מאמר "המוח והתודעה" - נמצא באתר

kaner91

New member
אין כאן בעיה אמפירית

שכביכול איננו מוצאים את החלקים האחראיים על התפקודים הקוגניטיבים של האדם.
יש כאן בעיה מושגית *עקרונית*.
אין ספק שהרגליים של האדם ממלאות את פונקציית ההליכה אך לא הרגליים הן שהולכות אלא האדם הוא שהולך.
כאשר הרגליים לא מתפקדות בעקבות פציעה, לא את הרגליים מנחמים אלא את האדם, מסתכלים בעיניו.

הטעות שאתה חוזר עליה היא החיפוש אחר גורם *בתוך* המכלול שתוכל לייחס לו את התכונות השייכות למכלול כולו, אבל זו טעות קטיגורית.
כאשר האדם רואה שולחן, לא העין היא הרואה, וגם לא המוח, וגם לא ה'הכרה' או ה'אני' או כל דבר אחר שתרצה המהווה חלק מהמכלול, אלא האדם הוא שרואה! האורגניזם כמכלול המכונה ריקי...

ופה אנו מגיעים לשאלת הקריטריון של שימוש תקין במושגים כמו 'רצייה'. רק אורגניזם חי, כלומר יצור המפגין כישורים מסויימים יכול (לוגית) ליפול תחת מושגים כאלו.
ואת זה לא מסיקים מבחינה אמפירית אלא מהתבוננות בלוגיקה של השפה.
 

iricky

New member
קודם אינך מתיחס כלל לשאלות ששאלתי

אלא אתה חוזר שוב על אותה המנטרה שלא העין רואה אלא האדם רואה. אני מבין שזה כך, אבל אני שואל כיצד זה ייתכן אם אין באדם שום גורם שאפשר לומר עליו שהוא רואה? איך ייתכן שהמכלוו מסוגל לקיים פונקציה מסוימת אם שום חלק שבו אינו מקיים את אותה הפונקציה?
ושנית אתה נשען שוב עלהשפה מבלי להתיחס למציאות. האם הלוגיקה של השפה היא המכתיבה את המציאות, או שמא המציאות שבה לא ניתן לזהות שום חלק באדם שרואה היא המכתיבה את הלוגיקה של השפה שלפיה אנו אומרים שלא העין רואה אלא האדם רואה? אתה סבור משום מה שהשפה קובעתאת המציאות, וזה אבסורד. המציאות היא המכתיבה את השפה המתארת אותה.
במה שונה המכלול המכונה האורגניזם החי מן המכלול המכונה מכונית או נורה חשמלית?
 

kaner91

New member
מענה

כיצד זה ייתכן אם אין באדם שום גורם שאפשר לומר עליו שהוא רואה?
על זה עניתי כבר, הניסיון למצוא גורם בתוך האדם הנושא את הפרדיקטים היא דוגמה קלאסית של טעות קטיגוריות.
איך ייתכן שהמכלוו מסוגל לקיים פונקציה מסוימת אם שום חלק שבו אינו מקיים את אותה הפונקציה?
לגבי פעולות, למרות שהייחוס של הפעולות הן לאדם אתה צודק שצריך שיהיה חלק באדם המקיים את הפונקציה.
ומה בכך? הרי אנו דנים כאן על הצדדים הנפשיים שהן ברובן הגדול אינם פעולות כלל, 'אהבה' 'שמחה' 'דכאון' 'ציפייה' 'רצייה' וכו' אינם שמות של פעולות ולכן זה חסר מובן לשאול ע"י מה האדם מבצע אותם.

לגבי שאלותיך על השפה:
השפה לא מכתיבה מציאות, אבל אם לא שמת לב אנו מדיינים כאן באמצעות המדיום הנקרא שפה.
כמו שלא תתרגז על פיזיקאי שיפסול תיזה רק בגלל שהכותב חילק באפס (והרי אנו עוסקים בפיזיקה לא במתמטיקה! מתמטיקה היא רק הכלי, האם המתמטיקה מכתיבה מציאות?!)
כך גם בדיונים בעזרת השפה, כי השפה היא לא אוסף של מילים חסרות צורה ומבנה.
הרי על המשפט: "אבא ירח שחור ענבים" לא תהיה לך בעיה להגיד שהוא נונסנס.
גם את המשפט: "יורד גשם עכשיו וגם לא יורד גשם עכשיו" תפסול על הסף (חוק הסתירה).
ואפילו משפט כמו: "לשולחן הזה יש צליל גבוה מדי" יראה לך מפוקפק משהו.
אם רוצה להתדיין באמצעות השפה על המציאות, אתה חייב לפעול לפי הסינטקטס, הלוגיקה והסמנטיקה של השפה, אחרת נתת פול גז על ניוטרל.
ואת משחקי הלשון (כלומר הכללים הנורמטיבים המהווים קריטריון לשימוש תקין במילים) אפשר ללמוד באמצעות התבוננות בשפה.

במה שונה המכלול המכונה האורגניזם החי מן המכלול המכונה מכונית או נורה חשמלית?
אני לא כ"כ מבין את השאלה, הם שונים בכמעט כל אספקט שיש, האם תוכל לחדד את השאלה?
 

iricky

New member
אני רואה שאתה תקוע בשפה ואי אפשר להוציא אותך

מזה. אז נניח לזה.

אף על פי שהאורגניזם החי והמכונית שונים כמעט בכל אספקט שיש, בכל זאת יש ביניהם מכנה משותף. שניהם גופים מורכבים, מערכתיים, עשויים מחלקים רבים ושונים. שניהם מיצגים מכלולים. האם המכנה המשותף הזה זהה אצל שניהם?
 

kaner91

New member
כדי לשחק שחמט

צריך ללמוד קודם את החוקים.
ולשאלתך: אני חושב שכבר ענית לעצמך, באספקטים שציינת הם בוודאי דומים.
 

iricky

New member
אז זהו, שלא.

אלו מכלולים שונים מאוד מאוד בטיבם. האורגניזם כשמו כן הוא - אורגניזם, המאופין ע"י הקשר האורגני שבין חלקיו. ואילו המכונית היא מכניזם, המאופיין ע"י הקשר המכני שבין חלקיו. אתה יודע מה ההבדל בין קשר אורגני לקשר מכני?
 

kaner91

New member
נו, זה היה צפוי.

ברור שהמכלולים שונים מאוד, גם קבוצת כדורגל היא שם של מכלול, אז? איפה הטיעון כאן?

אגב, לא כ"כ ברור לי מה אותו 'קשר אורגני'.
מקור השם אורגניזם היא המילה היוונית ὀργανισμός שמשמעותה 'בעל איברי חישה', בביולוגיה מודרנית אורגניזם הוא כל סוג של צורת חיים (החל מתא בודד) המקיים תנאים מסויימים.
אורגניות (כימית) לא קשורה ליצורים חיים דווקא, אתה יכול להעיר את עיני בדבר ההבדל בין קשר "אורגני" למכני?
 
למעלה