Noga Lavie
New member
בתקופה בה הייתה פעילות רבה יותר
היו ישראלים שהתגוררו בחו"ל ונעזרו בשירותי עמותה ישראלית. טליה מספרד היא דוגמא לזה פה בפורום.
אבל מה שבדרך כלל לא ראו מי שנמצא בפורום ישראלי ושומע על ישראלי תושב חוץ שהשתמש בשירותי עמותה ישראלית, היא הבירוקרטיה המקומית. בבלגיה, למשל, אפשר לפנות לאימוץ ללא ארגון בלגי, אך מכיוון שהמדינה אינה יכולה לפקח על ארגון שאינו בלגי, רמת הבירוקרטיה בה נתקלים במצב כזה פשוט אדירה. וזו בירוקרטיה בה האדם הפרטי צריך להתמודד ללא שום עזרה, כי אין ארגון מקומי שעוזר לו, ואילו הארגון שעוזר לו אינו מכיר את המערכת בה הוא חי ומאמץ.
מכיוון שכשהתחלנו את הליכי האימוץ מעמדנו, כמו גם עתידנו, לא היה ברור בבלגיה, חשבנו על פניה לעמותות ישראליות. מעבר לבעייתיות של ארגון כל הפעולות ללא קשר ישיר עם האנשים הפועלים עבור האימוץ, קיימת הדרישה לקיום חוקיות בשלוש מדינות ולא לשתיים בלבד, וזה מסבך את הדברים עוד יותר. דברים פשוטים כמו הגשת אישרור לדרכון הן כה שונות בין מה שבלגיה וישראל מתירות, שרק זה היה יכול לעכב אותנו שבועות כאשר הרשויות הקזחיות היו מבקשות מה שלא יכולנו לספק בבלגיה ועמותה ישראלית לא הייתה מודעת לבעייתייות. גם כך, השגת אישרור לתעודת נישואים ישראלית שתהיה קבילה בקזחסטן כאשר לבלגיה לא היה אכפת מכיוון שזו מלתכתחילה תעודה לא-בלגית, הייתה בעיה שיצרה עיכוב. אני מפחדת לחשוב בכמה מהמורות וכמה זמן כל מהמורה בנפרד וכולן יחד היו יוצרות אם היינו נעזרים בארגון שאינו מכיר את דרישות המדינה בה אנו חיים.
אז כן, סביר להניח שאם החוק הישראלי יתיר פניה לארגונים שאינם עמותה ישראלית, זה יהיה אפשרי תיאורטית. אך כדי שזה יתרחש על מדינת ישראל להקים מנגנון פיקוח חדש על אנשים פרטיים, ואני חוששת שאם הוא יעשה תפקידו נאמנה במניעת סחר בילדים, התועלת הציבורית בו תהיה קטנה מאוד, ולא רבים יצליחו לאמץ בצורה שכזו.
היו ישראלים שהתגוררו בחו"ל ונעזרו בשירותי עמותה ישראלית. טליה מספרד היא דוגמא לזה פה בפורום.
אבל מה שבדרך כלל לא ראו מי שנמצא בפורום ישראלי ושומע על ישראלי תושב חוץ שהשתמש בשירותי עמותה ישראלית, היא הבירוקרטיה המקומית. בבלגיה, למשל, אפשר לפנות לאימוץ ללא ארגון בלגי, אך מכיוון שהמדינה אינה יכולה לפקח על ארגון שאינו בלגי, רמת הבירוקרטיה בה נתקלים במצב כזה פשוט אדירה. וזו בירוקרטיה בה האדם הפרטי צריך להתמודד ללא שום עזרה, כי אין ארגון מקומי שעוזר לו, ואילו הארגון שעוזר לו אינו מכיר את המערכת בה הוא חי ומאמץ.
מכיוון שכשהתחלנו את הליכי האימוץ מעמדנו, כמו גם עתידנו, לא היה ברור בבלגיה, חשבנו על פניה לעמותות ישראליות. מעבר לבעייתיות של ארגון כל הפעולות ללא קשר ישיר עם האנשים הפועלים עבור האימוץ, קיימת הדרישה לקיום חוקיות בשלוש מדינות ולא לשתיים בלבד, וזה מסבך את הדברים עוד יותר. דברים פשוטים כמו הגשת אישרור לדרכון הן כה שונות בין מה שבלגיה וישראל מתירות, שרק זה היה יכול לעכב אותנו שבועות כאשר הרשויות הקזחיות היו מבקשות מה שלא יכולנו לספק בבלגיה ועמותה ישראלית לא הייתה מודעת לבעייתייות. גם כך, השגת אישרור לתעודת נישואים ישראלית שתהיה קבילה בקזחסטן כאשר לבלגיה לא היה אכפת מכיוון שזו מלתכתחילה תעודה לא-בלגית, הייתה בעיה שיצרה עיכוב. אני מפחדת לחשוב בכמה מהמורות וכמה זמן כל מהמורה בנפרד וכולן יחד היו יוצרות אם היינו נעזרים בארגון שאינו מכיר את דרישות המדינה בה אנו חיים.
אז כן, סביר להניח שאם החוק הישראלי יתיר פניה לארגונים שאינם עמותה ישראלית, זה יהיה אפשרי תיאורטית. אך כדי שזה יתרחש על מדינת ישראל להקים מנגנון פיקוח חדש על אנשים פרטיים, ואני חוששת שאם הוא יעשה תפקידו נאמנה במניעת סחר בילדים, התועלת הציבורית בו תהיה קטנה מאוד, ולא רבים יצליחו לאמץ בצורה שכזו.