יהדות לחילונים?

sigal d

New member
יהדות לחילונים?

אני יהודיה חילונית גאה. אני חושבת שמי שיכול/ה להבין אותי הכי טוב זה מי שמגיע/ה מתוך העולם שלי ומדבר/ת אלי את השפה שלי. כותרת הפורום הזה "יהדות לחילונים" היא כותרת מתנשאת. מאחורי הפורום הזה לא עומד גוף חילוני, שיכול לספק את צרכיי, אלא גוף דתי, שאינני יודעת מהן יומרותיו ומה מטרותיו. אני נותנת לכם את הקרדיט שמטרותיכם טובות, אבל לדעתי פורום כזה הוא הטעיית הציבור. לא ברור לי מדוע הנהלת תפוז הסכימה להעלות את הפורום הזה. מהדפדוף עד כה לא ראיתי התייחסות לחילוניות מוּדעת, אלא לחילוניות "חסרה", כאילו הדבר הטוב הוא להיות דתי/ה, וחילוני/ת הוא/היא מי שאין לו/לה רצון או יכולת למלא את המצוות. זו גישה צרה, וחבל. הרי כמו ש"לכל אחד (ואחת) יש עיר ושמה ירושלים", נוכל לומר ש"לכל אחת ואחד יש יהדות בלב", וזה בדר גמור אם אני רואה את יהודיותי באופן שונה ממך- מזה אנחנו גדלים וצומחים באמת כעם, לא מהתשובה ה"נכונה".
 
מטרת הפורום

היא קירוב לבבות, ונתינת מענה יהודי למעוניינים בכך. אנו גם שמחים בקיום דיון פורה וענייני בין מי שאינו מעוניין בכך, ונותנים לך את כל הכבוד וההערכה. הפורום יתן במה לכל י שמעונין לקיים דו שיח של רצון טוב בענייני יהדות, לא משנה מהן עמדותיו. ואיננו רואים את מי שאינם מקיימים מצוות כ'אנשים נחותים' חלילה. אני מקווה שתמצאי את מקומך כאן בכל זאת...
 

sigal d

New member
קירוב לבבות הוא אכן מטרה חשובה

הבעיה היא שקירוב אמיתי הוא לא מצד אחד לצד השני, אלא שכל צד מתקרב לרעהו. יהדות הלכתית היא גוון אחד של היהדות, אך לא היחיד. יהדות היא תרבות שלמה. לפיכך, כאשר מתייחסים, למשל, לשאלה של קעקועים, כדאי לציין מדוע מבחינה הלכתית הדבר אסור- מכיוון שעמים אחרים היו עובדי אלילים, וקעקועים שימשו להם כחלק מהפולחן, לכן קבעו חכמים שביהדות הדבר אסור. ויש מקום לפתוח דיון- האם גם היום, כאשר קעקועים אינם משמשים לצרכי פולחן, מן הראוי שיהיו אסורים? נתתי את נושא הקעקועים כדוגמא בלבד, מכיוון שנושא זה עלה כאן לאחרונה, אבל זו רוח הדברים. כדאי לבחון באילו נסיבות תרבותיות נוצרו דברים, והם ממשיכים להיווצר.
 
את צודקת לגמרי בדוגמה

אכן כתבתי תשובה קצרה, משום שלא היו מקורות לידי, והתכוונתי להביא בהמשך הרחבה לתשובה ובה נימוקים וכו'. גם הדיון אותו הצעת לעלות בנושא הקעקועים למשל הוא טוב ולעניין, בתנאי שלא יבוא מתוך זלזול בהלכה אלא מתוך כבוד ורצון להבין, גם אם לא להסכים . ואכן יש מקום לדיון כזה בפורום. שוב - אני תקווה שתצליחי למצוא מקום איתנו בפורום.
 

avshalomat

New member
הבעיה אם יש מקום

לדיון בהלכה מחוץ לגבולות ההסכמה שההלכה צודקת תמיד, יש נטיה לומר הבא נכבד את ההלכה, אבל בפועל כיבוד של ההלכה, אלא חוסר נכונות להתדיין בה.
 

רקסיי

New member
לפי עניות דעתי כתוב מה דעתך

אם אתה חולק על ההלכה כתוב מה שאתה חושב אחרת נהפוך לפורום שני של "שאל את הרב" ולא יהיו בו הרבה גולשים.
 

שוגייה

New member
נו...אם זה מהשאת חושבת שצריך

לכתוב אז תכתבי!! בשביל זה נוצר הפורום... כמו שמישהו כאן כתב-מהות הפורום נוצרת ע"י המשתתפים בו...
 
../images/Emo45.gif פשוט ככה...

הפורום נראה כרגע כמן אשנב, קופה כמו לכרטיסים ברכבת, שבפנים נמצאים הדתיים ובתור עומדים החילוניים כדי לקבל קצת יהדות, כי אין להם משל עצמם. כאילו כל קשר בין חילונים למסורת מקרי בהחלט, והם צריכים איזה "דוס מחמד" (במרכאות, כי גם אני שונאת את הביטוי) שיסביר להם קצת על ההלכה. זה לא נאמר מתוך רצון לפגוע, אלא כי ככה זה נראה כרגע, לחילוני שמגיע מבחוץ.
 
ככה זה נראה גם

לחרדי שהגיע לכאן מתוך מחשבה שזהו פורום של שיח ענייני בין שני המגזרים מתוך כבוד הדדי וקבלה של שני הצדדים. אח``כ הוא נוכח לראות שזה כמו שמתואר בהודעה שמעלי. חבל.
 

רקסיי

New member
"ככה זה נראה לחילונים.."

מה שנראה לי הוא שפורום נוצר ע"י מי שמשתתף בו. חבל לי שכל מה שאני קורא בהודעות האחרונות הוא "למה קוראים לחילוניים חילוניים ואולי החילוניים נעלבים כי לא אומרים שהם קדושים" או שמדברים בשמי. לא ראיתי שבפורום אחר אמרו "ככה מרגישים הטבעוניים.." "ככה מרגישים הצמחונים" כאשר מדובר בהודעה אישית של טבעוני על מה שהוא מרגיש. אני חושב שהוא יכול לדבר רק על עצמו. אני אדבר רק על עצמי. באופן אישי אני לא מתבייש להודות שאני בטוח שמנהל הפורום יודע הלכה יותר ממני וכנראה בקיא במקורות היהדות יותר ממני. אני כן מתעניין במקורות היהדות אחרת לא הייתי כאן. באופן אישי אני מחכה לדיונים שיעניינו אותי יותר מאשר "האם כינוי חילוני מעליב" ו"למה קראו לפורום יהדות לחילוניים." חבל לי שמנהל הפורום לא המשיך בדיון ההוא שהיה נותן צוהר לפתרונות החרדיים לבעיה ההיא למרות שאני מבין שזאת בעיה שלא נוח להציג אותה. כשמכירים אפשר לדעת הכל גם דברים פחות נוחים. כל מי שמצטער שהפורום לא דן בדברים מעניינים יותר יכול לפתוח הודעה בנושא שמעניין אותו וזה מכוון אליך עצי יער. אני יהודי חילוני, לא מחפש להיות קדוש ולא רוצה להיות קדוש ולא נעלב מהכינוי חילוני. אולי כל מי שנעלב מהשפה העברית צריך לכתוב באתר של האקדמיה ללשון עברית ולהתחיל להוריד מילים מהשפה העברית. יש עוד כמה מילים בשפה העברית שיכולות להעליב אותו ואולי נתחיל לדבר באנגלית?
 
לפורום יש יד מכוונת

והיא הנהלת הפורום. וכשהנהלת הפורום, במיוחד כשהוא בראשית דרכו מאפשרת לדיון לתפוס צד יותר דתי מחילוני ולא מאזנת את המצב, כשמצונזר דיון על זרע לבטלה שלא חייב להיות מצונזר בפורום חילוני (הרי אצלנו זה לא נושא עד כדי כך אסור לדיון) ושנראה כאילו החילונים יכולים להתקרב לדת, כאילו זה לא משהו שנולדו איתו... זה בהחלט עושה את הפורום יותר "פורום לחילוניים שרוצים לראות מה זה דתיים" מאשר "יהדות לחילונים".היהדות שלי, באופן ובמינון, היא בדיוק אותה יהדות של כל לובש שחורים ממאה שערים או אישה עם 7 ילדים מהתנחלות כלשהי. אני לא צריכה שיגידו לי מה לעשות ומה לא לעשות כדי להיות יהודיה, או כדי לממש את היהדות שלי. אני אפילו לא צריכה להאמין באלוהים בשביל זה. גם אני הייתי רוצה לראות כאן דיונים אחרים. אולי על איך החילונים רואים את עובדת היותם יהודים ואיך זה משתקף בשגרת היומיום שלהם ללא טקסים ותפילות, או השוואה של סמלים דתיים בטקסי מעגל החיים של החילונים - מה הם כן שומרים מהטקס הדתי ומה לא (דוגמה מצורפת). אבל אני לא פותחת נושא בעניין, כי לא בא לי שהשרשור יהיה מלא בדתיים שיצעקו עליי כמה אני לא בסדר, כמה מה שאני עושה הוא בכלל לא נחשב יהודי וכו'.
 

masorti

New member
אני לא יודע למה את מתלוננת?

בודאי שהמטרה המוצהרת של הפורום היא חילונים שמעוניינים לקבל מידע על הדת והמסורת היהודית, ומכאן נובע שעבורם הדת היהודית אינה "מוקצה". פורומים שהמוטו שלהם הוא "טפו עליכם דוסים-שחורים-מסריחים-פרימיטיביים שלא הולכים לצבא ונכנסים לי לצלחת" יש כבר די והותר בתפוז ובכלל באינטרנט. את ושאר ה"חילונים-בהכרה" מוזמנים לגשת לשם... פורום אתאיזם. פורום חופש. ואלו רק הפורומים ששמם מרמז על אנטי-דתיות מובנית. יש עוד כמה שהפכו שנייה לאחר הקמתם לזירת ניגוח נגד הדת והדתיים.
 

masorti

New member
כדי שלא תקופחי בלינק שנשמט...

הנה שוב הלינקים לשני פורומי שנאת-הדת...
 

רקסיי

New member
אבל היא כותבת שהיא משלבת יהדות

באורח החיים היומיומי שלה. אני חושב שהמטרה היא למצוא דרכים להראות איך חילוניים מרגישים את היהדות שלהם וגם לשמוע יותר על המסורת ולקבל מידע.
 

masorti

New member
היא מתלוננת שהנהלת הפורום...

"מאפשרת לדיון לתפוס צד יותר דתי מחילוני ולא מאזנת את המצב". פורום ששמו "יהדות לחילונים" אמור בהגדרה להיות יותר "דתי" מ"חילוני". חילוני שמרגיש שנסיעה לים בשבת ממלאת אותו נפשית כפי שההליכה לבית הכנסת ממלאת את הדתי, אינו נזקק לפורום על יהדות. והדתי באמת שאינו זקוק שהחילוני שנוסע לים גם יירק לו בפרצוף וידרוש ממנו להכיר בשוויון שתי האופציות.
 

sigal d

New member
הכותרת באמת בעייתית

מכיוון שיש בה יותר משמץ של התנשאות. ייטב לכולנו אם נצליח להניח בצד תפיסות של שחור-לבן. דתיים אינם רק א/נשים שהולכים לבית כנסת בשבת, כמו שחילונים אינם רק א/נשים שנוסעים לים בשבת. אם יש לפורום הזה מקום, לדעתי המקום הזה נמצא בדיוק באפור שבין הקצוות. היתפסות לקיצוניות מכל צד שהוא היא נוחה לצורך הדיבור, אבל מאוד לא תואמת את המורכבות של מציאות חיינו בכל תחום, וגם בתחום זה.
 

רקסיי

New member
חשבתי שהכותרת קוראת לקהל היעד

אני לא מתבייש בחילוניות שלי. אם אנחנו מגדירים את עצמנו חילוניים איך נאמר שמי שקורא לנו כך מתנשא עלינו? כך בדיוק מגדירים את עצמם 50% מהאוכלוסיה ולהם הפורום קורא אם הם רוצים להכיר יותר מקרוב את המסורת שלהם ולפחות לדעת עליה. ברגע שאת טוענת שהשני מתנשא את בעצמך טוענת לעליונות שלו עליך. אם אגדיר את עצמי כגבר ואותך כאישה ותאמרי שבעצם ההגדרות יש התנשאות האם לא מובלעת באמירה הנחה שלך שיש עליונות באחד הצדדים? אין התנשאות בהגדרה עובדתית. עובדתית הם יודעים יותר על משהו שהפורום מציע להציג בפנינו. אם יהיה לנו מה להציג, ויש לנו הרבה מה לומר, אנחנו יכולים לכתוב. אם יתחילו למחוק ולצנזר נלך מפה. זה הכל.
 

sigal d

New member
אסביר מדוע היא בעייתית בעיניי

תראה, לדעתי הכותרת בעייתית, מכיוון שאילו כתבו "יהדות חילונית", זה היה נותן יותר כבוד לאופן שבו א/נשים שמגדירים את עצמם כחילונים (ולא אכנס כרגע לדיון על המינוח) רואים את היותם/ן יהודים/ות. לעומת זאת, מה שמשתמע מהכותרת "יהדות לחילונים" זה שיש יהדות אחת, ובואו ניתן אותה לאלה שאין להם. אינני מרגישה כך. לכן הכותרת מפריעה לי. ולמרות זאת, אם מבחינת התוכן אראה שיש כאן מקום ליהדויות לא הלכתיות, אשאר כאן. אם ארגיש שמותר לדבר על הכל, כל עוד זה במסגרת ההלכה, אין לי מה לעשות כאן, מכיוון שההלכה אינה מכתיבה את אורח חיי. גם בטקסים שאני עורכת אני מעודדת את שני בני הזוג לחשוב על ההדדיות בטקס, ואם יש מי שרוצים לשבור שתי כוסות, לאחר שהוקדשה לנושא מחשבה, זה נפלא בעיני. זה לא במסגרת ההלכה, כמו אוננות והוצאת זרע לבטלה, ואם הפורום הזה לא ייתן מקום אמיתי לנושאים האלה, יהיה חבל.
 

רקסיי

New member
כלומר את מציעה דרך אלטרנטיבית

של טקסים שלא במסגרת ההלכה. אני מבין את הבעייתיות מבחינת מנהל הפורום. אני חושב שאת ואחרים צריכים להשאר ולהציג גם את נקודת המבט שלך וכל אחד יבחר בדרכו. ממילא החילונים יודעים את הדרך לכל פורומי ההחזרה בתשובה ומי שרוצה יקבל את הדרך ההלכתית שמציג מנהל הפורום ולא את שלך. כיום רבים מהחילונים "זורקים" את שתי הדרכים ואומרים פשוט שהם לא יהודים או אין לשום טקס יהודי מקום בחייהם. הרגשת ההתנשאות יכולה להיות רק בעיניים של החילונים ומהכותרת אפשר להבין הכל. כל אחד יכול לבחור את מה שמתאים לו. את קרובה ליהדות הרפורמית או שייכת לזרם אחר? שבירת שתי כוסות יכול להיות מנהג יפה אם הזוג רוצה שיוויוניות בטקס ואני חושב שהוא אפילו לא מנוגד להלכה. כתבי והגיבי ונראה לאן הכל יתפתח.
 

sigal d

New member
אני חילונית מודעת

אני שואבת את ההשראה שלי ממקורות ישראל הקדומים והחדשים, ורואה ביהדות תרבות ושורשים. ליהדות פנים רבות, והיא, על כל גווניה, מהווה עבורי מקור השראה, אך לא מקור סמכות. בחיי אני משתדלת לשלב תורה (לימוד), עבודה (קיום אורח חיים יהודי) וגמילות חסדים (צדק חברתי-התנדבות). אני עורכת קבלות שבת בבית, מדליקה נרות שבת- לפעמים אחרי כניסת השבת "ההלכתית"- בזמן שנכון לי. שבת אצלי איננה ככל יום, אבל אני לא נמצאת באחד הקצוות של בית כנסת והים. אני מודעת להיותי חילונית. מוסריות והיחסים שבין אדם לחברו/חברתו חשובים לי יותר ממה שבין אדם למקום. יש שמעל ראשיהם כיפה. מעל ראשי כיפת שמיים.
 
למעלה