יהדות הומוגנית

  • פותח הנושא msch
  • פורסם בתאריך

masorti

New member
היהדות המקורית היא ר"ג והרמב"ם...

וממשיכיהם מהזרם הרציונליסטי. הרמח"ל והמהר"ל השתייכו לזרם המיסטיקני.
 

arriy80

New member
זרמים זרמים

הרס"ג והרמב"ם חיברו ספרי הלכות. הרמח"ל והמהר"ל חיברו ספרי אמונה והסברים על דרך חז"ל. כל אחד התעסק עם התחום שיכל. זה לא שהרס"ג והרמב"ם לא ידעו על אמונה, ולא שהרמח"ל והמהר"ל לא ידעו על הלכות (המהר"ל היה הרב של פראג). וגם הרמב"ם התעסק לא מעט עם אמונה, וגם בחיבורו ההלכתי הגדול "היד החזקה".
 

masorti

New member
הרמב"ם ורס"ג התעסקו המון באמונה...

הספר "מורה נבוכים" עוסק בפילוסופיה בהקשר דתי, וגם הרס"ג הציג תפישה אמונית ברורה. אלא שהם נזהרו כמו מאש מלערבב בתוך עיקרי האמונה ענייני מיסטיקה ואמונות עממיות. דרך אגב... מי חיבר את שלוש עשרה העיקרים שמגדירים היום את האמונה היהודית? הרמח"ל? המהר"ל?
 

arriy80

New member
"אמונות עממיות"...

תרא פעם את ספרי הרמח"ל, הסברים על מבנה העולם, מבנה היהדות, מבנה האדם... אח"כ תחווה דעה עליו. המהר"ל עסק רבות בבאורי הכתובים והנביאים ואגדות חז"ל שטעו בהבנתם כפשוטם. הוא הסביר - כפי המקובל - שדברי חז"ל עמוקים מלהבינם כפשוטם.
 

arriy80

New member
למה לא: ישעיהו, אליהו ויחזקאל?

מה זו הקביע הזו "היהדות המקורת היא משה שמואל וירמיהו." על פי מה קבעת את זה? כי ככה יותר נח? ומשה לא כתב לשמור שבת? לא כתב לא לאכול חמץ בפסח? אם זו יהדות מקורית, אז צריך ללכת בדרך כזו לפחות, לא?
 

arriy80

New member
אז מי זה כל השאר?

מי הם "כל השאר" אצלך? ר' עקיבא, רבי יהודה הנשיא, רב אשי, הרס"ג, רש"י, רבינו תם, הרמב"ם, הרמב"ן תבחר, תודיע לי מי מוצא חן בעיניך, ומי לא.
 

arriy80

New member
באמת...

מענין מה אתה חושב על משה רבינו. הוא גם פרשן?
 

arriy80

New member
אי אפשר, אפשר רק להתעלם

אפשר לטמון את הראש בחול ולצעוק: מה אתה ממציא? אפשר להתעלם ממליוני אנשים שראו אותו, העבירו זאת לבניהם, והם לבניהם, וכך הסיפור עובר במשך 3300 שנה מאב לבן. עד שלא תמצא דגימת דם או רקמת ד.נ.א. של משה, אל תאמין שהוא אכן היה חי! כן הדבר לגבי כל האישים שהיו בהסטוריה היהודית והעולמית.
 

arriy80

New member
זהו בדיוק הבטחון!

המסורת שעברה מדור לדור במדיוק! זהו הבטחון שהסיפור אמיתי! יש כאלו שנח להם להתעלם מהמסורת הזו - מהבטחון הזה.
 

masorti

New member
שום מסורת לא עברה במדויק...

אפילו משה רבנו בנאומו בדברים ב' סתר את המסופר על אותם אירועים בספרים קודמים בתורה.
 

arriy80

New member
אולי תצרף הפניה?

היכן בדיוק נמצאות "סתירותיו" של משה רבינו? אשמח לבדוק את הדברים. וכשאני מדבר על מסורת, אני מדבר על הדברים שעברו לאחר מעמד הר סיני. ואכן, המסורת עברה במדויק, כל סיפורי הארועים - היו תואמים, בכל הקהילות היהודיות שהיו פזורות ברחבי העולם. כל ה"פרשנות" של חז"ל על המצוות, היו מקובלים אצל היהודים כמוסמכים - על פי כללי הלימוד - איש מפי איש, עד משה רבינו. זה הבטחון!
 

masorti

New member
בטח שאצרף הפנייה...

בוא ונקרא מה מספר משה על המשלחת לסיחון מלך האמורי: "כו וָאֶשְׁלַח מַלְאָכִים מִמִּדְבַּר קְדֵמוֹת, אֶל-סִיחוֹן מֶלֶךְ חֶשְׁבּוֹן, דִּבְרֵי שָׁלוֹם, לֵאמֹר. כז אֶעְבְּרָה בְאַרְצֶךָ, בַּדֶּרֶךְ בַּדֶּרֶךְ אֵלֵךְ: לֹא אָסוּר, יָמִין וּשְׂמֹאול. כח אֹכֶל בַּכֶּסֶף תַּשְׁבִּרֵנִי וְאָכַלְתִּי, וּמַיִם בַּכֶּסֶף תִּתֶּן-לִי וְשָׁתִיתִי; רַק, אֶעְבְּרָה בְרַגְלָי. כט כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ-לִי בְּנֵי עֵשָׂו, הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר, וְהַמּוֹאָבִים, הַיֹּשְׁבִים בְּעָר--עַד אֲשֶׁר-אֶעֱבֹר, אֶת-הַיַּרְדֵּן, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֵינוּ נֹתֵן לָנוּ." בקיצור, משה טוען שהאדומים ומואבים מכרו לבני ישראל מזון ומים. יש רק בעיה פצפונת עם הגרסה הזו... היא סותרת את המתואר בספר במדבר. בוא ונקרא את הנאמר בספר במדבר פרקים כ'-כ"א: משה שולח משלחת למלך אדום בבקשת מעבר ומכירת מזון. מלך אדום מסרב. התוצאה: " וַיְמָאֵן אֱדוֹם, נְתֹן אֶת-יִשְׂרָאֵל, עֲבֹר, בִּגְבֻלוֹ; וַיֵּט יִשְׂרָאֵל, מֵעָלָיו. וַיִּסְעוּ, מִקָּדֵשׁ; וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה, הֹר הָהָר." אחרי מות אהרון והנצחון על הכנענים בערד, מופיע המשך המסע: "וַיִּסְעוּ מֵהֹר הָהָר, דֶּרֶךְ יַם-סוּף, לִסְבֹב, אֶת-אֶרֶץ אֱדוֹם;" אז מתרחשת פרשת נחש הנחושת, ואחריה נאמר: "וַיִּסְעוּ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיַּחֲנוּ, בְּאֹבֹת. יא וַיִּסְעוּ, מֵאֹבֹת; וַיַּחֲנוּ בְּעִיֵּי הָעֲבָרִים, בַּמִּדְבָּר אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי מוֹאָב, מִמִּזְרַח, הַשָּׁמֶשׁ. יב מִשָּׁם, נָסָעוּ; וַיַּחֲנוּ, בְּנַחַל זָרֶד. יג מִשָּׁם, נָסָעוּ, וַיַּחֲנוּ מֵעֵבֶר אַרְנוֹן אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר, הַיֹּצֵא מִגְּבֻל הָאֱמֹרִי: כִּי אַרְנוֹן גְּבוּל מוֹאָב, בֵּין מוֹאָב וּבֵין הָאֱמֹרִי." בקיצור, ברור לחלוטין שבני ישראל לא עברו כלל בתוך ארץ אדום (וממילא לא קנו שם כלום), וגם את ארץ מואב הם עקפו - ולא מוזכרת שום מכירת מצרכים ע"י המואבים. אתה מוזמן להסביר לי האם משה טעה בנאומו, או שמא כותב הנאומים שלו התבלבל ברישומים ולא ידע היכן בדיוק עבר המסע.
 

arriy80

New member
שום סתירה - המאורעות כפי שהתקבלו

עיין ברש"י על המקום [דברים ב, כט] ותבין את מה שקרה: בני עשיו אכן מכרו אוכל ומים לבני ישראל על גבול ארצם, ואמנם בני ישראל לא עברו בארצם. ועכשיו תגיד: בטח רש"י המציא את הפירוש הזה... ולפי המסורת: הפירוש של המאורעות, כמו המצוות, התקבל והועבר מדור לדור. אין מקום להמצאות! אם משה רבינו המציא, למה לא קמו כל עם ישראל וצעקו חמס: מה אתה ממציא? ויותר מזה, הם העבירו את המאורעות ואת דברי משה כמו הכתובים! כל העם! ואת טענת ההמצאה אתה יכול להגיד על כל התורה, לא רק על אי-הבנה של מאורעות. מי אמר שהיתה יציאת מצרים? מי אמר שהיה מעמד הר סיני? ועוד...
 

masorti

New member
הפירוש של רש"י לא סביר...

א. ברור שמלך אדום לא היה מאפשר מכירת מזון לאויב. ב. נאמר שהמוכרים הם "בני עשו היושבים בשעיר" ולא "בגבול שעיר", ולכן ברור שמדובר על ארץ אדום עצמה. ג. גבול ארץ אדום הוא איזור מדברי דל בתושבים, ולא סביר שבני ישראל התקיימו ממעט המזון שמכרו להם תושבי איזור הגבול האדומי. ד. עובדה שבספר במדבר לא מוזכרת אפילו ברמז מכירת מזון מאדומים לבני ישראל. חוץ מזה, עדיין לא הסברת את ענין "המואבים היושבים בער" שמכרו גם הם מזון ומים לבני ישראל. העיר ער היתה במרכז ארץ מואב, ולפי ספר במדבר בני ישראל בכלל עקפו את ארץ מואב ממזרח. סיכום: אין לך שום תשובה לוגית לטיעונים, ולכן אתה מדקלם כתוכי "הכול התקבל והועבר מדור לדור".
 
למעלה