Scum Bunny
New member
אז תן לי שוב לחדד
שוב, כשאני מתלונן על מצב הקומיקס בארץ אני לא מתלונן על האיכות שלו, אני מתלונן על הסיווג שלו. כלומר, אם נסתכל על הקומיקס בכל מקום אחר בעולם, נגיד ארה"ב או יפן, לא יהיה מנוס מלהודות ש-95% ממנו בכל מקום הם זבל מזוקק, בין אם בגלל מסחריות יתר או בגלל חוסר כשרון של היוצרים, נכון? אבל עצם הפלורליזם שמאפשר ליוצרי קומיקס ליצור מה שהם רוצים באמצעות המדיום הזה (מעלילות סופר גיבורים ועד סיפורי פורנו עם ביקורת חברתית), ועצם המוכנות של הקוראים לקנות מוצרים כאלה- זה מה שמאפר ליצירות הקומיקס הטובות, ויש כאלה, להווצר. מה שאני מתלונן זה על אווירה שלהרגשתי הולכת ונוצרת פה, שקומיקס "ישראלי" צריך להיות "מחתרתי", כלומר מצוייר רע במכוון, נטול עלילה או פואנטה ומוקדש לשחיטת פרות קדושות או וולגריות לשמה. וזה עוד יותר גרוע, לפי דעתי, כשזה מה שפרויקט A4 מוציא לדפוס בעצם- קומיקסים שנבחרו לא כי הם טובים, אלא כי הם "מחתרתיים". אני חושש שהיוצרים יתרגלו שזה מה שמצפים מהם כשהם באים ליצור קומיקס, ושהקוראים יתרגלו שזה מה שהם אמורים לקבל (או לחלופין יבחרו פשוט להתעלם מכל הקטע של הקומיקס, ישראלי או בכלל, כמו שהם עשו עד עכשיו). הקומיקס שלי (או שלך, או דימונה, לצורך הדיון) הוא עדיין קומיקס סטנדרטי, סיפור קצר או ארוך המועבר באמצות שימוש בכלים של המדיום. כשאנחנו יוצרים, אז כל אחד מאיתנו מנסה לעשות את המיטב שהוא יכול, הן ברמת הגרפיקה והן ברמת הכתיבה, כדי לתת יצירה שהקורא יכול להנות ממנה. מה שאני מצפה ממי שמובילים את תחום הקומיקס בארץ (כמו למשל האנשים שיוצרים ומקדמים פרויקטים כמו A4) זה שהם יעשו כמונו- ישאפו לקדם איכות כדי למשוך את הקומיקס בארץ למעלה. זה טוב ליוצרים, זה טוב לקוראים. במילים אחרות, אני מעדיף שיגידו לי "אנחנו מצטערים, באני אקסטרים שלך לא מספיק טוב בשבילנו, תחזור כשתלמד לכתוב/לצייר" מאשר הגישה של עכשיו- "יש לך קומיקס בשבילנו? סבבה, תביא. אוו, לך יש נייר טואלט משומש בשבילנו? מגניב, גם תביא." אני לא בטוח אם הצלחתי להעביר למה אני מתכוון, אז תן לי להסביר שוב באמצעות מטאפורה: אני מעדיף שתרבות הקומיקס הישראלית תהיה כמו ערוץ 2, עם הרבה זבל מכל מיני סוגים כמו פוקימון ודודו (ובמקרה של הקומיקס דברים כמו באני) אבל שיכולה להראות גם כמה תוכניות איכותיות פה ושם (למשל דימונה), מאשר ערוץ שמגביל את עצמו למיצגים אומנותיים פוסט מודרניסטיים (כלומר, צילומי תקריב של ערווה וקטעי שואה לסירוגין) בלבד. כי בערוץ כזה אף אחד לא יצפה. עכשיו, כשאני התחלתי ליצור את באני לא חשבתי על תרבות קומיקס בישראל, או על ישראלים בכלל. חשבתי על עצמי, ועשיתי את זה בשביל עצמי. הסיבה שעד כה סירבתי לא רק לחשוב על כל אפשרות של פרסום באני על נייר, אלא גם אירוחו על כל אתר ישראלי בצורה שתחשוף אותו באופן "רשמי" לקהל הקוראים (למשל אירוח ב-gamer.co.il) היא שכמוכם אני מסכים שבאני הוא לא קומיקס איכותי. אני נהנה לעשות אותו, ויש כמה אנשים שנהנים לקרוא אותו, אבל זה לא משהו שראוי לחשיפה מעבר לזו שהוא מקבל איפה שהוא נמצא. ועכשיו, כשאני עובד על פרויקט רציני יותר (עם עופר), אז אני בהחלט מכוון גבוה יותר. למשל, הפקדתי את הכתיבה בידי עופר כי זה לא הצד החזק שלי. למשל, כבר חודשים אני עובד רק על סקיצות לכל דבר שיכול להופיע בעולם של הקומיקס כי אני רוצה לשמור על אמינות. וכל זה לא רק בגלל שעופר הציע שאולי נרצה לפרסם את זה אחר כך, אלא בגלל שאני שואף להשתפר. זה כל מה שאני מצפה מאחרים. לא שכולם יעשו מונה-ליזות, אבל לפחות שכל אחד יעשה את המיטב שהוא יכול, ולא stick figures עם זין כי זה "מגניב".
שוב, כשאני מתלונן על מצב הקומיקס בארץ אני לא מתלונן על האיכות שלו, אני מתלונן על הסיווג שלו. כלומר, אם נסתכל על הקומיקס בכל מקום אחר בעולם, נגיד ארה"ב או יפן, לא יהיה מנוס מלהודות ש-95% ממנו בכל מקום הם זבל מזוקק, בין אם בגלל מסחריות יתר או בגלל חוסר כשרון של היוצרים, נכון? אבל עצם הפלורליזם שמאפשר ליוצרי קומיקס ליצור מה שהם רוצים באמצעות המדיום הזה (מעלילות סופר גיבורים ועד סיפורי פורנו עם ביקורת חברתית), ועצם המוכנות של הקוראים לקנות מוצרים כאלה- זה מה שמאפר ליצירות הקומיקס הטובות, ויש כאלה, להווצר. מה שאני מתלונן זה על אווירה שלהרגשתי הולכת ונוצרת פה, שקומיקס "ישראלי" צריך להיות "מחתרתי", כלומר מצוייר רע במכוון, נטול עלילה או פואנטה ומוקדש לשחיטת פרות קדושות או וולגריות לשמה. וזה עוד יותר גרוע, לפי דעתי, כשזה מה שפרויקט A4 מוציא לדפוס בעצם- קומיקסים שנבחרו לא כי הם טובים, אלא כי הם "מחתרתיים". אני חושש שהיוצרים יתרגלו שזה מה שמצפים מהם כשהם באים ליצור קומיקס, ושהקוראים יתרגלו שזה מה שהם אמורים לקבל (או לחלופין יבחרו פשוט להתעלם מכל הקטע של הקומיקס, ישראלי או בכלל, כמו שהם עשו עד עכשיו). הקומיקס שלי (או שלך, או דימונה, לצורך הדיון) הוא עדיין קומיקס סטנדרטי, סיפור קצר או ארוך המועבר באמצות שימוש בכלים של המדיום. כשאנחנו יוצרים, אז כל אחד מאיתנו מנסה לעשות את המיטב שהוא יכול, הן ברמת הגרפיקה והן ברמת הכתיבה, כדי לתת יצירה שהקורא יכול להנות ממנה. מה שאני מצפה ממי שמובילים את תחום הקומיקס בארץ (כמו למשל האנשים שיוצרים ומקדמים פרויקטים כמו A4) זה שהם יעשו כמונו- ישאפו לקדם איכות כדי למשוך את הקומיקס בארץ למעלה. זה טוב ליוצרים, זה טוב לקוראים. במילים אחרות, אני מעדיף שיגידו לי "אנחנו מצטערים, באני אקסטרים שלך לא מספיק טוב בשבילנו, תחזור כשתלמד לכתוב/לצייר" מאשר הגישה של עכשיו- "יש לך קומיקס בשבילנו? סבבה, תביא. אוו, לך יש נייר טואלט משומש בשבילנו? מגניב, גם תביא." אני לא בטוח אם הצלחתי להעביר למה אני מתכוון, אז תן לי להסביר שוב באמצעות מטאפורה: אני מעדיף שתרבות הקומיקס הישראלית תהיה כמו ערוץ 2, עם הרבה זבל מכל מיני סוגים כמו פוקימון ודודו (ובמקרה של הקומיקס דברים כמו באני) אבל שיכולה להראות גם כמה תוכניות איכותיות פה ושם (למשל דימונה), מאשר ערוץ שמגביל את עצמו למיצגים אומנותיים פוסט מודרניסטיים (כלומר, צילומי תקריב של ערווה וקטעי שואה לסירוגין) בלבד. כי בערוץ כזה אף אחד לא יצפה. עכשיו, כשאני התחלתי ליצור את באני לא חשבתי על תרבות קומיקס בישראל, או על ישראלים בכלל. חשבתי על עצמי, ועשיתי את זה בשביל עצמי. הסיבה שעד כה סירבתי לא רק לחשוב על כל אפשרות של פרסום באני על נייר, אלא גם אירוחו על כל אתר ישראלי בצורה שתחשוף אותו באופן "רשמי" לקהל הקוראים (למשל אירוח ב-gamer.co.il) היא שכמוכם אני מסכים שבאני הוא לא קומיקס איכותי. אני נהנה לעשות אותו, ויש כמה אנשים שנהנים לקרוא אותו, אבל זה לא משהו שראוי לחשיפה מעבר לזו שהוא מקבל איפה שהוא נמצא. ועכשיו, כשאני עובד על פרויקט רציני יותר (עם עופר), אז אני בהחלט מכוון גבוה יותר. למשל, הפקדתי את הכתיבה בידי עופר כי זה לא הצד החזק שלי. למשל, כבר חודשים אני עובד רק על סקיצות לכל דבר שיכול להופיע בעולם של הקומיקס כי אני רוצה לשמור על אמינות. וכל זה לא רק בגלל שעופר הציע שאולי נרצה לפרסם את זה אחר כך, אלא בגלל שאני שואף להשתפר. זה כל מה שאני מצפה מאחרים. לא שכולם יעשו מונה-ליזות, אבל לפחות שכל אחד יעשה את המיטב שהוא יכול, ולא stick figures עם זין כי זה "מגניב".