התאמה בין גורמים שונים לתוצאות המיצ"ב
אנחנו הרי לא יכולים לקבוע סיבתיות (לפחות לא באמצעים סטטיסטיים). לכן, גם אי אפשר לומר שהציונים הנמוכים נובעים מהשביתה / מורים שלא מגיעים להשתלמויות / אלימות בכיתות / האח הגדול. מה שאנחנו כן יכולים לראות, זאת נטייה מסויימת, גורמים מסויימים שחוברים יחד ואולי משפיעים על התוצאה הגרועה לכל הדעות. יש הגיון בדברי תלמה שאומרת שההתאמה למכנה המשותף הנמוך, מעצבת גם את הטלויזיה וגם את תכניות הלימודים. העלאת רמה חברתית/חינוכית כוללת וטיפול שורש של הוראת המתמטיקה באמצעים מוכחים יביאו לתוצאות המיוחלות. אגב, אנחנו רואים בבתי הספר שבהם לומדים לפי "מתמטיקה יסודית" עלייה לא רק בציוני המתמטיקה אלא גם בתחומי הידע האחרים. כלומר, העלאת המכנה המשותף, ע"י טיפול באחד הגורמים, מביאה לשיפור גם בנושאים האחרים.