הלו??? חרדים???
מה קורה פה? או שלחרדים אין מה לומר, או שאין חרדים בפורום (בשורות טובות, שימי לב!) בוחצלינה, אני מחכה לך! עדיף לקרוא את השרשור בעמוד השני. עם זאת יש כאן קיצור, שהוא שולחן ערוך מאוד. נקודת המוצא של הדיון בינינו הייתה בעניין שמיטה. אתה טענת שלא ניתן לומר ששומרים על שמיטה למהדרין כאשר אוכלים פרות נכרי, שכן אז לא מקיימים את הצורה של מצוות שמיטה בארץ, דהיינו להפקיר את הקרקע ולנהוג קדושה בפרות. אני אמרתי שההכשר למהדרין של החרדים על פרות וירקות בשמיטה זה שאלו לא פרות שחל עליהם ההיתר של היתר מכירה, שכן הם אינם מכירים בו כהיתר לגיטימי. תוכל אולי לומר שהם אינם מקיימים מצוות שמיטה. אבל זו, כידוע, חלה רק על בעלי הקרקעות. אלא שהם נמנעים מלאכול פרות וירקות שהם טוענים שהם גודלו על ידי יהודים על אדמת ארץ ישראל בשמיטה. אזכיר לך שאתה הסכמת איתי שהיתר מכירה הוא לא לכתחילה, כך שוודאי שיש מקום לצד שלהם. מכאן התפתח הדיון לכיוון של התמודדות. אתה טענת שהחרדים אינם מתמודדים עם בעיות אלא בורחים מהן. הדוגמא הראשונה הייתה הדוגמא של השמיטה. אתה טענת שהם אינם מתמודדים עם הבעיה שנוצרה, כאשר אי אכילה של גידולי ארץ ישראל בשמיטה מסכנת את החקלאות בארץ. אני טענתי שהחרדים וודאי מתמודדים לאורך כל שנת השמיטה, כאשר הם מסתפקים ביבול עלוב ויקר, כאשר אנחנו קונים פרות ויקרות משובחים וזולים יחסית. אתה המשכת לטעון שהם בורחים מהבעיה וההתמודדות שלהם היא בסגירות. כלומר, אסור לך, עכשיו לך תתמודד. אני המשכתי לטעון שבמציאות היומיום החרדים מתמודדים יותר מאיתנו וכתבתי כי לפי דעתי העניין הוא הפוך: שהציבור הד"ל הוא זה שבורח מהבעייתיות ההלכתית של היתר מכירה, כדי לספק את האידיאולוגיה הלאומית. כאן אלא הטית את עניין ההתמודדות להתמודדות עם הסגירות שהחברה החרדית כפתה על עצמה, וחיווית את דעתך שהחרדים צריכים להיפתח. ציינת, כי התמודדות אינה התאפקות אלא בחינת המצב לאשורו והסקת מסקנה מעשית. אני מצידי ציינתי שלדעתי יש בחברה הזו פתיחות מחשבתית, וכי דווקא ראייה מצומצמת, השוללת את החרדים מכל וכל היא זו שניתן לכנות אותה בשם סגורה. מכאן ואילך העלית מספר נקודות שלא הייתה לי אפשרות לענות לך אודותן, שכן הן אינן קשורות להתייחסות לציבור החרדי, אלא שאלה כלפי הציבור החרדי. ובכן, שאלת על ההסתכלות של החרדים כלפי מצוות יישוב ארץ ישראל, כלפי ההגנה מיד צר, וכלפי עזרה הכספית של ההורים לילדיהם. התשובה שלי הייתה שוודאי שיש היגיון מאחורי הדברים, וכי יש לקבל את הסגירות גם כדרך לגיטימית. שאלתי, האם בטוח שאנחנו מעדיפים יראת שמים על פני פתיחות. קבלתי תשובה מסורבלת ולא ברורה שאומרת שסגירות מובילה לחוסר יראת שמים (?). כלומר, לסיכומו של עניין אתה מעדיף ילד עם פחות יראת שמיים? זה לא משנה אם החרדים יותר יראי שמים או לא, זו לא הייתה בכלל נקודה בדיון, אלא מהם הדברים שחשובים לנו באמת. לי נראה, שהחרדים מתייחסים לתורה ולמצוות כדברים יותר חשובים מאשר הערכים שהמצאנו לעצמנו של קידמה ופתיחות . אני לא מוצאת מקום להמשיך ולפרט את הנקודות האחרונות של הדיון שכן הן כתובות בברור בשרשור שבדף השני. כאשר ערכתי את התמצות הלא מתומצת הזה הרגשתי כיצד לא הייתה התייחסות לרוח הדברים שהבעתי, אלא הטפלות לטפלים בדברי. אני עדיין חושבת שיש לקבל גם את החרדים כדרך לגיטימית, ויש להבין כי וודאי שיש בדרכם נקודות של צדק. כמו כן, וודאי שלא ניתן להתייחס למעשים שלהם דרך תפיסת העולם שלנו, שכן מסתבר שאם הייתה להם את תפיסת העולם שלנו הם היו מתנהגים כמונו. בעולם החרדי יש רבנים מספיק גדולים, שאני סומכת עליהם שהם גם לא טיפשים, וודאי שיש להם הסברים לפסקים אותם הם פוסקים. (הדבר נוגע גם לגבי שירות בצה"ל, קיום מצוות שמיטה, יישוב א"י וכדומה).