חידוש הלבנה

neko

New member
אבל... יש שלוש בעיות:

האחד, והוא ברייתא שהביאה אבן עזרא על שמות יב' וז"ל כי הנה אמרה הברייתא "הרוצה לידע מקום הלבנה יחשוב שנות העולם ויעשה מהם ויתן לכל חדש כט' יום וחצי ושתי ידות שעה שהם תשכ' חלקים והנה חסר עג' חלקים עכ"ל. וכן כתב ר' אברהם הנשיא בספר העיבור וז"ל ובבריתא זו בשם שמואל כתוב מדת החדש רק כט' יום יב' שעות ושני שלישי שעה עכ"ל. הרי ברייתא אשר בה זמן הממוצע הסינודי שונה מזמנו של רבן גמליאל ועוד גם חלוקת השעה לחלקים אין לו זכר בברייתא. והשני, חלוקת השעה לתתר"ף חלקים אין לו אח ורע בגמרא מלבד מקום זה, ובתוספתא בברכות פ"א נאמר "העונה אחד מעשרים וארבעה בשעה והעת אחד מעשרים וארבעה בעונה והרגע אחד מעשרים וארבעה בעת" הרי שחז"ל חילקו השעה ל 576 עתים ול 13824 רגעים. ולא חילקו לתתר"ף חלקים בשום מקום ולא עלתה על ליבם. ועכשיו נבוא לראיה השלישית הנכבדה מכולן. אכן הדיוק אשר בדברי רבן גמליאל הוא רק על החודש הסינודי הממוצע ולא על חודש לבנה אמיתי כלשהו. שהרי זמן כט' יב' תשצ"ג הוא זמן האמצעי ולא זמן חודש לבנה אמיתי וכמ"ש הרמב"ם הלקה"ח פ"ו ה"ג, שהוא זמן ממוצע ופעמים יהיה חסר או יתר כדי י"ד שעות וכמ"ש אבן עזרא פרשת בא "והנה אם סמך (על דברי מקרא) על המולד היה לו לפרש אם הוא כפי המהלך האמצעי או כפי מולד אמיתי שהוא כנגד גלגל מזלות שפעמים יהיה בין מולד העיבור למולד אמיתי פעם להוסיף ופעם לגרוע קרוב מי"ד שעות ובעבור זה אמרו רבותינו פעמים בא בארוכה ופעמים בא בקצרה". וכן פירש הרמב"ם את מאמר הגמרא (ראש השנה דף כה/א) "אמר להם רבן גמליאל לחכמים כך מקובלני מבית אבי אבא פעמים שבא בארוכה ופעמים בקצרה". בפי"ז הלכה כ"ג "ואמרו חכמים פעמים בא בארוכה פעמים בא בקצרה כמו שתראה מחשבונות אלו שפעמים תוסיף ופעמים תגרע". ופרש"י והתוספות על העדים שקבלן ר"ג (במסכת ראש השנה) תמוהים וכבר העיר הרמב"ם בפירוש המשניות על פירושם וז"ל ושמא תחשוב באומרם ראינוהו שחרית במזרח וערבית במערב מה שחושבין הטפשים (רש"י והתס') שהאמינם בשני הדברים וכו' ואין מאמין זה אלא אדם עם הארץ טפש בתכלית הטפשות לא ירגיש מן הגלגל אלא כמו שירגיש השור והחמור עכ"ל . הנה מפיו של רבן גמליאל עצמו מצינו שחודשים הרבה הלבנה פחותה (קצרה) מכט' יב' תשצ"ג והיאך יאמר ר"ג כך מקובלני מבית אבי אבא אין חידושה של לבנה פחותה מכט' יב' תשצ"ג!? והרי סתירה מיניה וביה. והנראה ברור שהיה צריך לאמר אינה פחותה מכט' יום בלבד כלומר שאין בנמצא חודש של עשרים ושמונה יום וא"א לעשות את יום כט' ראש חודש. ע"כ בעל כורחנו נאמר יב' תשצ"ג תוספת מאוחרת היא של מי שאינו מבין כלל והביא את דברי ר"ג לידי סתירה. ברור וגם ודאי שיתכנו הוספות מאוחרות בגמרא ואתה התלמיד צריך לידע ולהתבונן שלא רק במקום זה יש זיופים ושינויים והוספות אלא במקומות רבים ואנו נביאם בקונטרסים הבאים וכל דבר דבור על אופניו
 
אין לי ידע כל כך גדול כדי לענות לך

כדי לענות לך על שלושת הטיעונים האלה רק רב גדול שלמד גמרא וזוהר קדוש ורש"י ורמב"ם יכול לענות לך על כל הטיעונים אלה אבל מה שאני יודע זה ש.. "פעם אחת נתקשרו שמים בעבים ונראית דמות לבנה בעשרים ותשעה לחדש כסבורים העם לומר ר"ח ובקשו ב"ד לקדשו אמר להם ר"ג כך מקובלני מבית אבי אבא אין חדושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה וע"ג חלקים" העם ראה את שיש ראש חודש ורצו לקדש אותו אז רבן גמליאל אמר להם רגע עוד לא אל תקדשו"אין חדושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה וע"ג חלקים" ושהעלו לווינים לחלל מצאו שזה אכן המספר זה לא מדהים?
 

neko

New member
בכל מקרה, זה חישוב יפה,

וחבל שהחרדים היום עוסקים בלימוד חומר בן 1000 עד 4000 שנה במקום לפתח טכנולוגיות חדשות. פשוט בזבוז אדיר של הזמן שלהם!
 
עד כמה שידוע לי,

ירשנו את לוח השנה מהבבלים. יחד עם שמות החודשים. מה הפריע לבבלים פשוט למדוד את אורך החודש במשך אלפי שנות תרבות? ומדוע זה כל כך אמור להפליא, שחכמינו הקדמונים הבינו משהו בחישובים הללו? האם יותר טבעי והגיוני להניח, שהם דווקא היו אידיוטים, ורק אלוהים הכתיב להם את הידע?
 

neko

New member
../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif

מתוך האתר של וולפרם שנתת: חידוש הלבנה קורה כל 29.530589 ימים. "פעם אחת נתקשרו שמים בעבים ונראית דמות לבנה בעשרים ותשעה לחדש כסבורים העם לומר ר"ח ובקשו ב"ד לקדשו אמר להם ר"ג כך מקובלני מבית אבי אבא אין חדושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה וע"ג חלקים" מצטער, אבל חידושה של הלבנה בממוצע 29.530589, שזה פחות ממה שאמר רבי גמליאל. בנוסף, מכיוון שזה הזמן הממוצע, הרי שישנם מקרים בהם הזמן אף קצר יותר. הובסת, מלך החיות 2. נתגלתה טעות בנתון, ומכאן שאינו מפי אלוהים. נתראה בטענה הבאה.
 
אז מאיפה לו המספר הממוצע?

שכל העם ראה את הלבנה הוא אמר להם שזה הישתקפות של עננים מאיפה לו לדעת את זה
 

Providence

New member
מניין? מן הבבלים והיוונים

שהקדימוהו במאות שנים. ר' גמליאל טען שהמינימום הוא 29 יום, 12 שעות, 793 חלקים, והשתמש בערך זה כדי לדחות סברה שדמות שנראתה בעבים היתה מולד חדש. המינימום הוא לאמיתו של דבר 29 יום, 6 שעות, וכ-35 דקות. משמע, ר'גמליאל _טעה_. בנוסף, הציג ר' גמליאל את ערך המינימום ה_שגוי_ שלו בחלקים. "חלק" היא יחידה בבלית ששעורה שלוש ושליש שניות. מסכת זו היא המקום היחיד בתלמוד בו נזכרת יחידה זו. בכל יתר המקומות נעשה שמוש ביחידה תלמודים הקרויה "רגע". מדוע הציג ר' גמליאל את ערך המינימום השגוי שלו ביחידה בבלית? הרי אם המידע שבידיו (שהוא שגוי) ניתן כביכול במעמד הר-סיני, הכיצד נמסר ביחידות בבליות? קרא כאן כיצד שפדתי את אחת"2...
 
בשעה יש 1080 חלקים

הוא לא היסתמך על שום בבלים והוא לא גנב את הנתונים האלה משום יוונים הוא אמר שזה המינימום כדי שהעם לא יקדש על ראש החודש מוקדם מידי
 

Providence

New member
לא, אימבציל חסר-תקנה2, הוא לא

הבחין בין ישבנו לבין מרפקו (באנגלית זה נשמע הרבה יותר טוב). הוא טען שזה מינימום, אבל המינימום הוא 29 יום, 6 שעות, 35 דקות, ומותר לקדש לבנה הנראית אחרי מינימום זה. הוכחתי לך ש"חלק" זו יחידה בבלית. מדוע לא השתמש ביחידה תלמודית?
 
לא הוכחתי לי את זה

אנחנו קימים יותר זמן מהבבלים ואנחנו קבענו שבשעה יש 1080 חלקים ואנחנו קבענו כמה זמן זה חלק
 

תום30

New member
רק לא שמת לב...

שה"הוכחה" המפוארת שלך מבוססת על הנחות. כל שהיא לא ממש הוכחה היא יותר הנחה שמביא הקונטרס "שכח". ואגב....המילה "חלק" כשיטת חלוקה (ולאוו דווקא של שעות אלא בכלל, ואם בכלל אז למה לא גם של שעות?) מאוזכרת הן בתנ"ך והן בספרים החיצוניים. למה להשטות עם "הוכחות" שמטומטמות בדיוק כמו ה"הוכחות" שהוא (מלך החיות) הביא\מביא? מה אכפת לי שדת זו או אחרת היה לה ידע מופלא...? זה מעיד על קיומו של משהו? נאמר שמצרים הקדמונים פיצחו את הגנום ויצרו שיבוט של אייקיו של איינשטיין בדמותה של קתרין ז'יטה ג'ונס עם שדיים של שאול יהלום...וכל זה מידע ש"ניתן" להם ע"י אלי עץ ואבן...או שהבודהיסטים קיבלו ידע מסידהארתה כיצד לרפא סרטן... בכל דת (פאגאנית ולא פאגאנית) יש סיפורים מהעבר לכל דת יש ידע שלעיתים גם המדע המודרני עומד בפליאה לאחר אישושו, אז? מה זה אומר? ש"כל הדתות נכונות"? לא! זה אומר שפעם חיו אנשים עם ידע כלשהו בענף ספציפי והם היו קיימים בכל העולם ובכל האמונות. יתירה מזו.....בכל פעם שאתה "מנסה להוכיח" להיפך משהו שקשור לאמונה אתה פשוט יורה לעצמך ברגל,,,לאחר שקראתי קצת אותך בפורום אליו הפנית...חוששני שהרטוריקה וכו' שלך שם פשוט שוות ערך אפיסטמולוגי למחזירים בתשובה (ואל תיפגע) פשוט קיים בך להט שכזה להוכיח להיפך. ובחיי...תפנים- בין אמונה (באשר היא) למדע אין סתירות. כי אמונה היא ערך ומדע כל עניינו הוא ניפוק עובדות שהן נייטרליות ערכית. אני יוצא כעת ואגיב לך (באם תגיב) רק בערב. יום טוב.
 

ארינמל1

New member
זה לא משנה למה הוא אמר את זה

הוא העלה טענה שלפיה האורך המינימלי של חודש הוא X. הטענה הזאת לא נכונה. סוף פסוק.
 

preacher

New member
הנה ההוכחה שאתה מדבר שטויות!!!

האם המספר הגיע מן השמים - או מהאסטרונום הבבלי קידינו? הרי לכם האקדח המעשן, קוראים יקרים - בית אבא של ר"ג היה כנראה בבבל (לא בלתי סביר, גלות בבל, אתם יודעים...) ושם למד אבי-אביו מהאסטרונום הבבלי kidinnu את היחס האמור. ההוכחה בלינקים למטה.
 

ארינמל1

New member
כל הכבוד

למרות שתמיד כואב לראות איך רעיונות נוחים ונוצצים נשברים אחרי המפגש הראשון עם המציאות.
 
טענה ותשובה

טענה: חלוקת השעה לתתר"ף (1080) חלקים אין לה אח ורע ומכאן ראיה שחז"ל לא ידעו אסטרונומיה היטב, שהרי אמצו שיטת חישוב זו מן הנכרים. תשובה: א. אמוץ חלוקת השעה לפי שיטות המקובלות בין גויים אין בה ראיה לאי ידיעה. וכי מי שנוקב היום בתאריך לועזי בהכרח אינו יודע את התאריך העברי?!. אתמהה! ב. מצינו מקורות יהודיים עתיקים על ידע מרחיק לכת בחישוב הזמנים, חישוב מדויק יותר מזה של הבבלים. בתוספתא ברכות פא מצאנו חלוקת השעה ל 13824 רגעים. ד"א הביא מקור זה בעצמו בקונטרס זה. משום מה "שכח" זאת כשניסח את תואנתו.
 

preacher

New member
התעלמת מההפרכה שלי, הא?

לא טענתי שום דבר ממה שכתבת. מצאתי לך את שמו של האסטרונום הספציפי שחישב את הנתון שהבאת, והוא בבלי, ומצא את המספר האמור ב- 383 לפנה"ס. עכשיו, מי זה ר"ג?
 
למעלה