יעוץ פילוסופי בלתי אפשרי.

מולוקו

New member
ויקטור הוגו אמר פעם

"אילו הייתי כותב לעצמי, הייתי שובר את העיפרון שלי". סופר כותב למען אחרים, לכן ספרות יכולה להיות גם בדיונית. בפילוסופיה מצייתים לאמת לכן כותבים ספרים מהסיבה ההפוכה. על פי אותה אנלוגיה - גם אם איש לא יקרא את ספרי אני אכתוב ולו רק בשביל עצמי... ראה את ההבדלים.
 

מולוקו

New member
ייעוץ פילוסופי הוא מן הנמנע, גם אתה

מסכים. לשם מה לעשות לי כל מיני פרדיקטים ולמרות זאת להסכים איתי. מכאן התחיל הויכוח. הוצא את הייעוץ מן העניין וראה זה פלא סודר הדבר. שאלה, אם כבר עסקינן ביילוד מחשבות, למה סוקרטס קורא לעצמו מיילד מחשבות?
 
ואם נניח

ואם נניח שפילוספיה היא לא רק ציות לאמת אלה מציאת האמת הזו, או במילים אחרות, מציאת ההשקפה על העולם, הגישה של אדם כלפי חייו ועולמו. במקרה כזה זה בהחלט יכול לעזור לא? מניסיוני אני יודעת שאחד מהדברים שעזרו לי הכי הרבה בחיים זה דווקא פילוסופיה, כאשר שיניתי את גישתי כלפי העולם והחיים החיים השתנויחד איתה.
 

מולוקו

New member
אם כך, כיצד נדע לחפש את האמת

ואם נמצא דבר מה האם מצאנו נכון ? אולי תראי לי דוגמא, כיצד השתנו חייך תחת השפעת הפילוסופיה ? הערת אגב, אם שינית את גישתך לחיים אל תאשימי את הפילוסופיה, היא לא קשורה לעניין.
 

minci

New member
לפי הבנתי אתה דוגל בגישה של

"צבט בצבט עשוהו" גישתך נראית לי דומה לביקורתו של שפינוזה על השיטה למציאת האמת של דקארט. אם כן האם יש לך דבר מה קונסטרוקטיווי לומר?
 

מולוקו

New member
זה בדיוק העניין, קונסטרוקציה!!!

נגעת בנקודה חשובה. אוכל להרחיב אם תרצה.
 

minci

New member
לא הבנתי למה פילוסופיה לא יכולה

לשנות חייו של אדם?
 

מולוקו

New member
בקשתי ראיות, טענתי היא שייעוץ

פילוסופי מן הנמנע. עד עתה אף אחד לא הראה כיצד.
 
המממ

"ואם נמצא דבר מה האם מצאנו נכון?" זו שאלה קשה ואני לא חושבת שיש לי תשובות, אני יכולה להגיד אבל שמצאתי כמה דברים בחיי שאני יודעת שהם אמת, זוהי לא אומונה אלה ידיעה, ואין לי הוכחות לוגיות לאותה אמת, גם אין לי צורך בהם, זו מעין ידיעה ישירה מעין הסתכלות באקסיומה חדשה. אבל, זוהי האמת שלי, ורק אני יכולה להיות בטוחה בה. החיים שלי השתנו בצורה משמעותית תחת השפעת הפילוסופיה, אומנם לא למדתי הרבה ולא קראתי הרבה (בטחו פחות ממה שרוב האנשים בפורום קראו) אבל מה שלמדתי הקנה לי חשיבה חדשה, כלים להתבונן ולנטח את העולם, כלים לבחון מצבים בתוך החיים שלי, ובסופו של דבר הביא אותי למציאת הגישה הנכונה ביותר עבורי, זאת שבאמצעותה שיפרתי את חיי בהרבה מאוד. אני לא מאשימה את הפילוסופיה, והיא מאוד קשורה לעניין, פילוסופיה היא הרבה מעבר למציאת האמת, היא גם החיפוש שלה, והחיפוש הזה כמו גם המציאה יכולה לאפשר שינוי רציני בחיים.
 

minci

New member
אהבתי! לא רק המטרה חשובה

אלה גם הדרך אליה! ואני מסכים עם עמדתך שפילוסופיה משפיעה על החיים (אם רק ניתן לה!
).
 

מולוקו

New member
הזמנה לפילוסופיה.

ד"ר יובל שטייניץ כתב ספר "הזמנה לפילוסופיה" שם יש כמה פסוקים על המגרסות של דיקרט למציאת הידיעה האוודנטית. חבל לי שאת מוותרת מהר מדי על הידיעה , כיוון שהידיעה היא הכלי היחידי שבו אני יכול להתבונן בדבר בדרך בלתי משוחדת. למרות זאת את נוגעת בקצה התזה שלי בדבר השימוש בכלי הפילוסופי וזו הקונסטרוקציה. וזה משהו אחר מייעוץ. אם תרצי ארחיב.
 
נדמה לי

שלא וויתרתי על הידיעה, רק אמרתי שהיא לא הדבר היחיד. ובקשר לשימוש בכלי הפילוסופי, ארצה, אז תרחיב? :)
 

מולוקו

New member
אז ככה , נתחיל בסיפור המעשה.

אישה יפה, נחמדה ואמידה. גרושה ומשכילה אינה מוצאת בעל לעצמה. חידה היה הדבר מלפני. הצעתי לה שבאופן מיידי וחד פעמי אבנה לה קונסטרוקציה מיוחדת במינה, שם תוכל לבדוק את עצמה. בניתי חמש מסננות המחוברות בטור, כגשרים מעל מים סוערים. כל מסננת הייתה בהשראת פילוסוף אחר. במידה והחורים גדולים ממנה היא נופלת למים. אם החורים קטנים עליה היא ממשיכה לעבור הלאה. התחלתי בראיית ההיסתכלות של אפלטון, המשכתי במשמעות החיים של אסא כשר. בניתי גשר של אותנטיות בהשראת היידגר. הפיתוי לעצמה של ניטשה והגשר האחרון היה של שופנהאואר. המסע אל עצמה היה לבד, ללא שותפים וללא ייעוץ. שאר הדברים כתובים בהרחבה בבלוג שלי בתפוז, אם תרצי לקרוא ממש.
 

sparkls

New member
ה"אמת" היא אחת! וככזו עלינו לחפש

אותה. שכלנו נתון בגוף השייך ל"יש" ולכן,המדרגה המקסימלית אליה מסוגל יצור אנושי להגיע בתפיסתו את האמת, היא הכרת הנקודה ממנה התחיל "מעשה בראשית" (הבריאה). ה"אין" אינו בר השגה לשרויים בגבולות החומר, אך אם נמצא שהדרך שאנו הולכים בה לכיוון האמת, מאחדת סתירות פנימיות ומאחה שברי חשיבה - אז אנחנו בכיוון הנכון, לקראת התאחדות תודעתנו עם ה"אחד".
 

sparkls

New member
המונחים "אובייקטיבי" ו"סובייקטיבי"

אינם עומדים בפני עצמם, הם מקבלים משמעות אך ורק כשהם מתייחסים למשהו מחוץ להם. איך נצמיד תואר למושג הכולל בתוכו גם את אותו תואר עצמו?
 

מולוקו

New member
מחייב עיון דחוף.

האני מכונן הסובייקטיבי יכול לקבל אובייקט מטאפיסי ? אמת אינה תואר, וכך גם הסובייקט והאובייקט. כיצד תסביר את השאלה שלך ? תנסה שוב.
 

sparkls

New member
האמת אינה תואר, אמת = "אחד"

הנסיון לתאר אותה באמצעות מונחים בעלי משמעות ספציפית, מפצל אותה ליותר "פרצופים", ומרחיק את תפיסתנו אותה. נ.ב. אתה מזכיר לי את קפקא.
 
למעלה