יש הבדל בין ילדים של

ליבליך

New member
הערה חשובה:

> להורים שכלל לא ידעו שהם גוזרים על בניהם גורל יהודי אכזר כל כך לא ההורים גוזרים גורל אכזר על בניהם. הדת היהודית גוזרת גורל אכזר על הבנים האלה בכך שהיא מתחשבת שלא בצדק במעשי הוריהם. מי שבוחר להעניש בנים על מעשי האבות (והאמהות) הוא שגוזר את הגורל האכזר - לא האבות והאמהות.
 

arriy80

New member
הערה חשובה

גם הטבע גוזר גורל אכזרי על הבנים של הורים נושאי פגם גנטי בכך שהוא מתחשב - שלא בצדק - בפגמי ההורים. את זה אתה מבין. לזה אתה מסכים. מפני שאת זה אתה יכול לראות בעינים שלך. את הפגם הגנטי שגורמים הורים מנישואין פסולים אתה לא יכול לראות, ולכן אתה לא מאמין.
 

ליבליך

New member
מעולם לא אמרתי שהטבע הוגן

או צודק, או כל דבר כזה. אילו היה ניתן לשנות את העובדה שפגמים גנטיים של ההורים עוברים בתורשה לילדיהם, היה כדאי ומוצדק לעשות זאת. וכנ"ל, אילו היה ניתן לשנות את כללי היהדות כך שמעמדו של הבן (או הבת) לא יהיה תלוי בשום צורה במעשי הוריו, זה היה כדאי ומוצדק, ומי שמסרב לשנות זאת אינו הוגן ואינו צודק.
 

arriy80

New member
יפה

כשנדע את כל מרכיבי הבריאה, את כל חוקיה, את כל יסודותיה, את כל צפונותיה, אז אולי נוכל להביע את דעתינו על הגינותה ועל מידת הצדק שבה. כמו שלא ניתן לתקן פגמים גנטיים, כמו שקיימים פגמים שלא ניתן לתקנם, כך יש פגמים רוחניים שלא ניתן לתקנם. כמו חוקי הטבע, חוקי היהדות לא ניתנים לשינוי אלא ע"י היוצר שלהם.
 

ליבליך

New member
ודאי שהם ניתנים לשינוי

ישנם פגמים גנטיים שניתן לתקן כיום, וישנם רבים אחרים שלא. אבל את כולם רצוי לתקן. גם את חוקי היהדות רצוי לשנות במקום בו הם פגומים וגורמים עוול לחפים מפשע. מי שאינו מתקן אותם הוא שותף לפשע הזה. וזה לא נכון שחוקי היהדות אינם ניתנים לשינוי אלא ע"י היוצר שלהם. אתה מכיר ודאי את המשל על תנורו של עכנאי. מי שאשמים בעוול המתמשך שנגרם לממזרים הם אותם אנשים דתיים המסרבים לבטל את הסיווג הבלתי צודק הזה, המפלג את עם ישראל לשתי קבוצות - ממזרים ושאינם ממזרים - שאינן רשאיות להינשא אלה לאלה. אם אינך יכול להצביע על פגם רוחני או להוכיח את קיומו, אין לך שום זכות לפעול כאילו הוא קיים ולאסור על אנשים להינשא זה לזה על סמך ספקולציות, גם אם מדובר בספקולציות הכתובות בספר שאתה מחשיב כקדוש. פעולה המפלה אנשים על סמך ספקולציות בלתי מבוססות היא פשע.
 

arriy80

New member
ניתנים לשינוי ע"י היוצר.

מאד רצוי שתהיה אפשרות לתקן את כל הפגמים. כך כל אחד יוכל לעשות מה שהוא רוצה, ואח"כ גם לתקן את זה. רצוי מאד היה לבטל את ההשפעה המזיקה של קרינה רדיואקטיבית. רצוי גם לבטל את ההשפעה המזיקה של חיידקים. אך כידוע, לא כל מה שרצוי - מצוי. לעולם יש חוקים, ואנו צריכים להתמודד עמם. היות וחוקי המציאות הרוחנית קבועים כמו חוקי המציאות הגשמית, אפשר להתייחס אליהם כמו לחוקי הטבע, שאינם ניתנים לשינוי, אלא ללימוד. אינני יודע אם למדת את הסיפור (לא משל) על "תנורו של עכנאי" או שרק הבאת אותו ממקור אחר כלשהו. המסקנה מהסיפור היא פשוטה: סמכות פסיקת ההלכות היא בידי חז"ל, הלומדים את פרטי המצוות לפי כללי הלימוד ופוסקים לפי כללי הפסיקה (כמו "אחרי רבים להטות"). אין לאף חכם סמכות לחלוק על חבריו, אלא אם עמדו למנין ורוב הדעות כמותו. אין לאף אחד סמכות לחדש או לבטל מצוות, אלא במסגרת הסמכות. האותות שעשה ר' אליעזר לא משנות את ההלכה שהרי "לא בשמים היא" ואפי' אם יבא נביא כמו משה רבינו, ויאמר: "קיבלתי נבואה מה' שההלכה היא כך וכך" לא נשמע לו, כמו שכותב הרמב"ם בהקדמה לפיהמש"נ. אמנם דעתו של הנביא יכולה להכלל בדעת שאר החכמים ותשנה את מאזן הדעות. בכל אופן, חז"ל לא עושים מה שנח להם, (להזכירך, החכמים שחלקו על ר' אליעזר דווקא טמאו את התנור הנדון) חז"ל לומדים לפי הכללים שקיבלו. מי שאשמים בעוול הזה, שאדם משותק ברגליו לא יוכל להצטרף לחבריו לטיול או למשחק כדורגל, הם חוקי הטבע. אותם אתה מקבל, איתם אתה לא יכול להתעמת. כשיש מידע על הגורם ל"עוול" (-נישואין אסורים) יש להמנע ממנו, ולא לזעוק מרה לאחר גרימתו. הידיעה אודות הפגם הרוחני ומציאות קיומו, היתה נחלת העם היהודי בכל תקופת קיומו. מאז שקמו הכופרים שחידשו והפיצו את שיטתם, הפכו את נטל ההוכחה ההגיוני והטילוהו על מסורת היהדות - מסורת אבותיהם שאליה התכחשו. אמנם ניתן להוכיח את המציאות הרוחנית, אם כי בזמננו שההסתר הרוחני הוא גדול כ"כ, יהיה זה קשה, אך לא בלתי אפשרי.
 

ליבליך

New member
גם את חוקי הטבע אני לא מקבל

ע"פ חוקי הטבע, אדם חרש אינו יכול לשמוע. אני בעד לנסות להאבק בחוקי הטבע האלה, ולבנות עבורו מכשיר שמיעה שייטיב את מצבו מעבר למה שהטבע גזר עליו. ע"פ חוקי הטבע, אדם משותק ברגליו אינו מסוגל לנוע ממקום למקום. אני בעד לבנות עבורו כסא גלגלים שיאפשר לו לנוע מעבר למה שהטבע איפשר לו. כנ"ל לגבי אותם "פגמים רוחניים" דמיוניים שלך. כל פעולה אנושית שמגבילה את אפשרויותיו של מי שיש לו את ה"פגם הרוחני" שאתה מדבר עליו היא פשע. מה שצריך לעשות הוא להשוות את זכויותיהם לזכויות יתר בני האדם עד כמה שנצליח, ולהאבק בחוקים האלו. מי שמנסה לאסור על ממזר מה שמותר למי שאינו ממזר אינו שונה ממי שאוסר על אדם נכה להשתמש בכסא גלגלים כדי לנוע כמו אדם רגיל. והיות ולדעתי מדובר בפגם דמיוני, הוא למעשה דומה הרבה יותר למי שקובע שאדם מסויים הוא נכה, למרות שהוא הולך כרגיל, ואוסר עליו לעלות במדרגות.
 

arriy80

New member
הנסיון לספק עזרים - לגיטימי

רק שים לב להבדל בסיגנונך. כשאתה מדבר על חוקי הטבע המוכרים לך, אתה מדבר על פעולותיך לסייע בעקיפת ההגבלות שהטילו החוקים. לעומת זאת, בהשוואתך לחוקי המציאות הרוחנית, אתה משתמש במילה "פשע", למרות שאתה מודע לכך שאין לך הבנה בענין זה, אלא אתה מדבר מתוך הרגש-הכעס לעוול שאינך מבינו. לעצם הענין, לא התאמת את המשל לנמשל - הנכה ברגליו והממזר. ההתאמה צריכה להיות כך: מי שמנסה לאסור על ממזר מה שמותר למי שאינו ממזר אינו שונה ממי שמכיר בהגבלתו של הנכה לרוץ על רגליו, ולכן "אוסר" עליו לרוץ על רגליו. תשאל: איזה "כלי עזר" מספקים חוקי היהדות לפסולי חיתון, בכדי למעט את ההגבלה שלהם? התשובה: נישואין עם פסול חיתון. הרי לממזר מותר להתחתן עם ממזרת או גיורת. אין כאן הגבלה מוחלטת, אלא הכרה במגבלה ונתינת אפשרויות חלופיות. אמנם לדעתך מדובר בפגם דמיוני, אך לדעתי (ע"פ הבנתי את היהדות) מדובר בפגם מציאותי. ולכן כדאי שתגביל את קביעותיך בסגנון כזה: "היות ולדעתי - כרגע - מדובר בפגם דמיוני". במיוחד, לאור העובדה שהשינוי מ"מציאות" ל"דמיון", נעשה רק לפני 200 שנה, ועד אז ידעו (או הכירו) כולם במציאות זו.
 

ליבליך

New member
ההקבלה שלי לגמרי במקומה

אדם נכה המוגבל בהליכה, ישנם דברים שאינו מסוגל לעשות. זה לא מצדיק לאסור עליו משהו שמותר לאדם שאינו נכה. אם אדם כלשהו יפלה לרעה בהתנהגותו נכים, הוא מבצע לדעתי מעשה נפשע. להפך - חשוב להשתדל לעזור להם מעל ומעבר, ולאפשר להם הקלות כדי שיוכלו לצמצם ככל האפשר את המוגבלות שלהם. בכל מקרה: אף אדם לא ימנע מהם מה שהוא יאפשר למי שאינם נכים. כנ"ל יש לנהוג בממזרים. אם הם כמו נכים, יש להתחשב בהם אפילו מעל ומעבר, אבל בשום אופן לא למנוע מהם זכויות שניתנות לאחרים. אם רב יהודי יפלה לרעה ממזרים בנישואין, הוא יבצע מעשה נפשע. ככל שבני אדם מעורבים בתהליך, הם חייבים להחליט תמיד לטובת צמצום המגבלות של ה"נכים". מי שמחליט לטובת השארת המגבלות הוא פושע. ויכולת ההחלטה נמסרה לבני-אדם: זו משמעות הסיפור על תנורו של עכנאי. בני האדם האלה מחליטים החלטות נפשעות, נכון להיום.
 

arriy80

New member
אתה מתעקש לא להבין

לא יודע איך הסקת מסיפור תנורו של עכנאי שיכולת ההחלטה לבטל את חוקי התורה נתונה בידי אדם. אולי תסביר לי איך הגעת לכך? עם כל הרגש ומחויבות להתחשבות בחולה סכרת, לא תוכל להתיר לו לאכול סוכרים כאוות נפשו. כל אדם בר דעת, המכיר את מחלת הסכרת, יפעל בכל כחו להטיב עם חולה הסכרת בכך שימנע ממנו לאכול סוכרים, למרות שהם מותרים לאדם הבריא. אם רב יהודי מונע מממזר לבצע פעולה שמטבעו (הרוחני) הוא מוגבל בה, הוא לא יפשע בכך, אלא להיפך. כשרב ימנע מממזר את המידע על מגבלתו (*) הוא יבצע פשע! פשע בל יתוקן! שוב, אין כל בסיס ביהדות לדעה שבני אדם יכולים לבטל את חוקיה. --- (*) קרא את הספר "מידע גורלי", הוצ' פלדהיים.
 
למעלה