חשבתי מחשבה
בעקבות מה שכתבתי, חשבתי שאולי כל הרעיון של "כיבוד הורים", של המקום הנכבד שהנורמה הזו תופסת בחיי האדם המערבי, של עיגונה בתרבויות היודו-נוצריות ובכתביהן המקודשים ושל הסנקציות החריפות (בעיקר הלא-פורמליות) המוטלות על המפרים אותה, חשבתי שאולי מקורה הפונקציונלי בשבירותה של המשפחה הגרעינית (אמא-אבא-ילד). המשפחה הגרעינית היא חלשה - כאשר יש לך מקסימום שני יסודות בוגרים (אב ואם או כל דיאדה אחרת), הרי כל אחד מהם יכול לפרק את הקשר. האינטראקציה החברתית בדיאדה חזקה ומרוכזת יותר מבקבוצות גדולות (משום שביחסים של אחד-על-אחד כל אחד מהשניים זוכה לתשומת לב בלתי מחולקת), וגם הדיאדות מעצם טיבען אינן יציבות - שני חבריה חייבים לדאוגכל הזמן להמשך קיומם של היחסים, ואם אחד מהשניים פורש – הקבוצה מתפרקת. זו הבעיה במחצית הראשונה של חיי הצאצאים. במחצית השניה, הבעיה היא הפוכה - כאשר יש קבוצות של שלושה בוגרים או יותר, מצד אחד, יציבותן גוברת, משום שגם פרישה של כמה חברים אינה מסכנת את קיומן. אך מצד שני גידולה של הקבוצה מחליש את האינטראקציה האישית ההדוקה האפשרית רק בקבוצות קטנות. קבוצות גדולות אינן מבוססות בדרך-כלל על קשרים אישיים, אלא על חוקים וכללים פורמליים, המסייעים להם להמשיך ולהתקיים לאורך זמן. יתכן, אם כן, שעומקה של הנורמה לכיבוד הורים יסודה בדיוק באותם כללים פורמליים, שנועדו להמשיך ולקיים את המשפחה הגרעינית ואת הסדר החברתי ומקורה בחשש לפירוק התא המשפחתי המסורתי, פירוק שעשוי להביא לקריסת המערכת הפטריארכלית, התרבותית והכלכלית הקיימת.