טיילנו אתמול (יום ה') באזור שדה בוק

יורם חן

New member
אריה, בוקר טוב, ועכשיו להגיגי הבוקר

רובנו, זו הנחת העבודה, הם גם אוהבי טבע וגם רוכבי אופניים. רובנו, מנסים להתנהל בתוך המסגרת הזו ואין שחור או לבן. האם אנו באמת צריכים להתחבט בשאלה "האם יש סיכוי כלשהו ?" ולהפסיק לרכוב בגלל זה. לדעתי, בשום אופן לא. מכיוון שאין שחור ולבן, מחקר רציני, ולא הנחות, יאפשר לנו "גם וגם". ברור שהרכיבה עושה משהוא לתא השטח, כמו שכל מגע ולו הקליל משאיר חותמת כלשהיא- עיקרון ראשון שלמדתי בהשתלמויות של זיהוי פלילי (דיר באלקום
) אנחנו גם לא נמנעים מלהניע את הרכב המזהם שלנו או לענות לטל' הנייד המטגן (כנראה) את הקופסא האפורה. מה לעשות, מנסים למצוא איזה שהוא שביל זהב, שיאפשר לנו , במגבלות הסביר, להנות מהעולם הזה. תפקידן של הרשויות לאפשר זאת, לאחר שהשקיעו מחשבה ומחקר ולמדו את הבעיה היטב.
 
והרשות הזו ../images/Emo10.gif

מנסיוני בעשרים ומשהו השנים האחרונות - לוקחת את תפקיד שמירת הטבע בצורה רצינית מאד עד כדי כך שהם מעדיפים שכמה שפחות אנשים יסתובבו להם בשמורות. הם ישתמשו בכל תירוץ אפשרי למה לא לאפשר לנו לרכב בסינגלים שלנו (כן שלנו לא שלהם) - שמירת טבע - דריסת הולכי רגל - דריסת בעלי חיים זעירים שלא נראים בעין בלתי מזויינת ועוד כל מיני תרוצים שונים..... יש להם היום בעיה רצינית עם רוכבי האופניים - והם בטח יושבים וחושבים וחושבים כל יום עד השעות המאוחרות של הלילה איך לעזאזל אפשר לסלק את רוכבי האופניים מהשטח. צריך להמשיך בהידברות איתם אבל לדעתי שום דבר טוב לא יצמח מזה.
 

Eyal Hershtik

New member
רשות הטבע והגנים .....

גדי, אני לא מכיר את הרשות מלפני 20 שנה וגם לא מלפני 5 שנים אבל כעת המצב שונה - אוכלוסיית האופניים גדלה באופן משמעותי ביותר וכעת היא חייבת להתייחס אלינו . ועכשיו קצת על הגישה שלהם לאופניים "הבעיה הרצינית" כפי שהגדרת - ברשות הטבע והגנים ממש בימים אלו (מהלך שהאיגוד שותף לו) יושבים וחושבים יושבים וחושבים על איך כן לגרום לרוכבי אופניים לטייל בשמורות , הם חושבים על איך כן לגרום לרוכבים להגיע לגנים הלאומיים , על איך כן לחנך ולהסביר במטרה לרכיבה נכונה בשטח ,הם כן חושבים על איך להכניס ולשלט שבילי אופניים ,הם הולכים להשקיע הרבה משאבים בכדי שרוכבי האופניים ימשיכו לטייל. והגישה שלהם שונה לגמרי מכל מה שהוצג פה כאילו אלו איזה קבוצה של אנשים שונאי אופניים . ובוא אני אגלה לכם משהו קטן: בישיבה האחרונה בירושליים -בדרגים הגבוהים ,מתוך 6 אנשים שישבו בחדר אז רק 1 לא רוכב על אופניים ...... שתבינו על מה אני מדבר אייל הרשטיק רכז פעילת עממית באיגוד האופנים בישראל
 
אני מקווה ומחזיק לך אצבעות../images/Emo45.gif

שתצליח במלאכה - ואולי באמת דברים יתחילו לזוז שם ברשות ונראה את האור בקצה המינהרה .
 

arnonke

New member
מה היא האלטרנטיבה

כל כניסה של אדם לתא שטח טבעי גורמת נזק!!! הן הולכי רגל הן אופניים הן ג'יפים ואפילו מטוסים שעוברים בשמיים גורמים נזק כלשהו לחי, לצומח ולדומם בטבע. למסקנה זו כבר הגיעו חוקרי הטבע מזמן. מצד שני מהי האלטרנטיבה, האם בשל שמירת הטבע יש לסגור כליל את כל האזורים הטבעיים שנותרו לתנועת בני אדם? האם למנוע כניסה לשמורות טבע? אולי פשוט עלינו להשאר בבית כל חיינו ולא לטוס, לנסוע, ללכת או לרכב לשום מקום? בין רצון האדם לטייל ולחקור ובין הרצון לשמור על הטבע ישנו קונפליקט מתמיד ולכן השאלה שנשאלה קודם לכן בדיון, האם אמנע מריכבה במקרה בו קיים חשש שהרכיבה תפעג בטבע? אינה רלוונטית. בכל רכיבה אפילו בנחל אלכסנדר ישנה בפיעה כל שהיא בטבע (מי מאיתנו יודע איזו לטאה נדרסה תחת גלגיו, מתי הוא עולה על פקעת של צמח נדיר או סתם מועך מאות ביצי צב שהוטלו תחת גלגליו). השאלה שצריכה להישאל היא מהו הקף הפגיעה? מהו המחיר? הגישה שאני מכיר בהבטי שמירת הטבע גורסת כי אין לסגור את הטבע כליל בפני בני האדם, שכן תיירות בטבע הנו הדרל ליצר מודעות ולהמכניס כסף למטרות שימור ומחקר של האזורים הטבעיים. לכן יש להגדיר אזורים מסוימים שאסורים לכל כניסת אדם שהיא - שמורות סגורות (כדוגמת נחל חבר במדבר יהודה) - בהם יתקיים הטבע ללא מפרע. מצד שני יש לפתוח אזורים אחרים לתנועת אדם אל מנת שניתן יהיה להביא אליהם מה שיותר אנשים שיהנו מן הטבע, יפתחו מודעות לחשיבותו ויכניסו כסף לרשויות הדואגות לשמירתו. מכאן לנושא האופניים, מכיוון שקיימות מספר אפשרויות לכניסות לאזורים טבעיים: הליכה ברגל, אופניים, אופנעים, ג'יפים וכיו"ב, יש לאפשר את כניסת כולם לאזורים המותרים לטיול תוך מיזעור הנזק מכך. תוצאה של איסורים גורפים (כגון האיסור על כניסת אופניים לסינגלים) תמיד תהיה הגדלת הנזק במקום הקטנתו. רק דמינו לכם מצב בו היתה נאסרת כליל תנועת ג'יפים שלא בכבישי אספלט, המ היתה ההשלכה של כך על הטבע, כמובן שאם היו מצליחים לאכוף תקנה זו הטבע היה המרוויח העיקרי. אולם, סביר יותר של היה ניתן למנוע מהג'יפאים את הירידה לשטח ומה שהיה נוצר עקב כך היא נסיעה בילתי מבוקרת בכל דרך אפשרית על מנת להביא את יצר הג'יפאות לפרקו. כמובן שאכיפת החוק היתה מביאה לתפיסת חלק מהם, אולם הרוב לא היו נתפסים והנזק לטבע היה אף גדול יותר מבמצב הנוכחי כי הם היו נוסעים בדרכים הצדדיות ופותחים דרכים חדשות על מנת לא להתפס. כיום זהו המצב בדיוק עם רוכבי האופניים. מכיוון שאין אלטרנטיבה לרכיבה בסינגל טרקים בצורה חוקית ומבוקרת, מתבצעת הרכיבה בסינגלים בצורה פראית ולעיתים תוך גרימת נזק - לא אני אקבע מה מזיק יותר ומה מזיק פחות וגם אני נמנע בין המזיקים למרות שאני משתדל שלא-. לכן הפתרון היחיד הינו מתן אלטרנטיבה טובה, שתאפשר לרוכבי האופנים לרכב בסינגלים מאושרים, בטוחים ושבהם הנזק הנגרם לסביבה הנו המינימלי ביותר וכל עוד זה לא קורה, שיקול הדעת לגבי איפה לרכב ואיפה לא לרכב, ישאר בידי הרוכבים מכיוון שלמעשה כולנו פורעי חוק ומזיקי טבע בכך שאנו רוצים לרכב בדרך שבה אנחנו הכי אוהבים - סינגל טרקים.
 

alonaski

New member
../images/Emo45.gif הגישה שאתה מכיר בענייני שמירת

טבע - זו בדיוק הגישה שבאמת מייצג אותה אורי דביר! בשיחה איתו, אמר לי שהוא שמח שגם ג'יפאיים, גם טרקטרונים וגם מנגליסטים - יצאו לטייל בטבע!! כי זה באמת מה שיוצר את הקשר והמודעות של אדם-וטבע! וכל המשתמע ממנו בהמשך!... זו בהחלט נקודת הראיה שצריכה להיות לדעתי!!
עוד הוסיף אורי ואמר - שהעניין היחידי הוא - שצריך למצוא את הפתרונות וההגבלים לכל מטייל מהסוג הנ"ל! כי הרי לא יתכן שג'יפאים יורשו להכנס לשביל הליכה בחוורים וכד'... הגישה הכללית היא = הטבע בארץ שייך לכולם!!! וכל אחד בדרכו שלו - מגיע לו להינות ממנו!! רק - צרכים להיות ההגבלים הנכונים! אופני ההרים שלנו - זו סצנה חדשה בארץ בשנים האחרונות... ולכן רק עכשיו מתפנים לדון ולעסוק בפתרונות עבורינו!
 

shmuliktal

New member
רכיבה בנחל חווארים

אני לא חולק על דברי אלונה, אך הייתי רוצה לציין שלפני כשנה פורסם בעיתון אופניים מסלול טיולים של אלי סט שנקרא (אם אני זוכר נכון) יובלים. המסלול כולל רכיבה בנחל חווארים ובשבילים אסורים אחרים כגון הסינגל העולה מעין עקב תחתון לרמת דבשון. אם מפורסמים מסלולים כאלה, לא ניתן לבוא בטענות כלפי רוכבים שרוכבים בהם מתוך חוסר ידיעה. לאחרונה פורסם תיאור טיול של יורם חן בעיתון אופניים בסינגלים היורדים מהר מירון, שלפי מיטב ידיעתי אינם מותרים לרכיבה(אמנם הוספה פיסקה של כיסוי תחת בסגנון של "הכתבה אינה מהווה המלצה לטיול באותו מסלול". יש אי ידיעה ובלבול רב בנושא איפה מותר ואיפה אסור לרכב. כך שקשה להאשים רוכבים אשר רוכבים בשבילים אסורים. אודה שגם אני איני נקי כפיים ורכבתי לא פעם בשבילי הליכה אסורים לרכיבה. אני זוכר לא מעט תיאורי מסלול בפורום שכללו רכיבה בשבילים אסורים, וחלקם, אם אינני טועה, אף בהשתתפות אלונסקי. שמוליק
 

יורם חן

New member
יש להבדיל בין חווארים למירון../images/Emo26.gif

שני אתרים שונים לגמרי ואין כל מקום להשוואה. זו בדיוק הבעיה, שהאיסור הוא גורף ואז אסור לרכוב בחווארים בדיוק כמו שאסור בשביל היורד מהמירון, למה- ככה ! אין מאחורי זה כל הגיון וזה רק מראה שמי שהחליט בנדון, נקט בכלל אצבע אחיד לגבי שני אזורים שונים לגמרי (כשהחליטו כלל לא חשבו על אופניים). מעבר לעובדה שמדובר בתוואי שטח שונה בתכלית, בסינגל של המירון אין כל נזק, לדעתי, למירקם "הרגיש" של סלעי הגיר. אף אחד, ברכיבה שם לא ישנה את מישטר הניקוז, ועוד כל מיני טענות אקולוגיות שניתן להעלות ומקסימום רק ישמור על השביל פתוח למעבר (בהיעדר מטיילים ותחזוקה שוטפת, הצמחיה סוגרת את השביל). אני אישית, למען הסדר הטוב, ניסיתי להידבר בעיניין עם הרשויות. בבי"ס שדה מירון לא ידעו להגיד לי אם מותר או אסור והפקח האזורי לא ענה בשני הניידים שלו משך שבוע שלם. יש לקחת בחשבון שמסלולים טכניים טהורים, אינם "מזמינים" אליהם את כל קהילת האופניים ולדעתי מדובר במספרים זניחים בהשפעתם, במיוחד אם מדברים על תוואי "קשיח" כמו זה שיורד מהמירון. אני אישית לא אקח קבוצת מטיילים לנחל חווארים אולם אני ממליץ על המסלול במירון לכל מי שאוהב רכיבה טכנית (תיאור מלא של המסלול במאמרים-תהנו).
 

ido mazor

New member
יורם צודק, זה בדיוק העניין

האיסור על הכנסת אופניים הוא חלק מאיסור כללי על כלי רכב, והוא גורף וכללי ללא מחשבה פרטנית. אני מניח שאם יעשו בדיקה פרטנית יתברר שבחלק גדול משטחי הארץ ניתן לאפשר רכיבה בשטח כיוון שאינה פוגעת בצורה משמעותית בתאי שטח מיוחדים ו/או בערכי טבע מוגנים ומיוחדים. לעומת זאת ישנם מקומות ספציפיים בהם הרכיבה יכולה לפגוע, ושם לדעתי צריכות הרשויות להתמקד - מקומות בהם הרכיבה פוגעת בערכי טבע מיוחדים. רוב הדוגמאות שאני מכיר נמצאות בנגב, כמו למשל אזור מכתש רמון - אזור בעל ייחוד גיאולוגי עולמי שצריך לשמרו, ואכן הפקחים שם מקפידים (ובצדק), גם על אופניים כמו על ג'יפים ובכלל.
 

shmuliktal

New member
שבילים אסורים?

לצערי אני לא מסכים איתך יורם. לדעתי לא ניתן להתעלם מהעובדה שאופניים כן עושים נזקים כמעט בכל שביל. אני שוב אומר את זה בתור אחד שבעצמו רוכב בשבילים, כך שאיני מתיימר להיות צדיק יותר מאף אחד אחר. אם לקחת 2 דוגמאות שהוזכרו בדיון פה: השביל האדום שיורד מהר שוקף- בתור מי שרכב את השביל הזה מספר פעמים בשנתיים פלוס האחרונות, בהחלט רואים את השפעת האופניים עליו ככל שיותר ויותר רוכבים משתמשים בו מעלה העקרבים הרומי- בפסח האחרון ירדתי אותו רגלית עם אישתי, לכל אורך הדרך, באופן כמעט רציף היו 2 פסים שחורים של 2 זוגות אופניים שירדו את המעלה תוך כדי החלקת הגלגל האחורי. המראה היה ממש מכוער ומכעיס. נכון שזה נובע מטכניקה לא נכונה, ניתן לרדת אותו ללא השארת שום סימן, אך זהו המחיר של שימוש של אופניים בשביל. אני בטוח שאותם פסים שחורים עדיין שם ויהיו שם עוד זמן רב. שמוליק
 

alonaski

New member
בהחלט!

גם הספר הראשון וגם השני של אלי סט - מתאר מסלולי טיולי אופנים על שבילים אסורים לכך על פי החוק! (את הספר של עומר יגאל טרם בדקתי לעומק בפן הזה...) אין ספק שהבילבול בקרב רוכבים קיים, וחוסר הידיעה קיימת גם! אבל מה שמרגיז אותי באופן אישי - זה התעלמות מאלמנט הנזק והפגיעה בטבע! אם אחרי שמציינים פה בפורום שיש מקומות בהם האופנים הם כלי משחית לטבע ובכל זאת אנשים מתעקשים לרכב שם מסיבות אגואיסטיות שלהם... - זה כבר לא קשור ל"אי-ידיעה" ובלבול!!! חשוב שרוכבי הרים בארץ ידעו ויכירו את החוק בעניין ואת איסורי הרכיבה בשמורות טבע ועל גבי מסלולי הולכי רגל אבל יחד עם זאת, יותר מזה - יכירו את עוצמת ההשחתה שהם גורמים במקומות מסויימים! (דוגמא מרגיז במיוחד לזה: רוכבי פרירייד בכרמל שפורצים לעצמם שבילים חדשים בתוך היער!!! או ביערות אחרים... זה מזעזע במיוחד בעייני!!!
) כמו שאמרתי עוד קודם - גם אני רוכבת על שבילי הולכי רגל ובכך עוברת על החוק (!!), אבל אני בוחרת את אותם שבילים שאני משוכנעת שאני לא גורמת שם נזק יותר מהולכי רגל! ועוד - הרבה פעמים אני גם אוספת שאריות של מטיילים רגליים שהשאירו אחריהם בשביל, מתוך הערך של שמירת הנקיון בטבע! (-אולי זה "מכסה" על הנזק שאני גורמת ברכיבה שם...) והיה גם מי שאמר - שיש הרבה מאוד שבילי הליכה שכבר מזמן מטיילים לא צועדים בהם והחלה"ט לא משקיעים בסידורם להליכה... ככה שצמחית צידי השביל גודלת פרא וסוגרת עליהם... ואז... השביל אובד לו... במקומות כאלה, אנחנו הרוכבים שמשתמשים בשביל - מאפשרים להשאיר אותו פתוח ונוח להליכה לבאים אחרינו! -אולי ניתן לראות גם בזה - נקודה לזכות נוכחותנו בשטח... הרבה פעמים במהלך רכיבותי בארץ, על גבי שבילי הליכה, אני רוכבת על שביל שבאמת - נדירים הם הולכי הרגל שמגיעים להלך בו בטיול רגלי במהלך השנה... אז - אני לא מרגישה שאני ממש מזיקה לשביל או לטבע... מה שנקרא: הפעלת שיקול דעת אישי!
- וחוצמיזה - מה שלומך שמוליק?... שנים מאז ראיתי אותך או שמעתי ממך לאחרונה...
 
למעלה