לאשר אטדגי - ומלאה הארץ דעה את אריסטו.
אני משיב לך כאן על דבריך , בהודעה חדשה, משום החשיבות שאני מקנה לדברים ומשום שהם משקפים את עיקרה של העמדה הביקורתית שלי כלפי פן עקרוני בהגותו הדתית של ליבוביץ.
------------------------------------------------------
מאפיין מהותי לדת התגלות הוא היותה אי-רציונאלית. במסגרת דת התגלות תתכנה סתירות הן במרכיב החוקתי והן בזה ההגדי ( = נארטיבי ), יתכנו פרדוכסים וכן תתכנה דעות שונות . כל אלה דרים יחד ללא צרימה בעולמה של הדת, וזו עובדה. ההפך מזה היא הפילוסופיה שמאפיין מהותי לה היא הלוגיקה והראציונאליות הדסקורסיבית, היינו המגמה לבטל סתירות, ליישב פארדוכסים ולהציג משנה לוגית קונסיסטנטית חד משמעית טוטלית. הדת והפילוסופיה הן שתי פלנטות שונות ואין ביניהן כל מגע ואסור שיהא ביניהן מגע. על המנטרה הזו אני חוזר שוב ושוב ולא אחדל למרות מתנגדַי.
אני יוצא מנקודת הנחה שאין צורך שאדגים לך מאפיינים מהפלנטה הפילוסופית. אולם מתברר לתמהוני שעלי לחזור ולהדגים את הדברים מצדה של הפלנטה הדתית אמונית. אדגים בדוגמא שאתה הבאת. אתה מדבר על הטרנסצנדנטיות של האל ועל הגשמתו. בעוד שהפילוסופיה טוטלית ובלתי מתפשרת בנושא זה, לדת אין כל בעיה מחד לאסור פסל ותמונה "כִּי לֹא רְאִיתֶם, כָּל-תְּמוּנָה..." ואף לקבוע עונש על העוברים איסור זה, ומאידך לספר על משה אשר " ... וּתְמֻנַת יְהוָה יַבִּיט" או על ישעיהו שראה " אֶת-אֲדֹנָי יֹשֵׁב עַל-כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא ...." היינו - גם סתירה, וגם פרדוכס. ההסברים האפולוגטיים שמספקת הפילוסופיה "הדתית" למאפיין מהותי זה של כתבי הקודש אינם תופסים בספרות חז"ל המספרים למשל ללא כל סממני צרימה על ר׳ ישמעאל בן אלישע שראה את אכתריאל יה ה׳ צבאות שהוא יושב על כיסא רם ונישא...." ואותם חז"ל במקום אחר שוללים את הגשמות מכל וכל. אני לא מתעלם מכך שגם פרשנים או מתרגמים, ששלילת הגשמות הייתה "בנשמתם" פרשו או תרגמו מתוך מגמה זו. אבל עינינו הרואות כיצד דבר והיפוכו משמשים גם במקרא וגם בהגותם של חכמים ללא כל צרימה עקרונית, ועובדה זו היא מה שחשוב להדגיש. סיפורי ר' ישמעאל זה ודומיהם, אינם שונים עקרונית מדרשות המקובלים שהקצינו ז'אנר זה עד למחוזות רחוקים, ואף בכתביהם, כמו בכתבי חז"ל תמצא את השניות הזו : מחד את מה שציטטת לי " אנת הוא ... דלית מחשבה תפיסא בך כלל " אבל מאידך תמצא את המשך הכתוב ( מה שבחרת משום מה שלא לצטט ) המתייחס לעשר הספירות שבאמצעותן מתוארת האלוהות לפרטי פרטים בלשון מגשימה ביותר.
ובכן, זה אחד המאפיינים המהותיים ביותר לדת התגלות והבלתי אפשריים בפילוסופיה הרציונאלית דיסקורסיבית החד משמעית והטוטלית, היינו -קיומם הבו זמני של דבר והיפוכו, חיוב ושלילה, הרחקה וקרוב וכיוצ"ב. כל הקורפוס הזה יחד מהווה את הפלנטה הדתית מבלי שתתקבל בפה אחד מצד כל המאמינים הכרעה חד משמעית לאחת העמדות.
במערכת דתית הגותית כזו המשתרעת ברצוא ושוב בין קטבים סותרים ומנוגדים לא יתכן מבפנים לקבוע ולהכריע בנחרצות טוטלית ( כפי שאתה נהגת בעקבות ליבוביץ ) מי בן עלייה ומי לא משום שאין שום נקודת רפרנס פנימית מוחלטת. המושג "עבודה לשמה" כלשונו, שהוא מושג מקטגוריית האמונות והדעות ולא הלכתי - ספק אם בכלל קיים בלשון חז"ל. אולם לעומת זאת, למרות שבהוראתו הוא קיים, קיימים לעומתו אין ספור מאמרים העוסקים במתן שכרן של מצוות, כך ששוב אתה למד על הדואליות עליה כתבתי לך לעיל. אפילו המושג "לשמה" עצמו, בזיקה לתלמוד תורה איננו חד משמעי וטוטלי במובן הליבוביציאני כמשתמע למשל מדברי ר' מאיר האומר : כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ, זוֹכֶה לִדְבָרִים הַרְבֵּה ... "
מכאן עולה בבירור, שכאשר נקודת הרפרנס היא חיצונית לעולמה של ההגות הדתית כמו למשל קביעת הרציונאליזם הנוקשה הטוטלי והבלתי מתפשר כאידיאל, מובנת מאליה הגישה הפוסלת לחלוטין כל מה שאינו רציונאלי, וכבר ראינו שגורלן של גישות נוקשות אלה להידחק מלבם של רוב המאמינים ואילו אותו קומץ אקדמי אליטיסטי האוחז בהן בדבקות אינו נחשב בעיני הכלל כבני עלייה אלא בעיני עצמו בלבד.
הוא הדין באשר לגישה לחוק הדתי. וכי מי רשאי לקבוע מיהו בן עלייה ומי לא ?! תן דעתך שמאמרי חכמים מכל הדורות שוזרים למעשה המצוות אין ספור סוגי שכר ושפע של עונשים לעוברים עליהם. והרי כל מושגי העוה"ב, הגיהנום וגאולת אחרית הימים, מצווה חמורה ומצווה קלה וכיוצ"ב מוכיחים שלחכמים לא הפריעו מושגי שכר ועונש בעבודת ה' שלהם, וכל אלה לצד דעות כגון זו ששכר מצווה-מצווה ושכר עבירה-עבירה וכל זאת למרות המסורות הידועות על מעלתו האמונית של אברהם שכל אחד מחכמי ישראל הכיר ! מכאן שוב הוכחה לך, שרק נקודת רפרנס חיצונית "רשאית" להכריע מהו ביחס אליה קיום מצווה של בני עלייה ומה לא.
ולבסוף, במבט תרבותי היסטורי - אל תשכח שהראציונאליזם אינו אלא אופנה ככל האופנות וכחלום יעוף. במקרה דנן הוא נעוץ מחד בפולמוס נגד הפילוסופיה התיאולוגית של המוסלמים ( ורס"ג ) שהתפתחה על רקע תרגומי הכתבים היווניים לערבית, ומצד שני הוא נעוץ עמוק באפולוגטיקה יהודית משום "וְהָיִינוּ גַם אֲנַחְנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם" - כלומר הטרנד הימיביניימי שעניינו ליישר קו עם אריסטו מלך העולם הנוכרי של הימים ההם,
ועל כל אל ע"ע תומס אקווינס הנוצרי.
אני משיב לך כאן על דבריך , בהודעה חדשה, משום החשיבות שאני מקנה לדברים ומשום שהם משקפים את עיקרה של העמדה הביקורתית שלי כלפי פן עקרוני בהגותו הדתית של ליבוביץ.
------------------------------------------------------
מאפיין מהותי לדת התגלות הוא היותה אי-רציונאלית. במסגרת דת התגלות תתכנה סתירות הן במרכיב החוקתי והן בזה ההגדי ( = נארטיבי ), יתכנו פרדוכסים וכן תתכנה דעות שונות . כל אלה דרים יחד ללא צרימה בעולמה של הדת, וזו עובדה. ההפך מזה היא הפילוסופיה שמאפיין מהותי לה היא הלוגיקה והראציונאליות הדסקורסיבית, היינו המגמה לבטל סתירות, ליישב פארדוכסים ולהציג משנה לוגית קונסיסטנטית חד משמעית טוטלית. הדת והפילוסופיה הן שתי פלנטות שונות ואין ביניהן כל מגע ואסור שיהא ביניהן מגע. על המנטרה הזו אני חוזר שוב ושוב ולא אחדל למרות מתנגדַי.
אני יוצא מנקודת הנחה שאין צורך שאדגים לך מאפיינים מהפלנטה הפילוסופית. אולם מתברר לתמהוני שעלי לחזור ולהדגים את הדברים מצדה של הפלנטה הדתית אמונית. אדגים בדוגמא שאתה הבאת. אתה מדבר על הטרנסצנדנטיות של האל ועל הגשמתו. בעוד שהפילוסופיה טוטלית ובלתי מתפשרת בנושא זה, לדת אין כל בעיה מחד לאסור פסל ותמונה "כִּי לֹא רְאִיתֶם, כָּל-תְּמוּנָה..." ואף לקבוע עונש על העוברים איסור זה, ומאידך לספר על משה אשר " ... וּתְמֻנַת יְהוָה יַבִּיט" או על ישעיהו שראה " אֶת-אֲדֹנָי יֹשֵׁב עַל-כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא ...." היינו - גם סתירה, וגם פרדוכס. ההסברים האפולוגטיים שמספקת הפילוסופיה "הדתית" למאפיין מהותי זה של כתבי הקודש אינם תופסים בספרות חז"ל המספרים למשל ללא כל סממני צרימה על ר׳ ישמעאל בן אלישע שראה את אכתריאל יה ה׳ צבאות שהוא יושב על כיסא רם ונישא...." ואותם חז"ל במקום אחר שוללים את הגשמות מכל וכל. אני לא מתעלם מכך שגם פרשנים או מתרגמים, ששלילת הגשמות הייתה "בנשמתם" פרשו או תרגמו מתוך מגמה זו. אבל עינינו הרואות כיצד דבר והיפוכו משמשים גם במקרא וגם בהגותם של חכמים ללא כל צרימה עקרונית, ועובדה זו היא מה שחשוב להדגיש. סיפורי ר' ישמעאל זה ודומיהם, אינם שונים עקרונית מדרשות המקובלים שהקצינו ז'אנר זה עד למחוזות רחוקים, ואף בכתביהם, כמו בכתבי חז"ל תמצא את השניות הזו : מחד את מה שציטטת לי " אנת הוא ... דלית מחשבה תפיסא בך כלל " אבל מאידך תמצא את המשך הכתוב ( מה שבחרת משום מה שלא לצטט ) המתייחס לעשר הספירות שבאמצעותן מתוארת האלוהות לפרטי פרטים בלשון מגשימה ביותר.
ובכן, זה אחד המאפיינים המהותיים ביותר לדת התגלות והבלתי אפשריים בפילוסופיה הרציונאלית דיסקורסיבית החד משמעית והטוטלית, היינו -קיומם הבו זמני של דבר והיפוכו, חיוב ושלילה, הרחקה וקרוב וכיוצ"ב. כל הקורפוס הזה יחד מהווה את הפלנטה הדתית מבלי שתתקבל בפה אחד מצד כל המאמינים הכרעה חד משמעית לאחת העמדות.
במערכת דתית הגותית כזו המשתרעת ברצוא ושוב בין קטבים סותרים ומנוגדים לא יתכן מבפנים לקבוע ולהכריע בנחרצות טוטלית ( כפי שאתה נהגת בעקבות ליבוביץ ) מי בן עלייה ומי לא משום שאין שום נקודת רפרנס פנימית מוחלטת. המושג "עבודה לשמה" כלשונו, שהוא מושג מקטגוריית האמונות והדעות ולא הלכתי - ספק אם בכלל קיים בלשון חז"ל. אולם לעומת זאת, למרות שבהוראתו הוא קיים, קיימים לעומתו אין ספור מאמרים העוסקים במתן שכרן של מצוות, כך ששוב אתה למד על הדואליות עליה כתבתי לך לעיל. אפילו המושג "לשמה" עצמו, בזיקה לתלמוד תורה איננו חד משמעי וטוטלי במובן הליבוביציאני כמשתמע למשל מדברי ר' מאיר האומר : כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ, זוֹכֶה לִדְבָרִים הַרְבֵּה ... "
מכאן עולה בבירור, שכאשר נקודת הרפרנס היא חיצונית לעולמה של ההגות הדתית כמו למשל קביעת הרציונאליזם הנוקשה הטוטלי והבלתי מתפשר כאידיאל, מובנת מאליה הגישה הפוסלת לחלוטין כל מה שאינו רציונאלי, וכבר ראינו שגורלן של גישות נוקשות אלה להידחק מלבם של רוב המאמינים ואילו אותו קומץ אקדמי אליטיסטי האוחז בהן בדבקות אינו נחשב בעיני הכלל כבני עלייה אלא בעיני עצמו בלבד.
הוא הדין באשר לגישה לחוק הדתי. וכי מי רשאי לקבוע מיהו בן עלייה ומי לא ?! תן דעתך שמאמרי חכמים מכל הדורות שוזרים למעשה המצוות אין ספור סוגי שכר ושפע של עונשים לעוברים עליהם. והרי כל מושגי העוה"ב, הגיהנום וגאולת אחרית הימים, מצווה חמורה ומצווה קלה וכיוצ"ב מוכיחים שלחכמים לא הפריעו מושגי שכר ועונש בעבודת ה' שלהם, וכל אלה לצד דעות כגון זו ששכר מצווה-מצווה ושכר עבירה-עבירה וכל זאת למרות המסורות הידועות על מעלתו האמונית של אברהם שכל אחד מחכמי ישראל הכיר ! מכאן שוב הוכחה לך, שרק נקודת רפרנס חיצונית "רשאית" להכריע מהו ביחס אליה קיום מצווה של בני עלייה ומה לא.
ולבסוף, במבט תרבותי היסטורי - אל תשכח שהראציונאליזם אינו אלא אופנה ככל האופנות וכחלום יעוף. במקרה דנן הוא נעוץ מחד בפולמוס נגד הפילוסופיה התיאולוגית של המוסלמים ( ורס"ג ) שהתפתחה על רקע תרגומי הכתבים היווניים לערבית, ומצד שני הוא נעוץ עמוק באפולוגטיקה יהודית משום "וְהָיִינוּ גַם אֲנַחְנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם" - כלומר הטרנד הימיביניימי שעניינו ליישר קו עם אריסטו מלך העולם הנוכרי של הימים ההם,
ועל כל אל ע"ע תומס אקווינס הנוצרי.