ליענקל´ה לוי

shaffavi

New member
ליענקלה לוי - שאלה אחרונה - העדפות

1 - אני בטוח שאתה אוהב את כל ריקודיך. בכל אופן - תוכל לציין ריקוד מעגל אחד וזוגות אחד אותם אתה אוהב מעט יותר? מה היו המוצלחים ביותר לדעתך? 2 - תוכל לנקוב בשמות שני אנשים (חוץ ממך) שבלטו ביותר בפועלם בתחום לאורך השנים (לא כולל אותך). 3 - ריקוד אהוב עליך ביותר מאילו שאינם שלך (מעגל + זוגות). 4 - מי היה המורה הטוב ביותר שלך? ממי למדת הכי הרבה? זהו, תודה על התשובות. גם אני נהניתי מאוד לדבר איתך בטלפון. היה טוב לראות אותך פה ומקווה שמאורח לשעה תהפוך לחבר של קבע ונזכה לשמוע וללמוד מדעותיך ומניסיונך הרב בריקודי העם. ולגבי הצעת הפינלה - מאחל לך שתשאיר את הפינלה לאחרים ותהנה משנים רבות נוספות של עיסוק ויצירה פוריה. כל טוב, אבי
 
לאבי - שאלות

1. מעגל - מחול השבת, זמר נוגה זוגות - שחרחורת , החיננית. 2. שלום חרמון, תרצה הודס 3. מעגל - הורה חפר זוגות - על גמלי 4. שלום חרמון תודה לך יענקלה
 
לירון - אתן במדבר

אתן במדבר זה ריקודי הראשון בשנת 1957 כשלמדתי הוראה בסמינר הקיבוצים - שלום חרמון , היה המורה שלי לתרבות הגוף. הוא ראה את הריקוד והחליט ללמדו בקורס המדריכים בתל – אביב. פעם בחודש היו המדריכים נפגשים בשישי- שבת, ללמוד ריקודים חדשים , ללטש ריקודים ידועים ולרקוד ביחד . שמחתי מאוד. לא היה מושג מה זה "קורס מדריכים", ומה תכליתו. כעבור חודש שלום סיפר לי , בהתרגשות, שגם רבקה שטורמן חיברה ריקוד לאתן במדבר. ושהיא מתעקשת ללמד אותו בקורסים. הכעס על רבקה היה גדול. גורית כינתה זאת - גזילת "כבשת הרש". ובמשך שנתיים , לימדו בעקביות את שני הריקודים. חברים הציעו לי לשנות את החלק השני, כדי להקל על הרוקדים , הם רצו שאצליח בתחרות עם ריקודה של רבקה. ואכן עשיתי זאת (בטיפשותי). ומה שנרקד היום בארץ, זה הריקוד - אחרי השינוי שעשיתי. בשנת 1968 , כ – 10 שנים אחרי שחיברתי את הריקוד, הייתי בארה"ב, במחנה רמה בניו אינגלנד, ולימדתי את הריקוד אתן במדבר. הופתעתי – כשניגשה אלי נערה ואמרה : "אתה לא יודע את הריקוד".! שאלתיה : הכיצד ? היא הראתה לי את האורגינל. בדיוק כפי שהיה בתחילה. התברר , שפרד ברק ז"ל לימד את הריקוד מיד אחרי שנלמד בארץ, ובארה"ב אין חוכמות. מלמדים ולומדים מדויק ונכון. כך רוקדים שם - עד היום.
 

עממי

New member
יענקלה שלום

הייתי רוצה להציב בפניך אתגר קטן, אני מבקש שתציין (לדעתך בלבד) את 10 ריקודי המעגל הטובים ב- 20 השנים האחרונות ואת 10 ריקודי הזוגות. (כמובן ללא יצירות מריקודיך) תודה מראש. עממי
 
עממי חביב

המשימה קשה לי מאוד. אני לא יודע במה להתחיל. אין לי העדפות מיוחחדות. בכל מקום ובכל אירוע יש ריקודים מלהיבים, אבל לא תמיד , הם אותם הריקודים ,
 
לירון החלק השני של שאלתך

ואשר לשאלתך השניה – זו בעיה , אתה ירון בעצמך קנאי לשמירת זכויות היוצרים, עליך להבין שהמדריכים אשר מלמדים ריקודים של יוצרים , למעשה משתכרים , ומקבלים כבוד – לא להם. זכותו של יוצר , אשר ריקודו מוצלח , ללמדו בכל מקום שמכבדים אותו. ההדרכה בחו"ל מעניקה שכר גבוה וכבוד גדול, מה זכותו של מדריך – ושיהיה הטוב שבטובים , לקצור את ההצלחה של היוצר ? אחרי שהיוצר מלמד את ריקודו – יכולים כולם ,לעשות בו כרצונם. השינויים שעושים היוצרים בריקודיהם – מזיקים לעצמם.. אף אחד לא יתיחס בכבוד ליצירה שהולכת ונבנית בחלקים. השינוי יוצר בילבול וזילזול כך רוקדים שם - עד היום.
 
אני חולק עליך בגדול

הסברתי לך בטלפון ואסביר גם כאן. ריקודים הם כמו שירים, זו האנלוגיה המתאימה ביותר ועל כך דומני, אין חולק. מחברי השירים, עד כמה שידוע לי, מעולם לא דרשו להיות מפיצי שיריהם ולא ראו באה שהפיצו ת שיריהם כאילו גזלו מהם את פרנסתם. נהפוך הוא: הם קיוו שזמרים טובים וחברות התקליטים ישקיעו מאמץ וכסף כדי להביא את שיריהם בפני קהל רב. הם שמחו ושמחים כאשר שיריהם נמכרים על שיקופיות וכך מושרים בעזרת אקורדיוניסטים או פסנתרנים במפגשי שירה בציבור. הם מקבלים את שכרם מאקו"ם בצורת תמלוגים. מחברי הריקודים (המילה מחברים ולא יוצרים אין לה קשר ואינה מצביעה כלל וכלל על לזלזול במעשיהם!), לעומת זאת, רוצים מצד אחד, שריקודיהם יירקדו בכל העולם אך מאידך רוצים להפיצם לבדם. נוצר מצב שפעמים רבות הם מחברים ריקודים כדי שיהיה להם מה למכור בחו"ל. יחס זה אל ריקודיהם הופך את הריקודים למוצר צריכה המיוצר על מנת להימכר ולא כצורך אנושי לתת ביטוי בצעדים ללחן/שיר ש"עשה להם משהו בלב". מי כמוך יודע שההזמנות שאתה מקבל להדרכה בחו"ל אינן כדי ללמוד ממך ריקודים חדשים, אלא כדי לרקוד שוב את ריקודיך איתך, בנוכחותך ועם הרוח שאתה מפיח בהם. מדריך אחר יכול לבוא אחריך או לפניך וללמד את ריקודיך ברוח שונה, עם הווי אחר ובדרך לימוד שונה והוא עושה לך, לריקודיך ולמחול הישראלי רק טוב! הוא לא פוגע בך, לא בריקודיך ולא בפרנסתך!!! עבדתי עם מחברי ריקודים רבים, חלקם חברים קרובים, צילמתי בוידיאו מאות ריקודים ונדהמתי לראות איך ה"פחות מפורסמים" מחזרים אחרי וכועסים אם ריקודים לא הוכנס לקלטת החדשה בעוד כאלה שהתחילו "לפרוח" ולהיות מבוקשים, מתנגדים לכך שריקודם יצולם בוידיאו. ונדהמתי כאשר הבחנתי ביחסם זה לריקודים ואני תמה על כך עד היום. בהזדמנות זו אציין יוצא דופן אחד גדול - גדי ביטון, אשר מאז ומעולם, לאורך כל השנים האחרונות בהן הוא מחבר ריקודים מוצלחים, תמיד התייחס אל ריקודיו כאל משהו השייך לכולם ושמח לכל דרך בה הם הופצו. בהקשר זה ברצוני להוסיף: לאחרונה הועלה רעיון לפיו המדריכים בחוגים ישלמו תמלוגים למחברי הריקודים. עקרונית הרעיון נכון ומקובל עלי, אך אני מתנגד לו מכיוון שעוד לא ראיתי את מחברי הריקודים משלמים תמלוגים על השימוש והמכירה שהם עושים בשירים ובלחנים.
 

shaffavi

New member
ככה מקפיצים? נו באמת...

ככה מקפיצים
(צריך, למיטב ידיעתי, מינימום 3 מילים בגוף ההודעה...) 3,2,1...
 
לבעיה1 - אני מבולבל האם עניתי לך ?

למה קוראים לי יענקלה הקטן ? היו 4 מדריכים בשם יענקלה ל ו י וכמה מדריכים בשם יענקלה קמחי ז"ל -( "יש עת לעמל" ) דקל - גר בחופית ("עם סגולה" "הורה חפר"), והצעירים יותר - זיו ושהרבני, ל ו י 1. מנהריה ז"ל – אביה של הזמרת יעל לוי 2. מפתח תקוה - יבדל לחיים , מדריך ותיק 3. בוגר אולפן ראש פינה – לא מדריך 4 ואני כשרצו להבדיל בין היענקל´ך יצא באופן טבעי שאני הנמוך מכולם אקרא - הקטן
 

בעיה1

New member
ליענקלה לוי - קראתי והתרשמתי

תודה על תשובתך הרצינית לשאלתי ההיתולית. מצטער שלא היחסתי אליה אתמול,כי לא הייתי בבית. אבל היה מענין לקרוא את כל הדיון. תודה לך ולירון
 
למעלה