חילוקי דעות בקשר לפרויקט תמ"א 38

רמי אב

New member
חילוקי דעות בקשר לפרויקט תמ"א 38

רוצים לעשות אצלי שיפוץ של תמ"א 38,
אבל יש בחוזה דברים שמפריעים לי, אז במצב שהקבלן וגם העורך דין של הדיירים מסרבים לתנאים שלי,שחשובים לי.
האם אפשר לבקש מהמפקח על המקרקעין לקבוע פגישה כדי להגיע להסכם שמתאים לכל הצדדים?
או שלפי דעתכם אצלו אין נסיון להגיע להסכם, אלא רק תביעה לבית משפט במנהל מקרקעי ישראל?
האם לדעתך בית משפט יכול לחייב את הקבלן במידה והדייר פגיע לאבק, שיחפש בשבילו מקום מגורים זמני וישלם לו על עד שנגמר השיפוץ בבנין את הדמי שכירות למקום המגורי הזמני, כאשר מוכח שאין לאותו אדם מספיק כסף לשלם גם על שכירות וגם על תשלום לוועד בית?
במידה ויש בבית בית עסק כמו רופא שיניים, האם בית המשפט יכול לחייב לבטל בחוזה את הסעיף שאסור להפעיל בבית בית עסק, במידה והוכח שאין לבעל העסק מספיק כסף לשלם על שכירות במגרש מסחרי?
והאם בית המשפט יכול לחייב לבטל בחוזה את הסעיף שאסור לשים על גג הבית יותר מצלחת לווין אחת, באם אחד הדיירים לא ירצה להיות תלוי רק בחברת הלווין YES וירצה לנסות לקלוט עוד שידורי טלוויזיה מלווינים? כי חברת YES לא משדרת כל דבר כל ערוץ ולא מתחייבת לשדר מה שהלקוח מבקש.גם אם זה נקלט בצלחת לווין פרטית.בשידור פתוח לצפיה,

ושאלה נוספת במצב אחר, האם יש אפשרות לתובע לבקש מהמפקח על המקרקעין שבבית המשפט המפקח הוא יהיה בורר במקום אדם שופט, ואם כן, אז מבחינה משפטית מה ההבדל בין אדם בורר לבין אדם שופט?

ובקשר לחדר ממ"ד שהם בונים בתמ"א 38,
האם זה ממ"ד שהוא גם נגד נשק לא קונבנציונאלי ושהוא חוסם רעשים?
 
תנאים לץמא 38

שלום רמי,
לתמא 38/1 - שיפוץ הבניין, תוספת ממ"דים ומעלית. ובתמורה תוספת המאפשרת ליזם להוסיף 1.5-2.5 קומות לבניין - יש צורך בהסכמת בעלי הדירות שבבעלותם 67% מהרכוש המשותף.
די בכך כדי לקדם את הפרויקט. המתנגדים - ככל שלא יצטרפו במהלך ההתקדמות - יוזמנו בשלב מסויים למפקח על המקרקעין. הסיבות להתנגדותם צריכות להיות הגיוניות, סבירות וראויות.
אמנם, יזם בפרויקט כזה אמור לקחת בחשבון ולהתחשב בדיירים בעלי צרכים מיוחדים. אך, יש לוודא שהיותך רגיש לאבק מגובה באסמכתה של רופא מומחה? האם זה ברמה של סכנה לחייך? רק אם התשובות לכך הן חיוביות - אולי טענותיך יתקבלו אצל המפקח על המקרקעין. אם לא - אין שום סיבה שתקבל תמורה גדולה יותר משאר בעלי הדירות.
כמו כן, יש לקחת בחשבון את מידת הכלכליות של הפרויקט הספציפי שלכם. אם הפרויקט הוא גבולי מבחינת ההיתכנות הכלכלית הרי שהעובדה - שהיזם יצטרך לממן לך (ואולי לדייר נוסף) שכירות לתקופת הביצוע - עלולה להפוך עבורו את הפרויקט ללא כלכלי.
באשר לרופא השיניים - לא הבינותי את שאלתך. אנא חדד. כנ"ל לגבי בורר או שופט לא הצלחתי להבין.
הממ"ד - אינו לנשק לא קונבנציונאלי.
בשל הקירות המעובים - אכן הוא חדר שקט יותר.
 

רמי אב

New member
השאלות הם

אני לא הבנתי, שאת רשמת
"יוזמנו בשלב מסויים למפקח על המקרקעין."
האם זה זימון למשפט?
מבחינה משפטית מה ההבדל בין אדם שהוא בורר לבין אדם שהוא שופט? והאם אפשר לבקש אם צריך במנהל מקרקעי ישראל שזה יהיה אדם בורר?
&nbsp
 
המפקח על המקרקעין

רמי שלום,
המפקח על המקרקעין אינו שופט ואינו בורר. יחד עם זאת, יש לו סמכות מעין שיפוטית. כלומר, הוא כמו שופט.
עכשיו אסביר לך איך ההתנהלות: בתמא 38/1 אם יש 67% הסכמה בין בעלי הדירות הקבלן יכול להתחיל להתקדם עם תכניות, עם בקשה להיתר. כשהבקשה שלו מגיעה לוועדה ועולה עניין המתנגדים לפרויקט קורא המפקח על המקרקעין למתנגד ומבקש ממנו שינמק את התנגדותו. אם ההתנגדות הינה סבירה - היא תתקבל. אם לא - היא תידחה והמפקח יוכל ליייב את בעל הדירה לחתום גם הוא על ההסכם עליו חתמו כבר רוב בעלי הדירות. או שיחתום במקומו, או שימנה את עוה"ד של הדיירים לחתום בשמו. אני יכולה לומר לך, שמעיון בהחלטות של מפקח על המקרקעין - רוב ההתנגדויות נדחות כי אינן סבירות וכפי שכבר הסברתי - טובת הרוב גוברת על טובתו או נוחיותו של הפרט. לכן, הנימוק צריך להיות מעולה כדי שיתקבל...
מקווה שכעת הדברים ברורים יותר.
 

רמי אב

New member
אבל לפי מה שנראה לי

לפי החוק אסור לאף אחד שלא מרצון חופשי לחתום על מה שהוא לא מסכים,
אז איך את רושמת שהוא יכול לחייב לחתום?
אני יודע שצדק זה לא תמיד מה שהרוב קובע
ובקשר לעורך הדין של הדיירים, זה שאפילו שאני גר באותו בניין שמיועד לשיפוץ לא קיבלתי זכות גם להמליץ לעורך דין מה שיהיה רשום בהסכם עליו אני צריך לחתום, האם זאת סיבה טובה שלא לחתום על ההסכם הזה?
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
תשובה

לא. אתה לגמרי לא צודק.
כפי שהסברתי, חוק תמ"א 38/1 מאפשר להגיע עד ועדה מקומית עם בעלי דירות שחלקם ברכוש המשותף מגיע לכדי 67%. ברגע שיש את ההסכמה בשיעור הנדרש אלה שמתנגדים יוזמנו למפקח על המקרקעין ויצטרכו לתת סיבות טובות להתנגדותם.
אם הסיבות לא יתקבלו ע"י המפקח (שהוא במעמד של שופט) למפקח יש סמכות לחייב אותו לחתום על ההסכם. ואם לא ירצה הוא עצמו - המפקח - או עוה"ד יוכלו לחתום במקומו.
 

רמי אב

New member
ובאיזה מקרים לדעתך

כדאי לנסות לשנות את ההחלטה של המפקח על המקרקעין?
ובקשר למה שאני שאלתי, אם התנאים בהסכם השיפוץ סוכמו בלי הזמנת רשות של כל הדיירים שגרים במבנה המיועד לשיפוץ בזמן שסוכמו תנאי ההסכם,
האם זאת עילה טובה בפני המפקח על מקרקעין שבינתים לא להסכים להסכם?
 
למעלה