יהדות הומוגנית

  • פותח הנושא msch
  • פורסם בתאריך

msch

New member
יהדות הומוגנית

רק ביהדות כל הזרמים המרכזים שזה האורטודוכסים מתפללים יחד באותם בתי כנסיות . בדתות אחרות למשל בנצרות אף פעם לא יקרה שנוצרי קתולי יכנס לכנסיה אורתודוכסית או פרובוסלווית.באיסלם סוני לעולם לא יתפלל עם שיעי ( הם רק הורגים אחד את השני) כך שצריך לדעת שביהדות יש הרבה יותר סובלנות ואחדות דעים מאשר ריחוק וניתוק. יבוא ויגידו אבל הקונסרבטיבים והרפורמים לא, זה בגלל שהם לא באים להתפלל ובתי הכנסיות שלהם לא פתוחים רוב הזמן אולי רק לפעמים בשבתות וחגים. אז מי שחושב אחר שיגיב....
 

masorti

New member
כדאי שתבדוק את העובדות...

קודם כל, פרוטסטנטים נכנסים לעתים לכנסיה קתולית. ושנית, מתי היית לאחרונה בבית כנסת קראי? ומתי הגיע קראי להתפלל בבית הכנסת שלך?
 

msch

New member
קראי הוא לא יהודי

כך סוכם כבר לפני אלפי שנים בינינו לבין היוצאים מהיהדות קראים,שומרונים אייסאים ועוד ...
 

masorti

New member
הצחקת אותי...

ראשית, שום דבר כזה לא "סוכם בינינו לבין היוצאים מהיהדות קראים...". הקראים טוענים שהם היהודים הנכונים. אנחנו ה"רבניים" הם לדעתם אלה שסוטים מעקרונות היהדות. שנית, דין קראי אינו כדין גוי גמור. נישואים בין קראי ליהודיה (או להיפך) תקפים בדיעבד לפי ההלכה וצריך גט לגירושין. ובנסיבות מסוימות מותר ליהודי לאכול משחיטה קראית.
 

arriy80

New member
נכון.

אין שום דרך ליהודי "לצאת" מהיהדות. גם מומר הוא יהודי, וחלים עליו דיני היהדות. הוא גם יכול לחזור לחיק התורה ויתקבל. לגבי נישואין וגירושין עם קראים, אם הם יהודים, ופעולות אלו התבצעו לפי כללי ההלכה, מסתבר שאין שום הבדל אם היה זה יהודי מסורתי (=כמו המסורת היהודית המקורית) או קראי. אינני יודע מאיפה ההלכה הזו שמותר לאכול משחיטה קראית. אם הם שוחטים לפי כללי ההלכה - למה לא. אם הם לא שוחטים לפי הכללים - למה כן. לדעתי, אין דרך אמצע "לפעמים מותר".
 

arri2007

New member
היהדות המקורית אכן הומוגנית

נכון שיהיו הבדלי מנהגים, אך כל יהודי יוכל להתפלל בכל ביכנ"ס שיחפוץ. עיקר התפילה והסדר שלה - שווים. קריאת התורה - שווה. הקוראים בתורה והמתפללים יהיו תמיד גברים כמתחייב מההלכה. הקונסרבטיבים והרפורמים שהמציאו הלכה חדשה (או עיוותו את הקיימת) וגם הקימו טמפלים, אכן לא יכנס אליהם יהודי ההולך בדרכי היהדות המקורית. להתפלל עם נשים ביחד? להאזין לחזן המלווה במקהלה ועוגב? לשמוע דרשה מפי "רבנית"? זו לא היהדות שלו, מה יש לו לחפש שם?
 
היהדות אינה הומוגנית

בורים הולכים אחרי העדר למה שמוגר כברירת מחדל ע"י האליטה השלטת.
 

arriy80

New member
הבורים הם אלו שלא לומדים!

"האליטה השלטת" לא כפתה דעתה על ההתנהגות האישית של היחיד. בביתו היתה לו בחירה חופשית. אם לשמור על כשרות, שבת, נדה, ועוד הלכות שבינו לבין עצמו. כולם בחרו זאת, משום שידעו שזו האמת, וזו הדרך הנכונה. יש כאלו שלא בחרו, משום שלא האמינו, יותר משום שלא ידעו, ועוד יותר משום שהיה להם נח להמשיך בתאוותיהם ללא כל מחויביות כאלו או אחרות.
 

arriy80

New member
חבל על הניצול

אם קיים בכלל ניצול.... כל אחד מוזמן ללמוד על היהדות המקורית ועל המסורת של 3300 שנה. מי שירצה - יקבל, ומי שלא ירצה - שיעשה כרצונו.
 

msch

New member
אשמח לקבל הסבר לאימרות הכנף ...

המלומדות שלך ..
 
אני תמיד שמח להסביר

אבל אני לא מתחייב להיותי "מלומד", אני אדם פשוט. היהדות כלל לא הומוגנית ומעולם לא הייתה (אולי לא ממש "מעולם", תלוי מאיפה מתחילים לספור), וזה דווקא דבר טוב כי לאורך הזמן קהילות התעצבו באופן שונה ויצרו הלכות שונות בהתאם לצרכים הספציפים שלהם. עם הקמת המדינה קרה דבר "קטסטרופאלי" - הגיעו המון יהודים מהמון קהילות עם המון הלכות שונות, אשר כולן שאובות מאותו מקום, אבל יש בניהן הבדלים מתוקף הרקע הקהילתי של כל אחד מהם. לכאורה זה היה מאוד בעייתי כי יש המון פירושים ואפשרויות לבצע כמעט כל מצווה. בפועל, זה היה מאוד מבורך בעולם דמוקרטי וחופשי, אשר מתאפיין בפתיחות ובשפע מאוד גדול (באופן עקרוני, לאו דווקא בתחום הרוחני ולאו דווקא ביהדות עצמה). מדוע מבורך? -כי בזמננו בן אדם יכול לבחור לעצמו את אורח חייו (פעם מקצוע היה דבר שעבר בירושה, לדוגמא) ואת הזהות שלו (שלא לדבר על מגוון זהויות - אני יהודי, ישראלי, שמאלני וכו') - שני דברים שהתחילו להבשיל רק במאה ה-18; ולכן עצם ההתקבצות של כל הקהילות ואיתן כל האפשרויות ההלכתיות איפשרה מגוון הלכתי בו במקום ובזמן. בעיני זה פנטסטי (וצירוף מיקרים או עבודה מקסימה של יד מכוונת). הקטסטרופה אמיתית שפקדה את היהדות הייתה הקמת הרבנות הראשית. דבר אשר ביטל דה-פקטו את הפסאדו קטסטרופה הנ"ל. הרבנות הראשית הוצגה כגוף ההלכתי העליון של מדינת ישראל והיא למעשה כופפה את המגוון הזה לתפיסה שצריך להיות קונצנזיוס מוסכם אחד בגבולות מצומצמים ומתוחמים היטב. בכל מקום בו היו יותר מדעה הלכתית אחת הרבנות הראשית ביטלה (עם הזמן) את כל הדעות חוץ מאחת (במקרים שוליים נשארו שתי הלכות - "אשכז" ו"ספרד") אשר הייתה כביכול הטובה ביותר עבור העם היהודי (ובוודאי טובה יותר מכל ה"שטויות" האחרות שבוטלו כהרף עין). במובן הזה הרבנות הראשית החזירה אותנו לימי הביניים, לעידן שלאדם לא הייתה בחירה ועריצים הטילו עליו את יהבם. עכשיו אחנונ מגיעים לעוד קבוצה שאני חושב שעשתה טעות - ה"חילונים" so called. בעיני הבחירה לומר "אני חילוני" (אני של חול, אני סתם, אני ההיפך מקדוש או נעלה) היא שגויה באופן עקרוני, אבל פרקטי מה שקרה שהחילונים המשיכו להגדיר את עצמם כיהודים למרות שהם לא התעניינו ביהדות ולא למדו אותה כלל. כיצד יכול אדם להיות יהודי אם הוא לא מתעניין ביהדות כלל? -הוא יעשה מה שיאמרו לו (וכאן, אפשר לעשות רעש ברעשן או לצעוק "מצוות אנשים מלומדה"). וכן, ה"חילוני" יעשה מה שיאמרו לו. מי יאמר לו? -הסמכות ההלכתית העליונה - הרבנות הראשית. אבל החילוני לא באמת יתעניין בהלכות שהרבנות מאשר או מפרסמת, אז הוא יילך לכיוון וישמע בכל המגזר שמנו צומחת הרבנות הראשית - היהדות החרדית (ולעיתים האורטודוקסית). מכאן יצא שכשחילוני הולך לבית כנסת הוא בדרך כלל ילך לבית כנסת אורטודוקסי (ולא מהמתונים), את ההפרדה בין בשר לחלב הוא מכיר באופן החמיר ביותר ובכלל (החילוני מכיר את היהדות בגרסא הקיצונית שלה ולכן הוא גם כל כך מנוכר ממנה). מי שכמובן מרוצה מאוד מהמצב הוא ההגמוניה השולטת - היהדות החרדים, אשר מצליחה לשלוט היהדות במדינה בשני אופנים: 1. שליטה בתודעה של הזרם הגדול ביותר - ה"חילונים". אפילו שה"חילונים" ברחו מהדת, כסוף הם יעשו מה שיגידו להם (ברית מילה, עלייה לתורה, חתונה עם רב חרדי, קבורה לפי ההלכה וכו') גם אם הם לא מבינים בזה או לא מאמינים בזה. 2. הרבנות, בתור הגוף הממסדי הרשמי של המדינה, שולטת על כללי הגיור (ולמעשה על נתיב משמעותי בהתאזרחות). זה, בעיני, החטא של מנהיגים מסויימים במגזר החרדי (וגם באורטודוקסיה) ושל כמעט כלל הציבור החילוני. להיות בור זו בעיה שלך, אבל לנצל במודע את הבורות של אחרים (ולייצר את הבורות הזאת לאורך זמן) זה כבר הרבה יותר חמור בעיני. שבת שלום!
 

arriy80

New member
מדינה יהודית

מקימי המדינה רצו שהמדינה תישא אופי יהודי, הם קראו לה "מדינה יהודית", לכן הם שילבו את הדת עם המדינה. (*) "לכאורה זה היה מאוד בעייתי כי יש המון פירושים ואפשרויות לבצע כמעט כל מצווה" - לפי זה קהילות יהודית לא יכלו להשתלב לעולם בקהילות שהגיעו ממקומות אחרים. צא וראה איך יהודים ספרדים משתלבים עם אשכנזים ולהיפך. כל יהודי יכול להתפלל בכל ביכנ"ס יהודי מקורי. ההבדלים הם בפרטי ההלכות שאינם העיקר. אמנם כל אחד מצווה לשמור על מנהגי אבותיו, אך אין "המון פירושים ואפשרויות לבצע כמעט כל מצווה". השבת היא אותה השבת אצל כולם, המילה היא אותה המילה, השחיטה היא אותה שחיטה, התפילין הם אותם התפילין. ההבדלים הם בפרטים ובמנהגים. (*) אינני יודע היכן הרבנות הראשית פסקה כמו דעה אחת, וכמו שציינת יש מקום גם ברבנות למנהגי אשכנזים וספרדים (שהם הגדרה כללית לשני מקורות מנהגים). ענין זה שמעתי על הרבנות הצבאית, בזמנו של הרב גורן, שרצה שהצבא ינהג לפי מנהג מסויים - כנראה כדי שלא ייווצרו בעיות במסגרת הצבאית האחידה. וגם אם הרבנות הראשית פסקה לפי דעה אחת, היא כנראה עשתה זאת כדי לאחד ולא כדי "להיות עריצים". היות והרבנות היא מוסד ממשלתי, היא רצתה שהפסיקות יהיו אחידות, ושהמדינה תייצג דעה אחידה. לדעתי - זו אינה דרך מקובלת כ"כ מפני שיש ענין גדול של "לא תטוש תורת אמך" - כל אחד מחוייב לנהוג לפי מנהג אבותיו, למרות שייתכנו קשיים טכניים בהבדלי המנהגים מחבריו. (*) "בעיני הבחירה לומר "אני חילוני" (אני של חול, אני סתם, אני ההיפך מקדוש או נעלה) היא שגויה באופן עקרוני" נכון מאד! אין יהודי שהוא חול, שהוא ההיפך מקדוש. יש יהודי שומר תורה ומצוות, ויש ששומר פחות. יש שקרוב ליהדות יותר, ויש שקרוב פחות. אך יהודי הוא יהודי, והוא ישאר כך בכל מצב! תמיד יוכל להתקרב ליהדות יותר. תמיד יוכל להוסיף על קדושתו עוד ועוד. רק צריך לחפש את הדרך האמיתית. (*) החילוני שרוצה להתענין ביהדות מקורית ילך לדתיים/חרדים מפני שהם המצויים במדית ישראל. עובדה שרוב היהודים בארה"ב לא משתייכים לאורטודוקסים וכנראה גם לא מתעניינים אצלהם, מפני שהרפורמים רבים יותר, או שהם בעמדות מפתח גדולות יותר. אך גם החילוני במדינת ישראל יוכל להתקרב לאן שליבו חפץ: ליהדות המקורית, או ליהדות "המתקדמת"-החדשה, אין בעיה למצוא אותם. ובאמת מענין שרוב החילונים יפנו ליהדות המקורית למרות דרישותיה, כנראה הם מרגישים בזיוף.
 
העצב הוא

שהתרמית עובדת והתכמנים משמרים את כוחם בעוד שהטיפשים נשארים בבורותם, או כמו שאמר לאונרד כהן: "The poor stay poor, the rich get rich".
 

arriy80

New member
לטפשים יש אפשרות ללמוד

מי שמעונין ללמוד, יש לו איפה. הוא יכול ללכת לסמינר של ערכים, או לישיבה החילונית. הוא יכול ללמוד את דרך היהדות המקורית, ספרי הרמח"ל והמהר"ל או - להבדיל - את השקפתו של ליבוביץ. יש מבחר, רק צריך להגיע במצב אובייקטיבי להניח את כל הדעות הקדומות וההסתה בצד, ואז לגלות את האמת.
 

arriy80

New member
עד שהצורך יעלם

אם תמיד מגיעים לנושא המקוריות, אז צריך להציג את המקור. מי שמכיר את המקור, אין צורך להציגו לפניו
 
למעלה