוגי. מדע שכפי שכבר נאמר שהיה קיים ומושלם הרבה הרבה לפניו ופשוט ובלי לשנות דבר וחצי דבר העלה את עקרונות המדע הזה על הכתב. לטובת כולנו לטובת האנושות. מה זה אומר עליו? הרבה. הדבר הראשון והחשוב שהוא הבין את החוק האוניברסלי של הידע. 4. הלימוד דנים פה בזה הרבה אבל לא מתמקדים בעיקר: אין זה משנה באם תלמד חודש ו/או תלמד שבע שנים. אף אחד לא ילמד אותך להיות מורה. בכל תחום. מה לעשות?הוראה זה או שזה טבוע בך או שזה לא. נקודה. ולכן, חודש אחד של לימוד אינטנסיבי נכון ותכליתי יכול להביא אותך לתחילת הלימוד של הלייף ושבע שנים של לימוד לא נכון לא יקדמו אותך במאומה. נהפוך הוא הן יכולות לדרדר אותך. הכל תלוי במי- במה- באיך- בכמה- ולמה. ובעיקר בך.וזכרו עוד דבר חשוב: לימוד רק מתחיל הוא לעולם לא נגמר. כל החיים. ככה זה. 5. לימוד אנטומיה והנה עוד טענה: מורה צריך לדעת אנטומיה. נכון- אז מה? ובואו נעמיד דוגמה: מורה ליוגה שלמד אנטומיה. מול מורה ליוגה שלא למד אנטומיה או.קי. הראשון אז הוא למד אנטומיה. יופי מה זה אומר? זה אומר שהוא למד על גוף האדם זה עדיין לא אומר כלום. כי לימוד כשלעצמו הוא לימוד. השני לא למד אנטומיה אבל הוא "מרגיש אותה". רק לימוד שאתה "מרגיש אותו" מאפשר ללימוד שלך להפוך לידע הצבור אצלך. ומשם נוצרת ונוצקת התובנה שמאפשרת למורה להשתמש בידע זה למען תלמידיו. ואפרופו אנטומיה: בכל שרשרת המקצועות לעניין החל מרופא אורטופד ועד לפיזיותרפיסט. תמיד תמצא כאלה שהלימוד עבורם היה רק "קרדום לחפור בו. ולעומתם אחרים שידעו ליצוק את תובנת הידע אל המטופלים שלהם. 4. לסיכום עצם כתיבת התגובה מחייבת אותי- כך אני חושב לכתוב מאמר מקיף יותר על הדרך שבה צריך לראות דברים בכלל ויוגה בפרט. להת' בברכה ואהבה יוגי בר
 

צלליתה

New member
המורה, ולא שיטה

אני תרגלתי יוגה אצל מורים שונים בשיטות שונות. יש לי הרגשה שהעדפה שלי לשיטה מסוימת (שיבננדה) קשורה בכך שפגשתי מורה שמגיע משיבבנדה שנוח לי אתו, התקשורת טובה, ואני נהנת מהשעורים שלו. יוצא לי לפעמים לתרגל אצל מורה אחר שמתרגל שיבננדה, ואצלו פתאום אני לא מתחברת לשיטה. מישהו יודע איך קרה ששיבננדה כל כך פופולארית בארץ, בעוד שבארצות הברית למשל בקושי יודעים מה זה?
 

gaiegos1

New member
אני מבין לליבך

למיטב הבנתי יוגה בכלל ובפרט התנוחות זה מצב סטטי שבו המערכות הפנימיות של הגוף וההכרה שוקטות ומפנות מקום לחויה הרוחנית שלה אנו קוראים יוגה. כאשר אנו מוסיפים לתירגול ההאטה יוגה היבט דינמי אנחנו מוציאים את היוגה מהקשרה וזה מה שבעצם קורה(לעניות דעתי) עם השיטה בשם אשטנגה ועם שיטות רבות אחרות שלא מפסיקות לצוץ לצערי. כמובן שהמורה הוא חשוב, אך חשוב מאד להתחבר לשיטה. ישנם תלמידים שהתרגול הפיסי דינמי של התנוחות מתאים להם וכבודם במקומם מונח אך לטענתי במקום לקרא לזה יוגה היה יותר מתאים לקרא לזה "בהשראת היוגה". אני מכיר מורה מפורסם לאשטנגה יוגה שטען בכתב שאכילת בשר כשרה ומה שחשוב זה המינון(כלומר כמה אוכלים) ולא אכילת הבשר עצמה. כמובן שלפי המסורות העתיקות של היוגה לא אוכלים בשר באופן מוחלט אלא במיקרים יוצאי דופן בלבד.
 

2356078

New member
כמה תשובות לאיתן

אהלן איתן, לצערי אני חולק על האמירה "שאנחנו מוציאים את היוגה מהקשרה". לעניות דעתי ובאופן שאני מבין את היוגה הדרך היא דרך ההתנסות ולא שיטה כזו או אחרת שרק היא הנכונה. פטנג'לי ביוגה סוטרות אומר לנו מה לפי תפיסתו צריך לעשות על מנת להגיע למצב של השקטת תנודות המחשבה אולם הוא מציין שבכל מקום כדי לבחון את הדרך וייתכן שתמצא את הדרך שלך. במילים אחרות אם אתה רוצה להגיע היום מתל-אביב לירושלים אתה יכול לעלות על כביש ת"א ירושלים או לבחור בדרך הישנה או לנסוע קודם כל למטולה ואז דרך כביש הבקעה לירושלים זו הבחירה שלך וזה מה שיפה ביוגה. פטנג'לי רק אומר שזו הדרך לפי תפיסתו ומתבקש להבין מדבריו שיש להתנסות לפני שמקבלים כל דבר כתורה מסיני (או מהודו...) לכן לדעתי השיטות ש"צומחות" לא צומחות מתוך איזו שרלטנות אלא מתוך תובנה של מורה כזה או אחר על דרך שהוא מצא. חשוב להזכיר גם שהתרגול הפיסי - אסאנות הינו רק חלק אחר מתוך מכלול של דברים שהיוגי מקבל על עצמו כדרך חיים ואם אתה מסוגל לשלב את הרגל מאחורי הראש אבל אתה לא מסוגל לתרגל ולו לשניה אהימסה אז ייתכן שאתה לא בכיוון ירושלים אלא בכיוון ההפוך... לגבי המורה המפורסם - אני מסכים איתך שהמאמר המדובר הינו לפחות לדעתי פירוש לא נכון של דברים. אם כל הכבוד שאני רוכש לאותו מורה, אני בהחלט לא מקבל אותו אבל גם כאן מתוך התנסות, מתוך הבנה שאי אפשר לפגוע בבעלי חיים ובעת ובעונה אחת לחיות חיים "יוגים" באהימסה. אחד הדברים שאנחנו לומדים כיוגים הוא לקבל גם את השונה וגם אם אותו מורה טועה אין זה אומר שהוא מורה גרוע או שכל מורי האשטנגה באשר הם חושבים/ נוהגים כמוהו... שיהיה לך יום נפלא ומלא יוגה!
 

gaiegos1

New member
אין לי דבר נגד אשטאנגה

תגובתי היתה כעס מצטבר על שגלעד חרובי (מורה בכיר לאשטנגה יוגה) מחבר יוגה עם בשר ומציג דרך "יוגית" לאכילת בשר(המינון הוא הקובע). בארץ (וברב ארצות המערב)צריכת מזון מן החי היא התעללות בבעלי החיים מהם הוא הופק. זו טעות שהיא לא סתם טעות היא הכחשה והצדקה בשבילו להמשיך ללמד ולהתפרנס מיוגה ובו בזמן לאכול בשר. עדיין אני חושב שהסטאטיות של התנוחה היא המהות בתרגול אסנות(לא פוסל קפיצות במעברים). המשך יוגה מהנה.
 
הנעלים שאתה נועל, ממה הן עשויות ?

בו נשאל את עצמנו עם היד על הלב: האם בין שאר הדברים שאנחנו משתמשים או צורכים, אין שום דבר מן החי ?
 

לקשמי

New member
אדם צמחוני או טבעוני...

ישתדל מאוד לא לצרוך מוצרים מהחי. אני יכולה להעיד כך על עצמי לפחות. אני צמחונית ומכיוון שבעיניי להיות צמחוני ולצרוך מוצרים מהחי זאת באמת צביעות, אני משתדלת לא לצרוך אותם. כשאני קונה נעליים אני מוודאת שהן עשויות מטקסטיל ולא מעור. כשקניתי ארנק לאחרונה גם כן ביקשתי ארנק לא מעור וכן הלאה... יש כאלה שלוקחים את זה אפילו יותר רחוק (כנס לפורום צמחונות וטבעונות למשל) ובכל מאכל בודקים היטב אם אין בו איזה ויטמין E שמקורו מהחי. איך שלא יהיה, פגיעה בבעלי חיים תמיד תהיה, גם אם אתה טבעוני הדוק. העיקר כאן זה המניע, הכוונה. לפחות להתכוון למזער את הפגיעה עד כמה שאפשר.
 

gaiegos1

New member
גם אני שואל את השאלות הללו

ועושה את המאמצים לא לצרוך מזון ולא להשתמש במוצרים שהופקו מן החי. עם יד על הלב.
 
סטטי, דינמי, צמחונות...

מי אמר שהסטטיות של התנוחה היא זו שמשקיטה את ההכרה ? אם כך בשכיבה על הגב, המצב הסטטי האידאלי, ההכרה אמורה להיות שקטה באופן אוטומטי...ממש לא. דווקא הדינמיות פועלת בצורה טוטלית יותר על מערכות הגוף. אני זוכר שכדי להיכנס למצב מדיטטיבי מהר, הייתי "מטלטל" את המערכת ומשחרר את ה"רוח" בבסטריקה... אני לא אשטנגיסט (בריגהו יוגה לשעבר) ומנסיוני ממגוון הגישות היוגיות ב 15 שנותי היוגיות, דווקא ההאשטנגה היא זו שמכינה אותי הכי טוב למצב מדיטטיבי, והדינמיות היא לא בדיוק כוס התה שלי... בקשר לצמחונות, אם הכוונה במסורות היוגיות העתיקות היא להאתה יוגה פרדיפיקה, כתובים שם דברים אחרים רבים בקשר ליוגה שאני בטוח שאין הרבה אנשים, אם בכלל המיישמים אותם באדיקות או בכלל.... בקשר לאכילת בשר, הכתובים מדברים באותה נחישות על אכילת מזונות אחרים, שגם הם "אסורים" והשפעתם מזיקה באותה מידה, מה בקשר להם. אני בכלל בדעה שצמחונות היא גישה רחבה הרבה יותר מאי אכילת בשר, ואם אדם אוכל בשר, במה זה יכול לפגוע בכישוריו היוגים ?
 

2356078

New member
בנושא צמחונות

מסכים איתך אבי לגבי הדברים שכתבת על סטטיות ודנימיות לדעתי אין הבדל בין הדברים ושכל אחד ימצא את דרכו... לגבי הצמחונות הכוונה שלי היתה לאו דווקא מכיוון האם מותר או מומלץ לאכול כזה או אחר אלא דווקא מכיוון התרגול של אי-אלימות האם אתה לא רואה אכילת בשר כאקט של אלימות (לפני ותוך כדי)? דרך אגב חלק גדול ממוצרי החלב שרבים מאיתנו צורכים מגיעים אלינו בדרכים שפוגעות והורגות בעלי חיים. פרות ועיזים עוברות גיהנום על מנת שנוכל להנות מכוס קפה הפוך או יוגורט טעים. נכון שאין סוף לזה ואפשר להתחיל לדאוג לנמלים שאנחנו דורסים בנסיעה על הכביש או לחיידקים שאנחנו נושמים...אבל אפשר להתחיל בלחשוב על החיות שאנחנו אוכלים להנאתנו. לצערי קשה לי להסכים איתך שמישהו יכול לראות את עצמו כיוגי או כאדם שחיי בערכים יוגיים בעוד הוא פוגע בבעלי חיים ואוכל אותם. אשמח לשמוע את דעתך... נמסטה
 
איינגר כתב ש

זה לא משנה אם בסכין שאדם אוחז הוא אוכל בשר או ירקות, יותר חשוב איך הוא אוחז בסכין. בהנתן תחליפי המזון הסבירים, אני מסכימה איתך שאכילת בשר מהווה פגיעה חמורה באחר, וצמחונות הינה חלק מתירגול האהימסה. כמו גם עידוד משק המטילות והחלב. נמסטה אורית
 
היטלר היה צמחוני אדוק....

אי אכילת בשר אינה מעידה על "צמחונות", אי פגיעה.... אהימסה אינה מסתכמת באי אכילת בשר. אדם יכול להיות צמחוני קיצוני אבל בדיבורו ומחשבתו הוא אלים ביותר, האם הוא מיישם אהימסה ? ההודים כמובן מדגישים את עיקרון אי הפגיעה, אך גם את ההיבט של השפעת המזונות על ההכרה. מזונות טמאסיים מכבידים ומקרקעים, מזונות רג'סיים כמו שום, בצל.. מזיקים להכרה לא פחות, הם "מסעירים" אותה ומקשים על חשיבה צלולה וריכוז. על היאמה ניאמה אומרים שצריך ליישם אותם ב: מחשבה, דיבור ועשיה. מחשבה תמיד קודמת למעשה. זה שאדם לא אוכל בשר לא מעיד עליו שהוא באמת מיישם אי פגיעה. בקשר להרגלי אכילה אתה כמובן צודק, וגם בענין הגבולות. ככל שנקדיש לכך יותר מחשבה נמצא את עצמנו צבועים...מי קובע את "דרגת" הצמחונות ? מה לגבי אכילת ביצים, מוצרי חלב וכל דבר המגלם בתוכו פוטנציאל לחיים ? ככל שנקדיש לזה מחשבה נראה שזו צביעות לומר: תראה, לאכול בשר זה לא בסדר, אבל ביצים זה לא נורא...וכך כמובן לגבי צמחים, וגרימת מוות "יד שנייה"...כמו שהדגשת, מי קובע מה חמור ומה פחות, פגיעה היא פגיעה...
 

2356078

New member
אהימסה

אני מסכים איתך שאין בצמחונות כדי להעיד על יוגי או אדם המתרגל אהימסה מצד שני לא יכול אדם לומר שהוא יוגי שמתרגל אהימסה ובאותה עת לפגוע בבעלי חיים. לגבי אכילת ביצים ומוצרי חלב...אני טבעוני... לילה טוב
 
שוב, פגיעה ישירה או עקיפה - אותו דב

ושוב, ישיר או עקיף = אותו דבר. המחשבה היא הקובעת, ולא הפעולה. אפשר להתווכח בענין חודשים, אבל זה שאדם אוכל בשר עדין לא מעיד אליו שאינו אדם מוסרי ואפילו אסתכן ואומר: מיישם אהימסה, כי אמרו חכמים: המניע משפיע על תוצאות הפעולה. הרג הוא הרג, לא ? אז למה אדם שהורג בשדה קרה נחשב גיבור, ואדם שהורג למען בצע, או אכילה נחשב רוצח (אנשים או חיות...) ? אותה פעולה, התייחסות שונה. לסיכום: זה שאדם אוכל בשר לא מעיד שהוא אדם אלים, או פוגע באחרים מתוך כוונה לפגוע ולהרע. לילה טוב. אבי.
 
לא השתכנעתי

צמחונות אינה תנאי מספיק לאי אלימות, כפי שאתה אומר. אבל היא תנאי הכרחי לא? הטיעון שלך לא משכנע משום שהוא עובר מכך שאדם יכול להיות אלים וצמחוני (היטלר) לכך שאדם יכול לאכול בשר ולהיות לא אלים. לצורך הדוגמה, זה שאדם אינו מכה את אשתו, אינו אומר שהוא לא אלים, אבל הוא לא יכול להיות לא אלים ולהכות את אשתו. זה לא עובד. באשר ל"מדרון החלקלק", ראשית, באפשרותך להיות גם טבעוני ופציפיסט, הדלת פתוחה. שנית, העובדה שיש ניצול רב ומגוון של בעלי חיים, אינה אומרת שהכל מותר. אם אינך יכול להיות קדוש, אתה יכול להיות סתם בסדר. תאר לעצמך שהיית חי במקום בו מנצלים ילדים בכל מיני צורות, כולל ניצול מיני. ומישהו היה אומר, שמכיוון שאינו יכול להימנע מניצול ילדים בכלל, הוא ימשיך לנצל אותם גם מינית. אולי תציץ בסרט של PETA שנקרא: Meet Your Meat (הסרט קיים באתר שלהם ברשת) ולדימיר
 
למעלה