אהרון, מספר קושיות לי אליך
הבנתי היטב שבעיניך (וגם בעיני, דרך אגב), אין סימטריה מוסרית בין הצדדים. לא צריך להסביר לי את זה פעמיים. אם הבנתי אותך נכון, מותר להשמיד השמדה מלאה (!) או חלקית, צד תוקפני, שגם מבצע מעשי ג'נוסייד (כמו גרמניה הנאצית), או מעשי טבח המוניים ומחרידים, אך כאלו שאינם עונים להגדרה של ג'נוסייד (כמו יפן במלחמת העולם השנייה- לפי ההגדרה המקובלת על רוב החוקרים). מעבר לזה, כתבת גם בהודעה קודמת שארצות הברית היתה צריכה להתערב על מנת למנוע את מעשי הטבח ההמוניים בסינים. לפיכך, מותר גם לצד שלישי להשמיד את התוקפן שמבצע מעשי טבח "השמדה מלאה או חלקית". האם אני צודק עד כאן? בהתבסס על הנחות היסוד הללו, מספר קושיות לי אליך: 1) הבלגים ביצעו השמדת עם של ממש בקונגו, על פני שנים רבות ובאופן מתמשך. הקולוניאליזם הבלגי בקונגו הנו בוודאי צורה של מלחמה תוקפנית שאין לה כל הצדקה. האם לדעתך, היה מותר באותה תקופה (שלהי המאה התשע עשרה) להשמיד "השמדה מלאה או חלקית" את הבלגים? הנה, למשל, הגרמנים פלשו לבלגיה במהלך מלחמת העולם הראשונה. אם, למשל, היה גנרל גרמני מצדיק מעשי טבח המוניים בבלגיה בטענה ש"בלגיה מבצעת רצח עם בקונגו", האם היית מצדיק זאת? 2) האמריקנים פלשו לפיליפינים, ודיכאו באכזריות את הפיליפינים שניסו להילחם עד עצמאותם ("מרד הפיליפינים"). במהלך דיכוי המרד טבחו האמריקאים עשרות אלפים, אם לא הרבה יותר, כולל מעשה טבח מפורסם שהתרחש על שפת הר געש. בוגימן חקר את הנושא אם אינני טועה, ויכול להוסיף בעניין עוד פרטים. מדובר, אם כן, במלחמה תוקפנית המלווה במעשי טבח המוניים (אם כי לא בג'נוסייד). האם, לדעתך, היה מותר, באותה תקופה בלבד, להשמיד את האמריקאים "השמדה מלאה או חלקית", במיוחד בהתחשב במעשי הטבח ההמוניים שביצעו כנגד האינדיאנים בשנות השבעים של המאה התשע עשרה? 3) במפנה המאה, פלש הגנרל הסיני לי אר פאנג, בידיעה ובאישור מלא של ממשלתו, לאזורי הגבול של טיבט (שלטו שם ממלכות גבול שונות, כמו ממלכת הצ'אלה), וטבח בלא רחם בתושבים, משאיר נשים וילדים מרוטשים ואדמה חרוכה אחריו. האם, לדעתך, היה מותר, באותה תקופה בלבד- ולא לאחר מכן- לצד שלישי, להשמיד את הסינים "באופן חלקי או מלא"? כמו כן, ממש לפני מלחמת העולם השנייה, ביצעו הסינים מעשי טבח נוספים בטיבט, בפקודתו של ג'יאנג קאי שק, כמו גם מעשי טבח רבים מספור במונגוליה ובמנצ'וריה. לא מדובר בג'נוסייד- אבל בהחלט במעשי טבח המוניים שמתחרים בכבוד עם מעשי הטבח של היפנים בסין. האם, לפי ההיגיון שלך, היה מותר ליפנים להשמיד את הסינים "באופן חלקי או מלא"? 4) בשנות השבעים פלשה פקיסטן לבנגלדש, וטבחה שם מאות אלפים באופן שממש התקרב לג'נוסייד- אם לא חצה את הקו ממש. האם, באותה תקופה, היית מצדיק את ההודים אם היו משמידים את הפקיסטנים "באופן חלקי או מלא"? נתתי לך ארבע דוגמאות (יש רבות אחרות!), ובכוונה- שתיים מהמדינות התוקפניות והטובחות בדוגמאות שלי הן מערביות, ושתיים- אינן מערביות. בכל המקרים, התנאים שלך ל"השמדה חלקית או מלאה" מתמלאים. אתה שם לב, כמה עמים היו אמורים לעבור ג'נוסייד לפי ההשקפות שלך? עכשיו, אהרון, לפני שאתה מוחה- אני יודע שלא התכוונת לזה. אני יודע שאתה אחוז בזעם נורא כלפי מעשי הטבח של יפן וגרמניה במלחמת העולם השנייה- ולא חושב מעבר (אני מכיר היטב, דרך אגב, את רוב מעשי הטבח שהזכרת כאן). אני יודע גם שלא התכוונת לתת צ'ק פתוח לג'נוסייד, בכל פעם שנראה שצד זה או אחר פושע או מרושע. אבל לצערי, זה מה שמשתמע מדבריך. אינני פציפיסט, כפי שאתה יודע. קשה לתייג אותי בשמאל הקיצוני ההזוי, שמתנגד למלחמה באשר היא. אני לא שולל גם הרג אזרחים, כל עוד הוא לא נעשה כמטרה ראשית- אלא כתוצאת לוואי מצערת של הפצצת מטרות צבאיות מובהקות (ולא לפי ההגדרה של שינובי- לפיה מטרה צבאית היא למעשה כל דבר- חוץ מכפרי נופש בבוואריה). אבל אני מתנגד לצדקנות הזועמת, לפיה יש טובים ויש רעים, ולטובים, מעצם היותם טובים, מותר לרצוח, לטבוח, להפציץ בפצצות אטום, לחסל ולהשמיד. תמיד, בכל ההשקפה שלי על מלחמה, אני זוכר את דבריו האלמותיים של לאו דזה: "זה אשר יודע את הדרך נלחם בלא חדווה נלחם פשוט כי אין ברירה." בוודאי שהוא אינו משליך פצצות אטום ופצצות תבערה על כל דכפין- רק מפני שהוא חושב שהצדק עמו.