יש הבדל בין ילדים של

יש הבדל בין ילדים של

האם יש הבדל מבחינה דתית בין ילדים להורים שאינם נשואים לבין ילדים של הורים הנשואים בנישואים אזרחיים?
 

arriy80

New member
מבחינה דתית חברתית

אם שאלתך היתה: האם ילדים להורים לא נשואים (ע"פ היהדות) ישאו פסול חברתי כלשהו? מצד עצם הילודה מהורים לא נשואים, נראה לי שהתשובה היא: לא. אך כל מקרה נפסק לפי מצבו. לדוגמא, הורים שמוגדרים "לא נשואים", ההגדרה מתייחסת אליהם עצמם, אך לא לעברם עם בני זוג אחרים. אם האשה היתה נשואה בעבר ולא נפרדה מבעלה ע"י גט כשר, היא נחשבת עדיין אשת-איש, וילדיה מגבר אחר יחשבו פסולי חיתון. למרות שהצהרת כי אינך מאמינה ברוחניות ואינך "מתחברת" לזה, אני יכול להסיק משאלתך האחרונה, כי איכפת לך מה יהיה מצבם - מבחינת היהדות - של ילדים להורים לא-נשואים. את מבקשת את דעת היהדות (לפי הבנת הכותבים) גם אם אינך "מתחברת" אליה כרגע. אכן לפי היהדות יש למדוד לא רק פגם חברתי, אלא גם פגם אישי. אפנה אותך להודעה שכתב אופירA בשאלה הראשונה שלך (בפיסקה לפני האחרונה).
 
כנראה שהדברים שלי יצאו מהקשרם, בכל זאת אסביר

השאלות שלי בעניין המקווה נובעות מהעובדה שאני לא מרגישה מספיק מחוברת למשמעות של הטבילה במקווה לפני החתונה. לפני שהתעוררה בי התובנה הזו, אני דווקא כן רציתי להינשא ברבנות (ללא ארוע - נישואין נטו) כי אני כן יהודיה וכן הייתי רוצה להתחתן כדת משה.. למרות שבכל זאת אני לא לגמרי מתחברת לחלק מהדברים שקשורים לתהליך גם לא לשטר הכתובה, קניין, טבעת אחת בלבד, מניין וכו'. עם כל זה השלמתי והסכמתי לעשות למרות שאני לא מתחברת לזה. ואז, הבנתי פתאום (כי לא ממש ידעתי את זה קודם) שהכלה חייבת לטבול במקווה לפני החתונה. כששמעתי זאת נרתעתי, אך בכל זאת החלטתי לבדוק. כשבדקתי, הבנתי כבר שאני לא אעשה את זה כי אני לא רוצה. אמנם הבנתי את הצד הרוחני שבכך אבל לא הסכמתי איתו. בדקתי, קראתי, שאלתי, נפגשתי עם הרב המחתן ולא השתכנעתי. אני לא נגד הגת ולא נגד היהדות וגם לא נגד הרבנות. אבל אני לא חושבת שאם יש בכל זאת אנשים שלא מוכנים "ללכת עד הסוף" עם יהדותם - חייבים. כמו שיש יהודים חילונים שלא שומרים שבת, אבל צמים בכיפור וחוגגים חגי ישראל אז יש גם אנשים יהודים שחוגגים את חגי ישראל ורוצים להתחתן ברבנות אבל לא רוצים ללכת למקווה... אני מבינה שהרבנים לא יכולים להתגמש בזה כי זה חלק מההלכה ומבחינתם זה טומאה ועבירה והם לא רוצים לקחת בזה חלק - וזה מובן לי לחלוטין. אמנם החלטתי לוותר על נישואים "כדת משה" אבל לא ויתרתי על על זהותי כיהודיה. לכן כן, אני מודה, חשוב לי גם דור ההמשך. אני ובן הזוג שלי מתלבטים אם להינשא בנישואים אזרחיים בחו"ל ולהירשם בארץ כנשואים או לא להינשא בכלל אלא לחתום על הסכם של "ידועים בציבור". ולכן אני שואלת לגבי הילדים - האם יש לכל זה משמעות (טכנית) כלשהי אם יש הבדל או אין? בכל מקרה, העניין הרוחני של ילדיי אינו קשור כרגע לנושא - אני מדברת על העניין הטכני. תודה על ההתיחסות
 

arriy80

New member
גם הענין החברתי אינו פשוט

אמנם נראה לי שלא תהיה בעיה חברתית כלשהי לילדים מהגבר אותו האשה קבעה לה לבעל. אך מה יהיה מצבה של האשה אם תרצה לפרק את החבילה? הרי היא לא נישאה ע"פ היהדות, אז לכאורה לא יהיה גם צורך בגירושין ע"פ היהדות. כאן קיימת בעיה. מפני שייתכן וחייהם כבעל ואשה יתפסו כנישואין לחומרא ע"פ היהדות, והאשה תחשב נשואה וזקוקה לגט כשר על מנת להנשא לאחר. נישואין ללא גט כשר, גורמים פסול לילדים מהגבר השני.
 
אני שואלת על ההבדל בין

זוג נשוי בנישואים אזרחיים לעומת זוג שלא התחתן אלא חתם על הסכם של "ידועים בציבור" (שזה זוג רשמי מבחינה חוקית אך לא זוג נשוי) ואם הזוג נשוי (גם בנישואים אזרחיים) כדי "לפרק את החבילה" הם צריכים להתגרש וזה דרך הרבנות לעומת זאת אם הזוג הוא "ידוע בציבור" ואינו נשוי - הם לא צריכים להתגרש כי הם לא נשואים כדי להיפרד יש לבטל את ההסכם שנחתם. אני שואלת לגבי הילדים, איך כל אחד משתי האופציות האלה אמור להשפיע עליהם?
 

arriy80

New member
שוב

לגבי הילדים: בני זוג שאין ביניהם בעיית חיתון (קרובים, אשת איש וכדו') והם לא נישאו זה לזו, אינם פוגמים את ילדיהם מבחינת פסולי חיתון. זוהי דעתי עד היכן שידיעתי מגעת. לגבי האשה: ייתכן וזוג המוגדר כ"בעל ואשה" (או "ידועים בציבור") יצטרך גט לגירושין, למרות שהזוג אינו נשוי.
 
תודה רבה

תודה על התשובה לגבי הילדים לגבי גירושין אני אגיד לך אם הזוג נשוי (ולא חשוב באיזה נישואין) גירושין אפשריים רק דרך הרבנות אם הזוג לא נשוי אלא ידוע בציבור - אין צורך בגירושין כי הם לא נשואים תודה רבה
 

arriy80

New member
בבקשה

לגבי הגירושין, הרי כל נישואין שאינם לפי ההלכה, אינם נישואין. אם כך, הצורך בגט הוא לא בגלל ה"נישואין" (הלא-תקפים) אלא מהמצב שלהם: בעל ואשה. לכן, לכאורה גם אם הם רק "ידועים בציבור" יצטרכו גט במקרה של פירוק החבילה. כך לדעתי. בכל מקרה צריך לברר את הדברים לגופם בעזרת אדם מוסמך המכיר את הלכות גירושין ונישואין.
 
אז לכן אמרתי שאני עונה

כי בדקנו גם את זה ולא, לא צריך להתגרש ברבנות כי הם לא נשואים הם לא בעל ואישה. בכל מקרה אנחנו לא מתכוונים "להתגרש" אבל ליתר ביטחון חשוב לדעת גם את זה תודה
 

arriy80

New member
מענין

אני כך ידעתי, שבעל ואשה אפילו ללא נישואין, ייתכן ויצטרכו גט. הרשי לי לשאול אותך, אני מבקש להבין, האם בדקתם רק את החוק הישראלי? כלומר, מי ששאלתם ענה לגבי דרישות הרבנות לפי חוקי המדינה? או שבררתם גם את ההלכה היהודית באופן כללי?
 
לא בטוחה שהבנתי את השאלה שלך

בדקנו לגבי נישואים ברבנות לא לפי חוקי המדינה הייתי גם אצל הרב הראשי המחתן שאלתי באתרי יהדות "כיפה" "חופש" ועוד כאלה שאני לא זוכרת זה מבחינת נישואים ברבנות לגבי נושא הידועים בציבור ביררנו באתרים וארגונים המטפלים בנושא קראנו כתבות וזה בנושא חוקי המדינה ולא בהקשר ליהדות. בגלל זה נושא הילדים לא היה ברור לי ולכן שאלתי. אני לא יודעת אם עניתי לך על השאלה כי אני לא בטוחה אם הבנתי אותה נכון
 

arriy80

New member
אכן

שאלתי היתה: האם בני זוג החיים כבעל ואשה, יצטרכו גט בעת פרידתם? לפי ידיעתי, ייתכן ויהיה מצב כזה. שאלתי אותך, האם בדיוק על מצב כזה שאלת? ודאי שאנשי הרבנות יאמרו שבאופן פשוט אין צורך בגט אם האשה לא נישאה ברבנות. הנקודה היא שייתכן ואח"כ תוכלנה להווצר בעיות בעת שיתברר שבני הזוג חיו כבעל ואשה גם ללא נישואין ברבנות. לדעתי, אם תתכנה בעיות כאלה, הן יהיו שייכות גם במצב של "ידועים בציבור". בכל מקרה, לגבי חוקי היהדות עדיף להתיעץ עם איש הלכה באופן אישי ולא דרך אינטרנט. [ד.א. אתר "חופש" רחוק מאד מלהיות מוסמך ואובייקטיבי בעניני יהדות]
 
אל דאגה

אנחנו לא רוצים להיפרד, אחרי הכל אנחנו יחד כבר 5 וחצי שנים ומתכוונים להישאר יחד. בכל מקרה, במקרה של פרידה, מקסימום, אם יהיה צורך, "נתגרש" ברבנות אם העניין מחייב לפחות לא צריך ללכת למקווה בשביל להתגרש........
 

ליבליך

New member
לא "כיפה" ולא "חופש" אובייקטיביים

לכל אחד מהם יש עמדה - האחד תומך ביהדות האורתודוכסית והאחר מסתייג ממנה. אני מסכים שאדם דתי (ובעיקר רב, שמצוי בהלכה יותר מאשר "סתם" אדם שומר מצוות) חשוף ליותר מידע על היהדות, ומכיר אותה טוב יותר, אבל הראייה שלו מגמתית. לכן, יש טעם מסויים "לאזן" את התמונה ע"י בדיקה גם אצל מישהו שבא מנקודת הראות ההפוכה - כתוספת, ולא כסמכות יחידה.
 

arriy80

New member
יש להבדיל בין דעה להלכה

הדיון לא היה על לגיטימיות הסטיה מהאורטודוכסיה. השואלת בררה לגבי הדעה ההלכתית הנוגעת לענינה. היות וההלכה היהודית (-האורטודוכסית) היא הקו המנחה את מוסד הנישואין והגירושין, דעה זו בלבד רלוונטית לשאלתה. אם אחד מאתר "כיפה" (שמזוהה עם האורטודוכסיה) יענה על שאלתה, מסתבר שתשובתו תתאים - לפחות בבסיסה - להלכה האורטודוכסית. לעומתו, אחד מאתר "חופש" המתנגד לאורטודוכסיה, אם ינסה לספק דרכים (כדעתו) בעניני נישואין וגירושין במדינה, הוא יהיה נוכל ושקרן. אמנם גם לגבי לימוד יהדות, לאדם שלומד ע"י מסורת יש מעלה לאין ערוך על אדם שהמציא לעצמו דרך ללא שורשים. אם היה קיים בעולם ספר עתיק שאמנם ניתן לקריאה, אך כל מעביריו מחזיקים בהוראות לימוד מעמיק וב"מפתח" להבנה שאינה שטחית. והנה יקום מישהו ויאמר "אני יכול ללמוד לבד, אני לא צריך את ההוראות שלכם, דעתי היא גם לגיטימית" - מן הסתם שיתיחסו אליו כאל תמהוני ואל מכוני הלימוד שלו כאל מפיצי שקרים.
 

ליבליך

New member
הסכמתי שרב בקיא יותר בהלכה

ולכן הגיוני לשאול רב בענייני הלכה, ואת אנשי "חופש" בנושא נישואים אלטרנטיביים - כל אחד בתחום הידע שלו - כאשר מחפשים מידע. לפעמים, אבל, חלק מהמידע הוא באמת "דעה" - למשל, בנושאים שבהם קיימות עמדות שונות בתוך היהדות, יכול להיות שרב מסויים יציג את עמדתו, או עמדת הזרם אליו הוא שייך, בתור "עמדת ההלכה", כאשר ישנם כאלה שמקילים יותר ממנו או מחמירים יותר. אם מדובר בנושא ש"חופש" מתעסק בו גם כן במידה מסויימת ונחשף אליו - כגון יחס ההלכה לנישואים אלטרנטיביים - יכול להיות שיהיה להם מידע רלבנטי לתרום. ושוב, כוונתי למידע נוסף, ולא כתחליף. ושוב, למיטב ידיעתי "חופש" אמנם אינם מומחים בנושאי הלכה, אך אינם מפיצים מידע שקרי או מטעים את מי שפונה אליהם.
 

arriy80

New member
בכל עניני הלכה יש לשאול רב

גם אם אנשי "חופש" מתעסקים עם עניני נישואין אלטרנטיביים ובידם מקורות הלכתיים הדנים בנושא, מסתבר שפרשנותם לא תתאים לכללי הבנת ספרי ההלכה שאותם יש ללמוד מרב מוסמך. אני לא התכוונתי שאנשי "חופש" משקרים את כל מי שפונה אליהם - במובן הפשוט. כוונתי היתה בהתאם למשל שהבאתי, שהבנת היהדות וכתביה נתונה לכללים שעברו במשך כל הדורות. כשבא מישהו ואומר "אני מבין לבד" - זה הפצת שקר. למשל, לקחת משפט כמו "אין אומות העולם קרויים אדם", לפרשו כפשוטו (גזענות) ולא כמשמעותו האמיתית (סולדריות יהודית) שעברה אצל מעבירי התורה, זה שקר גס.
 

ליבליך

New member
אם לקחת את הדוגמה שלך

אז נראה לי שאם רב היה אומר לי שמאז ומעולם המשפט הזה פורש תמיד ביהדות כסולידריות יהודית ולא כשנאה לגויים, הייתי ליתר ביטחון גם מברר אצל "חופש" (או אולי אפילו "דעת אמת") אם יש להם מקורות שאומרים אחרת - ואם יש, הייתי חוזר אל הרב, ובודק איך זה מתיישב עם טענתו. הרי מאוד יכול להיות שאפילו אם יש עמדות אחרות בתוך היהדות, או היו כאלו בתקופות כאלה או אחרות, הרב לא יספר לי עליהן כדי לא להציג את היהדות כמשהו שיש בו גם דברים שליליים, בייחוד אם הוא לא מייחס להן חשיבות ולא דוגל בהן בעצמו. לעומת זאת, אם אני מעוניין לדעת האם היה (או יש) זרם גזעני ביהדות שפירש את המשפט הזה כפשוטו והאמין בו, יכול להיות שדווקא "דעת אמת" ידעו על זה, כי זה בדיוק סוג הדברים שהם מחפשים. אבל בגדול, נראה לי שאין בינינו ויכוח מהותי כאן, ואנחנו מתפלפלים על קטנות.
 
ילדים שלא באו לעולם במסגרת נישואים אמיתיים

(אזרחיים זה לא אמיתי - זה סתם הבל) נקראים פגומים נדמה לי שבנות מהסוג הזה לא יכולות להתחתן עם כהן כל זמן שאין בעיה של ממזרות לא יעשו להם בעיות ברבנות (אולי רק לעינין חתונה עם כהן ) עוד אם האמא / האבא היו כהנים הילדי כבר לא כוהנים הדברים הם בערך אני לא שולט בתחום
 
למעלה