בעולם הערכים- לא באמת קיימת אסכולה רציונלית
קודם כל חג שמח. אני די שמח לחזור אחרי המון זמן.
ראשית, אציין שבהחלט יש אמת בדבריך, אני באופן אישי הייתי עד לכך שאתה מעלה את הנקודה ( החשובה!) הזאת שוב ושוב ( זאת אולי כבר הפעם ה-20) , אבל אני הייתי שמח לגרום לך לחשוב לרגע על עניין אחר, אותו אני לרוב מנסח כך שכל אדם בוחר לעצמו ערכים, שעצם מהותם סותרת בצורה בוטה את האמת הרציונלית של הקיימת בעולם כשהוא-לעצמו.
אני מצטער בפניך ובפני כל הקוראים על הניסוח הכבד והמסורבל, אני מיד מתפנה לבאר, בידיעה שככל הנראה אתה אולי דווקא כן הולך להסכים עם דבריי, על כן לא מדובר כאן אפוא בסוג של ויכוח במובן של "להגן על עמדה" או "ניסיון לשכנע" אלא כחומר למחשבה בלבד, אם או בלי קשר למה שאמרת מקודם.
והעניין הוא כזה- אין כל דרך "רציונלית" שיכולה להניח את דעתו של מי שבוחר לחיות את חייו כשהוא לוקח בחשבון- כאקסיומה- כדבר מובן מאליו - לא מודע רוב הזמן- שהוא בעל בחירה חופשית. היום אנו יכולים לומר בהחלט, שכיוון שהאדם מורכב מגופו באופן שבו גופו זה הוא, והוא מורכב מחומר- אטומים, אם נרצה לפשט- שיש לנו מושג די טוב על האופן בו כוחות "הטבע" - כוחות חיצוניים משפיעים עליהם וכיו"ב. לצורך החידוד- כששופנהאואר אומר ש"התגלמותו האלמנטרית ביותר של הרצון היא בכוח הכבידה", הוא לא משתמש כאן במליצה סתומה או בלשון פיוטית שכה אהב- אלא פשוטו של הדבר- לאדם "רציונליסט בלבד" יש את הזכות לומר שהוא בעל בחירה חופשית בדיוק כמו שיש לו את הזכות לומר שלאבן הנזרקת ממגדל יש בחירה חופשית לאן ללכת. ובניגוד לדבר המצחיק, הדי שטותי וממש לא מובן שליבובי'ץ אמר, שגם מי שלא מאמין בבחירה חופשית/ גם אם בחירה חופשית לא קיימת, אזי עליו לפחות להשתדל/ להתאמץ/ לרצות לכך וכך וכך ( בהתאם לערכים שלו- תפילת שחרית בציבור,נניח, אם הוא דתי). ותקנו אותי אם טעיתי במה שהבאתי כאן- ואני באמת מקווה שכן- אבל זוהיא מחשבה חסרת שחר- הדטרמניזם, כורח הטבע החיצוני לאדם, חל גם על מוחו, מחשבותיו, תחושותיו, רגשותיו, אהבותיו, ואפילו ערכיו .
זהו מה שאני קורא לו "האבסורד הקיומי" כמו שאמר הצרפתי המשעשע הזה ( קאמי). שאין כל משמעות לאדם מעבר לצבר אטומים. ואין לו שום אוטונומיה בעולם- מעבר לזו של הוירוס, של האבן, של האלקטרון, של צג המחשב שלכם, או של הרובוט השטותי הזה שמנקה את המרצפות. עצה שלי-תעשו לעצמכם טובה- אל תקנו אותו. 2000 שקל על הדבר הזה? כל העולם הזה השתגע!!!
בקיצור, כשזה מגיע לערכים- לאורח חיים יותר נכון, לתפיסת האדם את עצמיותו ואת עולמו , לא קיימת אסכולה רציונלית, כיוון שכזו לא הייתה מאפשרת הרבה דברים שכל אחד מאמין בהם- אפילו צארלס דוקינס לא יטען שכיוון שאין בחירה חופשית אז אין זה משנה אם הוא יהרוג מישהו- היות וזה רק חומר, הבל הבלים הכל, אולי אתלה את עצמי וזהו כי אם עשיתי את זה עובדה שלא היה מנוס אחר ( אין סופרפוזיציות בסדר גודל כזה, הלא כן?) וכ'ו וכ'ו וכ'ו. ולכן בעולם הערכים- כל אחד יוצר לעצמו את האקסיומה הזאת, שכן מאפשרת "חיים נורמליים" ( ביטוי נורא, לדעתי) , האקסיומה בדבר ערך בסיסי לחיים, בחירה חופשית- או יותר נכון- אוטונומיה ולו מינימלית- העדר כורח חיצוני מוחלט שמבטל את מושג האדם במשמעות ראויה לשמה .
אני מאוד מקווה שאתה, ושאר הקוראים- אם יהיו, הצלחתם לרדת לסוף דעתי.
מי שרוצה להניח ( או לא להניח) תפילין, יכול להשתעשע מעט עם מחשבות ודיונים, אבל לא זה ולא זה יכולים באמת לחשוב על קשר בין הדברים, לנסות לבסס את האחד על השני, שזה לפי דעתי, כנראה מה שאתה מנסה לומר תמיד.
עולם הרציונליות והפילוסופיה יקבל בצחוק מזלזל את מניח התפילין, בדיוק כמו את הצמחוני, כמו הפאשיסט, כמו הליברל, וכמו כל מי שחי את חייו עם איזה משמעות ראויה לשמה, (לדעתי לפחות) - ברוח הדברים שנאמרו בפסקא בה הוזכר מיודענו צ'ארלס. או בעצם אין מי שיוכל לטעון שעולם הערכים שלו באמת חי בכפיפה אחת והתאמה מלאה עם האמת המדעית ( נכון, ביטוי לא מדוייק, תבינו את העיקר) או הרציונלית או הפילוסופית או מה שזה לא יהיה.
כמו תמיד אוריאל, ( או שמא לקרוא לך אורי? אין בזה הרבה מן הנימוס) הוצאת ממני את המיטב שבי, חבל ששאר חברינו לפורום לא מצליחים לעורר בי ככה את הרצון לכתוב.. משהו.
שיח מהנה ופורה, וחג שמח לכולם.
קודם כל חג שמח. אני די שמח לחזור אחרי המון זמן.
ראשית, אציין שבהחלט יש אמת בדבריך, אני באופן אישי הייתי עד לכך שאתה מעלה את הנקודה ( החשובה!) הזאת שוב ושוב ( זאת אולי כבר הפעם ה-20) , אבל אני הייתי שמח לגרום לך לחשוב לרגע על עניין אחר, אותו אני לרוב מנסח כך שכל אדם בוחר לעצמו ערכים, שעצם מהותם סותרת בצורה בוטה את האמת הרציונלית של הקיימת בעולם כשהוא-לעצמו.
אני מצטער בפניך ובפני כל הקוראים על הניסוח הכבד והמסורבל, אני מיד מתפנה לבאר, בידיעה שככל הנראה אתה אולי דווקא כן הולך להסכים עם דבריי, על כן לא מדובר כאן אפוא בסוג של ויכוח במובן של "להגן על עמדה" או "ניסיון לשכנע" אלא כחומר למחשבה בלבד, אם או בלי קשר למה שאמרת מקודם.
והעניין הוא כזה- אין כל דרך "רציונלית" שיכולה להניח את דעתו של מי שבוחר לחיות את חייו כשהוא לוקח בחשבון- כאקסיומה- כדבר מובן מאליו - לא מודע רוב הזמן- שהוא בעל בחירה חופשית. היום אנו יכולים לומר בהחלט, שכיוון שהאדם מורכב מגופו באופן שבו גופו זה הוא, והוא מורכב מחומר- אטומים, אם נרצה לפשט- שיש לנו מושג די טוב על האופן בו כוחות "הטבע" - כוחות חיצוניים משפיעים עליהם וכיו"ב. לצורך החידוד- כששופנהאואר אומר ש"התגלמותו האלמנטרית ביותר של הרצון היא בכוח הכבידה", הוא לא משתמש כאן במליצה סתומה או בלשון פיוטית שכה אהב- אלא פשוטו של הדבר- לאדם "רציונליסט בלבד" יש את הזכות לומר שהוא בעל בחירה חופשית בדיוק כמו שיש לו את הזכות לומר שלאבן הנזרקת ממגדל יש בחירה חופשית לאן ללכת. ובניגוד לדבר המצחיק, הדי שטותי וממש לא מובן שליבובי'ץ אמר, שגם מי שלא מאמין בבחירה חופשית/ גם אם בחירה חופשית לא קיימת, אזי עליו לפחות להשתדל/ להתאמץ/ לרצות לכך וכך וכך ( בהתאם לערכים שלו- תפילת שחרית בציבור,נניח, אם הוא דתי). ותקנו אותי אם טעיתי במה שהבאתי כאן- ואני באמת מקווה שכן- אבל זוהיא מחשבה חסרת שחר- הדטרמניזם, כורח הטבע החיצוני לאדם, חל גם על מוחו, מחשבותיו, תחושותיו, רגשותיו, אהבותיו, ואפילו ערכיו .
זהו מה שאני קורא לו "האבסורד הקיומי" כמו שאמר הצרפתי המשעשע הזה ( קאמי). שאין כל משמעות לאדם מעבר לצבר אטומים. ואין לו שום אוטונומיה בעולם- מעבר לזו של הוירוס, של האבן, של האלקטרון, של צג המחשב שלכם, או של הרובוט השטותי הזה שמנקה את המרצפות. עצה שלי-תעשו לעצמכם טובה- אל תקנו אותו. 2000 שקל על הדבר הזה? כל העולם הזה השתגע!!!
בקיצור, כשזה מגיע לערכים- לאורח חיים יותר נכון, לתפיסת האדם את עצמיותו ואת עולמו , לא קיימת אסכולה רציונלית, כיוון שכזו לא הייתה מאפשרת הרבה דברים שכל אחד מאמין בהם- אפילו צארלס דוקינס לא יטען שכיוון שאין בחירה חופשית אז אין זה משנה אם הוא יהרוג מישהו- היות וזה רק חומר, הבל הבלים הכל, אולי אתלה את עצמי וזהו כי אם עשיתי את זה עובדה שלא היה מנוס אחר ( אין סופרפוזיציות בסדר גודל כזה, הלא כן?) וכ'ו וכ'ו וכ'ו. ולכן בעולם הערכים- כל אחד יוצר לעצמו את האקסיומה הזאת, שכן מאפשרת "חיים נורמליים" ( ביטוי נורא, לדעתי) , האקסיומה בדבר ערך בסיסי לחיים, בחירה חופשית- או יותר נכון- אוטונומיה ולו מינימלית- העדר כורח חיצוני מוחלט שמבטל את מושג האדם במשמעות ראויה לשמה .
אני מאוד מקווה שאתה, ושאר הקוראים- אם יהיו, הצלחתם לרדת לסוף דעתי.
מי שרוצה להניח ( או לא להניח) תפילין, יכול להשתעשע מעט עם מחשבות ודיונים, אבל לא זה ולא זה יכולים באמת לחשוב על קשר בין הדברים, לנסות לבסס את האחד על השני, שזה לפי דעתי, כנראה מה שאתה מנסה לומר תמיד.
עולם הרציונליות והפילוסופיה יקבל בצחוק מזלזל את מניח התפילין, בדיוק כמו את הצמחוני, כמו הפאשיסט, כמו הליברל, וכמו כל מי שחי את חייו עם איזה משמעות ראויה לשמה, (לדעתי לפחות) - ברוח הדברים שנאמרו בפסקא בה הוזכר מיודענו צ'ארלס. או בעצם אין מי שיוכל לטעון שעולם הערכים שלו באמת חי בכפיפה אחת והתאמה מלאה עם האמת המדעית ( נכון, ביטוי לא מדוייק, תבינו את העיקר) או הרציונלית או הפילוסופית או מה שזה לא יהיה.
כמו תמיד אוריאל, ( או שמא לקרוא לך אורי? אין בזה הרבה מן הנימוס) הוצאת ממני את המיטב שבי, חבל ששאר חברינו לפורום לא מצליחים לעורר בי ככה את הרצון לכתוב.. משהו.
שיח מהנה ופורה, וחג שמח לכולם.