יעוץ פילוסופי בלתי אפשרי.

מולוקו

New member
יעוץ פילוסופי בלתי אפשרי.

נניח שתכלית הפילוסופיה היא הציות לאמת. {כדברי אנטיפון} אם כך הדבר הרי הכלי האולטימטיבי של היעוץ הפילוסופי היא האמת. ואם האמת הינה הכלי אזי היא מאיינת את תוכנו של היעוץ הפילוסופי . כיוון שאין אנו יודעים את כל האמת הסובייקטיבית,וכמובן אין לנו ידיעה על האמת האובייקטיבית. מכאן יוצא שיעוץ פילוסופי הוא מן הנמנע. מ.ש.ל.
 
ואם היועץ עוזר

לאדם לגלות את האמת הסוביקטיבית שלו ? ע"י כלים פילוסיפים ( חוץ מזה לא אומרים אי אפשר על משהו שישנו ! ) מ.ש.לא צריך להכיח .
 

מולוקו

New member
כיצד יעשה זאת אם את האמת שלו

אינו יודע? על זה אמר סוקרטי "אני יודע, שאינני יודע דבר". בעולם אונטולוגי היחס הוא כלפי היש ולא כלפי האין, וזו סברתי.
 

מולוקו

New member
האם אפשרי זה פשוט ?

או שהעניין פשוט כי הוא אפשרי ? וכל מה שאפשי לו לאדם לעשות הוא פשוט ?
 
יעוץ פילוסופי : לגעת באמת שלך מקרוב

הפילוסופיה מבקשת לחשוף את האמת, לגלות את רב גווניותה של כל אמת ובעיקר, מולוקו ידידי הצעיר, ליצור אמת וליצור באמת. לכן האמת היא לא "הכלי האולטימטיבי" (מה זה בכלל?) של היועץ הפילוסופי. היא תכלית הפרקטיקה שלו. קשה לדבר באופן סיסמתי על נושאים עמוקים ומרגשים כמו אמת: אמת כהתגברות עצמית (כמו שמוצאים אצל רן סיגד ב"פילו-סופיה" ובספרו הנפלא "האמת כטרגדיה"), אמת כיצירה עצמית (כמו אצל ניטשה ב"שופנהאור כמחנך), אמת כמרד באבסורד (כמו אצל קאמי ב"האדם המורד"), אמת כאמיתיות, כאותנטיות (כמו אצל קירקגור ב"או-או"), אמת כתהליך מתמיד של סילוק "עשבים שוטים" מן התודעה (כמו שממליץ ג'ון לוק ב"מסה על שכל האדם"), אמת כהבהרה של האינואיציות היסודיות שלנו כפי שמציע לנו סטיבנסון, אמת כחשיפת החוקיות של השפה הפרטית לצד פיענוח משחקי הלשון שלנו (ברוח הפילוסופיות של אוסטין וויטגנשטיין) ועוד, ועוד... והיעוץ הפילוסופי דווקא מבקש להימנע מהקשים נוסח ההקש שלך, מולוקו היקר. כי לא נכון שתכלית הפילוסופיה היא ציות לאמת: הפילוסופיה היא מרד של האמיתיות האישית בכל "אמיתיות דטרמיניסטית" ולכן היא כל כך חיונית, כל כך מצליחה וכל כך מצמיחה.
 

מולוקו

New member
נעיין בדבר.

אם תפקידה של הפילוסופיה לחשוף את האמת ואם אין כזו בנמצא ליצור אותה, אזי באיזה כלי תשתמש הפילוסופיה לחשוף וליצור אמת אם לא באמת עצמה ? למה הכוונה באמת רב גונית ? האם גוונים הרבה לה או שמה צרופה היא ? האמת כהתגברות עצמית ? מסופקני, ניטשה מלטש את מנגנון הסובלימציה שלו אפילו לא כהצעה, אלא חבויה היא בין דבריו. כך שאצלו אין לדבר כלל על יעוץ. סוקרטס לא מייעץ לאיש ולא מתיימר לעשות כך בכלל, כפי שאומר הוא מפורשות. האם אמת היא אותנטיות ? אולי כדאי שנגדיר אמת. מהי אמת ?
 
ניטשה הוא גדול היועצים הפילוסופים !

המושג ייעוץ הוא באמת בעייתי ב"עסק" הזה. מתודה דיאלוגית נוסח סוקרטס ודאי סייעה לבני שיחו להתקרב אל האמת (אפילו אם היה זה "רק" דרך חשיפת הטעויות והשגיאות שבהשקפתם). ניטשה נותן באחד הטקסטים שלו "מתכון" לפיענוח האותנטיות (שופנהאור כמחנך, פרק א') אולם במכלול יצירתו ודאי אין אהדה ל"ייעוץ" שבו צד אחד פאסיבי והאחר אקטיבי. גם בפרקטיקה שלי אין אהדה לדפוס כזה (ואולי לכן, באמת, המילה 'ייעוץ' מטעה). אבל מה עושה ניטשה בכל הטקסטים שלו אם לא לייעץ לקוראיו: "לא העבודה היא עצתי לכם כי אם הקרב; לא השלום היא עצתי לכם כי אם הניצחון. תהא עבודתכם קרב! יהא שלומכם ניצחון!" (זרתוסטרא, 46). ניטשה הוא לא רק יועץ, הוא מפתה. הוא תופס את עצמו, לא פחות ולא יותר כמפתה: מפתה ליצירה אישית, מפתה להתגברות עצמית. מהו זרתוסטרא שלו, של ניטשה, אם לא ספר העצות הגדול ביותר שנכתב אי פעם? ניטשה עצמו כינה את זרתוסטרא (בטקסט אחר, שקיעת האלילים) כך: "זוהי המתנה הגדולה ביותר שקיבלה האנושות מעודה", כך אמר ניטשה על ספרו שלו עצמו. לא צנוע היה האיש. אבל יועץ גדול היה. יועץ מסוג כה מיוחד! מעקה אני על שפת הזרם. מי שיכול לאחוז בי- יתפסני. אבל, אינני משענת!
 

מולוקו

New member
פשוט לא נכון, ניטשה אינו יועץ.

זאת ועוד, בכה אמר זרתוסטרה מבקש האחרון מתלמידיו לעזוב אותו, לשכוח אותו וללכת איש איש לדרכו. הוא אינו רוצה ללמד אותם ולא להדריך אותם. הפיתוי לעצמה של ניטשה זה המסע אל העצמי הפרטי של האדם שהוא נחלתו הבלעדית, ולא של אף יועץ חיצוני אחר. מעניין אתה בוחר בניטשה שהוא האנטיתיזה של היועץ שאתה מבקש להכתיר, אנא ממך אל תעשה זאת בניגוד לניטשה כי הוא מבקש לא להיות בדיוק את הדבר שאתה מבקש ממנו להיות.
 
אם יראוני דם ואומר דם יאמרו צבע!

(הכותרת הזאת היא משפט מחץ משיר מקסים של אמיר גלבוע) לימדו אותי, שאם משהו נראה כמו אדם, והוא מתנהג כמו אדם וגם מצהיר על עצמו שהוא אדם אז כנראה זה אדם. אני חושב שאם מישהו נותן לך עצות, הוא משתמש בהרבה טכניקות שכנוע ופיתוי כדי שתקבל אותן, הוא מכנה את עצמו יועץ/ מדריך/ מפתה/ מנהיג/ מורה- לסירוגין, אז אולי זה לא מופרך לראות אותו כיועץ. כדי לראות את ניטשה כיועץ, מולוקו היקר, אתה צריך לשכוח כל מה שאתה מכיר על יועצים בני זמננו. ה כ ל ! ניטשה מעתיר עליך עצות (אני מצטט במפורש מהטקסט "ככה רעי, כמו התאנים הללו נושרות תורותי לחיקכם: שתו איפוא את עסיסן, אכלו את בשרן המתוק..." (זרתוסטרא, 82). לא רק שהוא מעתיר עליך עצות, הוא עצמו קורא לעצותיו "עצות", המבנה התחבירי והסמנטי של המשפטים הוא של משפטי עצה "שברו, שברו נא את הצדיקים והישרים. הה, אחי, האמנם הבנתם דברי זה?" (זרתוסטרא 206). ניטשה מבקש מתלמידיו לעזוב אותו? נהדר. האם זה מוכיח את טענתך? להפך. זה מחזק את עמדתי שהיועץ המונומנטלי הזה מביא את הפיתוי ליצירה עצמית לשיאו. יצירה עצמית אין לה דגם שעליו היא יכולה להישען. אבל יש לה, אוהו- בהחלט יש לה דגמים שהיא יכולה ללמוד מהם! ככה ניטשה עצמו מעיד שהוא למד משופנהאור וספג ממנו השראה. לפיכך היועץ במיטבו הוא המורה במיטבו והמורה במיטבו הוא יועץ במיטבו, והמורה והיועץ במיטבם יש להם יעד אחד ברור: לאפשר יצירה עצמית. להתגבר על היסוד הדטרמיניסטי שבמציאות (aufhebung). אני יודע שהמושג "יעוץ" רחוק בפועל, מבחינת השדה הסמנטי המקובל שלו, מדגם ההשראה הניטשיאני. אותי זה לא מפחיד בכלל. הרי בפורום הזה, מולוקו, אנחנו לא כבולים לשום מוסכמות שהן. מותר לנו לשבור את הכללים הבלתי כתובים, אפילו של מוסד הייעוץ עצמו. אלא שאנחנו לא משאירים אותם שבורים! הו, לא! אנחנו בונים אותם, את הכללים ואת הכלים, מחדש. כל הזמן אנחנו עושים זאת. אבוי לנו אם לא נעשה זאת.
 

מולוקו

New member
אבי הפילוסופיה היה מתהפך בקברו

נוכח דבריך אלו. בדיאלוג מנון מנסה סוקרטס להוכיח שהנשמה יודעת הכל. בתאיטיטוס חוכך סוקרטס האפלטוני בדבר הידיעה והבעלות עליה. האם בעל הידיעה הוא היודע ? או שמה, היודע בעל הידיעה ? או היינו הך. כלוב הציפורים, גוש השעווה הם הדוגמאות בהם משתמש אפלטון לאפיסטמולוגיה שלו. כמה נוגד את עניין היעוץ שאתה דוגל בו. כמה אישי ומובנה הוא הדבר. את גורגיאס הוא מביא לסתירה , את אותיפרון הוא מפיל שלושה רגלים ומוכיח בעליל כי היעוץ והלימוד אותם מנסים להשריש המיסטיקן והסופיסט הבל המה. משתמש אתה בשופנהאואר הגזען ששולח נשים למטבח, וגוזר גזירה שווה לקטן ולכושי הניגרי. מחזק טענתך בחוסר הקוהרנטיות של ניטשה עליו אמר יאספרס מילים קשות. כאילו היו הללו מחזקי חומות הייעוץ שבו אתה דבק. אבל הם לא. לדאבוני גם הם הניגוד לתיזה שלך "הייעוץ" הפילוסופי. היתהווה דבר מניגודו בניגוד לעצמו ?
 
יוסף הורוביץ היה אומר שאתה ביצה רכה

כאשר מישהו היה נותר חסר ארגומנטים בהקשר מסויים ומייד מקפיץ את הדיון לשדה אחר, היה הפרופ' הורוביץ מזדעק ואומר: אל תהיה ביצה רכה. לא התמודדת כראוי במגרש של ניטשה וקפצת לסוקרטס. לא שיש לי בעיה להתמודד איתך גם במגרש הזה, כמובן. אני כמו סוקרטס אינני מתיימר ללמד את החכמה, את הסגולה הטובה או כל דבר אחר. אני שואף ליילד תובנות והשקפות מהאנשיחם שהם בני שיח עמי. אתה שוב ושוב נתפס למילה "ייעוץ", "יועץ" וחבל. אפשר לוותר על המילה כפי שכבר אמרתי לך. נקרא לזה דיאלוג פילוסופי בעל אוריינטציה מיילדותית. עכשיו זה בסדר? אתה לא מוכרח לענות באמצעות וויכוח נצחני (למרות שאתה רשאי כמובן).
 
גם אני אומר שאתה ביצה רכה

אני לא רוצה להיות עדין ומחבק כמוך ישראל. אין מה להתווכח עם מי שנכנס לפורום של יעוץ פילוסופי שמצליח לגעת לי ולהרבה אנשים גם בשכל וגם בלב ( התבלבלתי בסדר הייתי צריך קודם לכתוב לב ) ומתחיל לז**ן את המוח נגד היעוץ הפילוסופי. איזה חוצפה זאת אני משתגע. יעוץ פילוסופי עזר לי אדון מולוקו החכמולוג יותר מכל דבר אחר שניסיתי בחיים שלי ותאמין לי שניסיתי הרבה. אני מתקשה בכתיבה מכל מיני סיבות אבל אני לא טמבל וגם הגולשים לא טמבלים ואנחנו פה כי זה מאוד מאוד מאוד מאוד משמעותי לנו להיות פה. מקווה שאתה מבין רמזים. אם אתה פה אז תהיה פה מכל הלב ונלחץ ידיים!!!
 

מולוקו

New member
אומר כמה מילים,

הראה דוגמא כיצד? למה לדבר לחינם אם אפשר להוכיח אוודנטית. דוגמא אחת קטנה בלבד.
 

minci

New member
ישראל לגבי סוקרטס אני איתך מכל הלב!

סוקרטס הצהיר על עצמו כמיילד ואף אני הבנתי כך את כתבי אפלטון. האם אין רוב רובה של הפילוסופיה מתכנס לכדי ייעוץ לאדם? אחרת לשם מה כותבים הפילוסופים ספרים? כדי שאנשים לא יתיחסו אליהם?
 

minci

New member
ישראל לגבי סוקרטס אני איתך מכל הלב!

סוקרטס הצהיר על עצמו כמיילד ואף אני הבנתי כך את כתבי אפלטון. האם אין רוב רובה של הפילוסופיה מתכנס לכדי ייעוץ לאדם? אחרת לשם מה כותבים הפילוסופים ספרים? כדי שאנשים לא יתיחסו אליהם?
 
למעלה