זה קשה מאוד
אני חושב שאתה מבין שאני אומר את הדברים מתוך ניסיוני.. אתה לא חושב שהיה קשה לי להבין שאני הוא זה שמכריע על חיי? שהכרעותיי, שלהן הייתה משמעות נפשית ופיזית רבה, לא היו פרי ידיעתי אלא פרי הכרעתי השרירותית..?
קל בעיניך שאוהב אדם, באשר הוא אדם ורוצה בטובתו, לא בגלל שזה אמור להיות כך, אלא בגלל שאני חושב שזה צריך להיותכך?
קל בעיניך שחייל בוורמכט באפריל 45 בברלין מקריב את חייו באופן ודאי בשביל Ein Reich - Ein folk- Ein Führer - כאשר הוא יודע ששום דבר מתוך משפט זה אינו מעוגן במציאות, אלא בהכרעתו הרצונית?
וקל בעיניך שאדם יקריב את חייו המטריאליסטיים והמנטליסטיים, בשביל עבודת ה', כאשר אין לא לה' ובטח לא לעבודתו שום אחיזה במציאות..?
הרי אני יודע שקריאת הסיפא של המשפט האחרון עורר בך אינסטינקטיבית רתיעה, אולי זעם, רצון להשיב מלחמה שערה - זהו אינסטינקט של אדם בריא מאוד שהכריע הכרעה, אך אינו מוכן לקבל את "מקורה".. וזהו רצונך.. זהו אתה - נקי וטהור..
ולא אתה בלבד - ביומיים האחרונים אני מנהל כאן רב-לוג (מולטי - לוג) במקביל עם כמה אנשים שיש להם דעה מוצקה באשר להכרעותיהם על ערכים ודעות שהם סיגלו לעצמם - ואשר הם חושבים כי היא האמת ואין בלתה - הם נלחמים איתי כטורף הבא ליטול את תינוקם בשיני זדון המשחרות לטרף פולמוסני. הם פונים לכל הארסנל המצוי ברשותם (והוא רב) מי בכתובים, מי בלוגיקה, מי לעזרת שמיים. ואני, שאין לי אלא האמת הסובייקטיבית שלי - מנסה לומר: זוהי דעתי, וזכותי להחזיק בה, אל תאמרו לי שהיא לא אפשרית. אל תפריכו אותה בדברי שגגה, זדון או חוסר ידע. תאפשרו אותה - כשם שאני מאפשר את שלכם, ובלבד שתבינו את דבריכם, אל תצקצקו כתוכיים. אמרו את שלכם ומשלכם, אל תעקמו מציאות אמפירית לרצונכם ולהכרעותיכם אשר מטבעה אינה רציונלית, כשם שהכרעתי אינה רציונלית. אני יודע לזהות ערך טהור כשאני מבחין בו, ויודע שאין לי מה להתווכח עימו - ובלבד שיהיה ערכו של הדובר ולא של מי שהוא סיגל לעצמו להיות דוברו (ויטגנשטיין, מהרי"ל, ר' חסדאי קרשקש, אפילו אלוהים בעצמו).
לכן, אני רואה בך זך ונקי, לכן ללבטיך אני שפחה חרופה, כי אני רואה את האותנטיות, חש את הטונציה הזכה הפורצת את הצג.. אוהב את כשל הניסוחים, עורג אל מערבולת הפרדוכסים, רואה אדם ששואל, קודם כול שואל! תמיד שואל, מסייג, לבוט, חבוט, אין שאלתו תשובה, אין תשובתו חלוטה, רק מאדם כזה יבוא הוגה אמיתי. סולת נקייה, מוץ אין בה...
שהאלוהים עשה את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים..
אני חושב שאתה מבין שאני אומר את הדברים מתוך ניסיוני.. אתה לא חושב שהיה קשה לי להבין שאני הוא זה שמכריע על חיי? שהכרעותיי, שלהן הייתה משמעות נפשית ופיזית רבה, לא היו פרי ידיעתי אלא פרי הכרעתי השרירותית..?
קל בעיניך שאוהב אדם, באשר הוא אדם ורוצה בטובתו, לא בגלל שזה אמור להיות כך, אלא בגלל שאני חושב שזה צריך להיותכך?
קל בעיניך שחייל בוורמכט באפריל 45 בברלין מקריב את חייו באופן ודאי בשביל Ein Reich - Ein folk- Ein Führer - כאשר הוא יודע ששום דבר מתוך משפט זה אינו מעוגן במציאות, אלא בהכרעתו הרצונית?
וקל בעיניך שאדם יקריב את חייו המטריאליסטיים והמנטליסטיים, בשביל עבודת ה', כאשר אין לא לה' ובטח לא לעבודתו שום אחיזה במציאות..?
הרי אני יודע שקריאת הסיפא של המשפט האחרון עורר בך אינסטינקטיבית רתיעה, אולי זעם, רצון להשיב מלחמה שערה - זהו אינסטינקט של אדם בריא מאוד שהכריע הכרעה, אך אינו מוכן לקבל את "מקורה".. וזהו רצונך.. זהו אתה - נקי וטהור..
ולא אתה בלבד - ביומיים האחרונים אני מנהל כאן רב-לוג (מולטי - לוג) במקביל עם כמה אנשים שיש להם דעה מוצקה באשר להכרעותיהם על ערכים ודעות שהם סיגלו לעצמם - ואשר הם חושבים כי היא האמת ואין בלתה - הם נלחמים איתי כטורף הבא ליטול את תינוקם בשיני זדון המשחרות לטרף פולמוסני. הם פונים לכל הארסנל המצוי ברשותם (והוא רב) מי בכתובים, מי בלוגיקה, מי לעזרת שמיים. ואני, שאין לי אלא האמת הסובייקטיבית שלי - מנסה לומר: זוהי דעתי, וזכותי להחזיק בה, אל תאמרו לי שהיא לא אפשרית. אל תפריכו אותה בדברי שגגה, זדון או חוסר ידע. תאפשרו אותה - כשם שאני מאפשר את שלכם, ובלבד שתבינו את דבריכם, אל תצקצקו כתוכיים. אמרו את שלכם ומשלכם, אל תעקמו מציאות אמפירית לרצונכם ולהכרעותיכם אשר מטבעה אינה רציונלית, כשם שהכרעתי אינה רציונלית. אני יודע לזהות ערך טהור כשאני מבחין בו, ויודע שאין לי מה להתווכח עימו - ובלבד שיהיה ערכו של הדובר ולא של מי שהוא סיגל לעצמו להיות דוברו (ויטגנשטיין, מהרי"ל, ר' חסדאי קרשקש, אפילו אלוהים בעצמו).
לכן, אני רואה בך זך ונקי, לכן ללבטיך אני שפחה חרופה, כי אני רואה את האותנטיות, חש את הטונציה הזכה הפורצת את הצג.. אוהב את כשל הניסוחים, עורג אל מערבולת הפרדוכסים, רואה אדם ששואל, קודם כול שואל! תמיד שואל, מסייג, לבוט, חבוט, אין שאלתו תשובה, אין תשובתו חלוטה, רק מאדם כזה יבוא הוגה אמיתי. סולת נקייה, מוץ אין בה...
שהאלוהים עשה את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים..