אולי כדאי להרחיב כאן מעט
קרוב לוודאי שליבוביץ מצביע כאן על אבחנתו הידועה של קאנט בין הדבר כשהוא לעצמו לבין דמותו של אותו דבר כפי שהיא מצטיירת או נתפסת בתודעתנו, אם זה בחוש או בדמיון או במחשבה. אבחנה זו תקיפה כמובן לא רק לגבי המציאות הפיסית והפסיכית של האדם, מה שמכונה 'גוף ונפש', אלא לגבי כל דבר שאנו תופסים כמציאות, אפילו האבן המושלכת בצד הדרך. אלא הואיל ולעולם אין בידינו להגיע אל הדבר כשהוא לעצמו, ולעולם אנו תלויים בדרכי תפיסתנו, הופכת אבחנה זו לחסרת משמעות מעשית, והשאלה שמעמיד ליבוביץ, שהיא קימת ועומדת כאמור לגבי כל דבר שבמציאות, היא בעצם שאלה של סתם, שאלה ריקה, משום שאין שום דרך להשיב עליה.
יחד עם זאת, יש לשאלה זו בהקשר של גוף ונפש גוון מיוחד. השניות התודעתית, האפיסטימית, של הפונקציות הגופניות מזה ושל הפונקציות הפסיכיות מזה אינה מוטלת בספק, והיא כפויה עלינו. לפיכך ניתן היה לצפות שנכיר גם בשני ישים שונים הנושאים את הפונקציות הללו. ציפיה זו קיימת ועומדת גם מבלי להכנס לשאלה שהעמיד ליבוביץ, אם אותם שני ישים נתפסים רק בתודעתנו או שהם קיימים ממש במציאות, שאלה שכאמור אינה ניתנת לתשובה. ניתן היה לצפות שלפחות בתודעתנו נכיר בקיומם של שני הישים הללו, כשם שאנו מכירים בקיומן של הפונקציות שלהם. והנה למרבית ההפתעה, איננו מוצאים באדם שום "יש", שום סובסטנציה, שעשויה לשאת על עצמה את הפונקציות הפסיכיות, על אף שקיומן של אלה (בתודעתנו) אינו מוטל בספק, וכל מה שאנו מוצאים בו הוא הגוף, שהוא הנושא של הפונקציות הפיזיות. יש כמובן רבים המצביעים על המוח כאותה סובסטנציה הנושאת את הפונקציות הפסיכיות, אבל זו טעות גמורה משום שאיננו מגלים במוח שום פעילות פסיכית, אלא פעילות פיזית בלבד. הפעילות הפסיכית מתרחשת אצל בעל המוח ולא במוח, אבל "בעל המוח" הוא מונח מעורפל לחלוטין, שאין לנו שום מושג לגביו, ואין לו שום קיום נפרד - ואפילו בתודעתנו - מקיומו של המוח. מטעם זה נוטים חוקרי המוח לכפור בקיומן של הפונקציות הפסיכיות מכל וכל, וטוענים שזו בעצם אשליה שהיא תוצר לוואי של הפעילות הפיזית, שרק היא קיימת בפועל, ולפיכך במוקדם או במאוחר, כך הם טוענים, נצליח לבנות מכונה (מחשב) שתהיה בעלת תודעה ותדע לאהוב ולשנוא ולכעוס ולשמוח וכיוצא בהם. אבל אלה הטוענים כך לא ידעו את דיקארט, או שוכחים שאשליה היא פעילות פסיכית מובהקת, ואין בידינו לדמות מה פירוש להשלות מכונה. אי אפשר לרמות מכונה. אם אתה לא בונה אותה כמו שצריך היא פשוט לא עובדת.
האנקדוטה הבאה ממחישה אולי יותר מכל את הנקודה הזאת. באחת מהרצאותיו פותח פרופ' עידן שגב את דבריו בהכרזה "בכוונתי בהרצאה זו לנסות לשכנע אתכם (כלומר, את ציבור השומעים) שאתם מכונות, ושם דבר לא מעבר לזה" (איני מתחייב על ניסוח הדברים, אבל זה הרעיון). מיד כמובן מתעוררת השאלה, שפרופ' שגב וגם לא אף אחד מן הציבור לא נתן דעתו עליה, והיא שאם אנו באמת מכונות ולא שום דבר מעבר לזה, אז איזו משמעות יש לנסיון לשכנע אותנו? מה פירוש לשכנע מכונה שהיא מכונה? ואם גם פרופ' שגב עצמו הוא מכונה, הנחה סבירה לאור העובדה שגם הוא אדם ככל אדם אחר, איזו משמעות יש להיגד שמכונה מנסה לשכנע מכונות אחרות שהן מכונות? אם נצא מהנחה שפרופ' שגב הוא אדם אינטיליגנטי ולא בא לפלוט שטויות ופתפותי ביצים, משתמע מזה שהוא עצמו כלל אינו משוכנע שהוא וציבור שומעיו הם רק מכונות ושום דבר לא מעבר לזה. הוא עצמו אינו יכול להמנע מן ההכרה, ואפילו שלא מדעתו, שיש עוד משהו מעבר לזה שהוא אותו דבר שבאמת אפשר לנסות לשכנע אותו, והדבר הזה אינו מצוי בשום מכונה ולא במוח אלא באדם בעל המוח. אבל מהו אותו אותו הדבר? זו ודאי שאלה לפרס נובל.