ייצוגית נגד רכבת ישראל

ייצוגית נגד רכבת ישראל

אני נוסעת קבועה ברכבת בשנה וחצי האחרונות וככזאת אני נתקלת לעיתים תכופות מידי באיחורים, תקלות, ביטולים ושאר המצאות של רכבת ישראל.
התחושה היא של מערכת שמזלזת בלקוחותיה בצורה מחפירה. תדירות התקלות ברכבת מצביעה פשוט על חוסר תפקוד, וכנוסעים, אנחנו לקוחות שבויים של מערכת שלא אכפת לה, אך אין לה מתתחרים ולנו אין אלטרנטיבות.
מקצת קריאה באינטרנט הבנתי שתביעה ייצוגית נגד הרכבת היא בעייתית, אבל נמאס לי לאחר לעבודה באופן קבוע, ונמאס לי שאף אחד שם לא משלם את המחיר.
חשבתי לאסוף את סיפוריהם של מאות נוסעי רכבת שנגרם להם עוול (אולי באמצעות דף פייסבוק) ולאחד את כולם לתביעה ייצוגית.
רציתי לדעת אם יש סיכוי, ואם יש טעם להשקיע את המאמץ
תודה!
 
תביעה ייצוגית בגין איחורים בהגעת רכבת

שירית שלום,
רכבת ישראל בע"מ הינה חברה פרטית, המצויה בבעלות מלאה של ממשלת ישראל. פעילותה מוסדרת בהוראותיה של פקודת מסילות הברזל, בתקנות שהותקנו מכוחה ובנהלים שפורסמו בהתאם אליהן.
לעניין איחורים ועיכובים בתנועת הרכבות קובעות תקנות מסילות הברזל (תנאי נסיעה ברכבת) משנת 2000 חבות עקרונית של החברה במתן פיצוי לנוסע בגין איחור רכבת העולה על 30 דקות.
פרטי הפיצוי ושיעורו נקבעו במסגרת 'נוהל פיצוי בגין איחור' שפורסם ע"י משרד התחבורה מכח תקנה זו ביום 1/11/13. נוהל זה מתייחס אף לביטולי רכבות ושיעורי הפיצוי להם יהא הנוסע זכאי. הנוהל עצמו, כמו גם הוראות והסברים אודותיו- מפורסמים באתר רכבת ישראל.
ככלל, וכל עוד פועלת הרכבת בהתאם לנוהל האמור, הרי שחרף עוגמת הנפש שנגרמת לנוסעים כתוצאה מאיחורים ועיכובים- לא קיימת עילה של ממש לנקיטה בהליך ייצוגי.
עם זאת, ברבות השנים הוגשו מס' בקשות לאישור תובענות ייצוגיות בגין ליקויים שלא נמצא לגביהם פתרון בנוהל עצמו, ואשר בגינם עתרו המבקשים לפיצוי. למשל, בימים אלו תלויה ועומדת על שולחנו של ביהמ"ש המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית במסגרתה טוען המבקש כי בעוד שבהתאם לנוהל- זכאי רוכש כרטיס בודד לפיצוי הן בגין איחור בהגעת הרכבת והן בגין ביטולה, הרי שלגבי מחזיקי כרטיס תקופתי נקבע פיצוי רק למקרה של איחור, בעוד שאין הם זכאים לפיצוי כלשהו בגין ביטול הרכבת.
לסיכום, שאלתך אינה מצביעה על ליקוי מסוים מעבר לאיחור בגינו קיים פיצוי סטטוטורי, והיא מתמקדת בתחושת חוסר אונים כללית (ומוצדקת) אל מול החברה, המזלזלת לשיטתך בלקוחותיה, ואולם חוק תובענות ייצוגיות מחייב את המבקש לנהל הליך מכוחו, להצביע על עילת תביעה ספציפית, המנויה בו ככזו הראויה להתברר בהליך ייצוגי. בנוסף, עליו להצביע על נזק אחיד הניתן לכימות, והמשותף לכלל חברי קבוצת התובעים.
לפיכך, נזק סובייקטיבי עקיף (דוגמת כזה שנגרם כתוצאה מאיחור לעבודה וכיוצ"ב), ובפרט כזה הנובע מתחושות תסכול- לא יספיקו לשם ביסוסו של הליך ייצוגי.
מכל מקום, וככל שבפיך עילה מתאימה להגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית- אינך נדרשת לאתר את חברי הקבוצה. אלו יאותרו ויפוצו- במידת הצורך-באופן שייקבע ע"י ביהמ"ש בסיומו של ההליך.

בברכה,
עו"ד אייל קוצ'ינסקי
 
למעלה