תקפותם של יסורי המצפון
בואי ונבחן יחדיו את המצב אותו את מתארת: את מתארת מצב בו התפנה לך זמן ביום שלפני מבחן, משתי סיבות אפשריות: 1) אין לך כוח ללמוד יותר כי למדת מספיק (ואז גם אולי אין צורך שתוסיפי 'לטחון' את החומר שוב ושוב). 2) כי סיימת ללמוד וכעת התפנה לך זמן. המכנה המשותף העובדתי לשתי הסיבות לכך שהתפנה לך זמן הוא שסיימת ללמוד את החומר למבחן- משמע, את מוכנה למבחן. כעת, את מתארת תחושה של פחד לבלות את זמנך הפנוי בעשיה כלשהי (מהנה?), שמא הדבר יגרום לכך שתיכשלי במבחן. הבה נעמיד את הפחד הזה במבחן השכל הישר: בהנחה שאכן סיימת להתכונן לבחינה- מהו הסיכוי שעשיית דבר-מה בזמן שהתפנה לך, יגרום לכך שתיכשלי במבחן? האם יש קשר של סיבה ותוצאה בין עשייה כלשהי ביום שלפני מבחן (למעט הלימוד לקראתו) לבין כישלון בבחינה? מדוע, בעצם, 'עשיית' חוסר מעש, ביום שלפני המבחן, היא 'בסדר' בעוד שעשיית דבר-מה אחר עלולה לגרום לכישלון בבחינה? עני לעצמך (את בהחלט מוזמנת לשתף) על השאלות הללו. מה השתנה מבחינת הרגשתך ביחס לניצול הולם (ונעים) של הזמן שהתפנה לך, ביום שלפני מבחן ולאחר שאת כבר מוכנה אליו?