את "שמונה פרקים" בחר הרמב"ם
לפתוח במשפט שמשמעותו עקרונית ומהפכנית מאוד; "דע שנפש האדם אחת, ויש לה פעולות רבות חלוקות... שחלקי הנפש הם חמישה: הזן - והוא נקרא צומח; והמרגיש, והמדמה, והמתעורר, והשכלי" להלן תקציר הדברים מתוך "שיחות על שמונה פרקים" / פרופ' ישעיהו ליבוביץ; הזן-הצומח; יכולת העיכול, ההולדה וכו' (משותף לצומח, חי ואדם) המרגיש-חושים (משותף לחי ולאדם) המדמה-דמיון וזיכרון, "... יכור רישומי המוחשים אחר העלמם מקרבת החושים אשר השיגום, וירכיב קצתם אל קצתם ויפריד קצתם מקצתם", הרמב"ם טוען כאן שהדמיון הוא פונקציה ביולוגית הנמצאת באדם ושום דבר שהאדם לא קלט בחושיו לא יוכל להופיע בדמיונו, לדוגמא: "סוס ירוק" הכרתי סוס וגם ירוק והדמיון הרכיב קצתם לקצתם, יצא סוס ירוק. (קיים באדם וכנראה גם בבע"ח) המתעורר-הרצון (קיים רק באדם) השכלי-נחלק ל"מעשי" ו"עיוני" (קיים רק באדם, כל שאר הכוחות הם רק הכנה ומקבלים "צורת" אדם רק אם האדם מימש את הכוח השכלי) מעשי- לימודי מקצוע, שיקולי דעת וכו', ועיוני-"... אשר בו ידע האדם הנמצאות שינן משתנות... והן אשר יקראו "חכמות" סתם". באמצעות השכל העיוני האדם יכול לתפוס את האמת, לברור רק את מה שלעולם לא יכול להשתנות, דוגמא לכיוון הזה היא נצחיות הביטוי: 4=2+2