יש הבדל בין ילדים של

לענין הרבנות - אין הבדל

לענין הלכה אם שם טבעת שקנה מכספו הילדים הם ילדים של --> ספק נשואים כנלע"ד
 
במחשבה יותר מעמיקה

בשני המיקרים הזוג נקרא ספק נשואים ולכן אם הם נפרדים הם צריכים גת ע"פ ההלכה ואם האשה לא תקבל גת ע"פ ההלכה ותתחתן ע"פ ההלכה והרבנות עם אדם אחר הילדים שיהיו לה נקראים ספק ממזרים שהרי תיאורתית היא עדיין נשואה לראשון והאמת שכתבתי את דעת המחמירים בתחום וע"פ הרבנות של היום הילדים הנוספים לא יקראו ממזרים (שהרי הרבנות נתנה אישור להתחתן) כנלע"ד
 

arriy80

New member
כמה הערות

* לפי ההלכה, לא מספיק "לשים טבעת". הקידושין והנישואין הם קנין שהוא ביטוי מעשי של הסכמה בין בני הזוג. בקנינים אלו הבעל מתחייב לאשתו, והאשה מתחייבת לבעלה. זהו בעצם רוב ה"טקס" של החופה. >ואם האשה לא תקבל גת ע"פ ההלכה ותתחתן ע"פ ההלכה והרבנות עם אדם אחר < * אשה שנחשבת נשואה (או ספק) אסורה לחיות עם גבר אחר גם ללא נישואין. אם היא עדיין נשואה, גם אם תעשה מעשה נישואין לאחר המעשה אינו משמעותי, וילדיה מהאחר יהיו ממזרים (או ספק). * נראה לי שהמושג "גט לחומרא", אינו לפי "המחמירים" ולעומתם ישנם "מקילים". הרי הנושא של דיני אישות הוא אחד משלשת העבירות החמורות ביותר של "יהרג ולא יעבור" ולכן חוששים מאד לבעיות. המושג "גט לחומרא" נועד בכדי למנוע בעיות, אך לא נראה לי שיש במושג זה "מקילים". * ע"פ הרבנות של היום, כשלא תמיד יש למערכת מידע ושליטה על הקורה בציבור, עלולות להווצר בעיות גם לאחר "אישור הרבנות". למשל, בנדון של "הידועים בציבור", אם ידיעתי נכונה (שעלולה להווצר בעיה), לא תמיד מגיע מידע זה לרבנות, ולמרות אישורה להנשא, כשיתברר המידע עלולה להווצר הבעיה.
 
אני לא אכנס

לקרבות (ואתיחס לכל הערה שלך) שורה תחתונה ---> אם הרבנות חיתנה --> אין בעיה עם הילדים אם אדם שם לאשה טבעת שכנה מכספו --> הם נקראים הלכתית --> ספק נשואים נקודה. ז"א שרצוי שיתן לה גת באם הוא לא רוצה להתחתן איתה רצוי. כל דעה שלך היא סה"כ דעה ולעינין הלכה דיעה לא נחשבת נקודה. סליחה.
 

arriy80

New member
ובכן

כמו שכתבת בסוף הודעתך, כל הבעת דעה היא בסה"כ דעה, להלכה קובעת ההלכה המסורה לחכמי ההלכה. כאן אנו מנסים להביא את ידיעותנו בכדי לתת בסיס להבנה לדעת מה צריך לברר אצל האנשים המוסמכים. ובכן, ה"שורה התחתונה" עליה כתבת, היא דעתך בלבד. דעתי היא, שגם אם הרבנות נתנה "אישור" או חיתנה, אין בכך מספיק בכדי למנוע את כל הבעיות. כתבתי על מידע שלא תמיד מגיע לידי הרבנות ולכן ייתכן ועלולות להווצר בעיות גם אם הזוג עבר ברבנות. לגבי נתינת טבעת, ידיעתי היא, שנתינת טבעת ללא המרכיבים האחרים הדרושים ליצירת קנין (לדוג' עדים) אינה פועלת דבר. כמובן שכל מקרה צריך בירור עם איש הלכה מוסמך (רב או דיין) שישמע את כל הפרטים ויפסוק את הדין ע"פ כל פרטי המקרה. באתר "מורשת", יש מדור שו"ת. חיפשתי שם את המילה "טבעת", מצאתי כמה שאלות הנוגעות לקידושין "בצחוק" או בטעות.
 
שאני אבין....

סליחה אני מוכרחה להבין פה משהו קודם אמרתם שהיהדות לא מחשיבה אותי נשואה בכלל אפילו אם התחתנתי בחו"ל ועל אחת כמה וכמה אם לא התחתנתי בכלל אלא נרשמתי כידועה בציבור. עכשיו נאמר לי שאפילו אם אני סתם ידועה בציבור ולא נשואה בכלל - אז פתאום היהדות מחשיבה אותי נשואה ואני חייבת לעבור דרכה כדי להתגרש ממי שאפילו אינו בעלי.... איך זה יכול להיות ?! ?!? !? !
 
הלכתית

את נקראת ספק נשואה ולדעת המחמירים (שאת לא חייבת לעשות את דבריהם כי זה חומרא) את צריכה גת בפועל אם הרבנות לא דורשת גת אז אין בעיה (ולא נראה לי שהיא דורשת) רק כתבתי את דעת המחמירים - פעם לפני שחז"ל עשו סייג לתורה - בעילה היתה נישואין וכן קינין (נתינת טבעת) היה נישואין BE COOL..
 

אופירA

New member
מנהל
אצטרף לעונים

לגבי הילדים - אין שום הבדל. אינכם נחשבים נשואים עפ"י היהדות, והילדים הנולדים לזוג שאינו נשוי אין להם פגם של ממזרות והם יהודים כשרים. (כמובן בתנאי שלא היית נשואה בעבר, או שיש לך גט כשר אם היית נשואה בעבר!). אם בעתיד תרצי להיפרד ולהינשא לאחר, תבדקי מה אומר העובדה שהייתם מוכרים כזוג ע"י הסביבה החברתית, ואם זה מחייב גט לחומרא. עד כמה שידוע לי - ההלכה לא דורשת זאת. אבל אם כן - זה מאוד מאוד רלוונטי לילדים שיוולדו לך מהאחר, וזו נקודה שהבנתי מדברייך שהיא מאוד חשובה לך. אך כרגע היא אינה רלוונטית לשום דבר.
 
עכשיו אני סקרנית

אני מבינה אתם מדברים על מצב בו הילדים הם מאיש אחר ולא מבן הזוג הנוכחי שלי. אני אברר את כל הפרטים גם לגבי פרידה ונישואים/ספק לגבר אחר והבאת ילדים לעולם עם הגבר החדש. רק כדי שאדע את כל הפרטים - ליתר ביטחון. אבל זה מעורר אצלי עוד שאלה... (זה לא משהו שאני רוצה לעשות אבל זה פשוט מסקרן אותי לאור הדברים שכתבתם כאן) נניח שלאישה רווקה נולד ילד שלא מנישואים. הוא אינו ממזר ואין לו פגם מבחינת היהדות. ונגיד שהאישה נישאת לאדם אחר שאינו אבי ילדיה. אז הילד שילדה ברווקותה נחשב ממזר כי הוא לא בנו של בעלה של אימו? או שהוא נשאר "כשר" כי אימו נישאה לאיש אחר רק לאחר לידת הילד? (פשוט סקרנית)
 

אופירA

New member
מנהל
כשר למהדרין ../images/Emo13.gif

הילד הממזר נולד אך ורק לאשה המקודשת לגבר אחד, אך הרה לגבר אחר ר"ל. וכן ממזר נולד לקרובים האסורים באיסורי עריות (כמו אב ובתו, אח ואחותו וכו'). כלומר הממזר נולד מאיסורי תורה שעונשם חמור ביותר. אם האשה אינה מקודשת לגבר, או קודשה לגבר אחד אך נפטרה מקידושיה ע"י גט כשר, והרתה לאחר - אין שום פגם בכשרותם היהודית של הילדים לא מלפני קידושיה ולא מאחרי קידושיה. ובלבד שבזמן שהיתה מקודשת לגבר אחד ילדה אך ורק את ילדיו שלו. לכן כה חשוב להסדיר גט כהלכה, כאשר היו קידושין. בארה"ב מרובים מאוד מקרי הממזרות, ר"ל, להורים שכלל לא ידעו שהם גוזרים על בניהם גורל יהודי אכזר כל כך (במקרה שלא יתנכרו ליהדותם ויתחתנו עם גויים, וכמובן שרוב היהודים אינם מתנכרים ליהדותם). התופעה קורית כאשר אשה מתקדשת לגבר, אך נפרדת ממנו ללא גירושין (כלומר אינה מקבלת גט כהלכה!), ועוברת לחיות עם גבר אחר (או מתחתנת איתו אצל הרבאיי הרפורמי, שכלל לא מוודא גט קודם...), ויולדת לו ילד, כאשר היא נחשבת עדיין נשואה עפ"י ההלכה לבעלה הקודם!... אגב, הממזר הוא יהודי לכל עניין ודעה (מלבד נישואין), ויכול להיות רב ותלמיד חכם, אך אינו יכול להינשא ליהודי כשר אלא לממזר או לגר, וגם ילדיהם יהיו ממזרים לכל הדורות.
 
יש כאת סתירה

אם כדי להתגרשה צריך "גט כהלכה, כאשר היו קידושין" אז איך זה שגם אם לא היו קידושין - צריך גט כהלכה? כלומר - נישואים אזרחיים או ידועים בציבור?
 

masorti

New member
אני אנסה להסביר...

הנישואין שאת מכירה (עם חופה וטבעת וכל הטקס) הן רק אחת הדרכים שבהן ניתן להפוך לנשואים לפי ההלכה. בעיקרון מי שחיו כזוג כשהם רואים את עצמם כנשואים בפועל, ניתן לראות בהם הלכתית כנשואים. יש אפילו "קידושי ביאה" שבהם עצם יחסי המין הופכים את הזוג לנשוי הלכתית בנסיבות מסוימות. בימינו מקובל שלא להשתמש בכל ההגדרות הנוספות האלה כיוצרות נישואים, ולו רק משום שאז כל חילוני שחי עם חברה יצטרך להתגרש ממנה כשהם ייפרדו. אלא שכל העסק הוא בתחום האפור, ולכן כדי למנוע חשש לחשש לממזרות אם האשה תינשא אח"כ רשמית למישהו אחר - יש הדורשים גט לחומרא. בצורה כזו הילדים יהיו כשרים לכל הדעות, ואפילו הרבנים המחמירים ביותר לא ידרשו להגדיר אותם כממזרים. הנה לך לינק על הבעייתיות בנישואים אזרחיים ומדוע הם "קידושי ספק". תקראי את הקטע שכותרתו "הדעה המחמירה"
 
אין פה עניין של מקובל או לא..

אם על פי ההלכה כל חילוני עם חברה היה נחשב לנשוי אז זה מה שיהיה, פשוט הדעה החוששת לקידושי ביאה בהקשר כזה היא דעת מיעוט, ולהלכה מקילים בזה מאוד - מפני שזו ההלכה, לא מפני תקלות ציבוריות אפשריות
 

אופירA

New member
מנהל
בעצם - לא צריך

עד כמה שידוע לכל האנשים, וגם לי - לא צריך. יש מושג של גט לחומרא, שיש לו נסיבות מסוימות, וצריך לברר מתי הוא נדרש. אנחנו לא יודעים מה המקרים שמצריכים גט לחומרא. אם הוא לא נדרש - אזי בהחלט לא צריך שום גט. ידוע לי אחד המקרים שמצריכים גט לחומרא גם כאשר לא היו קידושים כשרים: כאשר הזוג התחתן בחתונה יהודית לעיני כל הקהל, אלא שהקידושין לא היו כשרים, כי הרב פגם במשהו משמעותי בכללי הטקס, בכוונה על מנת שלא יתקדשו (מסיבות רלוונטיות). בכל זאת, הזוג צריך גט לחומרא, ולא ברור לי ההבדל בין מקרה זה למקרה של ידועים בציבור שלא עברו טקס של קידושין לא כשרים. כנראה שההבדל נעוץ בעניינים מאוד מסוימים, שכל העונים כאן לא יודעים אותם בבירור, ולכן צריך לברר. ככלל, אנשים שלא התחתנו וחיו ביחד, ואפילו נולדו להם ילדים - ידוע שאינם צריכים גט.
 
זה מה שגם אני חשבתי

ידועים בציבור הם לא זוג נשוי - אמנם הם זוג רשמי מבחינת החוק - אך לא נשואים מבחינת ההלכה וכדי להתגרש לא צריך גט מהרבנות אלא צריך לפעול לפי מה שהזוג כתב בחוזה שנחתם ע"י עו"ד. זה לפחות מה שאני הבנתי עד עכשיו. תודה רבה בכל מקרה על התגובות והעזרה.
 
למעלה