לכל מי שמעוניין לדבר איתי על מוסיקה קלאסית...

לכל מי שמעוניין לדבר איתי על מוסיקה קלאסית...

שלום לכם!!! נעים מאד
אני עידו זומר בן 22 מאבן יהודה. תמיד התעניינתי במוסיקה קלאסית(היידן, מוצרט ובטהובן וכו') ותמיד רציתי לדבר עם עוד אנשים שעוסקים בנושא יפה זה. לשמחתי הרבה, מצאתי את הפורום ואשמח מאד להתכתב. על עצמי: אז ככה. אני עידו זומר בן 22 מאבן יהודה. אני מנגן בפסנתר, אורגן, ויודע קצת חלילית ואקורדיון. כמובן, שכלי הנגינה שבו אני הכי הכי מרבה לנגן ואותו אני גם הכי אוהב, זה הפסנתר. אני מנגן, מלחין וגם קצת שר. מי שרוצה לדבר איתי ולדעת עלי עוד, מוזמן לכתוב לי הודעות ואני אענה בשמחה. יום טוב ושבת שלום
עידו
 

yonti261

New member
מה הטעם שלך במוזיקה?

איך התחלת להתעניין במוזיקה קלאסית,איזה מלחינים אתה אוהב או לא אוהב ולמה?
 
שלום לך ../images/Emo13.gif

שלום לך
אני התעניינתי במוסיקה קלאסית עוד מגיל קטן. מגיל 13, לפני כמעט 10 שנים. אגב, אני מאד אוהב את המלחינים בטהובן, מוצרט, היידן, שופן, גריג, שוברט, שטראוס, שומאן, צ'ייקובסקי, שוסטקוביץ' ועוד... אני גם מכיר יצירה אחת של וואגנר שאני מאד מאד אוהב. רכיבת הוולקאריות. אני מאד אוהב את היצירה הזאת אבל את וואגנר אני ממש לא אוהב. הוא היה מאד מאד אנטישמי. אמנם אני יודע שחלק מהמלחינים שציינתי פה היו אנטישמים, כמו למשל שופן. אבל לפחות את שופן לא השמיעו בזמן השואה. את וואגנר השמיעו בזמן השואה כי הנאצים היו מאד מאד מזוהים איתו. מצד אחד אני מאד אוהב המלחינים של המוסיקה הקלאסית אבל מצד שני אני לא אוהב חלק מהם כי הם היו אנטישמים, אבל אני אומר לעצמי שלא צריך לחשוב על האופי של המלחינים, כי בתכל'ס מה שהכי חשוב זה היופי של היצירות. אז אני לא אוהב את וואגנר ושופן בתור בני אדם אבל את יצירותיהם אני אוהב מאד מאד. המלחין ההכי אהוב עלי זה בטהובן. אני מכיר את כל הסימפוניות שלו ואת כל ה-32 סונאטות שלו. לפני כחודש בערך קניתי ספר על קורות חייו ויצירותיו ואני עכשיו התחלתי לקרוא אותו וזה בהחלט נראה לי מעניין. אגב, כשהייתי בתיכון למדתי במגמת מוסיקה ועשיתי 10 יחידות בגרות. היה לי בגרות בסולפג', בגרות בהרמוניות, בגרות עיונית(הכוונה היא להיסטוריה של המוסיקה) ובגרות של רסיטל. עשיתי רסיטל של 5 קטעים לפסנתר של 5 מלחינים. מוצרט, שוברט, באך, שוסטקוביץ וחיים אלכסנדר(מלחין ישראלי). כמו כן, התבקשתי לבחור אחת מהיצירות ולעשות לה ניתוח מוסיקלי. בחרתי לנתח את היצירה של מוצרט. היצירה היא "סונטה לפסנתר בדו מז'ור" ניתחתי את היצירה בעזרת מורה מומחית לניתוח יצירות מוסיקליות, וכמובן גם סיכמתי על קורות חייו של מוצרט ועל התקופה הקלאסית. עברתי את הפרוייקט הזה בהצלחה מאד יפה. קיבלתי 88. וכל מה שסיפרתי עד עכשיו, זה רק חלק מהאהבה שלי למוסיקה קלאסית. יש לי עוד הרבה מה לספר. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- איזו מוסיקה קלאסית אתה אוהב ואיזה מלחינים?
 

Amit Avigour

New member
האנטישמיות של שופן שנויה במחלוקת

ובתקופתו הייתה אנטישמיות מסורתית, שהייתה נגד הדת היהודית ולא נגד הגזע.. אבל גם יכול להיות שהוא כן היה.
 
גם וואגנר שנוי במחלוקת.

דעותיו האנטישמיות המובהקות יצאו מפיו רק לקראת סוף חייו, כשאיבד את שפיותו. חברו הטוב ביותר היה היינריך היינה.
 

GustavM

New member
האמנם?

אמנם בהתחלה וואגנר היה מקורב ליהודים וכאלה (עד גיל 20 בערך הוא אפילו חשב שהוא בעצמו חצי יהודי, תוצאה של בלבול אביו הביולוגי שמת זמן קצר לפני לידתו עם אביו החורג היהודי, עד היום אי אפשר לדעת מי מהם הוא באמת האבא), אבל לאנטישמיות שלו בסוף חייו היו ביטויים מאוד עזים, הן בדמות המאמר "היהודים במוזיקה", והן במגוון רחב של מוטיבים ורעיונות המופיעים ב"טבעת הניבלונגים". אני אישית חושב שוואגנר הוא אחד המלחינים הכי חשובים במאה ה-19 ובהחלט אי אפשר להתעלם ממנו, אבל גם מהאנטישמיות שלו קשה להתעלם.
 
זהו, שבסוף חייו נטרפה דעתו.

רק לשם השוואה, באותה התקופה הוא גם פיתח תאוריה על נמרים ענקיים באלסקה שמתקיימים על בסיס אורח חיים צמחוני.
 

GustavM

New member
העניין הוא שה"רינג" מתפרס על גבי חמישים שנה

וואגנר כתב את מחזור הטבעת במשך לא פחות מ-50 שנה. וכל המחזור מתחילתו ועד סופו רווי משמעויות אנטישמיות. לא יכול להיות שהוא פתאום החליט שהוא אנטישמי ושינה את כל הרינג בסוף חייו. מה גם, שהיום אחד המתנגדים הכי גדולים לריכארד וואגנר הוא לא פחות מהנין שלו בכבודו ובעצמו - גוטפריד ואגנר. אותו גוטפריד טוען כי המוזיקה עצמה של וואגנר מאז ומתמיד רוויה משמעויות אנטישמיות, והוא יוצא נגד המשפחה שלו (לצאצי ואגנר מסורת אנטישמית מפוארת), ונגד מדפסת הכסף שלהם (ע"ע פסטיבל באיירוית) שהיא עד היום אבן שואבת לאנטישמית גרמאנים.
 

Moridin

New member
משמעויות אנטישמיות ב-"טבעת"

איפה בדיוק? שמעתי את הטענה הזו בעבר וכבר אז היא נשמעה לי מגוחכת.
 

GustavM

New member
ממש לא מגוחך

אני לא חושב שלתת תשובה על רגל אחת בעניין שכזה תהיה לעניין, ולכן אני מפנה אותך לגוטפריד ואגנר. תקיש את שמו בגוגל (Gottfried Wagner) ותראה מה תמצא. הוא בטח ינסח זאת הרבה יותר טוב ממני.
 

Petrus

New member
חבל לשפוט מוזיקה לפי מה שהנאצים עשו ממנה

מישהו אמר לי פעם שגם בטהובן היו מנגנים במחנות של הנאצים, ויש את הוידאו המצמרר והידוע של פורטוונגל מנצח על התשיעית כשבקהל יושבים קצינים נאצים ובאולם תלויים דגלים של המפלגה הנאצית.
 

GustavM

New member
נכון

שמעתי סיפורים שממש בשנים הראשונות לקום המדינה רצו פה בנוסף לואגנר ר. ושטראוס (שהחרם עליו כבר די הוסר...) להחרים את לא פחות מבטהובן - כי הנאצים ניגנו מלא בטהובן.
 

holst

New member
ממש במקרה

הסתבר לי שאני מחזיק בספר הכוראלים שהיה שייך בעבר לחיים אלכסנדר. מאז אני משתדל לקדם את המלחין. אולי יום אחד הספר יכפיל את ערכו
 

yonti261

New member
היי

אני אוהב מאוד את הנדל (האורטוריה "ישראל במצרים",התפילות הכרמליטיות,הקונצ'רטי גרוסי,הקונצ'רטו לאבוב וכמה אריות מהאופרות שלו).אני גם אוהב את "הספר מסביליה" והפתיחות של רוסיני,"דון פסקואלה" של דוניצטי,הוולסים של שופן,"נישואי פיגרו" ו"דון ג'ובני" של מוצרט,הפתיחות והקונצ'רטו לקלרינט מס' 1 של וובר ויש עוד הרבה.מלחין שאני לא אוהב זה ווגנר.בלי קשר לעובדה שהוא היה אנטישמי ומניאק אני פשוט לא יכול לסבול את המוזיקה שלו.שמעתי את הוולקירות והזדעזתי.מתוך האופרה הזאת אהבתי רק את הפרלוד הפותח שהוא מאוד דרמטי ומתאר סערה שאליה זיגמונד נקלע.תמיד אומרים שווגנר דגל באחדות האומנוויות ורצה שהליברטו והתפאורה יהיו ברמה אחת עם המוזיקה.נראה לי שמרוב שהוא השקיע בליברטי (אותם הוא כתב בעצמו) והתפאורות שהוא תיכנן הוא שכח מהמוזיקה.
 
אופרות אתה אוהב? גם אני

גם אני אוהב אופרות... אני אוהב את האופרה כרמן של ביזה, ואת האופרה פורגי ובס של גרשווין(שאנחנו צריכים בהחלט להתגאות בו כי הוא היה יהודי
) אני אוהב גם את הלה טרוויאטה של ורדי... אבל ת'אמת, אני לא ממש יודע את הסיפורים של האופרות, ובתכל'ס זה לא ממש נורא לי שאני לא יודע אותם, כי את האמת שכשאני שומע אופרות, אני מתייחס בעיקר למוסיקה ולא לסיפור. אבל גם את הסיפורים לא הייתי מתנגד לדעת. אם יש קטע מתוך אופרה שאני מכיר הכי טוב ואני הכי אוהב, זה הקטע של כרמן La more est an, oh de bohem... אני לא ממש מבין ת'מילים, לכן סתם חרבשתי עכשיו
לפני 7 שנים ממש, בחודש יולי 2000 נסעתי לטיול בפאריז, וקניתי שם אלבום של כרמן. זה אלבום כפול ולסולנית שם קוראים מאריה קאלאס... אני מאד מאד נהנה להקשיב לו
זה אלבום פשוט מדהים!!!
 

yonti261

New member
לדעתי אם תכיר את הסיפורים

תדע לשים את האריות וקטעי האנסמבל בהקשר הנכון.אופרה טובה (לדעתי ולדעתם של רבים אחרים) זו אופרה שהמוסיקה בה תואמת את הטקסט ומשרתת אותו ולכן אני חושב שאי אפשר לנתק את המוסיקה מהסיפור.כדאי לך לקנות את הספר "אופרה" של שלמה הד.יש בו את פרטי העלילה של 120 אופרות מפורסמות.ספר מצויין.
 
למעלה