יהדות ואתאיזם (ואגנוסטיקה גם)

יס באך

New member
הבעל של חותנתי

רק לאחרונה, בטח בגלל פרשת טננבאום הוסבה תשומת לבי שלאשה יש: חם וחמות, לגבר יש חותן וחותנת, רק רציתי שתד'ו. אז הבעל של חותנתי חושב ומתנהג כמוך, אם כי לפעמים הצחוק הורג אותי מהסתירות, אבל זה לא לעג, כי אינני לועג לו אלא מעריך את המאמץ שלו, ובמקביל גם אני מתאמץ בשבילו. למשל, האם כשאזמין אותך אליי לביתי תאכל? אחי, העובד את אלוהים במלוא הרצינות, מאז זכה ל"הארה" לא יאכל ולו פרור בביתי, יעדיף לא לבוא אליי ולהלבין את פניי מאשר לחטוא באכילת "לא כשר", ואילו הבעל של חותנתי, הוא לא פותח ארונות. המשמעות: אחי חושב/מאמין שפרה מדרום אמריקה היא מקור החלב של קיבוץ במרכז הארץ [אינני מתייחס כמובן לסוגיית הבשר "האחר", שזו עוד סיבה שאין סיכוי שאחי יבוא אליי], ועל כן, העובדה שיש לי כיור אחד, מערכת כלים אחת, או אני לא מנקה את הבית לכבוד פסח, היא סיבה גם לקרוא לי בהמה, ולחשוב בין היתר שבני נוח עדיפים עלי. [ נו, דיסו.. דת/אמונה..] הבעל של חותנתי חושב שאמונתו אינה כפויה עליי. כשהוא בא אליי הוא יאכל [אם כי אני מצדי אקפיד על מזונות לא חלביים ולא בשריים, ואברר היטב היטב אם כלי האוכל שלי מתאימים, או שאקנה חד פעמיים, והוא ינופף יד הצידה בחוסר נחת ויאמר - מתאימים לי כלי האוכל שלך]. אחי והבעל של חותנתי קשורים אליי בקשרי משפחה. אין ליקשר אמוני אתם, אין לי כל קשר חברתי-מעמיק אתם השפה שאני מדבר בה מחברת בינינו ככלי תקשורת ולא מעבר לזה ועל כן ישראליות היא מצב תודעתי אחר לגמרי. ישראליות מורכבת משורשים דתיים [לא לאומיים!!] שמקורם: יהדות-נצרות-איסלאם. הישראליות היא לידה של תנועה לאומית 100 שנים אחרי אירופה, הפלסטיניות היא לידה של תנועה לאומית 30/40 שנים אחרי הציונות. ישראליות היא פסיפס של דרמות קיצוניות מאוד. אבל ישראליות היא חילוניות במהותה. הסמלים שלה לאומיים חילוניים ולא דתיים.
 
מה אני נכנס לזה בכלל?

זהו נושא כל כך טעון שבאופן אוטומטי אני מדלג עליו בידיעה שזו תיבת פנדורה אישית. חוץ מזה בגלל הרצינות של הנושא יהיה לי קשה להכניס את ההומור הדלוח שלי, אז מה כל הפואנטה? אבל היא היתה שיכורה מספיק בשביל להסכים להתחתן. יום לאחר מכן, שנים של חינוך ישראלי עשו את שלהן, אמרתי: "אנחנו נסע לארץ ונתגייר". בארץ נתקלנו בממסד הרבנות על כל כיעורו, היא אמרה: "תעזוב אותי מהשטויות שלך" והתעוררתי מה הופך בן אדם ליהודי או למוסלמי או חובזי? נניח שהיא תתחיל לנשק מזוזות, להדליק נרות, לאכול כשר ולהריק עלי מרחוק כמה ימים בכל חודש, אז יהיה אפשר לקרוא לה יהודיה? ונניח שהיא תשמור מצוות כמו הרב קוק או הרבנית אקסטזי, אנשים יקבלו אותה כיהודיה? זובי! צריך לשלם ברבנות. ביקרתי פעם בקשמיר. לאחר לילה לבן ברחתי מהכפר עם שחר בגלל שהרבה אנשים שם לא אהבו אותי. באמת שלא עשיתי כלום, פשוט היה לי דרכון ישראלי. אנשים בקצה השני של העולם רוצים להרוג אותי רק בגלל שיצאתי מהכוס הלא נכון לטעמם. (אם מישהו רוצה להגיד משהו על המשפט האחרון שיוסיף את זה בשלשול של נינט טייב מציצות בע"מ) ההתלכדות הזו סביב "כוס המקור" היא פרמיטיווית דוחה ורדודה. אבל היא קיימת, גם אצלנו. ונניח שהיא בן אדם נפלא ואפילו קוראת מידי פעם בתנ"ך לפני השינה (נשבע לכם) ולומדת מה שהיא יכולה על המורשת של בעלה (זה הדדי). בקיצור יודעת על יהדות ומורשת ישראל יותר ממנשק מזוזות ממוצע. ולא רק זה, גם אכפת לה מאותה מורשת ואותה קבוצה אתנית. מה כל זה עושה אותה? זובי! היא יצאה מכוס של גויה! אם היא רוצה להיות יהודיה שתשלם ברבנות! אחרי התשלום היא יכולה לערוך טקסי שינטו כל היום, מבחינתינו היא יהודיה טובה. האמונה הדתית לא צמחה משום מקום. מערכות האמונה הראשונות צמחו בכל תרבויות העולם במקביל (בצורה די זהה) על מנת לענות על שאלות בסיסיות. מאוחר יותר כאשר הבשילו התנאים התפתחו האמונות המונותאיסטיות על מנת להכין את החברה לקפיצת הדרך הבאה בתור. מאז אותן מערכות אמונה כולל היהדות איבדו את משמעותן המקורית והפכו לקליפה בידי מנהיגים המשתמשים בה להשגת יעדים ההפוכים בניגוד גמור לתכלית המקורית שלהן. האם יש אלוהים? לא יודע ולא רלוונטי. אני מנסה לחיות את החיים שלי הכי טוב שאפשר כפרט וכחלק מחברה כלשהי. אני יודע מי אני ומה המקורות שלי ומבלי להתכחש להם אני מוותר על העונג להחזיק באותן אמונות אשר החזיקו אבותי בקו הדם שלי. יש מי שיקרא לי יהודי מלוכלך, יש מי שיקרא לי תינוק שנשבה. אבל הכי חשוב, יש מי שקוראת לי אהובי היקר... ואיך אתם קוראים לה מעניין את הביצה הימנית שלי. בס"ד
 

לובה1

New member
מיהו יהודי? ../images/Emo104.gif

צ'טערת, עם כל הכבוד, במילון שלי אין משפטים פילוסופיים ומילים מפוצצות. קראתי את דברי האתאיסטים פה. אלה שהגיעו למסקנה ולהכרה בעצמם ואלה שינקו זאת עוד בבית הוריהם. מרבית מהוריכם הגיעו לארץ מהגולה. מדוע דוקא לארץ ישראל? כי מדינת ישראל הוקמה כ"בית לעם היהודי". האם האתאיזם פרושו עבורכם, שאין כל משמעות להיותכם יהודים? מה מחזיק אתכם במדינת ישראל ? השלוה? השקט? השגשוג? התרבות? השכנים מעבר לגבול? מה???? גם את התנועה הציונית הקימו והגשימו אך ורק יהודים. כמה מכם ירוו נחת ויהיו מאושרים, אם אחד מילדיכם ינשא לנוצרי או מוסלמי ונכדיכם יהיו לא יהודים (לפי ההלכה) ? מה אתם מרגישים עמוק פנימה לתופעות אנטישמיות אלימות בעולם, ולא רק מהבחינה המוסרית-אנושית, אלא הזדהות כיהודים? האם הרגשתכם זהה כאשר (לדוגמא) שורפים בית כנסת, מסגד או כנסיה? האמונה באלוהים, בכל הדתות, בתרבויות הנאורות ועד לשבטים הפרימיטיביים ביותר, היא, בעוצמות שונות,הינה מקור לחוזק וכח נפשי, שכל בן תמותה זקוק לו במהלך חייו, עוד משחר האנושות. לקיום או אי-קיום "המצוות" אין כל משמעות בעיני. כל אחד לפי צרכיו הנפשיים/רוחניים. הנקודה היא, מה טמון עמוק פנימה בכל אחד מאיתנו.
 

יס באך

New member
הולך, אלא..

שאנחנו לא ההורים שלנו, וסה"כ בשלב הזה רמת החיים של המעמד הבינוני, גם אם הוא עובד קשה מאוד, לא ירודה-פחותה מרמת החיים של האירופי מהמעמד הבינוני. גם באירופה מפוצצים-מתפוצצים ויש סכנות קיומיות לא פחותות משלנו. לשון אחר, היחס שלנו למדינה הוא יחס אזרחי-כלכלי בעיקרו. נכון , רבים לא רוצים חתן/כלה נוצרי-מוסלמי-הודי-[אתיופי יהודי גם לא טוב, אגב, גם תימני-יהודי כהה מאוד לא טוב!!]- כלומר הענין הגזעני שאת מעלה מצחיק מאוד וחסר ממשות. [בבתי ספר של אגודת ישראל התלמידות ממוצא ספרדי לומדות בכיתות "נחותות" השידוכים "נחותים" - נו ב'מת, לובה..] הרגשתי זהה לחלוטין כששורפים מסגד, מקדש, כנסייה או בית כנסת - אדישות מוחלטת, צער אם נשרפו "אוצרות תרבות" כעס אם נשרפו בני אדם. לא, הסחיטה הרגשית שאת יוצרת כאן לא עובדת עליי, לפחות.
 
'צטער גם כן

אבל אין קשר לסיבה להימצאותינו כאן ולאמונה. אני נמצא כאן, קודם כל כי הביאו אותי לכאן, מבלי ששאלו אותי ועכשיו אחרי שלמדתי כאן, עשיתי צבא, חוויתי את ההוויה הישראלית, אני ישראלי והמנטאליות שלי ישראלית (לא תמיד זה דבר שכדאי להתגאות בו) וככזה – ישראלי אני חש אמפטיה לישראלים אחרים. כך אני בנוי. מצד שני אני חש קרוב יותר לאמריקאי נוצרי מניו-יורק מאשר לאריה דרעי. משמעות היותי יהודי, היא עבורי לא יותר מאשר היותי שייך לקוס קדמון. האמונה עוזרת לאנשים מסויימים. אנשים פרימיטיבים שמאמינים באמונות תפלות ואין לדעתי שום הבדל בין אמונה באל מונותאיסטי לבין אמונה בכישופי וודו או בחתול שחור. וכן, כן... גם אנשים משכילים יכולים להיות פרימיטיבים.
 

לובה1

New member
צ'טערת שוב - לא בולעת

ממש לא. באך ואיתמר, אתם רוצים לומר שאינכם עושים דבר כלשהו הקשור במורשת היהודית? בר מצוה לבנים, באיזה טקס נישאתם? (אני נגד נישואים דתיים), האם אינכם חוגגים את חגי ישראל/יהדות כגון ראש השנה, סוכות, חנוכה, פורים, פסח? אינכם מלמדים את ילדיכם על חגי ישראל? אלה חגים דתיים לא אזרחים כמו יום העצמאות. ולהבדיל אלף הבדלות, קבורה, שבעה? הרי לכל הדברים האלה שהזכרתי, יש אלטרנטיבות אזרחיות וחגים יהודיים לא חובה לחגוג. לא בולעת! אמונה זו פרימיטיביות? משמע רוב רובה של האנושות היא פרימיטיבית. לדעתי הצנועה ואין בכוונתי לפגוע, אני רואה פה תגובה של סנוביזם אינטלקטואלי מלאכותי. באך, איך אתה יכול לומר שאצלנו בישראל חיים באותו סיכון שחיים באירופה? אתם נותנים דוגמאות ממקרים קיצוניים כגון ישיבות, "עדיפות" עדתית וכו' ישנן גם עדיפויות חברתיות אחרות כמו סביבה ומצב חברתי, השכלה, מצב כלכלי ועוד. האם אזרחיה הלא יהודים של ישראל מרגישים את אותה הזדהות ושייכות כמו אזרחיה היהודים?
 
ושוב מה הקשר?

עשיתי בר מצווה לבן בגלל ההיבט הפולקלוריסטי תרבותי של האירוע. וגם התחתנתי בטקס דתי כי כך דורשים במדינה הזאת שלנו שלא השכילה להפריד בין הדת למדינה. וגם עשיתי ברית מילה לבן כי מספרים שלגברים לא נימולים קשה להשיג תפקידים טובים בסרטים כחולים. ואני חוגג גם חלק מהחגים, אבל זה עדיין לא אומר שאני מאמין שאלוהים פסח על בתי היהודים במצריים או שאלוהים דאג שפך השמן יספיק לשמונה ימים. אמרת שרוב האנושות הוא פרימיטיבי ובזה צדקת. מאות מליונים מאמינים שמוחמד הזיז את ההר ומאות מליונים אחרים מאמינים שישו הוא בנו של אלוהים. זה עדיין לא אומר שהם צודקים?
 
במילים אחרות

אתה טוען שהאמונה היהודית היא קש וגבבה, אך מקיים חלק ממצוותיה (סליחה, מנהגיה) כי כופפו לך ת'יד, מסכן. ואולי אתה אפילו לא מוכן להצעיד את זה קדימה למודע שלך, אבל אתה שומר על מנהגים קרדינליים ביהדות כי אתה יודע שאם תתנער מהכל, ואם כולם יהיו אתאיסטים שלא שמים קצוץ על שומדבר בדת, תוך דור או 2 לא תהיה דת יהודית, ואולי בכ"ז מציקה לך המחשבה הזאת. ונכון הוא שאם הרבה אנשים מאמינים שמריה התעברה מרוח הקודש, זאת עדיין לא הופכת להיות אמת צרופה אצלי, אבל שוב - אני יהודי והם נוצרים. (אגב, לפי הסימנים הניתנים בתנ"ך לנביא-שקר [כיצד תזהה נביא-שקר ב-3 שלבים קלים], ישו הוא אכן נביא-שקר) [מכין עצמי לצרורות-אש]
 

יס באך

New member
אתה קורא לא נכון את יהודה

לא כופפו לו את היד, אלא יש שני מניעים חזקים להתנהגות של יהודה, אם אני מבין אותה: 1. חוק המדינה, לו הוא מחוייב כאזרח ישראלי 2. נורמות היוצרות שותפות ואחדות כלשהי לדעתי, הרבה ישראלים חילוניים יתנו לך את הסיבות האלה כבסיס להתנהגותם ה"דתית", אך בעצם התרבותית-נורמטיבית-קהילתית.
 
תודה יס באך שהבהרת את עמדתי

ועוד נקודה במענה לדיסונאנסנס: ממש לא איכפת לי שבעוד דור או שניים לא יהיו יהודים בעולם. אני רק מקווה שבהזדמנות הזו יתבטלו גם הנצרות, האיסלאם ועוד שאר רעות חולות.
 
אז זהו בדיוק סלע המחלוקת בינינו

כי אני רואה את היהדות כדבר טוב ויפה. אודה ולא אבוש, חבל לי שכ"כ הרבה רואים בה דבר רע ו/או פסול. נראה כי רבים מהמגלומנים כאן, למרות ואחרי כל הפילוסופיה המגבה, עברו חוויות סובייקטיביות לחלוטין, שגרמו להם לסלוד מהדת. אני שוב שואל: האם הדת היא שהשניאה את עצמה עליכם או שמא מייצגיה (רבנים, פוליטיקרים, משפחה ושאר ירקות)? (ניתו כמובן גם להתווכח על כך שדת לא יכולה להתקיים ללא מי שיקיים אותה.) האם, באך, הסיבה הכי חזקה לכך שתשמח ותעלוז אם תתפוגג היהדות היא משום שאתה לא-מאמין (ורוצה שכולם יהיו קרובים לדיעותיך/חוסר אמונתך) או משום שאתה רואה בְדת משהו מדכא (oppressing)? מדוע אתה חושב שאני מקיים את מצוות היהדות, כי אני מזוכיסט? כי אין לי בררה? כי שטפו לי את המוח? רק להזכיר (כי אין לי צל של ספק שאתה יודע), הנצרות והאיסלם "גנבו" מהדת היהודית ועיוותו דברים רבים. הנצרות, במיוחד הקתולית, ניסתה להפוך את הדת למשהו מיסטי ומעורפל, נחלתם של מלומדים בלבד, אך היהדות תמיד היתה מאוד תכל'סית בבסיסה, עם התנ"ך כקודקס לחוקים יומיומיים (מהיגיינה ועד משפט-רצח). כמובן שמס' חוקים לא הולכים שלובי-זרועות עם ההגיון (פרה אדומה למשל), אך כאן נכנסת לתמונה האמונה, בסיס כל דת, וכו' וכו' כמו קפת, מקווה שכל האמור לעיל makes sense איכשהו. גם אני עייף לעייפה.
 

קפת

New member
דיסודיר

דת, מבחינתי, היא אסופה של ציוויים+מנהגים+פוליטיקקה+פוליטיקקים, ולאו דווקא בהיבט הצר של כנסת ישראל או מוסדותיה. אלא בזה הרחב שיותר - שבשמו/בשמם נשלחים מאמינים להרוג מאמיני דת אחרת, לחבל במרפאות להפלות, להרוס ולהצית בתי תפילה, לצייר צלבי קרס, לנתץ מצבות ובואופן כללי לשלול כל מה שזר ושונה. ויש גם את ההגדרה הטומכרובית, הנפלאה: האמונה הדתית לא צמחה משום מקום. מערכות האמונה הראשונות צמחו בכל תרבויות העולם במקביל (בצורה די זהה) על מנת לענות על שאלות בסיסיות. מאוחר יותר כאשר הבשילו התנאים התפתחו האמונות המונותאיסטיות על מנת להכין את החברה לקפיצת הדרך הבאה בתור. מאז אותן מערכות אמונה כולל היהדות איבדו את משמעותן המקורית והפכו לקליפה בידי מנהיגים המשתמשים בה להשגת יעדים ההפוכים בניגוד גמור לתכלית המקורית שלהן. ולא, מתוקון, אנלא חושבת שאתה מזכוסיט. אני מוכנה להמר שאתה שואב הנאה מרובה מהיותך דתי. אני גם מהמרת, שזה קורה לך משום שאתה עשית בחירה מודעת. עברת תהליך מקביל, אם כי מאוד לא זהה, הפוך, בעצם, לזה שיס באך או אני עברנו. אבל כמו שאני מתעלמת באלגנטיות מנפלאות הדת (לא צינית) - ויש נפלאות, אתה מתעלם (או שלא) מכל הגועל והנאחס שהצטבר על גבה כמו קורוזיה. הרבה קורוזיה.
 
קפתדארלינג

מה שרשמת כאן למעשה מאשש את טענתי לעיל, שסלידתך מהדת אכן נובעת מסלידתך מה_מייצגים_ אותה. את מצטטת את קביעתו של טום כרוב כי "הדתות המונותאיסטיות התפתחו במקביל" אך זוהי מיסאינפורמציה במקרה הטוב. הדתות המונותאיסטיות התפתחו סאירלית, לא פראללית (אם לשאול ביטוי מתחום האלקטרוניקה): יהדות -> נצרות -> איסלאם. אם *מקבלים את הכתוב בספרי המוּסר שלנו (שהם גם ספרי ההסטוריה שלנו) כאמת צרופה (ואני מנחש מה עמדתך בעניין), נוכחים לראות שהמוסר מתאים גם לימינו אנו. את יכולה לטעון שאת דוגלת ומקיימת את "לא תרצח" או "כבר את אביך ואת אימך" גם בלי שתידרשי לכך ע"י 10 הדיברות, אך את וודאי מקבלת בשוויון נפש את החוקים שמדינת ישראל משיתה עלייך - חוקים שכתבו בני תמותה - בעוד שניתן להתווכח אם התורה ניתנה מלמעלה או לא. אם נניח שכן, _הוא_ הרי יודע מה טוב לנו יותר מאיתנו, לא? (חד וחלק) ואם לא - על החוקים והמוסר המקופלים בה עדיין לא חל חוק התיישנות (שוב, הדוגמאות של רצח וכיבוד הורים, ועוד רבים אחרים: משפט צדק, דינים שבין אדם לחברו, וכו' וכו'). ולסיום ארוך, גם אני חי על הפלנטה - קבלי תיקון, הבִיצה - הקרויה מדינת ישראל. אני מודע לכל החרא שמקדמים בשם הדת, אך שוב, זאת לא הדת שלנו (קרי תנ"ך, משנה, גמרא, ראשונים ואחרונים, הגר"א, המהר"ל, חגים, משפחה...) אלא מאניפסטציות של פירושים מעוותים שלה. אישית, אני כל הזמן שואל ומקשה ודורש הסברים. למשל, לפני שבוע שאלתי חב"דניק למה חסידים מקבלים את כל מה שהרב "מאכיל" אותם כאמת צרופה ולא מפעילים את הקדקוד. מדוע להיכנס לבית כנסת עם חולצה עם הדפס של סוס זה פסול, אבל להיכנס עם שאריימל מפרוות צובל זה בסדר (ומה לגבי ציורים של סמלי השבטים דן ויששכר - זאב וחמור? ומה לגבי נתינת שמות בע"ח לא-כשרים ליהודים - דב, זאב ואריה?) קיבלתי תשובות לא-מספקות. מה עם פאה נכרית? מקור המנהג היה "שיער באישה ערווה", אך הפאה איבדה את הפונקציה הזאת כשהפכה לאייטם אופנתי שיכול להיראות יפה יותר מהשיער הטבעי של האישה. זהו מדגם זעיר משאלות שאני נוהג להפנות לרבנים שונים, אך גם אם תשובותיהם לא מספקות אותי, אני לא מתנער מהעיקר בדת. * נכון, מאורעות כמו 10 המכות במצרים וקריעת ים סוף מקשים "מעט" על קבלת התנ"ך כספר תיעודי, וכאן נכנסת לתמונה האמונה
 

נינטייב

New member
דיסקומותק

אם הבנתי אותך נכון, אתה איש שוחר מדע ומבין מדע. כיצד אתה מתייחס לענף שלם בחקר המקרא הנקרא "ביקורת המקרא", החל מוולהאוזן, ועד הממצאים הארכאולוגיים שלא בדיוק תומכים בספור המקראי כלשונו?
 
אולי אקצר את השם ל"דינונאנסנסציה"

כי מדי פעם מתפלק למישהו ואני הופך מדיסו למועדון ריקודים. הייתי שמח לומר לך מה דעתי על ענף זה של ביקורת המקרא, אך אינני מכיר אותו כמעט, חוץ מלהכיר בקיומו. וולהאוזן בטח יהודי אם יש לו ביקורת. אישית, אני מעדיף להאזין לשטוקהאוזן. מה שאוטומטית מעלה אצלי הקבלה למבקרי מוסיקה שלא יכולים ליצור מוסיקה. רק בגלל שאני מאמין, לא הייתי מתנגד לקרוא ספרים ומאמרים בנושא ביקורת המקרא, אם כי יש אינספור ספרים באינספור תחומים שהייתי מעדיף ונהנה לקרוא לפני-כן. עם כל זאת, אשמח אם תתני לי דוגמאות על הממצאים הארכיאולוגים עליהם דיברת. סיקרנת אותי.
 

נינטייב

New member
דיסו, לשיעור הבא, אנא קרא

את הערך בקישור. וולהאוזן עשה את העבודה הגדולה ביותר במחקר פילולוגי של התנ"ך, בניתוח טקסט וכדו'. הארכיאולוגיה, כמדע עזר סייעה לאשש חלק נכבד מטענותיו. לא מפריע לך שאין ממצאים ארכיאלוגיים על דוד המלך המפואר? ששלמה לא מוזכר בשום תעודה היסטורית מזמנו חוץ מאשר בתנ"ך? אגב, גם לדעתי אין סתירה בין המצאות מאובנים של דינוזאורים, לבין ספור התנ"ך. "התנינים הגדולים" יכולים להיות בהחלט טירונוזאורוס רקס, ברכיוזאורוס וברונטוזאורוס. ועכשו, לקישור (לא רע) על וולהאוזן (גרמני, לא יהודי).
 
ילד לא מפריע!

לא מפריע לי שדוד ושלמה לא מוזכרים בתעודות היסטוריות חוץ מהתנ"ך (ומה התנ"ך, כלב?) ולעומת זאת האל *זאוס מוזכר באינספור תעודות היסטוריות ואני לא מאמין בקיומו. זאת, יקירתי, אמונה בשבילך. *ההוא שזיין את לדה בתור ברבור. זואופילים חולים היוונים האלה! בעניין "הוכחת" קיום האל, הרשי לי להפנות אותך לעיקרון האנתרופי (anthropic principle) כנסיון 1, מעניין, מני רבים.
 

קפת

New member
תרשו לי

לא עיינתי במסמכים המורכבים שהעלו פה נינטמותק ודיסקומותק, משום שאין לי זמן וגם משום שאני מתקוממת בלבי הפעוט על כל ניסיונות "ההוכחה" (ואגב, היוונים אולי פסיכים, אבל המיתולוגיה כ*מניואל בוק* הרבה יותר ציורית ומובנת לי מהתנ"ך). כל שאלת ההוכחה היא מפגרת בעיני, ואני לא אביא נימוקים. אליבא דה עין ליבוביץ עשה את זה יותר טוב, ולפני. המגלומן. מה זה משנה אם יש או אין? הפרדיגמה הפסאודו מדעית הזו חושפת את ערוותה כשבאים לדון בהוכחות לקיומו של אל. מבחינתי, יש לו קיום בהווייתו של דיסקומותק או של עין דיר. כשם שאללה קיים במוחותיהם של שניים או שלושה עולי רגל למכה, או אצל אי אלו סהרורים שעומדים מדי יום ראשון להקשיב לדרשתו של איזה פוץ פולני מלא פרקינסון, ברומא. אתם מבינים, מכולכם אני הכי נאורה, ליברלית, טולרנטית ופלורליסטית: אם אדם מאמין בקיומו של דבר - שיאמין. סבבה. זו ההוכחה היחידה שדרושה שלי. והרי מה שאני לא רואה, או מסרבת לראות, אינו מעיד על קיומו או אי קיומו של דבר. משל העץ ביער. ולכן נבואותו של ניטשה כ"כ חזקה, והגשימה את עצמה יותר מששיער האיש האומלל הזה: האלוהים מת בלבם של מיליארדי מאמינים, שבנסיבות ותודעה חברתית אחרת היו נשארים בבתי התפילות. אי אפשר להתכחש להיבטים החברתיים פסיכולוגיים של הדת, והתעלמתם ממה שנינטוש כותבת. אני חושבת שאתם לוקים בקוצר ראייה. מאמינים ככופרים גם יחד. אלוהים קיים עבור מי שמאמין בקיומו. ותחת הפרדיגמה הזו אפשר להניח כ"כ הרבה משתנים, לאין סוף. בשבילי, אגב, הוא לא יותר מפיסת מיתולוגיה. ואת זה אני לא צריכה, לא יכולה, ולא רוצה להוכיח. ואני גם לא חייבת.
 
למעלה